Vilken olja?

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Eftersom du åker en oljekyld hoj så är helsyntet att föredra då den håller sin viskositet vid högre temperatur jämfört med mineralolja.
En varm sommardag, i bilkö, kommer din hoj slamra mindre och må bättre med helsyntet!

Mina erfarenheter är att motorn slamrar mindre med helsyntet än med mineralolja - viskositeten är ju detsamma men betänk att mineralolja är som sirap när den är kall så är den även tunnare än helsyntet vid hög temperatur.

LUNKEN

skrapat axeln
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
En vässad 14E, HAHAHA.
kör på den typen av olja som har använts i motorn tidigare.

syntet olja håller längre ,men i en äldre motor (som inte är körd på syntet) har det bildats avlagringar som syntet oljan löser upp(för den är bra på att hålla rent i motorn)å i värsta fall sätter dom upplösta avlagringarna igen olje kanaler i motorn å i bästa fall börjar motorn läcka ut olja.

visst olje läckars beror på dåliga packningar och igen satta olje kanaler på skit i motorn så det är inte syntetoljans "fel"

men faktum kvarstår att syntet oljan löser upp skiten.

/Mattias

Lasker

Member Of PotatoesMc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha YZF-R1
Vad det gäller bilolja har jag bara haft dåliga erfarenheter av syntetolja=packboxar som blivit hårda och spruckit=läckage
och det var på två nya bilar som kördes på syntet från start.

En bra olja och sköta oljebytena noga funkar väl alltid!

Det är väl bara o välja sitt favorit märke, men nåra mirakel oljor tror ja inte att det finns.

Själv kör jag på castrol gps delsyntet i min retta och byter var 600´de mil och den går än, valde den mest för att ja har bra rabbat på den

Thunderbird

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
BMW F800s
Ännu en tråd om olja!

Som om det inte redan fanns nog av dessa. Efter att ha läst runt både här på forumet och på andra håll på Internet kan jag bara dra slutsatsen att det inte presenteras några direkt hållbara argument för varför syntet egentligen skulle vara så mycket bättre än Mineral.

Frågar man får man olika svar, och det verkar inte spela någon större roll om det är fackfolk eller glada amatörer som uttalar sig. Det där med att hojjen går bättre med den o den oljan tror jag personligen oftast är vilt tyckande; det kan ju lika gärna ha med något annat att göra än just oljan. Tändstiften slitna/nya, service nyligen gjord/service behöver göras... osv...

Lite hipp som happ alltså :1pajas

En sak som jag lärt mig de senaste åren, bland annat från cykel-sporten (inte MC alltså) är att många av NoName-fabrikaten gör precis lika bra produkter som de gamla kända, och att det ofta bara är prislappen som skiljer. Herregud, ibland är det till och med inte de "stora och kända" som själva tillverkar; de sätter bara på klistermärket! Om det är likadant inom MC vet jag inte, men varför skulle det inte vara så?

/T

Crille

.
Gick med
16 Jul 2003
Hoj
.
Motul 5100 är en helsyntet i början med omgjord till en delsyntet olja med massor av ester i som gör att oljan dras till värmen......

Jag har använt Castrol R4 i min Yamaha R6:a som jag hade men jag var inte nöjd bytte då till Motul 5100 Tecno som var kanon men smaken är som :arsele delad.

Kör även Motul 5100 i min Gixxer funkar toppen.... :banana

gthyni skrev:
Inte racingolja eftersom du har våtkoppling,
racers har torrkoppling.
Köp en helsyntetisk högklassig MC-olja
("JASU MA"-klassad)
t.ex. Motul 5100 eller Castrol R4

Mineral-2takts-olja är för mopeder,
sån använder man inte ens i skotern.

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Vad jag lärt mig om internetforum är att om man skriver kort
så har man inga argument och skriver man långt orkar ingen läsa
vad man skriver.

här är lite mätdata:
Oljetest
Men det är ju 7 sidor, så hur många orkar läsa? :7peta

Några intressanta rön:
- mineral krymper mer vid hög temp, frågan är koksar det lr ångar det bort?
- Motuls 5W-40 olja är märkbart sämre än 10W-40. Kanske ska vi inte ha
för stora tempområden vi som bara kör sommarhalvåret.
- skillnaden i bänk är förvånande :eek:

Lite kritik mot testen:
- nämner inte JASU och problematiken med våtkoppling i samma oljebad.
- alla diagram ska börja på noll enl min åsikt.

