Vilken mobiltelefon och varför?

Zigge

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda VFR 750 F -91
(moderatorer, ta bort denna tråd om det är för mkt dörrmatta)

Ja, hade tänkt byta ut min gamla häck mot ngt lite nyare, men kan bara inte komma underfund med mot vilken? Har surfat och läst och jämfört och funderat, men vet inte vad jag ska tro.

Har kollar åtskilliga ggr på bla mobilforum.se. Siten som sådan är ok men det verkar bara vara hrm, ungdomar, där som minsann vet att den bästa telefonen är den de själva råkar ha. :rullandeu

Hade tänkt köpa med abonnemang då jag inte har massor med deg att slänga ut, har siktat in mig på Comviq Kväll, men nu verkar både de och Telia komma med nyheter. Är Comviq.net ngt att ha tro? Min allmänna känsla är annars att Telia och Vodafone är dyrare än Comviq, rätt, fel?

Har aldrig haft ngn liknande mobil (ni vet, folytåniska, färgskärm, IR, blåtand, kamera, etc) så jag VET inte vad jag egentligen vill ha...dock, det är vissa saker som jag TROR jag vill ha, utan inbördes rangordning, alla ska dock med:

Rimlig hållbarhet :smasha
vill inte vara FÖR rädd att repa skiten

Bra batteritid
allt är bättre än min R600, men ändå...

Bra kalender
som verkligen går att använda, anteckningar, tider, påminnelser osv

IR/Bluetooth :krama
för att vara på den säkra sidan, behov uppstår säkert

Robusthet :skitdator
vill inte lämna in skiten stup i kvarten

Rimlig storlek
händer ju att man stoppar ned den i sina jeans

Alarm MED SNOOZE :trött
kommentar överflödig

Bra ljud och mottagning :hördu
inte ökänd för motsatsen iaf

SMS-turbo :rolleyes:
ja, som verkligen funkar, enkelt lägga in nya ord

Skapliga ringsignaler :yoparty
med vibrator jag bestämmer över

Kamera vet jag inte om jag BEHÖVER egentligen, erkänner dock att jag blev smått imponerad när jag kollade på bla GX20 häromdagen, men viktigare är att det jag räknade upp ovan är ok.

Några frågor som har dykt upp:
ANVÄNDER man verkligen kameran om man har en sådan?
LIDER man av att T610:s skärm är "dålig"?
Bör jag VÄNTA en månad eller två för att se vad som händer med priserna/marknaden?
...och vad krävs för att surfa (nåja) på min bärbara mha mobilen på tåget eller bussen Lkpg-Sthlm? Är det praktiskt, inte bara teoretiskt, genomförbart?
ANVÄNDER man BT och/eller IR frekvent och vilket är mest användbart?

Så, ös på med tips och motiveringar nu.
Men säg inte "det dyraste och nyaste" bara för att det är dyrast och nyast, jag vill ha ngt som fungerar (dessutom har jag inte riktigt råd med det dyraste och nyaste). Tala även gärna om för mig om jag har glömt eller utelämnat ngt eller om det är ngt jag vill ha som jag inte visste att jag ville ha eller så.

Shit, långt, men frågar man inget får man inga svar.

Last edited:

Therudeboy

Guest
Säger bara en sak, köp mobil och se vad dom skriver om mobilerna du är intresserad av, själv skulle jag rekomendera en Nokia långt framför en Sony Ericsson.

