Vilken ryggplatta är bäst?

Eas

Vill mycket! Kan lite!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
R6-03 SÅLD
Ska köpa nytt! Vilken platta är absolut bäst?? Jag bryr mig inte om priset utan ska ha det bästa!

Tacksam för ALLA tips!!

/Eas

Last edited:

Martex

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
BMW F 650 GS -01
jag fick veta att denna ryggsköld från halvarssons hade vunnit "bäst i test" o litar på att den funkar riktigt bra.
väldigt smidig o följsam, så jag gillar den. :tummenupp

ps. på en liten vit lapp står det "level b2, backprotector prEN1621-2", så alla vet vilken modell det e. (försäljare åt halvarssons? nädå, bara nöjd kund :) )

Bifogat

• IMG_0679 copy.jpg
    IMG_0679 copy.jpg
    37.9 KB · Visningar: 287
  • IMG_0680 copy.jpg
    IMG_0680 copy.jpg
    36.4 KB · Visningar: 237
Last edited:

sandstream

Guest
Jag har och Halvarssons modellen enligt ovan och efter drygt 1 säsong så är kardborrebandet helt slut, fäster inte alls :(
Ska be tanten sätta i två knappar istället så kan jag nog ha det några år till.
I övrigt är jag mycket nöjd med skyddet men har sett att Dainese har en väst med dragkedja som verkar smidig.

Last edited:

hakis

Nu med ny formula
Gick med
19 Oct 2004
Hoj
Kawsaki 450 KXF -07 och en 125cc Midzizeknarr. Skiter i väghoj just nu
Har en rygskena från daineese, sitter bra och är ganska bekväm. Vet inte vad modellen heter dock.
Nästa ryggplatta skulle jag vilja ha bättre ventilering, man ha en tendens att bli ganska svettig bakom denna.

Blitzen

Man kan göra så....
Gick med
4 Jan 2005
Hoj
GSX-R 7/11, EXC450
Har en sån Daineseväst med dragkedja, sitter gjuttet på kroppen utan att vara ivägen. Funkar jättebra för mig både vid tävlande och på gatan.

Eas

Vill mycket! Kan lite!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
R6-03 SÅLD
Blitzen skrev:
Har en sån Daineseväst med dragkedja, sitter gjuttet på kroppen utan att vara ivägen. Funkar jättebra för mig både vid tävlande och på gatan.
Är det en sådan här??

Bifogat

• 1_Waistcoat-Next-front_m.jpg
    1_Waistcoat-Next-front_m.jpg
    19.9 KB · Visningar: 542

Valentinic

Maxar
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
R1000 K5
Både jag och farsan har Dainese Wave. Det funkar suvveränt och kardborren har suttit i två sessonger nu. Väl ventilerat och jag blir inte farligt svettig ens på varma sommardagar.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Jag har ett Dainese av ledad typ med hängslen och njurbälte. Kardborren är lika bra nu som för snart 10 år sedan.

Matterunken

Billackerare
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
Gammelfazer....
Neutral skrev:
Jag har ett Dainese av ledad typ med hängslen och njurbälte. Kardborren är lika bra nu som för snart 10 år sedan.
Kan inte annat än att hålla med.... Har också ett ledat med njurbälte... kannonkvalla, ca 5år nu och inga problem. :tummenupp

Oops

Snart i ett dike nära dig
Gick med
5 Sep 2004
Hoj
Nu så
Halvarssons Track är mjuk och följsam, fick bäst i bikes test. Har haft samma trassel med kardborrebandet. Det suger, den var ju inte billig direkt. ca 1200. Man börjar då att fundera varför det blir så; dålig konstruktion från början, eller dålig kvalitetskontroll? Inget av alternativen känns OK.

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Dainese Wave har den bästa absorberingförmågan när det gäller fördelningen av kraft vid vurpa. (enl. Yamaha-center där jag köpte min) :tummenupp

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Vilken som är bäst vet jag inte, men se till att det står "1621-2" på märkningen. Den EU-standarden ställer högre krav än den tidigare "1621-1".

sandstream

Guest
Oops skrev:
Halvarssons Track är mjuk och följsam, fick bäst i bikes test. Har haft samma trassel med kardborrebandet. Det suger, den var ju inte billig direkt. ca 1200. Man börjar då att fundera varför det blir så; dålig konstruktion från början, eller dålig kvalitetskontroll? Inget av alternativen känns OK.
Då var inte mitt någon måndagsex iaf utan tydligen lika dåligt som alla andra.
Här har man ju nackdelen med testerna som tidningarna gör, de kan ju inte ta hänsyn till hur bra produkten står sig med tiden.

Låter som att man ska satsa på Dainese nästa gång :)

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Fanns några av dom gamla Dainese ryggskydden som inte var så bra. Dom hårda plastbitarna var ditsatta i skumgummit med plastnitar som kunde skada ryggen om dom trycktes in hårt. Hittade inga bilder på hur dom såg ut men dom som har sålts dom senaste åren har haft bättre konstruktion på nitarna.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag har ett Knox-skydd som jag är nöjd med. Det går ut över njurarna och skulderbladen, inbillar mig att det skyddar bra om man skulle dra i backen. Dyrt dock, 1900 har jag för mig.

proPulsion

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2005
Hoj
GSX400e -83
Håller med Axxexs. Jag hade Dainese tror att det var en BAP 2. Den var gott om plastnitar som väntade på att borra sig in, iof gick min vurpa bra med det skyddet på men jag belastade inte ryggen heller (av det jag minns).

Jag gick över till UFO, det var ordentligare karrborreband (dubbla fästen), bättre ventilering OCH INGA PLASTNITAR. Dessutom är fodret på UFO urtagbart till skillnad från Dainese. Ändå är UFO runt 200kr billigare...

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Hoj
Tillfälligt avbrott
Har ett "Dainese Wave" som jag köpte i år (maj).. har använt det nästan dagligen och kan konstatera att kardborre-bandet inte fäster längre!!! :mad: Varning, köp ej!!!

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...