Vilken ryggplatta är bäst?

Neb Jones

Forza stradale! Forza forza!
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Suzuki SV650s
wannagofast skrev:
Har ett "Dainese Wave" som jag köpte i år (maj).. har använt det nästan dagligen och kan konstatera att kardborre-bandet inte fäster längre!!! :mad: Varning, köp ej!!!
Har också ett sånt som jag har använt sen i mars och det funkar fortfarande utan problems.

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
åker omkring med clover skena som går att böjja åt alla möjliga håll! 600kr från tyskland. funderar på att inhandla dainese säkerhetsväst. erfarenheter av det?

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Kostar typ 50 spänn att få ny fräsch kraftig kardborre, man behöver bara byta den mjuka sidan, om ni går till en skräddare.

Mitt Dainese "höll" 2½ säsong men då hade jag en riktig kanonkula till mage tidigare. 22 kg lättare så nu går det snart hela vägen runt.

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Hayabusa Turbo
Jag har en Alpinestars nånting, den dyraste modellen. Men den är inte bra ihop med mitt Spyke-ställ. Själva bältet sitter långt ner och är smalt så hela skiten tippar bakåt innan man fått på sig stället. Det finns knappar på, antagligen ska man trycka fast skenan i stället om man har ett Alpinestars alltså...

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
En fördel är om man har en midja, då hålls det på plats bättre. Jag har sett att en del har alldeles för korta ryggskydd "för dom är rädda att den ska åka upp i nacken". Det är obra!

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
Björn J skrev:
Man kan köpa UFOs CE godkända hos Stibix för 495:-

Mvh Björn

Ufo det har jag. Tycker det sitter bra,har aldrig kört av vägen så jag vet inte om det håller "måtten". Frågan är juh hur bra det fungerar vid en ev avåkning??

sandstream

Guest
Nu har det kommit en ersättare till Dainese Wave som heter Wave 12 och som har kraftigare kardborre (bredare framförallt).
Kostar lika mycket som gamla Wave och sitter som gjutet.
Tack :tomten !

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YZF250, GSXR750
Jag har ett KNOX och ett UFO. Har vurpat Med UFO skyddet och har inget att klaga på.

Dock så föredrar jag mitt KNOX. Det sitter bättre, men är en aning svettigare.

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Eas skrev:
Ska köpa nytt! Vilken platta är absolut bäst?? Jag bryr mig inte om priset utan ska ha det bästa!

Tacksam för ALLA tips!!

/Eas

Den som sitter på plats när du behöver den! Pedagogiskt och diplomatiskt svar eller hur! :D

Skämt o sido! Orsaken till att jag skriver så är för att det ÄR så. Jag gjorde, för flera år sedan, misstaget att rekommendera ett löst ryggskydd till brorsan trots att jag vet hur hans självdiciplin är! :tungan

Det hela resultareade i att han lämnade ibland ryggskyddet hemma för att han "skulle bara...". En vacker dag låg han på vägen och sprattlade och ryggskyddet låg hemma och gjorde absolut ingen som helst nytta. Inte för honom i alla fall!

Nu gick allt dock bra och han kunde resa sig upp utan men för livet. Men det fick mig att tänka om lite när det gäller att rekommendera skyddsutrustning till andra människor.

Om du vet med dig att du inte ALLTID tar det på dig så rekommenderar jag att du väljer ett ryggskydd som är fast monterat i din jacka/overall.

Om du däremot vet att du har god självdiciplin, även när det är +32 grader och du bara skall köra några fåtal kilometer till badstranden då kan jag rekommendera T-PRO. Fast jag vet inte om dessa fortfarande går att få tag på!?

Mvh!
// Niklas

Eas

Vill mycket! Kan lite!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
R6-03 SÅLD
Avarage skrev:
Den som sitter på plats när du behöver den! Pedagogiskt och diplomatiskt svar eller hur! :D

då kan jag rekommendera T-PRO. Fast jag vet inte om dessa fortfarande går att få tag på!?

Mvh!
// Niklas
Tack förtipset ett bra svar! Jag anväder ALLTID ryggplatta. Händer att man slarvar med stället och stövlar om man bara ska till korvmojjen men slarvar ALDRIG med platta! Kör jag i T-shirt så har jag plattan under!

Skönt att det gick bra för brorsan! :tummenupp

Mvh/Eas

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Var det nån som hade dainese gilet wave (tror det heter så)? Alltså safetyvest, men med Wave ryggskyddet. Är sugen på det...

