GubbLasse
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 28 Jun 2008
- Hoj
- Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Yamaha XTZ660 3YF har jag för mig modellen heter.
Färgsättningen är väl kanske inte den mest skonsamma för ögat med sin röda uppsyn, men det kunde vara värre.
View attachment 455685
View attachment 455686
Den ser i alla fall inte ut så här
View attachment 455687
Nu är frågan... Vilken tråd hör jag hemma i nu?
Modifieringar XT660 X/R
eller
Yamaha XT/XT E/XT Ténéré, TT/TT E och TTR/TTR E-tråden
Vilket har den mest gemensamt med?
Motorn är ju vätskekyld med 5 ventiler och en slagvolym på 660cc
Stiligt. Har haft en exakt lika dan 91a?
Alla påstod att motorn var skottsäker, men min var inte det (krysskilen som fixerade balansaxeln sprack och det blev en jäkla smäll när den krockade med veven) . ick bli ny motor....
Bra att veta och ha koll påAtt kilen på balansen ryker beror oftast på att mutter på axeln lossar. Det brukar höras på tomgång när den är lös. Det knackar. Med lite framförhållning så ser man till att det blir åtgärdat med ny låsbricka och loctite innan raset.
Den borde du kunna få 30' för med dagens prisnivåer.... På BlocketIngen annan då som vill köpa min gamla xtz750 super tenere -91?. JAg bävar för blocketannonsering.
Under 20000:- 760:- i förs.
View attachment 455688
TT:n har väl bara kick?
Tröttnade på att min XT bara hade det och undviker härmed sådant ofog
Edit: Sen är det inte ett överflöd av TT till salu i landet. Två stycken för att vara exakt.
Då tar man bort det ur sin profil
Den gick billigt ifall den gick i somras. Priserna har ju rusat sen i mars/april.
Yamaha XTZ660 3YF har jag för mig modellen heter.
Färgsättningen är väl kanske inte den mest skonsamma för ögat med sin röda uppsyn, men det kunde vara värre.
View attachment 455685
View attachment 455686
Den ser i alla fall inte ut så här
View attachment 455687
Nu är frågan... Vilken tråd hör jag hemma i nu?
Modifieringar XT660 X/R
eller
Yamaha XT/XT E/XT Ténéré, TT/TT E och TTR/TTR E-tråden
Vilket har den mest gemensamt med?
Motorn är ju vätskekyld med 5 ventiler och en slagvolym på 660cc
Det är generation 5 av xt 550 motorn du har enda skillnaden på 600 o 660 är att kopplingskåpan har fått en vattenpump o att cylindern är vattenkyld samt topp är vattenkyld.
Samt att det är en 5-ventilstopp på dessa. Nästa generation så återgick de till 4-ventilstopp.
Nu tror jag vi pratar förbi varandra här.Noppe 700 motorn är en helt egen motor bara cylinder o topp går att pula baklänges.
Koppling vlåda vevaxel samt 2 balansaxlar o helt olika block så 700 är ingen generation 6 utan som sagt en helt ny motor.
Med dubbla balansaxlar går raptor 700 motorn guda gott och jämt mot 550/600/660
Alla den här killens klipp har du säkert redan sett, men jag tycker han är så skönt minimalistisk i sitt hojåkande: https://www.youtube.com/watch?v=IgEkLER_ry8
Ay!! Stojan, jue!!!
Fi fan - en kryss två.
Nu tror jag vi pratar förbi varandra här.
XTZ660 har en 5-ventils topp och nästa generation av Teneren (den som har samma motor som XT660R/X) återgick till 4-ventils topp. Det var det jag åtsyftade.
View attachment 455725
Vad raptorn har, har jag ingen som helst koll på. Det har du mycket bättre koll på
Ja, precis.
Den du har är ju 5-ventilaren, en helt annan motor och konstruktion än den nyare Tenerens 4-ventilare.
Går det verkligen att byta till Raptordelar på den
Att kilen på balansen ryker beror oftast på att mutter på axeln lossar. Det brukar höras på tomgång när den är lös. Det knackar. Med lite framförhållning så ser man till att det blir åtgärdat med ny låsbricka och loctite innan raset.
Du har nog rätt i det. Den knackade lite på lägre var vid pådrag och jag misstänkte ev, vevlagret som började bli slitet. Köpte den därför billigt. Men körde lite till med den då det inte hördes något över 2000 varv (skulle inte vara något akut enligt motorkunnig bekant). Så man kan nog säja att det var mitt misstag .
Blev dock en satans smäll när de krockade vid 6000 varv
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |