Vilken mc?

F1skeN

bikes with speed is all you need
Gick med
5 Jun 2003
Ort
sthlm
Hoj
aprilia
Angående valet att mc så måste jag självklart rekommendera RS. Har själv en sådan och är väldigt nöjd, visserligen kostade min 01:a 38.000, en bra bit över 20.000. Jag fick knega i ett år för att kunna lägga till på den summan jag fick för moppen när den såldes, men det var det värt.

Ta en titt på RS årsmodell 96-98 och där runt omkring, ett par tusen extra över din budget men det kan det vara värt att lösa.

RS är snabb (för att vara 125:a, då) , snygg och rolig att köra om jag får uttrycka mig. Det som är nackdelen är att den är väldigt vanlig, så om du vill skilja dig från mängden så ska du inte köpa en RS :tungan

http://www2.blocket.se/view/1850161.htm?l=0&c=1&city=0
-jobbigt med denna kan vara att ta bort strypningarna, just för att den är importerad från Tyskland och säkerligen strypt på alla möjliga sätt.

Titt som tätt dyker det upp flera alternativ, främst under försommaren.

Andra alternativ:
http://www2.blocket.se/view/1862655.htm?l=0&c=1&city=0

http://www2.blocket.se/view/1872198.htm?l=0&c=1&city=0

http://www2.blocket.se/view/1777593.htm?l=0&c=1&city=0

Dessa är kanske sålda, men du får iaf en aning om vad du kan få för pengarna.

Om du nu inte har möjlighet att lägga några extra tusenlappar till så finns alternativen RG, Tzr med mera. Som är rekommenderade redan, men dem är inget som tilltalar mig. Både på grund av utseendet och farten.

/Fredric
 

F1skeN

bikes with speed is all you need
Gick med
5 Jun 2003
Ort
sthlm
Hoj
aprilia
paddesputnik skrev:
hur svårt är det? asså på en skala 1-10?
hur länge lästa du till det?

Jag valde att gå till en körskola och fixa teorin, det bästa alternativet för mig var att gå fyra onsdagar á 2 timmar per gång. Alltså 8 timmar med undervisande lärare och övningar, passade mig bra. För jag vet att jag skulle ha svårt att få tummen ur arslet och läsa på egen hand hemma, hur mycket jag än ville ha kortet.

Sedan gick jag 7 körlektioner om jag inte kommer ihåg fel, det var vad jag behövde för att känna mig säker för att åka till uppkörningen. Jag klarade det utan problem på första försöket, det är ingen idé att kasta sig på en uppkörning på en gång om du skulle fråga mig.

Edit: Jag fick vara ute på banan och testa ett nytt körprov med mängder av nya slingror och tester för att sedan utvärdera, vilket vad ganska skönt eftersom att tiden i trafik blev kortare. Inte för att jag kände mig osäker för det men skönt var det iaf! :tummenupp
Någon annan som också stött på det nya testet?

/Fredric
 

MulleMuck

Cepe med megafon
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Växjö
Hoj
Yamaha TZR -99
paddesputnik skrev:
hur svårt är det? asså på en skala 1-10?
hur länge lästa du till det?

Det är svårare än du tror... börja med EN körlektion att betala för... sen märker du själv hur många fler du behöver... men om du är skillad som fan på att köra lätt mc i trafik så kör upp direkt... Vår körkortslärare sa att dom som har mkt erfarenhet av att köra med moppar och sånt får räkna med ändå en tio st lektioner... dom är ungeför 40 minuter en lektion..
 

F1skeN

bikes with speed is all you need
Gick med
5 Jun 2003
Ort
sthlm
Hoj
aprilia
RED_LiME skrev:
Det är svårare än du tror... börja med EN körlektion att betala för... sen märker du själv hur många fler du behöver... men om du är skillad som fan på att köra lätt mc i trafik så kör upp direkt... Vår körkortslärare sa att dom som har mkt erfarenhet av att köra med moppar och sånt får räkna med ändå en tio st lektioner... dom är ungeför 40 minuter en lektion..

I agree :fyllisar
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
paddesputnik skrev:
hur svårt är det? asså på en skala 1-10?
hur länge lästa du till det?

Jag började läsa fyra - fem månader innan jag fyllde 16 år. Då kunde jag ju läsa hur mycket jag ville vid varje tillfälle jag läste och kände inte press att jag var tvungen att läsa eftersom att jag snart skulle skriva upp. Jag klarade uppskrivningen på första försöket och skulle jag inte börjat läsa så långt innan så skulle jag ju inte kännt mig lika säker när jag väll skrev upp. Fast sen kan du ju isället för att läsa lite åt gången på längre tid läsa intensivt i några dagar innan uppskrivningen.

Men mitt råd är att börja läsa i tid.

:tomten
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
paddesputnik skrev:
de va ju inte så värst mkt! trodde det skulle va mkt värre...jag läste 34 timmar till mitt eu kort :tungan började 2 månader innan jag fyllde 15
Haha! Jag fick provet med mig hem att träna på så jag tränade i ca 2 timmar och hade alla rätt... :p
 

KawaF3771

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerhankmo, Finland
Hoj
Suzuki GS 500 E -99
paddesputnik skrev:
asså nu menar bland dom andra "vanliga" hojarna i samhället...nsr,mito,rgf,rs osv.

Iofs. kan man hoppas på att de flesta kör strypt :) Med min hoj så drar jag strypt NSR och Mito i både acc o toppfart... En ostrypt TZR drar jag i acc men den drar om när det börjar gå över 100km/h...
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Vet inte riktigt, många har problem med att avgasportarna faller ihop. Och om jag inte minns fel kostar dem 6000kr. Snygg är den, och bra effekt.
 

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
cRoC skrev:
Vet inte riktigt, många har problem med att avgasportarna faller ihop. Och om jag inte minns fel kostar dem 6000kr. Snygg är den, och bra effekt.
6000 billig då kan ja köpa en sån av dig för den slanten :arsele :D :tummenupp
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Nu fattar jag inte riktigt :) Avgasportarna kostar 6000kr tror jag.
En RGF får du ge 18-20,000 för.

Pratar alltså om den nyaste RGn, 92 och frammåt!
 

KawaF3771

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerhankmo, Finland
Hoj
Suzuki GS 500 E -99
cRoC skrev:
Vad va det för jävla tzr? Om jag inte minns fel så drar din hoj 0-100 på 11 i nyskick?

En blå TZR :tungan

Men YPVS är trasig eller nått så avgasventilen är öppnat max hela tiden... därav tar det lite längre att accelerera...

Runt 11 kan stämma ganska bra, ja... min motor är i nyskick... bara medkörd ca. 2000 efter totalrenovering inklusive nytt cylinderfoder + kolv!
 
Last edited:

Poffer

Vill flytta till ett varmare land...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ER6 -08
cRoC skrev:
Hm är inte en 125a ganska sliten efter 2000 mil? :)

Beror väl helt på hur man skött den? Kan ju vara som ny i motor o liknande...Min har gått 4000 mil nu. Och när jag lämnade in motorn trodde dom inte att den hade gått över 1000 mil :)
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Heheh jag tänkte på hur de brukar skötas :D 125or är väl inte precis snällt körda vanligtvis.
 

Poffer

Vill flytta till ett varmare land...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ER6 -08
cRoC skrev:
Heheh jag tänkte på hur de brukar skötas :D 125or är väl inte precis snällt körda vanligtvis.

Nej, det har du ju iof rätt i....men jag hade tur. Dom tidigare ägarna trodde att dom dragit alla strypningarna men den i kröken satt kvar. Så dom lär inte kunnat misshandla min så mycket :banana
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top