Vilken hjälmkamera ska man välja?

Unknowing

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2015
Ort
Umeå
Hoj
Obefintlig
Jag har nyligen köpt en GoPro 4 Silver. Den bjuder på bättre batteritid och inbygd touchdisplay, som inte fås med Black edition. Nackdelen är att man tappar några fps vid högre upplösning, men det är absolut inget som en amatör behöver bry sig om. Är f.ö. väldigt nöjd med ljud och bild.

Jag kommer att använda kameran till mer än att ha på hjälmen, så därför föredrar jag formen på GoPro. Är du bestämd med att endast ha kameran på hjälmen, och att den ska sitta på sidan så skulle jag absolut ta Sonys. Mindre vindfång, och smidig rec-brytare.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Finns de bara i butik för 1500? Nätet verkar ju inte finnas på
Garmins 1a actionkameror Garmin Virb och Garmin Virb Elite (med GPS och hastighet) är utgående modeller och det enda som finns kvar är enstaka exemplar i butikerna på tex Mediamarket , Elgiganten, NetOnNet. Och de var utgående / reades redan för 6 månader sedan. När jag hittade min på Elgiganten i Sisjön. Så hittar man nån nu är det rena turen. Vad det sedan gäller angående hjälmkamera skulle jag inte hänga min Virb Elite på hjälmen.
För stor och klumpig. Tycker jag.
http://www.cyberphoto.se/info.php?a...m_content=virb_elite&utm_campaign=prisjakt_se
På hjälmen skullle jag ta typ en GoPro Hero nedanför visiret. Som visas i inlägg #2.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2824633
visserligen utan GPS men bra pris
 
Last edited:

Salvion

Medlem
Gick med
14 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R 1200 GS - 2011
Jag kan lite->inget om action kameror men på min nuvarande GoPro HD Hero 2 funkar helt ok utom en sak, batteritiden, drygt 1 timme på ett batteri.
Kör man bara kortare turer och vet innan vad man vill filma är det ok, är man som jag på resande for kanske 1-2 veckor får man ladda som en galning eller ha med massor av batterier och då måste man nästan bo på hotell eller liknade för att ladda.
Och sedan har man gigantiska mängder råfilm man måste handskas med (90% klipps bort)


Mina egna funderingar för ny kamer detta är är Drift Ghost
http://store.driftinnovation.com/eu/cameras/drift-ghost-s/

Den har en specifik funktion jag inte sett på annan likvärdig kamera,

"Flashback Video Tagging
Allows the camera to continuously record video, but only saving on ‘tagging’ important footage."

Så du kan ha kameran igång och när du tex passerat en ball händelse kan du trycka på "tag" och då sparar den ner 30 sekunder bakåt och 1 min framåt (som exempel)

Bra design, kommer troligen testa denna i år.
 

Smagatusk

Guest
Bra tråd som verkligen går till botten med vilken kamera man ska välja. :3freak

Upp med poll.
 

Buttercup

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2016
Ort
-
Hoj
-
Jag använder GoPro Hero4 Black Edition för att jag inte gillar Sonys digitalt pålagda skärpa och färger, dåliga dynamiska omfång, kraftiga fisheye-effect (linsdistorsion), digitala bildstabilisering som ger ännu mer distorsion i bilden då 50 grader av den klipps bort samt att det blir förvrängningar och artefakter i hörnen, dåliga foto- och videokvalitet vid dåligt ljus, suddiga foto- och videokvalitet under vatten, fysiska mått som är både större och tyngre samt dåliga tillbehörsutbud.
 

Skribenten

Medlem
Gick med
26 Jan 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tenere
De ursprungliga råden är borttagna efter "kommentar" från/av Buttercup.

Misstänker starkt att det är samma person som hemsöker mig varje gång jag gör en test av actionkameror, alltid med med argumentet "Kameran "x" är bäst, sluta testa andra tillverkares produkter för det behövs inte".

