Vilken hoj blev aldrig din?

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Man slutar aldrig titta efter motorcyklar. Många gånger har man önskat eller drömt om en viss modell som gjorde att det vattnades i munnen, tex kanske Honda NR750, ZX-7R Raptor, Suzuki RG500, turbonmatade Y2K någon?

Det finns nog massor man suktade efter men det blev aldrig att man fick tag i en.

Min absoluta favorit är Ducati 1098R❗️ 1200cc och så stilrent vacker att jag än idag försöker motivera ett köp. Tyvärr lär det nog aldrig bli av. Lite pga platsbrist och att den fyller inget syfte mer än att det bara är en drömhoj.
Det finns så mycket fina blingbling till den och jag hade lätt köpt allt och ändrat och haft mig tills den blivit okörbar. 2017 när jag skulle köpa en ny hoj så blev det att jag valde mellan just denna 1098R, F4RC och H2R.
1098R’en föll bort just för att den var då 10 år gammal och H2R fick man ju inte köra någonstans med så det hade bara lett till problem, även om snuten inte kan ta en i 400km/h. 😄😅
MVn var också en absolut drömhoj som kändes ouppnåelig 1999 och den är nog snyggare än 1098an - men fan, 1098R är den hojen jag aldrig fick och det kanske ska vara på det viset så den inte gör mig besviken.
Än idag tittar jag efter den, vilken gick du miste om som du stör dig på?


IMG_3842.jpegIMG_3843.jpegIMG_3847.jpegIMG_8267.jpeg
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Provkörde RG125Gamma när jag var 15 men suktade otroligt nog ändå efter DT125LC då jag bodde i by med grusvägar runtom. Sedan köpte granntjejen (några år äldre) en RD350LC… suck
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx650f
Min största miss är nog att jag aldrig köpte en TL1000S. Jag avverkade ett antal olika Gsxr på den tiden och var väldigt sugen på en tidig röd TL, men av olika anledningar blev det aldrig så :(

1000006772.jpg
 
Last edited:

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Små enstånkor. Yamaha SR250. XT250. Honda XL250. Hojar som passar perfekt att ha vid sommarstugan, med slingrande landsvägar omkring. Medan de ännu fanns att köpa och var överkomliga i pris.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Vi får väl börja med att jag var runt 9-10 år gammal, liten snoris med alldeles för stor fantasi. När min granne på gården, Kenny (han var nog 2-3 år äldre än jag), fick en liten Honda cross i present av sin far nån gång 1979-1980 såg jag allt från sovrumsfönstret, när den rullade in där på gården. Den var röd och blank, kanske lite liten men ... röd och BLANK med GROVA NABBAR! Jag hade aldrig sett så stora nabbar på däck, någonsin. Det blev en samling barn och vänner omkring hojen, som om Kenny hade vunnit Dakar-rallyt eller nåt. Och jag såg hur lycklig Kenny var då. Jag missunnade honom inget, Kenny var en bra grabb, en god och kanske lite busig pojke, med en drömfarsa! Jag greps av sorg för jag visste att min mamma aldrig skulle kunna ge mig en sån present, hon hade inte ens ett körkort, hon cyklade till jobbet i vått och torrt. Jag fick nöja mig med att cykla på nån av mina då flera cyklar, och låtsas att det var en sådan cross. Tack vare min stora fantasi så funkade det, tills ...

mx bike Honda.jpg

.. nåt år senare, en härlig sommardag, jag hade nya bus på gång. Om det var elda i skogen, lura av Fredrik (en kompis som litade på mig, för det mesta) fler leksaker, eller försöka strypa en bebis, kommer inte riktigt ihåg av all skit jag fantiserade om. Så hörde jag åter liv och lajban på gården, och när jag tittade ut genom morsans sovrumsfönster ... hade Kenny fått en ny cross.

