Vilken Hoj ?

Be

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2004
Hoj
Ingen än......
Med risk för att bli bränd levande och/eller kastrerad med en slö diskborste så startar jag en viken 1:a hoj tråd. Har kollat runt lite på hojar jag funderar på, detta kommer att bli min 1:a hoj. Eftersom det verkar vara "tabu" att skriva hojen på förälder, så kollar jag på en som JAG SJÄLV har råd med.
Vill ha en som är skapligt rolig, skapligt snygg mm. Men jag har satt maxpris för försäkringen på runt en 10.000 om året, helförsäkring (är 21 år gammal) och vill inte ha en hoj älre än runt en -94 -95, har i princip bara hittat en: Ducati Monster 900, hur är denna ? Tänkte lägga runt en 40-55 000 kr !
Några andra tips, billig försäkring är dock ett krav !

Baltazar

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
KTM Super Duke
Fazer 600 -98 kanske?
Går att hitta för ca: 35k. De ligger i f-klass 5 så den borde ju inte vara så våldsamt dyra att haklvfösäkra.

Åker själv en sån som första hoj.
Väldigt lättkörd och har trevliga bromsar. Godkännt klipp i snurran också.

Mvh

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Bara en liten fråga: Har du tänkt över helförsäkringsvalet noga? Ofta hamnar du snabbt i en situation där det inte tar särskilt lång tid innan du betalt hela hojens värde bara i försäkringar (detta även om du inte väljer de allra häftigaste maskinerna). Finns lösningar som kraschpuckar, kraschkåpor m.m.

Be

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2004
Hoj
Ingen än......
mb skrev:
Bara en liten fråga: Har du tänkt över helförsäkringsvalet noga? Ofta hamnar du snabbt i en situation där det inte tar särskilt lång tid innan du betalt hela hojens värde bara i försäkringar (detta även om du inte väljer de allra häftigaste maskinerna). Finns lösningar som kraschpuckar, kraschkåpor m.m.

Det är ju sant, men jag kan helförsäkra en Ducati Monster 900 för drygt 8.000 helår/helförsäkring på mig, höll på att sätta kaffet i halsen då ALLA andra hojar jag kollat upp ligger på minst 25.000 om året !
Finns det någon gräns vad gäller årsmodell eller är Ducatin snuskigt billig att försäkra ?

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Sv650s kanske?

Billig att äga och är en rolig och ganska pigg liten v-twin.

Be

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2004
Hoj
Ingen än......
Fudpucker skrev:
Sv650s kanske?

Shit vad svårt, vill ju ha helförsäkrat får väll inte ett skit om man skulle demolera hojjen med halvförsäkring ? har ju inte tänkt att köra som en biltjuv, men olyckor kan ju hända även den bäste förare !

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Be skrev:
Shit vad svårt, vill ju ha helförsäkrat får väll inte ett skit om man skulle demolera hojjen med halvförsäkring ? har ju inte tänkt att köra som en biltjuv, men olyckor kan ju hända även den bäste förare !

Jag har min helförsäkrad och betalar ungefär 900:- i månaden. Tänkte väl byta till halvförsäkring nästa säsong och då kostar den runt 500:-

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie
En Blade 92-96? Ligger väl på 30-50k ungefär beroende på årsmodell, stadig maskin som lärt mej köra, (tror jag). Hyffs billig försäkring (det är aldrig billigt!!) på dom äldre oxå. Jag betalar 500/mån men då är ja iof 25.
Som nån annan sa, kör med krachkåpor o puckar så behöver du inte betala en massa onödiga pengar på förs, på två år blir de ju en ny cykel :banana

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
beror på vad du vill ha för stuk!

sportstuk = sv650

ducatistuk = monster

ducati kan vara rätt så dyra i drift har jag hört!

kolla noga innan du köper så att du inte behöver serva och byta däck med kan vara 10 k till som ska upp då!

lycka till Mv. Oskar

Be

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2004
Hoj
Ingen än......
Hur är en Ducati Monster 900 då, den är ju snygg som få (personlig åsikt)
men hur är det med körglädje om man gämför med dom andra hojjarna som är rekomenderade i denna tråd ?

Be

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2004
Hoj
Ingen än......
mjukis skrev:
Som nån annan sa, kör med krachkåpor o puckar så behöver du inte betala en massa onödiga pengar på förs, på två år blir de ju en ny cykel :banana

Men vad resulterar detta i då ? om man krachar hojjen står man väll där
50.000 kr fattigare eller (vid halvförsäkring då)?

kawa nicke

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2003
Hoj
gixxer 1000-05
i den pris klass som du ska köpa hoj så är det bättre att halv försäkra då du antagligen får en rätt så hög självrisk.
kawasaki zx7r är ett bra tips på första hoj.

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
Fudpucker skrev:
Sv650s kanske?

Det tror jag är ett av få alternativ om premien skall vara så låg, och dessutom ett bra och trevligt alternativ.

Har själv haft en szr660, och visst premien ligger på 6-7' hel/hel, men den är inte så rolig om man är lång.

gearhead

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2004
Hoj
Blitz-liter
Triumph är billig att försäkra

Hej.

Vill du ha billig försäkring, skaffa Triumph. Jag har en Speed Triple -01, kostar mig 6700 helår helförsäkring (tror det går att få max 8700 helår/helförsäkring hos if). Går som ett skott, svänger också fint :tummenupp . Vill man ha Triumph kan man kolla in förutom Speed Triple kolla in Speed Four och kanske TT600.

Och sen är ju engelska saker tuffare än italienska...

Be

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2004
Hoj
Ingen än......
ja, nu fick man ju inte lite att tänka på i alla fall, har i alla fall bestämt mig att jag vill ha en skaplig hojj från början, vill inte hålla på att sälja och köpa hela tiden, hatar sånt, slutar med att man står med något svårsålt som man typ får skänka bort !

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Monster rockar! men lycka till att försäkra en 900 för 10000:-/året.
Jag har en 600 och betalar 1000 i månaden.

:corn

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
XR600 som motard. Lättkörd, japp.

*Edit, oj, trodde det stod max 45k, isåfall kan du ju köpa en KTM640 :>

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Be skrev:
slutar med att man står med något svårsålt som man typ får skänka bort !

Finns inte många hojar som är enklare att sälja än Monster..

Polaren satte ut annons på sin Monster 900.. dagen efter var den såld. Varken speciellt billigt eller annorlunda..

De flesta ducatister är ofta VÄLDIGT måna om hojen.
Servicekostnaderna på en Desmodue är förenliga med japanska hojar om man klara av att byta oljor o filter själv. Inte speciellt svårt. Mycket hjälp går att få via Svenska Ducce Klubben

Men.. Vad vet jag.. Jag är ju inte partisk.. :rolleyes:

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...