Luftigt? tar mkt plats? jag har inte alltför många cm kvar när jag zippar helstället...

Bifogat

• gilet_wave2.jpg
    gilet_wave2.jpg
    34.2 KB · Visningar: 121

Max Triple

trippel singel
Gick med
13 Jun 2005
Hoj
Triumph Speed Triple
2fast4hjo skrev:
Den som du använder varje gång du sätter dig på hojen.

Får inte gå "åka upp" i nacken då är den för stor.

Själv använder jag Dainese (kommer ej ihåg modellen men är liknande den på bilden)

Jag kör också med ett Dainese som liknar det på bilden. Har för mig att det heter Space.

Jag kör med största storleken och är bara nöjd. Åker inte omkring och känns knappt att man har på sig. Haft det i två säsonger nu och kardborren står sig än.

Aleleo

Medlem
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
BMW R nineT -14
sandstream skrev:
Jag har och Halvarssons modellen enligt ovan och efter drygt 1 säsong så är kardborrebandet helt slut, fäster inte alls :(
Ska be tanten sätta i två knappar istället så kan jag nog ha det några år till.
I övrigt är jag mycket nöjd med skyddet men har sett att Dainese har en väst med dragkedja som verkar smidig.

Angående kardborren så är det bara att höra av sig till Halvarssons så skickar dom ut en fraktsedel och fixar dit nya kardborrar utan kostnad.
Kanonskydd i övrigt, följsamt och mjukt. Kan dock bli varmt, men det blir väl alla ryggskydd?

Thirran

kakmonster
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
CBR 600 f -96
Halloj alla insatta!
Jag håller på att byta hästen mot en hoj, eller det har jag gjort så nu spanar jag på utrustningen..
Vad jag ville undra är egentligen om man kan ha en skyddsväst avsedd för ridning i sället för ett ryggskydd? Borde ju vara samma sak eller?
Hojen går ju lite fortare men ändå, skulle vara intressant att veta skillnaden...
Thirran :wiggle

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Thirran skrev:
Halloj alla insatta!
Jag håller på att byta hästen mot en hoj, eller det har jag gjort så nu spanar jag på utrustningen..
Vad jag ville undra är egentligen om man kan ha en skyddsväst avsedd för ridning i sället för ett ryggskydd? Borde ju vara samma sak eller?
Hojen går ju lite fortare men ändå, skulle vara intressant att veta skillnaden...
Thirran :wiggle

Nej. skulle inte rekommendera det. Farten är betydligt högre:gnissla. Kanske är bättre än inget men ska du köra/åka motorcykel så snåla definitivt inte med bra personligt anpassad skyddsutrustning.

Du sitter ju lite annorlunda på en sporthoj gentemot en häst och tror därför att en skyddsväst inte är speciellt bekväm.

Edit..så här står det ang skyddsvästar "OBS! Eventuella skadors omfattning bör minskas men kan inte helt förhindras. Dessa skydd erbjuder inte skydd för ryggraden och förhindrar inte skador från allvarliga vridningar, rörelser, utsträckningar eller klämmande av kroppen."

Att alltså ha en sådan här vid mc-körning skyddar alltså inte alls på långa vägar lika mycket som en bra ryggskena.

Last edited:

Thirran

kakmonster
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
CBR 600 f -96
Jag tar risken att bli dumförklarad men vad ska då skyddsvästen göra för nytta om inte för ryggen? Det är väl i alla fall den mest ömtåliga delen av kroppen?!?!
Den är för övrigt inte särkilt bekväm vid ridning heller tycker jag så valet är inte så svårt.
Var bara lite nyfiken... :va

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Thirran skrev:
Jag tar risken att bli dumförklarad men vad ska då skyddsvästen göra för nytta om inte för ryggen? Det är väl i alla fall den mest ömtåliga delen av kroppen?!?!
Den är för övrigt inte särkilt bekväm vid ridning heller tycker jag så valet är inte så svårt.
Var bara lite nyfiken... :va

Ingen fråga är för dum :tungan

Skyddsvästen skyddar inte de översta halskotorna och de nedre ländkotorna på samma sätt som en ryggskena gör vilket syns tydligt på hur de är utformade. Skyddsvästen skyddar mer de vitala organen..Vi mc-förare har ju njurbälte, (vissa ryggskenor har dettta inkluderat, bl a det jag hade på bild) och skinnställ som skyddar mot detta.

Ryggskenor är utformade (en del med rörliga plattor) för att minska trycket på kotorna vid en eve olycka...

Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...