Vilken körskola?!?!?!

Tudor_66

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki gsxr 1000 08
Ta en intensivkurs i Hallstahammar på Körkort express, dom har boende och allt, bättre körskola än dom finns inte. Jag har själv tagit två körkort där, min dotter tog kortet där förra veckan, finns inte antydan till att suga ur mera pengar än vad som behövs. Kanonduktiga på att lära ut är dom med.

När jag tog tungt släp gick jag in och bad om att få låna deras bil och släp, sedan en lektion på väg in till uppkörningen, klart!!

Mc tog jag två dubbellektioner, sedan bad jag att få pröva köra upp, klart!!

Ingen som provade övertala mig att ta flera lektioner eller säga att jag inte skulle klara osv osv
 
Last edited:

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Trajkon
Jag började på Jarla för ca 2 år sen. Körde 2-3 lektioner med de. Detta är vad jag fick uppleva:

1. "Det här kommer ta ett tag (hånfullt)" - Ärligt? Ja kanske. Smidigt att säga till en "kund" första dagen? Definitivt inte.
2. Kommer en morgon och läraren är försenad ca 15 min (som dras på vår körtid??), kommer in och så tjafsar lärarna med varandra (öppet inför oss 3 som sitter där och väntar). Nån dispyt om vems tur det är att tanka hojarna och så.
3. Under lektionen är läraren mer intresserad av att snacka med sina polare i tel och spana in den nya Gixxern som hans polare kommer förbi med än att kolla på vad jag sysslar med.

3 lektioner som sagt, sen fick de inte mer pengar av mig.

Bytte till Västermalms som också har en bana bakom Bromma flygplats och fick en skitbra lärare där. Asiat, kan ha hetat Mattias? Aldrig nåt tjafs, pedagogisk, kom 15 min sen en gång och bjöd på hela lektionen.
Total tid hos Västermalm, ca 1 mån. Antal lektioner, 7-8 st, totalt med uppkörning och allt runt 10 000 kr.

Min högst personliga erfarenhet.
 

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
St:Eriks Trafikskola!

De övningskör ute på Barkaby flygfält.
Du får köra hela tiden. Hela din betalade tid. :fakta
Uffe är en riktigt bra och proffsig lärare dessutom!

Dvs ingen tramsig transportsträcka ut och hem från övningsbanan, som många många trafikskolor har. Då får du bara övningsköra 1 timme, och den andra 'äts' upp i transport till och från, det suger... :näsblod
 

wilhelmo

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Versys 650, -07. Suzuki VX800, Husqvarna modell 24 -47
St:Eriks

Skrivit det förut men värt att upprepa.
St:Eriks trafikskola var kanonbra (hade Uffe som lärare).
Som tidigare sagt, ingen transportsträcka som tar tid till och från lektionen. Stor bana där man kan varva de olika momenten under lektionen.
Mycket erfaren lärare som kom med ovärderliga tips. Hård men rak och tydlig.

/Wille
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Fan killen var i samma situation som dig fixa det med Lötsjö det gjorde jag :tummenupp

Lötsjö är helt grymma :yoparty Dom tjatar inte på en om en massa onödiga lektioner och hjälper en gärna med tips om man kör privat också.
Och som du säger, uppkörningsbanan blir lite som en "hemma-bana" och det är ju ganska skönt :)
Jag har verkligen bara bra saker att säga om dom, så nu hoppas jag bara att jag klarar uppkörningen också...

Det gör du säkert om du har Awett. Koncentrera dig på låg och högfartsdelen har aldrig mött någon som blivit kuggad ute i trafik med B-behörighet.
 

unbi

Ny medlem
Gick med
14 May 2010
Ort
Stockholm
Hoj
cb600 -08 SVERT!
Se till att få köra med samma lärare i så stor utsträckning som möjligt. Be att få boka 12 lektioner på konbana direkt med samma lärare så är det bara att avboka eftersom ifall inte alla behövs.

Jag körde med 4 olika lärare på Jarla nere på konbanan. Det gjorde att jag varje lektion fick återbevisa att jag kunde köra. Första minuterna när man krypkörde var man såklart ranglig så läraren va glad och hitta massa misstag. Slutet på lektionen sa dom alltid "oj du va ju riktigt bra, är imponerad!". Sen samma visa igen nästa lektion med ny lärare. Fick tjata för att få börja med högfartsbanan. (dom hade inte ställt upp den än för året men han försökte få det till att jag behövde snurra kryp ännu mer....)

Det är fan helt meningslöst att lära sig sätta krypkörningsbanorna helt prickfritt och uppkörningsredo innan man går vidare. Kryp lär man sig genom hela utbildningen på köpet.

Men som sagt, samma lärare konsekvent iaf genom hela gården, och sen ev. ny lärare genom hela trafiken.
 
Last edited:

Mr_Sandersson

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
TRIUMPH DAYTONA -06 TRX 850 -96 - såld
Farsta trafikskola:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Träffade Lasse efter att jag misslyckat med uppkörning privat och inte visste hur jag skulle ta hem hojen hehe, hade ju inte planerat att bli kuggad direkt.

Så han tog en sväng med mig medan hans elever körde upp, när vi kom fram sa han att det är förjävligt när de kuggar någon som kan, vilken självförtroendekick.. då det var höst fick jag vänta till våren, 2 lektioner behövdes varav en varade över 5 timmar till priset som för 1 lektion, när jag slutkörd ställde hojen sa Lasse bara, det där behövde du, ses imorgon bitti.
Kan säga att jag körde 4 lektioner hos Huddinge trafikskola innan och enligt dem hade jag oändligt många lektioner kvar till kortet, varje lektion kändes som att bli nertryckt i stövlarna och att jag var helt okunnig..