Att sen påstå att actionkameror är gjorda för att enbart bäras på kroppen faller på sin egen dumhet. Youtube och nätet är fullt av exempel på hur kameror monteras i bilar, flygplan, drönare, på cyklar och tillbehören för det kan räknas i hundratal.
Och läser man innantill så ser man att mina Youtubevideos visar just bara videokvaliteten där varje problem med stabiliteten direkt avslöjas om man kör med kameran monterad på styret. Den fulla testen finns sen alltid att läsa i en tidning.

Att anklaga mig för att jag gör reklam när jag visar på var man kan hämta mer information och se hur en kamera uppträder är så befängt att jag inte egentligen inte vill kommentera det.

Fråga dig också gärna vad de med tangentbordsdiarré tillför för positivt för dig och andra när deras påhopp gör att många sen inte bryr sig om att delge sina erfarenheter i forumet.

Jag kan rekommendera utländska forum för den som vill, forum där det uppskattas när någon tar sig tid att ge gratis råd och tips och där samtalstonen är seriös.
 
Last edited:

Raderad medlem 61114

Guest
Jag har provat Garmin Virb Elite : Lämnade tillbaka 3st beroende på olika fel som frysningar, överslag i microfonen, gps-funktionerna sög på alla 3.

Sony nåt 15: halvbra bild, halvbra ljud, bilden slocknade på en, fick tillbaka från lagning, nu flimmrade det lila ibland istället. Service hitta inget fel (skrev att dom "jackat om kontakter"), nubbar jag inte haft möjlighet att testa den.

Gopro Hero 3 black (lånad): Bäst bild, bäst ljud, När jag bläddrar bland filmer på datorn hajar jag till ibland, jävlar va bra bild!!! Sån är det gopro-filmerna.
 

Buttercup

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2016
Ort
-
Hoj
-
Skribenten skrev:
Ren bildkvalitet (som som nästan alltid kan ses via Youtube även om den visas något sämre där än i "verkligheten").

Videoklippet överst som du har lagt upp har en generell videobitrate av 4 mbps (om man väljer 1080p). GoPro 4 filmar i 60 Mbps så hade du filmat med en sådan och vi tar exemplet ovan så hade 56 mbps försvunnit i din konvertering samt Youtubes kompression. Närmare 94% av bildinformationen är alltså borta och du påstår att det som visas på Youtube är "något" sämre?

Sedan är actionkameror byggda för att sitta på kroppen då den agerar absorberande och inte på vibrerande styren på +12 år gamla enstånkor.

Tråkigt att personer som du som helt uppenbart saknar kunskap om det han sysslar med får agera recensent. Sedan att du gör reklam för tidningar du arbetar på/med och Youtube-kanalen är bara osmakligt.

Byt "karriär".
 

EVOVII

Medlem
Gick med
19 Feb 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2012 Yamaha XT660R
Gopro Hero 4 Session

Jag skulle vilja slå ett slag för "Gopro Hero 4 Session". Den har ett väldigt smidigt format och låg vikt som sina största fördelar och sedan har priset halverats sedan introduktionen i somras, ligger på ca 2,000kr nu. Den har en del begränsningar som man måste ta med i beräkningen, den har inte riktigt samma bildkvalitet som silver och black och är lite sämre i mörker. Den har inbyggt batteri vilket gör att man inte snabbt kan byta batteri och filma vidare. Den klarar inte 4K och har max 60fps i 1080p. Men den har fått bra kritik i många tester där den största nackdelen ofta varit priset men det har som sagt justerats ner ordentligt nu. För hjälmmontage har den ett speciellt lågprofilsfäste man kan använda både på sidan och uppepå hjälmen vilket minimerar utsticket. Den är också vattentät utan externt hus och man kan använda samma fästen som till alla andra Gopros:

http://shop.gopro.com/EMEA/cameras/hero4-session/CHDHS-101-EU.html

gopro-hero-4-session-7882_0.jpg
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag använder GoPro Hero4 Black Edition för att jag inte gillar Sonys digitalt pålagda skärpa och färger, dåliga dynamiska omfång, kraftiga fisheye-effect (linsdistorsion), digitala bildstabilisering som ger ännu mer distorsion i bilden då 50 grader av den klipps bort samt att det blir förvrängningar och artefakter i hörnen, dåliga foto- och videokvalitet vid dåligt ljus, suddiga foto- och videokvalitet under vatten, fysiska mått som är både större och tyngre samt dåliga tillbehörsutbud.

