Vilken moped hade ni?

exiteme

Dirty bike, dirty mind...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Bakpååkare. :)
Deimos skrev:
Många börjar säkert sin 2-hjuliga karriär på en moppe. Vad hade ni för något och hur trimmad var den.


Puch Maxi. Gjorde 25 i nedförsbacke och medvind....
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Thundercat skrev:
jajamensan, dessutom är sporthoj roligare än moped :fakta

Det vet du inget om och dessutom har du fel. :D Moppe var lika skoj på den tiden som hoj är nu.... Plus att en femtonårings attityd är något man bara har ett par år i livet...
 

Hammet

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ljusdal
Hoj
DT125R
1. dt50mx, timmades duktigt redan från 12års ålder och gick med 70cc, 24mm förg, högkomp, avgassystem, drevning när jag var 14, toppade 100-105kmh, tur att man aldrig krasha då...
:crash

2. En honda MT5 som jag bytte mot DT:n plus att jag fick lite pengar emmelan, trimmad duktigt även den, gick rent och fint med 70cc, 20mm förg, högkomp, avgassystem men toppade bara 85-90 så den sålde jag efter en vecka...

3. Rieju Drac RR, köptes iprincip ny med mätarställning på 5mil för 20000:- gick ostrypt och toppade omkring 90kmh, ljusår bättre väghållning än dt:n och mt:n men gick varm lätt alldeles innan jag sålde den

my history.....
 

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös! :(
Samme skrev:
Här skäms man ju nästan i sällskapet... :rolleyes:

Själv åkte man ju runt på en nästan orörd svart/blå Yamma DTR-50. Har för mig att vi drevade den lite. Värsta touringmoppen! :p

Vadå touringmoppe? Det var ju en DT50R vi snackar om, R va?! :p
För tusan skivbroms både fram och bak...värsta GP-hojen... :cool:

edit. Trumma bak skall det va...precis som på GP-hojarna... :crash

Hade också en sån, svart blå här me, 94:a tror ja den va. Riktigt fin faktiskt, endast effektblås/krök på den!
Toppad 60 km/h! :skrämd

Jaja...den var iaf. i fint skick...
 
Last edited:

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
En Sukka K50. Den hade en 60cc cylle, hög komps topp (special tillverkad :brynad ), 16mm fugge och insug. Gjorde 45 (bara en kugg upp fram) och gick att slanga med på 1:an och 2:an. :D

Sen blev det en Piaggio Typhoon som senare blev stulen.
 

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Täby
Hoj
Borta
Vid 11år fick jag en Zündapp ks50 som jag hängde på 70cc och trimmade skiten ur.. en 79:a

14 fick jag en Cresent Compact helt orörd...tråkigt då ganska fin nu...Helt orginal -61:a

15 så hade jag en DT50MX med 5-halva 17mm förgasare osv osv en 92:a


Edit: glömde årsmodeller
 

Bjorn N

Hjärnan är som yoghurt.
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
hojlös.
Låt mig se vad vi kan rota fram ur minnet..

Mellan 14,5 och 16 års ålder:

En rysk minimoppe med en lätt trimmad puch motor, ballonghjul och damsadel samt krök från en 125:a och en colaburk som slutdämpare. Den körde jag utan olja, för det var ett stort hål i tråget som jag inte lagade av någon anledning. Höll förvånandsvärt länge innan den skar. Jag påtalade även för mina kompisar att den blev mycket snabbare utan olja i tråget...

En invalidmoped. Sachmotor med planad topp och borrad förgasare. Den gick att köra på två hjul med lite snits. Hade en kompis som hadeen likadan. Vi brukade roa oss genom att åka omkring och spela utveckligsstörda i våra mopeder, inklusive vingel och ytterst oansvarig impulsiv körning. Så får man inte göra. Skruvade isär den rätt snabbt med någon slags ambition att custa om den med inspiration från blyslädarna i wheels, med fenderskirts och rubbet. Är nu glad att jag aldrig fick ihop den igen. Såldes för några år sedan till en uppfinnare från göteborg som skulle bygga om den med solceller och eldrift...

En chiao (som jag nu glömt bort hur de stavas). Urpluggad. Fick hela tiden köpa nya ekrar. Höll inte något bra.

En till.. sån moped som ovan.

En Vespa Superbravo med 60 cc cylinder och borrad förgasare, ej urpluggad (samma motor som ovan, fast ett "tuffare" stuk).

En sparkcykel med motor som jag byggde när jag var 15. Har kvar den ännu. Byggd på barncykel (styrhuvudet), vanliga stålbalkar, svindyra rullstolshjul (de som sitter fram på rullstolar) samt en röjsågsmotor som gör 10 blås för varje 1000 varv. Nosade på 70-sträcket innan jag trasslat in foten i gasvajern och samtidigt konstaterat att gaffelvinkeln var lite för extrem för högre farter (wobbeliwobbeliwobbel).. Som tur var så var skogen mjuk den gången.

En Honda MT5. När jag var färdig med den så hade den 65 cc, andra reeds (eller vad de där membranet kallades i insuget), trimpipa och 20 mm förgasare samt en neonrosa framstänka från en cross. :bow Utan drevning gick den i 85. Glad att jag överlevde den mopeden. Någon som kommer ihåg molle från melodifestivalen? Han skjutsade jag rakt genom ett fotbollsmål (utan nät) över ett snötäckt fält och in i två betongfundament.. Fälgbanan vek sig in till navet.. Molle fick besöka sjukhuset. Förlåt, Molle, om du mot förmodan läser detta. På mig lossnade skinnet från ena stortån (gjorde alltid när jag vurpade av någon anledning) och så förstörde jag mina favorit jeans. Åkte aldrig fast. Hade jämt blåmärken eller sönderrivna kläder som luktade skunk (förlåt alla tvåtaksälskare..)

Jag har glömt två mopeder. Minns inte vilka det var nu.
Men det var tider..
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
- Monarped 13-14,5år
- Puch Dakota 15-16
Fastnade i radarkontroll med Dakotan, 63km/h på ¾gas, gjorde ca 70 på full.




Thundercat skrev:
jajamensan, dessutom är sporthoj roligare än moped :fakta
Stämmer inte, det häftigaste minnet jag har från alla motorfordon är nog första gången jag körde trimmat (kompisens 7hk Zündapp) 90km/h utan hjälm, det glada 70-talet :)
 

Davo

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tullinge
Hoj
2005 KTM 625
Mr B skrev:
Hade en gammal Gilera som jag köpte för 300:- men man drog ju alla nya DT´s iallafall. 92km/h gjorde den enligt cykeldatorn som jag satte på ... 70cc cylle och 20mm fugge och såklart drevad. :)

Haha jag hade också en Gilera som jag köpte för 300:- hade också en 70cc och 20mm fugge, bytte den senare mot en Zundapp också den med 70cc och 20mm fugge.
 

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
FZ1 skrev:

Stämmer inte, det häftigaste minnet jag har från alla motorfordon är nog första gången jag körde trimmat (kompisens 7hk Zündapp) 90km/h utan hjälm, det glada 70-talet :)

jag har ocskå kört trimmat, kompisens Honda MB5... 120 knyck, shorts t-shirt och bakåtvänd keps... jättesmart :tummenupp :rolleyes:
 

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gödeborg
Hoj
Hornet
eisbaer skrev:
En orange-vit mt5:a med 65cc cylinder!

Sån har jag med haft fast en svart/gul! :rock
Sen har jag haft, massor med hemmabygga minibikes
trikar, choppers, alla med samma zündapp motor =D

Sen hade jag en såndär modern scooter när jag var 15...
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top