Vilken körskola?!?!?!

Ancalagon

Snart i ett räcke nära dig.
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Linköping
Hoj
N/A
För att?

Förklara gärna!

1. För att man får köra själv, som man gör på uppkörningen (jag iaf), utan passagerare.

2. För att en bra körskola har videoutrustning i efterföljande bil så man kan kolla efteråt och gå igenom körningen. Pedagogiskt så det förslår.

Ser ingen fördel med att ha läraren bakpå, om man inte är så dålig på att köra att han måste ingripa.

Jag är också intresserad av resonemanget.
Jag hade en lärare som satt i bilen och var mer eller mindre mellankolisk.
Utifrån den erfarenheten har jag fått för mig att det är mycket bättre när läraren kör hoj.
Det visar på att han/hon är angagerat om inget annat.
Bara en enkel grej som att visa hur man ska ta kurvor, visade min lärare på en smal väg med en bil...hmmm jag såg inte riktigt vad han menade, vägen var ju inte mycket bredare än bilen :confused: . Bättre med en hoj, då blir det tydligt vilket spår han tar. Bara ett exempel.

Nu handlade det om att sitta bakpå, inte att han kör egen hoj.
 
Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
1. För att man får köra själv, som man gör på uppkörningen (jag iaf), utan passagerare.

2. För att en bra körskola har videoutrustning i efterföljande bil så man kan kolla efteråt och gå igenom körningen. Pedagogiskt så det förslår.

Ser ingen fördel med att ha läraren bakpå, om man inte är så dålig på att köra att han måste ingripa.

1. Du kör alltid själv...hojen blir bara lite tyngre vilket i sig inte är så noga. Det som däremot är grymt viktigt är att läraren känner/ser vad du gör med knän, överkroppp osv. Läraren kan även "styra" från passagerarplats vilket kan vara en fördel i vissa situationer!

2. Videoutrustning är säkert bra för vissa tekniska bitar (tek konbana och bromsprov) men annars tror jag inte du kan lära dig att tex vara mer uppmärksam utifrån en video!
 

Dooh

Ölhävaren
Gick med
20 Sep 2007
Ort
Bålsta
Hoj
Inte längre...
Jag har ett flertal polare, ink. mig själv som tagit kortet relativt nyligen. Själv tog jag några få lektioner från Lötsjö trafikskola och fixade kortet ganska snabbt då jag hade erfarenhet sen tidigare. Var väl övning på konbanorna, och ett par svängar ut i trafiken å sen uppkörning typ. Samma gällde en av polarna som också valde Lötsjö.

Jarla däremot har jag fått intrycket av att främst vara en körskola för de som aldrig har suttit på en hoj, de går igenom allt nitiskt från grunden = det kostar stålar helt enkelt. En av polarna bytte helt enkelt till Lötsjö pga av det och fick uppkörning efter nån lektion där han visat vad han kunde typ.

Slutsats enligt mig.

1) Vill man komma undan billigt med kortet i handen, dock inte kunna mer än vad som förväntas = Lötsjö
2) Låta det svida i plånboken och lära sig lite mer, även det man redan kan = Jarla

Lycka till! :tummenupp
 

Anderberg

Aldrig nöjd
Gick med
29 Nov 2006
Ort
Färingsö
Hoj
KTM EXC 450 -09, KTM EXC 300 -09
Hans son är grymt bra också och där suger dom inte pengarna ur en. Raka schysta puckar.

Det bästa är att nästan alla körlektioner ägde rum runt Tullinge. vad kan det bero på??:D. Bara det säger en hel del.

Precis! Min andra lektion hos dem så drog vi ut på bulten :D

Deras hojar är också riktigt fina. BMW med abs så bromsningen är en baggis!
 

Ancalagon

Snart i ett räcke nära dig.
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Linköping
Hoj
N/A
1. Du kör alltid själv...hojen blir bara lite tyngre vilket i sig inte är så noga. Det som däremot är grymt viktigt är att läraren känner/ser vad du gör med knän, överkroppp osv. Läraren kan även "styra" från passagerarplats vilket kan vara en fördel i vissa situationer!

2. Videoutrustning är säkert bra för vissa tekniska bitar (tek konbana och bromsprov) men annars tror jag inte du kan lära dig att tex vara mer uppmärksam utifrån en video!

1. Själv=ensam. Tror inte läraren ser dina knän från bönpallen bättre än från efterföljande bil... och kan filma. Och styra från passagerarplats gäller om man inte kan köra, vilket jag nämnde tidigare. Klarade mig bra utan det när jag tog kortet iaf.

2. Kan du lära dig det genom att ha nån bakpå då? Man kan filma o utvärdera hela körningen i trafik, allt ifrån dina knän till spårval, placering i korsningar, hur du tittar i speglar (körskolemodellen)... u name it.
 