Jag använder Garmin Virb för med bildstabiliseringen inkopplad minskar synfältet och det som spelas in börjar i varje fall närma sig vad jag ser själv.
De flesta actionkameror spelar ju in en bild som nästan motsvarar vad en hjort, älg eller häst uppfattar.
Resultatet är att när man ser filmen så är 300 meter (som det ser ut på filmen) i verkligheten 100 meter.
Den stora vidvinkeln ger "publiken" helt fel bild av vad som händer.
Vilket kanske inte spelar nån roll om man har kameran när man är ute och simmar, surfar, eller åker skidor.
Men som jag ser det förstör verkligheten om man kör på en väg eller motorstadion. :)

Buttercup skriver:
Sedan är actionkameror byggda för att sitta på kroppen då den agerar absorberande och inte på vibrerande styren på +12 år gamla enstånkor.

Kan bara hålla med. Ett av många skäl till att jag inte köpt en GoPro !
Och Proffsen håller med.
Jag har aldrig sett en bra film på bio där biljakterna är filmade med en GoPro.
 
Last edited:

Buttercup

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2016
Ort
-
Hoj
-
Jag använder Garmin Virb för med bildstabiliseringen inkopplad minskar synfältet och det som spelas in börjar i varje fall närma sig vad jag ser själv.
De flesta actionkameror spelar ju in en bild som nästan motsvarar vad en hjort, älg eller häst uppfattar.

Med GoPro kan man filma i SuperView-, Ultra Wide-, Medium- och Narrow mode. Hade du kollat upp det hade du inte behövt köpt den mediokra kamera du nu har. :hihi
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Med GoPro kan man filma i SuperView-, Ultra Wide-, Medium- och Narrow mode. Hade du kollat upp det hade du inte behövt köpt den mediokra kamera du nu har. :hihi

Den klarar utan problem genom bildstabiliseringen ge en bra bild.
Så jag är nöjd.
http://www.ljudochbild.se/test/8-actionvideokameror/garmin-virb-elite
Utan att jag behöver som Schumi ha den monterad på kroppen.

Vad det gäller alla vinklar FOV som en GoPro har så är det ganska bortkastat
när man
1 inte kan hitta nått om det på hemsidan
Anm: Hittade Ultra Wide, Medium, Narrow
När kommer Superview ? Eller är det nått du drömt ?
Eller som fanns förr?
http://shop.gopro.com/EMEA/compare?category=cameras
2 inte talar om vilken vinkel det motsvarar , vinklar mäts i grader eller radianer
Men antagligen är det inte på den nivån som GoPro söker köparna
 
Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Den klarar utan problem genom bildstabiliseringen ge en bra bild.
Så jag är nöjd.
http://www.ljudochbild.se/test/8-actionvideokameror/garmin-virb-elite
Utan att jag behöver som Schumi ha den monterad på kroppen.

Vad det gäller alla vinklar FOV som en GoPro har så är det ganska bortkastat
när man
1 inte kan hitta nått om det på hemsidan
Anm: Hittade Ultra Wide, Medium, Narrow
När kommer Superview ? Eller är det nått du drömt ?
Eller som fanns förr?
http://shop.gopro.com/EMEA/compare?category=cameras
2 inte talar om vilken vinkel det motsvarar , vinklar mäts i grader eller radianer
Men antagligen är det inte på den nivån som GoPro söker köparna

Varsågod:
https://gopro.com/support/articles/hero3-field-of-view-fov-information


GoPro kör med sina tre huvudsteg, de står specificerade i manualerna som går att ladda ner om jag inte missminner mig.

