Lötsjö trafikskola
Tog körkortet igår och tänkte därför hjälpa er nybörjare med med något som i vart fall jag hade problem med när jag skulle börja - att välja körskola.
Jag körde alltså på Lötsjö trafikskola i Jakobsberg, som ligger 10 minuters promenad från pendeltågsstationen.
Awett, som jag främst körde med, är engagerad och rak och konstruktiv i snacket. Dessutom har han en jäkligt skön stil, utan att för den sakens skull vara det minsta oseriös. En mycket bra körlärare som vida överskred vad jag hade väntat mig. Vidare ansåg jag det vara en stor fördel att körningen skedde på och runt Barkarby flygfält - med andra ord på samma konbanor och trafikrutter som under uppkörningen. Priset är konkurrenskraftigt och den mycket korta transportsträcka mellan skolan och Barkarby flygfält som belastar lektionstiden var inget jag uppfattade som jobbigt.
Nackdelar är motorcyklarna, som är relativt gamla, slitna och saknar ABS. Jag upplevde i och för sig aldrig att detta var ett problem trots flera regniga dagar men det kan ju vara värt att veta. Dessutom framhåller körskolan i sin marknadsföring att man får låna utrustning vilket är lite tveksamt då lånekläderna är slitna och ofräscha och i princip endast finns i mycket stora storlekar. Handskar fanns över huvud taget inte i matchande par. Slutligen är receptionisten inte vidare ödmjuk eller serviceminded, men henne kan man naturligtvis undvika i möjligaste mån.
Sammantaget kan jag varmt rekommendera Lötsjö om man tar hänsyn till den bristfälliga låneutrustningen (jag skaffade hjälm och handskar och lade snabbt beslag på det enda M-stället som fanns).
Kortet tog mig totalt fem veckor (23 apr - 30 sep), 8 dubbellektioner och två uppkörningar, varav den ena underkändes på grund av rent slarv och nervositet från min sida. Risk1 på Västermalms trafikskola (väldigt oseriös lärare men billigast i Stockholm, dessutom är utbildningen bara en formalitet) och Risk2 på Gillinge (duktiga instruktörer, roliga motorcyklar, mycket givande utbildning).