Bifogat

• x.jpg
    x.jpg
    67.8 KB · Visningar: 339

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Skumt att effekten ökade med ett par hästar när dom körde på syntet, beror det på lägre friktion eller?
Jag kör på helsyntet för att jag inte gillar att det luktar asfalt i motorn när jag plockar isär den, dessutom tror jag att den har bättre vidhäftningsförmåga.

jkarlgre

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
Gixxer 750-88:a
Silwer skrev:
nix, helnykter, är bara less på det där, har hört det förr.

Hej på er allihopa, det var jag som startade debatten.*L*
Tänkte tala om att jag har bestämt mig för vilken olja jag ska ha
efter en hel del efterforskningar.

Helsyntet: Nackdel dålig vidhäftning vilket inte är bra när man har överliggande
kamaxel som jag har. Den rinner av om hojen får stå ett tag, vilket medför start med torr kamaxel innan stänksmörjningen har gjort sitt. Den är dyr också.
Däremot håller den längre men man byter ändå varje höst eller hur!

Mineraloljan: Nackdel den håller inte lika länge, byter ändå varje höst.
Blir däremot "segare" när det är kallt. Fördel priset.

Varför inte ta dem bästa egenskaperna från båda och välja en delsyntetisk olja
Jag ska hälla i Havolina Extra SAE 10-50 olja för turbomaskiner (bilar) och
4-takts motorcykelmotorer.

OBS! Fick en varning från MOTOSPEED här i Västerås ni vet Thomas Clarkner.
Använd inte Castrol olja den gör att kopplingen slirar på dessa maskiner.
Antagligen för bra helt enkelt.
:hej

Last edited:

Katana-mannen

Raw Power Raw Design
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Katana 1100 no. 122
Bilolja?

Hej, helt riktigt resonerat, men...

Bilolja funkar som du säger minst lika bra men glöm ej att bilolja saknar tillsatser för våtkopplingen? Ett Tips, köp en MC-olja. Jag har haft några Gixxers och de är känsliga på just kopplingsslir. I värsta fall får du slita isär kopplingen och blästra lamellplattorna och byta lameller för att få greppet åter.

Good Luck

Kat-Man

jkarlgre skrev:
Hej på er allihopa, det var jag som startade debatten.*L*
Tänkte tala om att jag har bestämt mig för vilken olja jag ska ha
efter en hel del efterforskningar.

Helsyntet: Nackdel dålig vidhäftning vilket inte är bra när man har överliggande
kamaxel som jag har. Den rinner av om hojen får stå ett tag, vilket medför start med torr kamaxel innan stänksmörjningen har gjort sitt. Den är dyr också.
Däremot håller den längre men man byter ändå varje höst eller hur!

Mineraloljan: Nackdel den håller inte lika länge, byter ändå varje höst.
Blir däremot "segare" när det är kallt. Fördel priset.

Varför inte ta dem bästa egenskaperna från båda och välja en delsyntetisk olja
Jag ska hälla i Havolina Extra SAE 10-50 olja för turbomaskiner (bilar) och
4-takts motorcykelmotorer.

:hej

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
jkarlgre skrev:

Så du menar att syntetolja är utvecklad för stötstångmotorer? :rofl
Och inte f-n är kamaxeln stänkssmörjd!! Dina "experter" vet inte mycket
om motorer. :1pajas

jkarlgre skrev:

Castrol R4 är konstruerad är motor med våtkoppling i samma oljebad
(JASU B-klassad).
Andra Castrol-oljor kan smörja för bra, liksom oljor av andra fabrikat som
har JASU A-klassning. Att säga nåt generellt om egenskaper i hela Castrols
sortiment låter konstigt, men det kanske du som refererar slarvigt vad som
egentligen sas.