Therudeboy

Guest
Ett litet extra inlägg med, köp med comviq. Jag har alla 3 opratörerna och comviq är billigast :fakta

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
www.mobil.se Är inne där varje dag själv :) Ska tjacka Siemens nya lur SX1 som släpptes i Sverige precis i dagarna. Varför? Tjaa, för att den både har roliga funktioner, många nyttofunktioner och är relativt billig. Sen är den annorlunda också vilket jag ser som ett stort +!
Den testas i nyaste tidningen mobil (kom ut idag) och fick toppbetygsutmärkelsen :)
Man kan bla. ta vanliga bilder, spela in/upp video med ljud, spela upp mp3 mm. 24mb inbyggt minne med plats på sidan för ett minneskort. (Finns upp till 1gb)
Sen har alla Siemenslurarna otroligt bra och lättanvänd kalender!
För bästa pris, kolla http://www.katshing.se (4700:- utan ab.)
För mer info: http://www.my-siemens.com/sx1

AKTA dig för blufföretag bara! http://www.mobil.se/nyheter/visa.asp?id=7465&sid=1

Last edited:

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Min har allt du beskriver och mycket mer.
Jag har den i byxfickan.
Batteriet håller allt från 3-5 dagar.

Motorola A835

TKBHENKE

BLACK IS BACK
Gick med
7 Jul 2003
Hoj
Super blackbird
Välja mobil?

Hmm,, inte så svårt men jo?!
Ja skulle fixa till mig en 3660 Nokia om ja va dig. Ja har en 3650 nu,, d e dem m dom gamla knapparna o "sämre" skärmen. 3660 har nya 65 000 färgers skärmen o std knappar. Både video o kamera fungerar perfekt!
Så jätteliten e den icke men den e snabbare o lättare o hanskas med en än t610,, Nokia e ju jättare än sony/E.
Lycka till

Zigge

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda VFR 750 F -91
Therudeboy:
Varför gillar du Nokia bättre? Vilken telefon har det jag vill ha?
I de flesta tester får väl SE bättre betyg?
Uhm, hur kan man ha alla tre operatörer? Mobil-fetishist? :hihi

Nisse Järnet:
Kollade på SX1 häromdagen. Vågade knappt ta i den då den såg ut mer som en dator än en mobil. Knapparna satt lite märkligt men det är kanske en vanesak. Men, som sagt, lite för MYCKET för mig... :tungan

Mavve:
Samma här, 3G och sådant är onödigt då jag inte tror att jag kommer att ha användning för det på ett ganska bra tag. Jag kan ju ha fel och jag vet att du använder det, men ändå... Samma där, för mycket. Bara en känsla, men de ska man lyssna på har jag lärt mig. :rolleyes:

Tack för alla tips dock, det verkar som om att det bara är att välja ngn och se glad ut, men kommer liksom aldrig fram till ngt. :va

Ni som har Z600, störs man av storleken?

Crash

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki Dr 750 BIG
Ni som har Z600, störs man av storleken?[/QUOTE]

Nä denna mobil e super bra!!! det e den bästa mobil som jag har haft.
köp en du ångrar dig inte jag lovar.

Funatic

fluffo
Gick med
3 Jul 2003
Hoj
BSA 350 -30.
mobil

Tjena!

Jag har några förslag åt dig:

1) Sony-Ericsson Z600. Har allt det du beskriver och lite till. I och med att det är en vikbar telefon så repar du inte sönder skärmen och yttre skalen är utbytbara.

2) Nokia 3660/6600 Bra telefoner, dock upplever jag dem som lite "sega" i programvaran, men de har hur mycket funktioner som helt, kolla: www.my-symbain.com. Jag använder själv en Nokia 6600 just nu och kör den som fjärrkontroll till stereo, tv, video, dvd och satellitmottagare. Jag kör den även som trådlös fjärr via Bluetooth till att styra Winamp, låtlistan ligger i telefonen, det är ett gratis program som heter "Bemused".
6600:an har samma programvara som Sony-Ericssons P900: Symbian Version 7. Det finns mängder med tillbehör till dessa telefoner som t ex trådlös GPS-enhet, lägg den i vindrutan eller i ytterfickan på stället tex den talar om vart du ska och visar var du är på skärmen. Programvara för att använda dom som mp3-spelare finns också att ladda ner på nätet.