Ultra Wide = 170 grader
Medium = 127 grader
Narrow = 90 grader

SuperView kom för något år sedan och är bara ett sätt att använda hela bilden från 4:3-sensorn och komprimera denna i höjdledd ner till 16:9 så att man får med mer av bilden över och under det utsnitt som används vid "klassisk" 16:9-filmning.

Du är väldigt bra på att dissa ett system som du inte vet något om... :7peta
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Varsågod:
https://gopro.com/support/articles/hero3-field-of-view-fov-information


GoPro kör med sina tre huvudsteg, de står specificerade i manualerna som går att ladda ner om jag inte missminner mig.

Ultra Wide = 170 grader
Medium = 127 grader
Narrow = 90 grader

SuperView kom för något år sedan och är bara ett sätt att använda hela bilden från 4:3-sensorn och komprimera denna i höjdledd ner till 16:9 så att man får med mer av bilden över och under det utsnitt som används vid "klassisk" 16:9-filmning.

Du är väldigt bra på att dissa ett system som du inte vet något om... :7peta

Tycker du, jag har visserligen bara sett en GoPro 3 Black i action en gång.
En kollega skulle demonstrera den. Den fungerade inte så det blev ingen demonstration.
Men den hade ju bra varit inne för service en gång sedan han köpt den.

Du har rätt i att det går att hitta information om FOV. Men det blir ju lite konstigt när GoPro på hemsidan anger att kamerorna har Ultra Wide, Medium, Narrow
http://shop.gopro.com/EMEA/compare?category=cameras
och sedan när man söker på GoPro FOV hittar W, M och N
vilket jag tolkar som Wide, Medium och Narrow
https://gopro.com/support/articles/hero3-field-of-view-fov-information

Har sett att andra haft problem med sina Garmin Virb i tråden.
Men jag har tydligen haft tur för mina Garmin Virb har fungerat utan problem.

Och så tyckte Jag det var dags med lite balans till Buttercups lovprisande av GoPro.
Och sågande av alla actionkameror monterade på hojen över en kam:
Sedan är actionkameror byggda för att sitta på kroppen då den agerar absorberande och inte på vibrerande styren på +12 år gamla enstånkor.
 
Last edited:

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Gopro Hero 3 black (lånad): Bäst bild, bäst ljud, När jag bläddrar bland filmer på datorn hajar jag till ibland, jävlar va bra bild!!! Sån är det gopro-filmerna.
Nu kan jag enbart tala för generation tre och inte fyra men gopro har verkligen inte bäst ljud, det är faktiskt ganska kasst oavsett skal eller ej.
Sony har den tronen.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Tycker du, jag har visserligen bara sett en GoPro 3 Black i action en gång.
En kollega skulle demonstrera den. Den fungerade inte så det blev ingen demonstration.
Men den hade ju bra varit inne för service en gång sedan han köpt den.

Du har rätt i att det går att hitta information om FOV. Men det blir ju lite konstigt när GoPro på hemsidan anger att kamerorna har Ultra Wide, Medium, Narrow
http://shop.gopro.com/EMEA/compare?category=cameras
och sedan när man söker på GoPro FOV hittar W, M och N
vilket jag tolkar som Wide, Medium och Narrow
https://gopro.com/support/articles/hero3-field-of-view-fov-information

Har sett att andra haft problem med sina Garmin Virb i tråden.
Men jag har tydligen haft tur för mina Garmin Virb har fungerat utan problem.

Och så tyckte Jag det var dags med lite balans till Buttercups lovprisande av GoPro.
Och sågande av alla actionkameror monterade på hojen över en kam:

Ja, det tycker jag. ;)

Jag har fyra GoPro Hero3 Black Edition (när jag köpte min första var jag på vippen att köpa en Sony istället, men tillbehörsutbudet till GoPron tippade över vågskålen), de hade lite buggar i de tidiga mjukvaruversionerna som fick dem att frysa lite då och då. I och med den sista versionen till Hero3 (HD3.03.03.00 som släpptes 140812) så försvann alla de problemen. De senaste åren har ingen av mina kameror krånglat utan jag har varit väldigt nöjd.