Skager

Keep it burning
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Bromma
Hoj
660-04
Måste också slå ett slag för jarla, jag hade Ola som handledare och tycker han var suverän, pedagogisk och vaken. Kan hålla med om att man säkert kan komma billigare undan, men samtidigt kändes det som man fick en gedigen utbildning. Vi var fem stycken som turades om på fyra motorcyklar, Ola hade alltid en bakom sig på våra landsvägskörningar, då kunde man känna på hur mycket man kan lägga ner i kurvorna, och se vilka spårval man skulle ta. Kanske inte billigast men klart duktiga. :tummenupp
 

gullo

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2010
Ort
Solna
Hoj
1999 Honda CBR
Jarla Suger

Tja,

Om jag va du skulle jag inte välja jarla.

De må ha duktiga lärare ,Ola, Janne,Uffe.. Men dom har noll framförhållning till den enskillde eleven.. Dom ska dra ut så mycket cash från dig som möjligt.. De ber dig boka in ett antal lektioner o så fortsätter det så lågt som möjligt.. Du får perliminära uppkörningar och sen så fuckar de dig o säger att du inte är redo..

Du kör med en lärare som säger att du är duktig på viss övning, nästa gång kör du med en annan lärare och han tycker du ska öva mer och ching ching får de in mer deg från dig...

Jag körde säkert i 3 månader och la ner över 30 papp fast jag körde privat en hel del oxo.

Jag såg såååååå många som blev frustrerade över deras noll förmåga att planera då de aldrig vet vilken elev de ska köra med.

Jag har massa negativa saker o säga om de men lägger av här..

Åk till non annan skola,även om de är längre..

Mvh

Gulle
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Precis! Min andra lektion hos dem så drog vi ut på bulten :D

Deras hojar är också riktigt fina. BMW med abs så bromsningen är en baggis!

jag ska börja köra på dalens nu, ska boka imorgon :näsblod
har för mig dom har 2 st bmw f650 08 2st 09 och 2 st helt nya 2010'or :) kalas det, och det är abs vilket lär bli kul att testa :tummenupp
Samt att köra bulten och områden runt omkring är ju inte heeelt fel heller :) man får vara med på gasen så man inte gör bort sig bara med läran där bakom hehe :banana
 

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sherwoodskogen
Hoj
Moped
Jag körde med Grönlunds, skitbra lärare mm, enda nackdelen var att vid dubbel-lektionerna vart man tvungen och samåka med en till elev, så dubbel-lektionen var i princip bara en enkel-lektion.
Men kanske är pga bristen på lärare mm, vad vet jag.
 

Malin

Förvirrad
Gick med
31 May 2008
Ort
STHLM
Hoj
Ducati Monster 696
Jag tog några lektioner på Lötsjö och tycker att Awett hade riktigt skön stil :) Jag som tjej och totalnybörjare behövde en engagerad lärare kunde jag känna, speciellt sen jag testat en annan skola först och inte alls var nöjd där..
Han iaktog hela tiden och kom med bra kommentarer och uppföljning.

Sen tog jag en intensiv i Söderhamn som var GULD! Och klarade den första uppkörningen :)
 

Svetla

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2008
Ort
Hökarängen, Stockholm
Hoj
KTM 660 2003
Någon som vet om man delar på tiden på Farsta?

Pröjsar man 1200 kr för 2h och kör bara 1h?
Lika på banan är det pröjs för 3h och körning 1,5 h?

Spelar inte så stor roll med 6,6 kr i minuten är det halva priset mot vad andra skolor tar.
 

Hyperhybris

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Ort
Solna
Hoj
Ducati HM
Tja,

Om jag va du skulle jag inte välja jarla.

De må ha duktiga lärare ,Ola, Janne,Uffe.. Men dom har noll framförhållning till den enskillde eleven.. Dom ska dra ut så mycket cash från dig som möjligt.. De ber dig boka in ett antal lektioner o så fortsätter det så lågt som möjligt.. Du får perliminära uppkörningar och sen så fuckar de dig o säger att du inte är redo..

Du kör med en lärare som säger att du är duktig på viss övning, nästa gång kör du med en annan lärare och han tycker du ska öva mer och ching ching får de in mer deg från dig...

Jag körde säkert i 3 månader och la ner över 30 papp fast jag körde privat en hel del oxo.

Jag såg såååååå många som blev frustrerade över deras noll förmåga att planera då de aldrig vet vilken elev de ska köra med.

Jag har massa negativa saker o säga om de men lägger av här..

Åk till non annan skola,även om de är längre..