Så ta dig tiden och åk tvärs över stan och lite till.. det är värt det!
 

UllisS

Överlycklig :)
Gick med
5 Apr 2010
Ort
Skälby, Järfälla
Hoj
Kawasaki zx9r -00
Det gör du säkert om du har Awett. Koncentrera dig på låg och högfartsdelen har aldrig mött någon som blivit kuggad ute i trafik med B-behörighet.

Har kört med både Awett och Jean, och båda är fantastiska, och otroligt engagerade, så egentligen känner jag mig rätt lugn... men fick som sagt lite sista-minuten ångest...
Men Lötsjö regerar :yoparty
 

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
Skrivit det förut men värt att upprepa.
St:Eriks trafikskola var kanonbra (hade Uffe som lärare).
Som tidigare sagt, ingen transportsträcka som tar tid till och från lektionen. Stor bana där man kan varva de olika momenten under lektionen.
Mycket erfaren lärare som kom med ovärderliga tips. Hård men rak och tydlig.

/Wille

går också o kör hos st eriks, bra skola som INTE mjölkar en massa lektioner.
efter första lektionen uppskatta han runt 4 lektioner till, vilket ungefär stämmer bra (förhoppningsvis) har uppkörning nästa onsdag.
tog 6 lektioner för min egen skull, vill vara helt hundra.
Uffe e jävligt bra, han vet vad han pratar om, e som du sa hård, men rak och inget dattande. Alex e också bra.

Du får bestämma lite själv vad du vill öva på och då får du tips. så brukar kombinera hög med lågfart dvs om det e jag och en till så kör jag först högfartsbanan och på vägen tillbaka när han börjar köra högfarten, då kör jag lågfarten under tiden. Sen avslutar vi lektionen med bromsningar, upplägget funkar riktigt bra.
 
Last edited:

Ankie.W

Gotland Ring nästa! :-D
Gick med
1 Dec 2005
Ort
Märsta
Hoj
Suzuki GSR 600 K6
Jag började på Jarla för ca 2 år sen. Körde 2-3 lektioner med de. Detta är vad jag fick uppleva:

1. "Det här kommer ta ett tag (hånfullt)" - Ärligt? Ja kanske. Smidigt att säga till en "kund" första dagen? Definitivt inte.
2. Kommer en morgon och läraren är försenad ca 15 min (som dras på vår körtid??), kommer in och så tjafsar lärarna med varandra (öppet inför oss 3 som sitter där och väntar). Nån dispyt om vems tur det är att tanka hojarna och så.
3. Under lektionen är läraren mer intresserad av att snacka med sina polare i tel och spana in den nya Gixxern som hans polare kommer förbi med än att kolla på vad jag sysslar med.

3 lektioner som sagt, sen fick de inte mer pengar av mig.

Bytte till Västermalms som också har en bana bakom Bromma flygplats och fick en skitbra lärare där. Asiat, kan ha hetat Mattias? Aldrig nåt tjafs, pedagogisk, kom 15 min sen en gång och bjöd på hela lektionen.
Total tid hos Västermalm, ca 1 mån. Antal lektioner, 7-8 st, totalt med uppkörning och allt runt 10 000 kr.

Min högst personliga erfarenhet.

Mattias heter Yellow75 här på Sh och är bara sååå bäst!! :)
 

Plew

Hungalabungala
Gick med
10 Jun 2010
Ort
Södermalm
Hoj
Superduke
Lötsjö trafikskola

Tog körkortet igår och tänkte därför hjälpa er nybörjare med med något som i vart fall jag hade problem med när jag skulle börja - att välja körskola.

Jag körde alltså på Lötsjö trafikskola i Jakobsberg, som ligger 10 minuters promenad från pendeltågsstationen.

Awett, som jag främst körde med, är engagerad och rak och konstruktiv i snacket. Dessutom har han en jäkligt skön stil, utan att för den sakens skull vara det minsta oseriös. En mycket bra körlärare som vida överskred vad jag hade väntat mig. Vidare ansåg jag det vara en stor fördel att körningen skedde på och runt Barkarby flygfält - med andra ord på samma konbanor och trafikrutter som under uppkörningen. Priset är konkurrenskraftigt och den mycket korta transportsträcka mellan skolan och Barkarby flygfält som belastar lektionstiden var inget jag uppfattade som jobbigt.

Nackdelar är motorcyklarna, som är relativt gamla, slitna och saknar ABS. Jag upplevde i och för sig aldrig att detta var ett problem trots flera regniga dagar men det kan ju vara värt att veta. Dessutom framhåller körskolan i sin marknadsföring att man får låna utrustning vilket är lite tveksamt då lånekläderna är slitna och ofräscha och i princip endast finns i mycket stora storlekar. Handskar fanns över huvud taget inte i matchande par. Slutligen är receptionisten inte vidare ödmjuk eller serviceminded, men henne kan man naturligtvis undvika i möjligaste mån.

Sammantaget kan jag varmt rekommendera Lötsjö om man tar hänsyn till den bristfälliga låneutrustningen (jag skaffade hjälm och handskar och lade snabbt beslag på det enda M-stället som fanns).

Kortet tog mig totalt fem veckor (23 apr - 30 sep), 8 dubbellektioner och två uppkörningar, varav den ena underkändes på grund av rent slarv och nervositet från min sida. Risk1 på Västermalms trafikskola (väldigt oseriös lärare men billigast i Stockholm, dessutom är utbildningen bara en formalitet) och Risk2 på Gillinge (duktiga instruktörer, roliga motorcyklar, mycket givande utbildning).
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top