3) Sharp GX20. MYCKET bra telefon, jag har en sån också och det finns ingen i dagslaget som har en bättre skärm. Kameran är också bland de bästa på marknaden, nackdelen är att kalendern inte är synkbar mot datorn och är av lite enklare slag.

Ps. Siemens SX1 har precis samma programvara som Nokia 6600/SE P900.

Jag rekommenderar 6600 eller 3650/3660. 6600 är lite mindre och lite dyrare.
www.nokia.se

Hälsningar,
Funatic,
BC, Vodafone

Funatic

fluffo
Gick med
3 Jul 2003
Hoj
BSA 350 -30.
Håller med! Riktigt snygg telefon, yttre skärmen är lite halvkackig, men den inre är kanonbra, vet dock inte hur kalenderfunktionen är, men det kanske nå´n annan kan svara på?

smiler skrev:
Fulare telefon får man ju leta efter... :arsele för lite najs vill man väll att den ska se ut??? Halvorna ser ju inte ut å höra ihop me varandra *s* kasst*

Nä köp en E700 både bra, å snygg design :yoparty
Har dock inte blåtand...

Cujo

Medlem
Gick med
18 Nov 2003
Hoj
När jag blir stor ska jag ha en...
Sony Ericsson:
Efter 388:an har det bara gått utför med kvaliteten.

Nokia:
Finnar ska göra 'nivar o koskenkorva.
Om du av någon anledning inte inser att det är alldeles tillräckligt som argument. Har du från början haft en telefon (läs: Ericsson) med ett logiskt och enkelt menysystem. Så är Nokias menysystem helt jävla obegripligt.

Motorola.
Fulare tingestar får du leta efter.

Samsung
Vet inte faktiskt. De modeller som jag sett, har den där utstickande antennen som man alltid bryter av...

Min nästa lur blir en Siemens!
I en gammal tråd var det någon som jämförde hur många procent av telefonerna som behövde garantireparationer. Sony Ericsson var sämst, Nokia var inte våldsamt mycket bättre. Siemens var outstanding...

Last edited:

Zigge

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda VFR 750 F -91
Funatic skrev:
Tjena!

Jag har några förslag åt dig:
...
Hälsningar,
Funatic,
BC, Vodafone

Haha, anade nästan att det sista skulle komma. Tack för ett utförligt svar!

Mmm, ett tag var jag bestämt inne på Z600, men blev rädd för tjockleken. JU mer efterforskningar jag gör ju mindre verkar problemet. De som sågar den är alltid av ngn anledning inte ägare av telefonen själva (känns igen från andra sammanhang, ngn? :rolleyes:)

Lutade ett tag åt E700 oxå (tror att jag vill ha en clam/lucka) men den har fått svidande (i mina ögon) kritik för vibratorn och snooze-funktionen. Dessutom har den inte BT och det vill man ju ha när man ändå köper "ny" lur.

Andra telefoner som dykt upp är X70 och V525 men de har jag inte läst/sett så mkt av.

Nu svänger pendeln åt Z600 igen, men ska undersöka lite mera...

Fortsätt gärna risa och rosa.
Det som väger mest är när folk med X säger att Y är bra, inte när folk med Y säger att X suger... :hihi

chrilleus

Motlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KLE 500
Cujo skrev:
I en gammal tråd var det någon som jämförde hur många procent av telefonerna som behövde garantireparationer. Sony Ericsson var sämst, Nokia var inte våldsamt mycket bättre. Siemens var outstanding...

Nu har du nog blandat ihop märkena lite här.
Nokia var överlägset SÄMST, 1/3 av Nokias telefoner behöver rep. inom 10v.
SE, Siemens och Motorola var BÄST, endast 1/10 av dessa behövde rep: :tummenupp

Jag har artikeln på väggen på jobbet, och kan scanna in den om du tvivlar. :)

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet
/me got en Nokia 6210 säkert 3 år gammal, funkar bäst och batteriet håller 1v++

Har allt MAN behöver och kan tappas i backen hur många ggr som helst, den kunde varit något mindre bara :D

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...