Bigpapa skrev:...
Hellre av åkt en från åkt
OLJEKYLD GSXR skrev:Ok, lyssna nu. Jag har antagit en vassare ton i sådana här trådar därför att jag är trött på tankegången hos folk. Ni får gärna kalla mig översittare, det finns väldigt många översittare härinne isåfall, fast de allra flesta orkar inte längre skriva i sådana här trådar därför att det inte är någon ide. Om någon har mer erfarenhet och ser saker ur en annan vinkel läggs det ingen notis vid, och det är dit jag vill komma. Folk frågar om råd, men de vill inte ha råd utan bara en välsignelse om att göra som de vill. Ärligt talat så skiter jag fullständigt i vad du eller andra köper för hoj, och vad ni sedan tar er till med dem. Köp vad fan ni vill, men ställ frågorna på ett annorlunda sätt. Fråga inte om bra nybörjarhojar när ni vill köpa R1. Fråga inte om bra hojar att strypa när ni ska köpa sporthoj.
Jag tvingar ingen att göra som jag tycker, men en del saker som jag och andra säger kanske iallafall kan ta en snabb sväng genom huvudet innan det åker ut och läggs i soporna. Någonstans har folk ofta skaffat sin erfarenhet, ofta genom självupplevda saker. En del saker kan man ta åt sig av. Jag hade en betydligt snällare ton i dessa trådar förra året men nu är jag så otroligt trött på dem så jag orkar inte vara diplomatisk. Såhär tycker jag, punkt.
Bigpapa skrev:Säger bara en sak nya R1 -04 eller in gixxxxxxxer 1100 -00 -01 typ där har du riktiga maskiner
Hellre av åkt en från åkt
wonderwizard skrev:Först och främst vill jag påpeka att i min fråga så nämde jag ingenting om någon av dem va en bra nybörjar mc.. sedan har jag aldrig nämt att jag ska strypa hojen... det jag ville få veta va vilken hoj som är bättre / sämre än den andra...
understyrd
överstyrd
framtung
baktung
lätt att resa sig
svår att resa sig
skillnad på årsmodeller (vilken man absolut INTE skall köpa)
sedan tar jag gärna råd av dem som har mer erfarenhet än vad jag har ( vill inte på något sätt säga att jag är bäst på att köra en sporthoj )
men jag tycker ändå att man inte behöver vara arrogant och oförskämd,
jag såg att du va född 1979, och att din första mc va en cb125... dvs att du fick ditt mc kort 95-96 och har 8-9 års erfarenhet bakom styret... som mig... e då du så pass mycket bättre än mig ? jag kanske ska köpa en gixxer 1000 som du har i stället ??
Silwer skrev:Sluta gagga, han har skrivit vad han tycker om er som direkt ska ha det värsta och bara lägger inlägg här för att få en slags storm med glada tillrop.
Du har ju bestämt dig, det handlar ju inte om vad han har sagt till dig och hur sant det är om just dig, statistiken berättar rätt mycket om sånt här, men det är aldrig aldrig nånsin nån i den statistiken som skriver de här trådarna på det här forumet.
Du kanske är oerhört kompetent (även om dina inlägg här berättar att du inte har nån direkt erfarenhet alls) det kan man inte veta.
Såg tat du var 32, det hade jag aldrig gisst får jag erkänna, ut o handla nu.
Bigpapa skrev:Säger bara en sak nya R1 -04 eller in gixxxxxxxer 1100 -00 -01 typ där har du riktiga maskiner
Hellre av åkt en från åkt
wonderwizard skrev:du har inte läst mina tidigare inlägg... det ser jag....
o vadå bestämt mig... det har jag väl inte...
wonderwizard skrev:understyrd
överstyrd
framtung
baktung
lätt att resa sig
svår att resa sig
skillnad på årsmodeller (vilken man absolut INTE skall köpa)
OlleR6 skrev:Jag tycker inte R6an är tung på nåt ställe och den reser sig lagomt mycket, bara man inte är oförsiktig på första växeln så äre inge problem. Således är det ingen hoj om du siktar på få åka på bakhjulet så fort det står en tjärring i diket. Fastän jag är liten så tycker jag inte heller att den e speciellt svårstyrd, den gör vad man vill. Jag har inte nå mycke erfarenhet av hojjar men ett tiotal nya cyklar har man iaf prövat (ända upp i 1600cc).
