Vilken sport kräver bäst fysik?

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Kom just hem från 4h cykling, och kom fram till att man borde börja träna nått som ger än bättre styrka, kondition, motorik, ja helt enkelt bättre fysik. Ingen äcklig lagsport för det är för svaga individer, plus att börja med en lag sport vid 19 års ålder = bänkvärmare ett halv år och då försvinner motivationen. Säg inte att man bygger fysik på gymmet för jag fattar inte hur man kan gå på gym om man inte behöver formen till nått annat för det är sjukt tråkigt..

Gärna en aggressiv sport så man kan ta ut aggressionerna där, inte så en jätte enformig.

Det jag testat är:

Fotboll - saknar helt talang och pisstråkigt

Amerikansk fotboll - skitkul men som sagt bänkvärmare..

Bijutsu - Efter grönt med sträck va det lite väll mkt repetition, sen va det ingen fysik i det alls. Kramaga eller thai-boxning kanske?

Boxning - Kolosalt mkt stryck tre träningar i rad för att min fot inte va frisk då (tävlingsinriktad elitklubb..)

Innebandy - Kul en kvart och ingen vidare träning


(Iden med sporten är inte att bli världsmästare i den utan att motivera mig att träna, så om det gör ont att va i dålig form är det ett plus :hihi)
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Vilken konstig fråga med den avataren på ett mc-forum? :D

Enduro som Skrotnisse säger...det är helt sjukt tungt för kroppen om man kör på rätt ställe, och i rätt tempo och ser till att köra riktiga pass.
Du skall ut i riktiga spår, inga svartspår med grusvägar och mysiga stigar, för då kan man lika gärma skita i det.
Absolut bäst är det att haka på polare som är lite snabbare i skogen - känner du ingen, leta dig ut till närmaste enduroklubb så löser det sig, det är bra folk som kör i skogen (med undantag för idioterna som spöade den där fotografen i fjollträsk då).

Crossbana är rätt tufft med, men riskerna är högre där - köra trött, och över sina begränsningar är farlig skit - det går lite för fort där för att det skall vara hälsosamt.
Skillnaden mot enduro är att skall man köra sig riktigt trött är det betydligt större risk för rejäla skador - innan man börjat hitta sina gränser och vet när man skall ge sig.

Jag har själv gått från att knappt ta mig runt det lokala elljusspåret på 3km, till att ta det ledigt under 13 minuter - och har kört seriös enduro i snart ett år, en sidoeffekt är att man måste träna på sidan om för att orka köra hårt i skogen..

/J
 

ladbol

Fighters dont quit, quiters don`t fight!
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Midsommarkransen
Hoj
Yzf 750r-93(SÅLD) GSX-R750-00
Brottning?

När 3:an körde nåt programm och lät sveriges elit inom sporter tävla så vann brottarna hela tiden. Tror dom har grymbt bra fysik och är mest all-around.
 

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
Ducati 998s FE
Svaret på frågan vilken sport kräver bäst fysik: Gymnastik!

Annars är 10-kamparna väldigt allround-tränade också. Kan tänka mig att träningen relativt sett inte är så monoton heller.
 

MC Doktorn

Guest
[QUOTE prulle]Gärna en aggressiv sport så man kan ta ut aggressionerna där, inte så en jätte enformig.[/QUOTE]

Som SGM säger är Enduro kämpigt men kräver en insats i forma av pengar.

Boxning har allt det du beskriver i en mening.Nackdelen med det är att man slutar ganska snart om man bara får ta emot.
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Ja, gymnastik är ju allmänt känt som något man får utlopp för sina aggressioner i, brottning är väl lite bättre, men karlar i trikåer drev väl redan Mel Brooks med för sisådär en 15 år sedan? :D
Njä, vill man ha användbar fysik och bli stark, och uthållig på riktigt - och gillar motorcyklar är valet tämligen enkelt. Speciellt om man vill ge utlopp för aggressioner. :)

Vad gäller att sätta upp idrottare mot varandra i lekprogram på tv vill jag minnas att crosslegenden Håkan Carlqvist gjorde rätt bra ifrån sig...det kan vara något man drömt ihop bara?

/J
 
Last edited:

pitbull

chefs president i hillbilly racing
Gick med
7 Apr 2005
Ort
Vasa/Gbg
Hoj
R6-09 race R6-06 race R1-05 race
boxning helt klart många crossförare som använder det som fysträning
 

MC Doktorn

Guest
Prulle får prova.

Själv varvar jag MTB körning i skogen 1-1,5 timmar med styrketräning sedan 4 veckor
Enduroåkning planeras till veckan, har ju hotat med att köra ifrån SGM.
Så han har slutat att köra i Gröndal pga det :D

Problemet är att man lätt lägger av efter ett par månader :näsblod


BDSM?
 
Last edited:

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RMZ 450
Nej, kroppen svettas inte under vatten. Den funktionen upphör magiskt under vatten. Ubåtsfolk och dykare har på det viset ett väldigt bekvämt jobb.

:pannkyss

Brottning är lika med blomkålsöron :tummenupp

Enduro och thai boxning kanske skulle vara nått för dig.
 

SPORT-R1

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Ort
....
Hoj
Köpes GSXR 1000 eller CBR 1000
Svaret på frågan vilken sport kräver bäst fysik: Gymnastik!

Annars är 10-kamparna väldigt allround-tränade också. Kan tänka mig att träningen relativt sett inte är så monoton heller.

Gå ju förtås inte att avgöra vilken gren som kräver bäst fysik, vad är bäst fysik för något ?. Lika svårt att avgöra vilken mc som är bäst,just bäst på vad ?

Vem har tex. bäst fysik av en dessa personer ?
Person 1. vikt 70 kg, låg fett procent, 170cm lång.
Person 2. vikt 80 kg, låg fett procent, 180cm lång.
Person 3. vikt 90 kg, låg fett procent, 190cm lång.
Person 4. vikt 60 kg, låg fett procent, 190cm lång.

Person 4 passar kanske skitbra för tressteg har har bäst fysik just för det ändåmålet.
Person 3 har troligen mycket bättre fysik just för tex. spjut eller kulstötning.

Det är så svårt att just mäta "bäst fysik", en gymnast kanske har förmågan
utt utveckla mycket kraft under lång tid, en maratonlöpare har dock förmågan att utveckla mindre kraft men under mycket lång tid.
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Nej, kroppen svettas inte under vatten. Den funktionen upphör magiskt under vatten. Ubåtsfolk och dykare har på det viset ett väldigt bekvämt jobb.

:pannkyss

ironi :pannkyss

men när kände du dig senast svettig under vatten? :D
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top