Nackdelar med GoPro? Burkigt ljud, speciellt med kameran i husen, men det finns externa mikrofoner och ljudinspelare när ljudet är viktigt. Inte världens mest upphetsande batteritid, men det går att ta med extra batterier eller klämma på batteribakstycket.

Fördelar med GoPro? Riktigt bra bild. Riktigt bra funktioner. Riktigt stort tillbehörsprogram. Möjlighet att ha kameran på bröstet utan att riskera att spetsas. Duger de åt NASA så duger de åt mig.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja, det tycker jag. ;)

Jag har fyra GoPro Hero3 Black Edition (när jag köpte min första var jag på vippen att köpa en Sony istället, men tillbehörsutbudet till GoPron tippade över vågskålen), de hade lite buggar i de tidiga mjukvaruversionerna som fick dem att frysa lite då och då. I och med den sista versionen till Hero3 (HD3.03.03.00 som släpptes 140812) så försvann alla de problemen. De senaste åren har ingen av mina kameror krånglat utan jag har varit väldigt nöjd.

Nackdelar med GoPro? Burkigt ljud, speciellt med kameran i husen, men det finns externa mikrofoner och ljudinspelare när ljudet är viktigt. Inte världens mest upphetsande batteritid, men det går att ta med extra batterier eller klämma på batteribakstycket.

Fördelar med GoPro? Riktigt bra bild. Riktigt bra funktioner. Riktigt stort tillbehörsprogram. Möjlighet att ha kameran på bröstet utan att riskera att spetsas. Duger de åt NASA så duger de åt mig.

Intressant vad du skriver om frysningar. Det var väl en frysning min kollega råkade ut för när han skulle demonstrera sin GoPro 3 Black som han har i servicebilen för att fota vad som händer i trafiken. Det som för mig känns lite jobbigt är att när jag bingar på GoPro 3 Black review så är den första recensionen från november 2012.
http://gizmodo.com/5959046/gopro-hero-3-black-edition-review-one-badass-fixer-upper
och enligt dig så hade man inte löst frysningarna förrän i Augusti 2014 mer än 18 månader senare.
Köper du en GoPro av senaste modell kan man alltså riskera att den inte fungerar när du vill fota nått förrän mer än 1 år senare när barnsjukdomarna är fixade !
Det är uppenbart att GoPro är duktiga på tillbehör. Men "själva kamera kvaliten" när det gäller få kameran att fungera, ligger tydligen år efter tillbehörssidan.
Och vad är det man får ? Söker man på FOV GoPro4 då kommer länken till FOV GoPro3 Black på GoPros hemsida. Och det är ju märkligt att när man reviewade GoPro3 Black hos Gizmo i November 2012 så hade GoPro3 Black bara två FOV: UW och W.
M och N har alltså tillkommit genom "mjukvaruuppdateringar".
Eller fanns M och N redan 2012 ? Bara att Gizmo inte fattade ?
Då känner jag mig verkligen ursäktad att jag inte heller fattat att det går att ställa in smalare synfält på en GoPro ! :) Om man väljer nån av de dyrare GoPro modellerna.
Jag har köpt 5 kameror från 2010. Olympus Tough 8000, En Sony, En Sony DSC-RX100 och en Garmin Virb och en Garmin Virb Elite. Samtliga har fungerat och fungerar utan frysningar, utan mjukvaruuppdateringar. Det största problemet har varit när jag inte kunde hitta laddsladden till En Sony och inte kunde ladda batteriet. För specialkontakt. Pinsamt.
 
Last edited:

Buttercup

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2016
Ort
-
Hoj
-
Den klarar utan problem genom bildstabiliseringen ge en bra bild.
Så jag är nöjd.

Digital bildstabilisering som gör att din kamera som redan utan denna degraderade funktion har en medioker bild nu får en ännu sämre kvalitet... och du är nöjd och anser att bilden är bra?

Sedan är ju merparten av det du skriver rent svammel.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top