En 80cc Kawasaki, grön och stor, typ hög! Mycket högre än den lilla Hondan. Den lyste i solkenet med sin neongröna färg. Jag fick ont i magen, det kändes ungefär som när vi ser folk bli skjutna i magen i filmerna, typ HUÖGHHaa... och man böjer sig ner och bara dör. Jag blev alltså mentalt skjuten i magen och nu var det dags att dö. Kennys farsa köpte hojar till Kenny som min morsa köpte skor till sin växande pojke. Kenny fick en ny cross, och jag fick nya skor. Tack mamma.

MX bike Kawa.jpg

Deprimerad och med smärta haltade jag in i mitt rum och stängde dörren. Fortfarande önskade jag Kenny allt det bästa, och när vi träffades på gården ibland frågade jag honom det jag kom på om hans cross; ".. eh, hur snabbt går den?". För vad visste jag om crosshojar, inget jävla dugg, jag såg bara hur stor, fin och grön den var, och dessa enorma NABBAR! Jag ville ha åtminstonne en sån där nabb att hålla i fickan, att leka med på bussen till skolan, bara känna en närvaro av denna gudomliga tekniska skapelse. Jag frågade inte ens om jag fick sitta på den, för om jag hade så skulle förmodligen Kennys farsa få hjälpa Kenny att skrapa bort min fastlimmade döda kropp från hojen.

Ursäkta ett något långt inlägg, jag kunde inte sluta skriva. Känslorna från barndomen verkar ha grott in i märgen på mig. Som ett trauma jag aldrig slipper. Om det fanns antidepp-tabletter på den tiden hade jag överdoserat hela burken.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
RD125. Fick aldrig ta lätt mc-kort för morsan. Sedan kom livet i mellan och det dröjde 30år innan jag skaffade mc-kort.
 

geva

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Nov 2008
Ort
mitt i mörka Småland!
Hoj
S1000R M
Jag har i princip varit nöjd med de jag haft, men i mitten på 70-talet hade jag hellre haft en Kawa 900 ”en bakhjulsmaskin” än en CB500…
IMG_3285.jpeg

Några år senare hade en CBX suttit bra.
IMG_3287.jpeg
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
När jag inte längre var rädd för ge järnet med Sprint RS så föll jag för Yamaha R1. Utseendet.
Men så kom en dam emelllan och skulle vara något mer praktiskt så det blev en GSX1300R.
Efter damen provsatt jag en Aprilia RSV4 på MC-mässan. Och nådde ner med fötterna till golvet. VA! Har ju testat andra RSV4 hos MC-handlare och jag har ju inte nått ner. Så glad i hågen åker jag ut på GSX1300R för att kolla en RSV4 till rimligt pris på Hönö.
Nådde inte ned så jag var nöjd. Så det blev ingen affär.
Efteråt har jag funderat på om Misslyckandena med nå ner berott på stela skinnbyxor
och att det funkade (nådde ner) på MC-mässan berodde på smidiga jeans .....:va
 
Last edited:

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
För kanske 7-8 år sen köpte jag inte denna i Mannheim. Såg ut som om den just hade kört klart Motogiro D`Italia 1954. Priset var 8 000 euro, hade nog kunnat pruta och pengarna fanns i fickan. En av de snyggaste cyklar jag sett. En ångrar det en inte köper, det är ett av mina valspråk.

Det är en Gilera Saturno 500, det hade varit en bra affär utöver att villhövern hade matats.
 

Bifogat

  • SAM_3944.JPG
    SAM_3944.JPG
    146.2 KB · Visningar: 22
  • SAM_3945.JPG
    SAM_3945.JPG
    133.1 KB · Visningar: 20
  • SAM_3946.JPG
    SAM_3946.JPG
    139.7 KB · Visningar: 18
  • SAM_3947.JPG
    SAM_3947.JPG
    141.8 KB · Visningar: 20

tobbes

Sporthojsnörd?
Gick med
13 Jun 2016
Ort
Roma
Hoj
Gammal Katana 1100, något nyare RC30, inte alltför lastgammal VT
Hösten 1990 (eller var det 1991?) kunde jag ibland känna att hornen växt lite för mycket, det var lätt att hastigheten låg mycket långt över skyltat på min FZR 1000. En sportig hoj med lite mindre effekt kanske kunde vara något? Rickmanagenten på Rutger Fuchsgatan hade en begagnad DB1:a till salu som jag suktade efter. Det blev aldrig någon affär och ett par år senare skrotade jag min Yamaha... Det blev då, när kroppen läkt, en CBR600 istället, följt av RC30:an. Båda med mindre motor men roliga på kurviga vägar. Fast den där Bimotan kan jag känna ett sug efter fortfarande!
DB1.jpg
 