Katana-mannen

Raw Power Raw Design
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Katana 1100 no. 122
17000Mil på Biltemaolja

Hej,

Min kollega på jobbet har kört snart 17000mil med sin MC. Den är iofs en gammal Honda från 1983, men den går på biltemas bilolja (ja, BILTEMA) och det har den gjort de sista 14000milen sen han köpte den, med oljebyte en ggr per år. Det är ju ingen roadracinghoj direkt, snarare en gammal häck, men det här med olja är ju en klart uppspeedad debatt.

Jag tror en syntettokig snubbe skulle märka nada skillnad om jag hällt i Biltemaolja under natten i hans super-japs, möjligen skulle kopplingen slira pga av att det är bilolja ej anpassad för våtkoppling (vissa hojar klarar bilolja finfint).

Efter alla år man hållt på har jag ej haft problem med "rena" minerealoljor, jag kör alltid mineral. Iofs är mina hojar gamla som gatan men de gånger jag testat semisyntet har det resulterat i knaggliga växlingar, kopplingsknorr m.m.

En bra mineral med regelbundna byten är aldrig fel, oavsett ålder, mil, modell, på motorcykeln. Syntet, delsyntet m.m. har självklart sina fördelar, men kanske mest i laboratoriumet och i reklamen i MC-tidningen? Jag tror få ras har orsakats av "fel" olja, snarare för få oljebyten eller "fel" snubbe bakom styret.

Kat-Man

Last edited:

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
CBR600F fighter stunt
Lär få tillägga en sak.
Jag kör yamaha yzf thunderace och jag har fan haft jävla problem med slirande koppling när jag kört på castrol och efter att jag börja misstänka att det var oljan så har jag hört från alla möjliga hörn från folk med yamaha sporthojar runt min årsmodell 97 och verkstäder att den oljan skall man undvika i i min och liknande yamahahojar (kan bara svara för min vet ej hur det är med nyare modeller) för det blir slirande koppling av den om man tuktar hojen.

Är ingen expert så kan inte säga varför men men så har det då varit för mig och många andra och det är inte kopplingen det är fel på.

Dom flesta andra märkerna tror jag funkar hur bra som helst.
Många har rekommenderat shells olja till yamahahojarna minns fan inte om det var mineral eller halv/hel syntet men det är ju bara att söka i forumen.

Kan ju bara säga att det med minneralolja eller helsynt är som nån sa uppspeedat. Alla försäljare vill väll sälja dyraste oljan så klart men va fan på min quad 06 jag hade så kan jag ju säga att helsyntet gjorde att kopplingen inte funka alls men bytte bara till mineralolja så vart det super sen.

Förklaringen jag fick är att syntetolja är för fin för vissa kopplingar och att den helt enkelt blir för hal och då framkommer slir.

Vild gissning är väll att om det är som folk säger att det blandas i grejer i oljan för att våtkopplingen skall funka så måste yamaha och Castrol ha hatat varan och vägrat samarbetat när dom tog fram sina produkter

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
CBR600F fighter stunt
:skrattaåt jaja haha halkade in där av en slump när jag satt och googla så tänkte att har jag orkat plöja nått så gammalt så kan jag lika gäna lyfta upp den till ytan med

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Intressant är dock att mineraltalibanerna är mindre aktiva nu, år 2009, än de var 2003.

Magnus_GSXR

Nu med moped
Gick med
29 Jul 2007
Hoj
Crescent Standard Special 1279-1 Med ställbart munstycke
Intressant är dock att mineraltalibanerna är mindre aktiva nu, år 2009, än de var 2003.

Ja det verkar som att trådarna: Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL1 & 2 har fått de flesta att ge med sig.

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
CBR600F fighter stunt
hamna här genom goggel så orka fan inte radera mitt inlägg efter jag sett i efterhand villket datum den skapades, tyckte att det lika gärna kunde stå kvar när det var skrivet.
SÄkert nån med yamaha som trillar in och kanske får sig en funderare på vad dom skall stoppa just sin thunderace eller vad dom nu har för gammla skrammlahaprylar

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
-Som den nybörjare man är, vad ska jag ha för motorolja i min r6a -02? Tacksam för svar!

Ta den olja som rekomenderas i servicehäftet/bruksanvisningen som borde finnas till hojen, sedan vilket fabrikat finns de massor av åsikter om.

Mineral eller syntet....?
Syntet säger jag iaf, så säger säkert andra nå annat.

Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...