Vilken hoj för europaresa?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Har varit och åkt europa med min Xb9r. :tummenupp
Skulle kunna åka jorden runt med den. Har även ägt en vfr och jag var ganska nöjd med den, minuset var storleken, bullen är smidigare.

Tja, jag åkte halva jorden runt med min Dakar (650). INte en optimal hoj för långresor kanske, men det gick galant. Allt går. Finns ju nån lirare som körde jorden runt på en R1:a och en annan som gjorde det på nån gammal HD. Allt går som sagt, men varför krångla till det i onödan.....
 

Yakimah

Ny medlem
Gick med
29 May 2008
Ort
Västkusten
Hoj
Triumph Sprint ST 1050
VFR eller Sprint ST tror jag passar dig fint, eller kanske en Tiger 1050 om du vill ha en högre hoj. BWM, vad är det för skräp? ;)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tja, jag åkte halva jorden runt med min Dakar (650). INte en optimal hoj för långresor kanske, men det gick galant. Allt går. Finns ju nån lirare som körde jorden runt på en R1:a och en annan som gjorde det på nån gammal HD. Allt går som sagt, men varför krångla till det i onödan.....

Faktum är ju att om man kollar äventyrsresor typ Long Way eller Trans Asia så körs det BMW, det är inte för att den är sämst i segmentet.

Jag skulle inte vilja ha en som vardagshoj då jag inte gillar utseendet, men skulle jag åka långt på tivelaktiga vägar skulle jag stega in hos min lokale BMW handlare med mössan i hand!

Jag shockar mig själv med det tänkandet, då jag gärna skulle köra Mercedes Geländewagen eller Toyota Landcruiser HZJ (tänk NATO/FN/SIDA bilen med den robusta kantiga karossen) som vardagsbil bara för den råa praktiska utstrålningen.
Hummer känns bara stureplanstufft...
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Faktum är ju att om man kollar äventyrsresor typ Long Way eller Trans Asia så körs det BMW, det är inte för att den är sämst i segmentet.

Jag skulle inte vilja ha en som vardagshoj då jag inte gillar utseendet, men skulle jag åka långt på tivelaktiga vägar skulle jag stega in hos min lokale BMW handlare med mössan i hand!

Jag shockar mig själv med det tänkandet, då jag gärna skulle köra Mercedes Geländewagen eller Toyota Landcruiser HZJ (tänk NATO/FN/SIDA bilen med den robusta kantiga karossen) som vardagsbil bara för den råa praktiska utstrålningen.
Hummer känns bara stureplanstufft...

Absolut, en vit Landcrauiser HZJ med höjd fjädring, snorkel och tjusig älg-grill med vinsch vore nåt. Jag ska ha en sån nångång. Stadsjeep my ass.
 

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Jag har kört nästan 2000 mil nu med min BMW F800s som jag hämtade flång ny i augusti förra året. Och jag är förvånad över hur hanterbar den är. Knäskrap inga problem med rätt förare, 140 mil på en dag inte heller några problem. Billig i drift (drar 0,34 i 90 knyck, 0,44 i genomsnitt med normal hård körning), remdrift (skönt att slippa slabba med kedjeolja) och riktigt bra att skjutsa på.

Jag har skruvat på en Giviväska bakpå och touringegenskaperna är faktiskt riktigt bra (eluppvärmda handtag kan folk skratta åt, men när det är 10 grader så är det hur skönt som helst), samtidigt som den inte gör bort sig det minsta när det svänger. Körställningen är inte så jobbig som på random japs-600/1000-sporthoj. Men att marscha i 250 gör man ju inte.... Men hojen är en bra kompromiss och jag kikade på Viffern när jag köpte min men tyckte att den var lite större och kändes något mer tyngre. Grym motor i den dock. Den kan man inte jämföra med F800ans.

Försäkringen skall vi inte prata om, den är extremt låg.

Enda jag kan klaga på är något svampig fjädring fram, men det går att åtgärda och blir mitt vinterprojekt....
 

KalMana

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
XJR1300
Det beror ju på din budget och om du ska ha passagerare eller inte
men Kawasaki ZZR 1100 1200 eller 1300 är kanon för långturer både snabba och har tillräcklig kraft "minst" sagt! :tummenupp
tar du ZZR 1100 så får du en hyfsad försäkring också! :)

1300 känner jag inte till.
Men jag tror du får en bekväm resa med 1200:an.
!"00 och 1100 kostar lika i försäkring om dom är av årsmodell -03 och äldre.
I alla fall hos bilsport mc.

1200:an väger in på 250kg fulltankad. Det märks inte i fart, men jobbig att baxa runt.


Som vissa säger så är nog sprint st en bra hoj för ändamålet.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Löjlig småbil!

Jag har en fulldiffad VW LT45 4X4. Tar 6pers+utrustning och tål stryk. Det är en expeditionsbil det!

Samma config som den här faktiskt:
http://www.hasenwerk.ca/lt45doka/default.shtml

Småbil må vara men den ÄR faktiskt lite snyggare.. :fakta Såg en vit äldre modell av Landcruiser ståendes inne vid Odenplan en dag. Snorkel, två extrahjul, buffelgrill, grova jävla däck.. Så grym! Folk kan ta sina jävla BMW X5 och stoppa upp nånstans. :tuttar
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top