Mvh

Gulle

Hmmm... Min situation börjar bli skrämmande lik scenariot ovan :mad:
Dessutom kläcker dom ur sig först nu att det inte går att få uppkörningstid förrän i mitten av juli! Men ändå ska man boka in lektioner så det räcker och blir över till både fan å hans moster å faster!!! :mad:

Har någon något tips på andra orter som är lämpliga att köra upp på? Kan man kontakta en körskola på annan ort för att hyra hoj till uppkörning på orten? Går körskolor med på detta, eller måste man släpa med sin egen hoj till typ Jukkasjärvi (eller var man nu ska köra upp)?
Kanske finns det rentav någon mer "där ute" som vill haka på till någon annan håla för att köra upp?! Jag skriver teoriprovet 2/6. Sen ska jag fan ha en uppkörningstid snabbare än ett kattkn..l!!!

Edit:
Kollade lite med Trafikverket (eller vad dom kallar sig nuför tiden) ang uppkörningstider i Sthlmsområdet. Barkarby har längst väntetid (mitten på juli med undantag för avbokningar). På Tullinge finns det (just nu iaf) tämligen gott om tider f o m nu och framåt.
 
Last edited:

UllisS

Överlycklig :)
Gick med
5 Apr 2010
Ort
Skälby, Järfälla
Hoj
Kawasaki zx9r -00
Vet iofs hur det ser ut med uppkörningar nu, men när jag ringde i måndags förra vecka fanns det tider både i maj och juni (på barkarby).
Jag ringde själv direkt när jag kom ut från uppskrivningen och det var inga problem. Det kan ju iofs vara fler som kör upp nu, men det verkar som det kommer in en hel del avboknings-tider också.
Så lägg in telefonnumret i mobilen och ring så fort du skrivit upp :) så får du förhoppningsvis en tid innan juli...
 

Hyperhybris

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Ort
Solna
Hoj
Ducati HM
Vet iofs hur det ser ut med uppkörningar nu, men när jag ringde i måndags förra vecka fanns det tider både i maj och juni (på barkarby).
Jag ringde själv direkt när jag kom ut från uppskrivningen och det var inga problem. Det kan ju iofs vara fler som kör upp nu, men det verkar som det kommer in en hel del avboknings-tider också.
Så lägg in telefonnumret i mobilen och ring så fort du skrivit upp :) så får du förhoppningsvis en tid innan juli...

Man tackar för tipset :)
Men jag kommer nog inte att vänta på att Jarla ska "ge mig sin välsignelse" innan jag kör upp... Får nog ta saken i egna händer.

/Hh
 

djungel-Jim

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2010
Ort
Åkersberga
Hoj
Ducati SF 1098S
Ett tips om ni inte kommer överrens med er trafikskola i stockholm är att ta kontakt med st:erikstrafikskola - jag träffade MÅNGA som gett upp tidigare körskolor och hoppat över till st:eriks istället och blev asnöjda. Även folk som var i slutet av utbildningen
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Jag körde på Jarla tillsammans med Ola och tycker att det var en mycket bra skola.

Jag kan iofs hålla med om att de vill att man ska köra mycket, men jag körde en hel del privat också.. Man kan ju dessutom inte blint bara boka lektioner bara för att de säger det och man får nog se till att pusha på lite själv också.. Skolan gör ju allt för att du skall få en bra utbildning och vissa kanske de tycker kräver mer än andra.

Kvalitén på utbildarna, hojarna och närheten till både körbana och trafik är påfallande bra vid Jarla, så jag skulle valt dem igen utan att tveka. Jag körde mest med Ola och uffe och båda är väldigt duktiga på att förklara inte bara HUR man ska göra utan avrför, vilket ger insikt och ger bättre förare.

//A
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Hmmm... Min situation börjar bli skrämmande lik scenariot ovan :mad:


Edit:
Kollade lite med Trafikverket (eller vad dom kallar sig nuför tiden) ang uppkörningstider i Sthlmsområdet. Barkarby har längst väntetid (mitten på juli med undantag för avbokningar). På Tullinge finns det (just nu iaf) tämligen gott om tider f o m nu och framåt.

Fan killen var i samma situation som dig fixa det med Lötsjö det gjorde jag :tummenupp

Åk dit ta någon lektion räckte med 3 st för mig (efter 24.000:- spenderat på Jarla). Sen ringer du varje dag tills du får en uppkörningstid kontaktar Lötsjö och hyr en av deras hojar. De står inne på Barkarby flygfält enkelt och smidigt. Samtidigt hinner du träna på exakt den konbana du skall köra innan.
 

UllisS

Överlycklig :)
Gick med
5 Apr 2010
Ort
Skälby, Järfälla
Hoj
Kawasaki zx9r -00
Fan killen var i samma situation som dig fixa det med Lötsjö det gjorde jag :tummenupp

Lötsjö är helt grymma :yoparty Dom tjatar inte på en om en massa onödiga lektioner och hjälper en gärna med tips om man kör privat också.
Och som du säger, uppkörningsbanan blir lite som en "hemma-bana" och det är ju ganska skönt :)
Jag har verkligen bara bra saker att säga om dom, så nu hoppas jag bara att jag klarar uppkörningen också...
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top