VFRen har jag endast testat den nya, 800cc -03, den tycker jag är riktigt trevlig ifall man inte har någe sportigare baktankar. Låter helt underbart gör den oxo Reser sig har den problem med, första växeln går bra på gas men sen blir den lite vek för höga lyft. Testade aldrig lägga ner den nånting, men nog tror jag att det inte är något problem! Satt ABS på den jag prövade oxo, men det var inget man vågade testa ;D
OLJEKYLD GSXR skrev:Nej, jag vet att du inte har frågat om strypning eller bra förstahojar, det tog jag med som exempel eftersom det är en massa trådar som handlar om just dettta. Och nej, jag har aldrig nånsin nånstans påstått att jag kör bättre än någon annan eftersom jag inte anser det. Jag har inte heller påstått att jag är mognare eller är mer lämpad att köra de hojar jag har. Det enda jag har påstått är att man ska ha erfarenhet för att köra sporthoj och att man ska jobba sig uppåt. Att jag har det som krävs har jag inte heller påstått. Jag har inget intresse av att hacka på folk eller påstå att jag är bättre på något sätt, har inget intresse av att visa mig på styva linan. Jag har dock en åsikt som jag står för.
Rigge, som sagt så har jag inte påstått att jag är mer mogen än andra. Men ofta är det så att en kille i min ålder som just tagit körkort och inte har någon erfarenhet av mc-körning vill ha vassa sportcyklar. I det avseendet har jag mer erfarenhet av mc-körning och hur en sporthoj beter sig och anser inte att det är bra att fara runt på en raket när man ska lära sig bromsa, svänga, läsa trafik (som är annorlunda på två hjul även om man har B-körkort sen tidigare) och lära sig hur en mc beter sig. En ny sporthoj är varken snäll eller förlåtande, det finns hur mycket grepp och chassie som helst vilket gör att farten blir väldigt hög. När det sedan släpper så går det så fort att det brukar vara hopplöst att reda ut det och man går av. Älder hojar eller hojar som inte är av supersport-karaktär beter sig inte på samma sätt och är snällare. De förvarnar tydligt om att det börjar gå för fort, innan allt bara släpper.
Jag har aldrig klotat gixxern (eller någon annan hoj) men kanske kommer jag klota nygixxern pga att jag kör åt helvete för fort nånstans, och då visar det sig att jag inte hade den mentaliteten som man bör ha för att köra räser.
Du riskerar ingenting på att köpa en lite mindre, billigare och mer lättkörd hoj att åka på till en början. Kika på SZR600 eller någon annan lite billigare maskin och överväg att ha som läromaskin. Billig försäkring, billiga delar, mycket att lära sig på.wonderwizard skrev:NU håller jag med dig till 100% ... innan verkade/kändes det som ett personligt påhopp... men jag vill ändå ha en "bra" sporthoj ... kalla mig ett om ni vill... det kan jag ta...
wonderwizard skrev:NU håller jag med dig till 100% ... innan verkade/kändes det som ett personligt påhopp... men jag vill ändå ha en "bra" sporthoj ... kalla mig ett om ni vill... det kan jag ta...
Ugluk skrev:Du riskerar ingenting på att köpa en lite mindre, billigare och mer lättkörd hoj att åka på till en början. Kika på SZR600 eller någon annan lite billigare maskin och överväg att ha som läromaskin. Billig försäkring, billiga delar, mycket att lära sig på.
Byt sedan upp dig vartefter du behöver, det är klass7-hojarna som är svårast att sälja. Det blir garanterat inte dyrare och du kommer att lära dig att köra ordentligt utan att riskera livhanken i samma omfattning.
Ta först och främst reda på vad det skulle kosta dig att försäkra en klass7-hoj. Inköpspriset är ganska betydelselöst i ekonomin.
OLJEKYLD GSXR skrev:Ok, lyssna nu. Jag har antagit en vassare ton i sådana här trådar därför att jag är trött på tankegången hos folk. Ni får gärna kalla mig översittare, det finns väldigt många översittare härinne isåfall, fast de allra flesta orkar inte längre skriva i sådana här trådar därför att det inte är någon ide. Om någon har mer erfarenhet och ser saker ur en annan vinkel läggs det ingen notis vid, och det är dit jag vill komma. Folk frågar om råd, men de vill inte ha råd utan bara en välsignelse om att göra som de vill. Ärligt talat så skiter jag fullständigt i vad du eller andra köper för hoj, och vad ni sedan tar er till med dem. Köp vad fan ni vill, men ställ frågorna på ett annorlunda sätt. Fråga inte om bra nybörjarhojar när ni vill köpa R1. Fråga inte om bra hojar att strypa när ni ska köpa sporthoj.
Jag tvingar ingen att göra som jag tycker, men en del saker som jag och andra säger kanske iallafall kan ta en snabb sväng genom huvudet innan det åker ut och läggs i soporna. Någonstans har folk ofta skaffat sin erfarenhet, ofta genom självupplevda saker. En del saker kan man ta åt sig av. Jag hade en betydligt snällare ton i dessa trådar förra året men nu är jag så otroligt trött på dem så jag orkar inte vara diplomatisk. Såhär tycker jag, punkt.
Stora Motorcykelkatalogen 2025
Nu går vi in i slutfasen gä... |
|
Aprilia Tuono 457
Efter framgångarna med spor... |
|
Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo
År 1825 öppnades det välkur... |
|
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |