vilken offroad ska man välja?

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
fredrik_wt skrev:
nej inga större skillnader. R har alusving o ingen elstart... typ

Den har plasttank, högre varvtalsstopp, saknar kylfläkt, något högre fjädringsväg, saknar skjutspinnar och lite sånt trams... Men annars är det i princip samma sak när man väl avlägsnat dessa saker... Förutom svingen och tanken som blir svårare att byta ut... =)


/Zana
 

Banshee

Nu med körkort!
Gick med
5 Aug 2003
Ort
JKPG
Hoj
Yamaha TT600R -98
Kör (jaja övningskör :gnissla ) TTR och går rätt bra att köra längre sträckor
10mil+ (tanken som sätter stopp + farsa som inte gillar komforten det innebär att sitta bak :tungan ).
Kör iofs medeltung så lite mer drag kan man nog önska sig.
En hoj som XR650 eller KTM 625 verkar vara rena drömmen (dock inte som mellanklass reg :( )
Skulle nog ta Hondan om jag fick välja.
 

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Ort
malmö
Hoj
Påklädd R1:a
Min gamla Honda Dominator tyckte jag om! Men det beror ju på om man ska ut i terrängen och hur mycket mos de ska va i motorn! Den e ju inte idealisk att köra skog med och motorn är ganska moderat.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Zana skrev:
Den har plasttank, högre varvtalsstopp, saknar kylfläkt, något högre fjädringsväg, saknar skjutspinnar och lite sånt trams... Men annars är det i princip samma sak när man väl avlägsnat dessa saker... Förutom svingen och tanken som blir svårare att byta ut... =)


/Zana

haha, exakt skillnaden är rätt stor faktiskt.
Det är en annan hoj egentligen, ungefär som skillnaden mellan en XT och en TT på yamahas sida.
 

Fastball

Drinkare
Gick med
7 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
CBR 970RR Race kammar, Portad topp, Helsystem mm.
Silwer skrev:
haha, exakt skillnaden är rätt stor faktiskt.
Det är en annan hoj egentligen, ungefär som skillnaden mellan en XT och en TT på yamahas sida.

Kan någon kunnig dra skillnaderna på dessa också?? :va
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Fastball skrev:
Kan någon kunnig dra skillnaderna på dessa också?? :va

Samma sak där (snackar 600 modellerna nu även om det mesta är likadant mellan XT350 och TT350), TTn har längre fjädringsväg, plasttank, lite större förgasare och högre komp (nån kuse mer på topp).
Vikten skiljer en hel del, runt 20 kg till TTns fördel.
Gammla TT har tyvärr 6v elsystem och ger ett risigt strålkastarsken (tyvärr var det dessa som var bästa på de andra punkterna), senare blev det elstart på vissa TT (och 12v förstås) och de blev allmänt mjukare i framtoningen än de var i början av 90-talet (modellen kom 83).
XT har 12v och är en mer avslappnad hoj för asfalt och grus, den har dock inte i terräng att göra ens.
Bottenstarka lokomotiv som viker väl tidigt på topp, lite stor o bänglig känsla tyckte jag (hade en tt600 -90).

Mycket har hänt på 4taktssidan när det gäller enduro, XR600/500 och TT600 var helt enkelt endurohojar när de kom, de var kanske inet för den absoluta eliten men det var som endurohojar de byggdes.
Käns lustigt idag när man ser de moderna stånkorna.
 

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Silwer skrev:
haha, exakt skillnaden är rätt stor faktiskt.
Det är en annan hoj egentligen, ungefär som skillnaden mellan en XT och en TT på yamahas sida.


Jaha, så en Xt blir en TT när man tar bort de överflödiga delarna (typ)? Hmmmm.. NOT
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Zana skrev:
Jaha, så en Xt blir en TT när man tar bort de överflödiga delarna (typ)? Hmmmm.. NOT
nej den blir en XT utan tank och utan stötdämpare och liknade förstås och med lite klenare motor, men det är samma stomme i grunden.

Det är ju ungefär som en klx C och en R, det skiljer ju ungefär på smma punkter.
 

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Silwer skrev:
nej den blir en XT utan tank och utan stötdämpare och liknade förstås och med lite klenare motor, men det är samma stomme i grunden.

Det är ju ungefär som en klx C och en R, det skiljer ju ungefär på smma punkter.

Håller inte med dig.. =)
 

exiteme

Dirty bike, dirty mind...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Bakpååkare. :)
Suzuki DR 650SE. :tummenupp Går att köra i skogen med, lätt att få upp på bakhjulet och hyfsat bekväm. Körde 60 mil på en dag på den....(ok, lite ont i rumpan hade jag...)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top