Last edited by a moderator:

sportbike

moderator
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Hösten 1990 (eller var det 1991?) kunde jag ibland känna att hornen växt lite för mycket, det var lätt att hastigheten låg mycket långt över skyltat på min FZR 1000. En sportig hoj med lite mindre effekt kanske kunde vara något? Rickmanagenten på Rutger Fuchsgatan hade en begagnad DB1:a till salu som jag suktade efter. Det blev aldrig någon affär och ett par år senare skrotade jag min Yamaha... Det blev då, när kroppen läkt, en CBR600 istället, följt av RC30:an. Båda med mindre motor men roliga på kurviga vägar. Fast den där Bimotan kan jag känna ett sug efter fortfarande!
View attachment 499199
Korrigerade adressen
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
RD125. Fick aldrig ta lätt mc-kort för morsan. Sedan kom livet i mellan och det dröjde 30år innan jag skaffade mc-kort.
Ganska precis så var det för mig.
Mamsen var så orolig att hon sa att hon bjuder mig på bilkörkortet om jag inte tar mc.
Så blev det, och hennes strategi höll, för sedan kom livet mellan, och 30år senare gjorde jag slag i saken.
Ringde och frågade om jag nu blev återbetalningsskyldig, men det var tydligen preskiberat.
Där och då suktade jag efter en DT125L/C 1984, en kompis hade en sån.
Och det håller väl i sig, en vacker dag kanske den kan bli min, jag har inte gett upp tanken på den.

DT125LC.jpg
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Hayabusa X-1 som byggdes av Yoshimura runt år 2000.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Någon gång som liten, troligen före tonåren så hittade jag en gammal gubbmoped i en sopcontainer som jag släpade hem bara för att bli tvingad av föräldrarna att leda tillbaka den till sopcontainern. Det ledde till traumatiska skador som aldrig läkte utan därefter krävt ständiga kompensationer...

På slutet av 90-talet var jag rätt förtjust i att besöka fordonskammarens auktioner och vid ett tillfälle såldes en samling gamla Hondor varav de flesta bara hade gått några hundra mil. Så många år senare kan jag fortfarande fundera på varför jag inte köpte en av dom där hojarna.

Bimota V-due i nära nyskick kostade ett tag runt €10000 i Tyskland och då var Euron dessutom billigare och jag bodde i Skåne så dom trånade jag också över men kom aldrig till skott innan det var för sent.

En Ducati Cucciola, 50cc från ca 1947 var jag och tittade på hos en skrotnisse som drog så mycket lögner att jag inte ville göra affärer med honom. Men det skulle ändå ha varit rätt kul att äga den kanske minst prestigefulla Ducati man kan äga idag.

En Yamaha WR450 2-trac i väldigt fint skick såldes för kanske 5 år sedan i Kiruna, inte många kronor dyrare än en vanlig WR450. Den har jag ångrat att jag inte köpte.

Min bortgångna brors gamla 1989 ZXR750, backade jag ur från att köpa pga att den dels var röd och dessutom stått och rostat ihop lite för mycket men priset var egentligen rätt och jag egentligen insåg väl eg att jag aldrig skulle ta mig tid att fixa den. Jag köpte dock hans bandit så det får kanske räcka.

Och idag finns det en hoj inte allt för långt bort som jag antagligen kommer ångra att jag inte köpte. Men jag har gett mig själv köpförbud med beordran att sälja bort prylar.

Sen är det nog så att skulle man köpt allt sånt där och dessutom aldrig sålt dom där hojarna man idag kanske ångrar att man sålde så skulle man ju knappast haft råd att köpa allt annat man köpt istället.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
XT 600
Har alltid haft ett gott öga till dom men det har alltid kommit andra hojar emellan
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top