Vilken sport kräver bäst fysik?

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Prulle sålde ju sin enduro för någon månad sen... Så passade väl inte. Orientering tror jag på. Har ett mål utöver att kuta omkring på en bana i skogen och kräver sin kondition. Hade Skåne inte varit utan skog hade jag nog haft orientering som motionsform.

Jussi

Nu med mindre hår
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Gixxer 750, Husqvarna TE510
Enduro helt klart, världens mest fysiskt krävande sport, fast på en enduroslinga och inte efter grusvägar.

Det är jobbigare än intervallöpning enligt min pulsklocka.

Nackdelen är ju att om man inte bor helt i skogen tar det en stund att ta sig till träningsstället men så är det ju med det mesta. För att bli snabbare och mera uthållig i slingan kan man träna löpning.

Quest

För fort för tidigt
Gick med
1 May 2005
Hoj
Ducati Monster
MMA (Ultimate fighting) tror jag liger högt upp på den listan. Otroligt vältränat folk som tävlar på toppen.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Vilken konstig fråga med den avataren på ett mc-forum? :D

Enduro som Skrotnisse säger...det är helt sjukt tungt för kroppen om man kör på rätt ställe, och i rätt tempo och ser till att köra riktiga pass.
Du skall ut i riktiga spår, inga svartspår med grusvägar och mysiga stigar, för då kan man lika gärma skita i det.
Absolut bäst är det att haka på polare som är lite snabbare i skogen - känner du ingen, leta dig ut till närmaste enduroklubb så löser det sig, det är bra folk som kör i skogen (med undantag för idioterna som spöade den där fotografen i fjollträsk då).

Crossbana är rätt tufft med, men riskerna är högre där - köra trött, och över sina begränsningar är farlig skit - det går lite för fort där för att det skall vara hälsosamt.
Skillnaden mot enduro är att skall man köra sig riktigt trött är det betydligt större risk för rejäla skador - innan man börjat hitta sina gränser och vet när man skall ge sig.

Jag har själv gått från att knappt ta mig runt det lokala elljusspåret på 3km, till att ta det ledigt under 13 minuter - och har kört seriös enduro i snart ett år, en sidoeffekt är att man måste träna på sidan om för att orka köra hårt i skogen..

/J
mm det är kul men har inte 40k att lägga på hoj just nu och har svurigt att aldrig mer köra gamal skithoj som bara pajar.

Simning är ju bra tränning men jag suger verkligen på att simma (Så jag trännar på det men knappast som motion)

Klättring såklart
Kul men snor dyrt glömde säga att jag är klädsamt fattig och troligen kommer va et ett halvår till (Tills jag har sparat till dom saker jag vill ha)

Gå ju förtås inte att avgöra vilken gren som kräver bäst fysik, vad är bäst fysik för något ?. Lika svårt att avgöra vilken mc som är bäst,just bäst på vad ?

Vem har tex. bäst fysik av en dessa personer ?
Person 1. vikt 70 kg, låg fett procent, 170cm lång.
Person 2. vikt 80 kg, låg fett procent, 180cm lång.
Person 3. vikt 90 kg, låg fett procent, 190cm lång.
Person 4. vikt 60 kg, låg fett procent, 190cm lång.

Person 4 passar kanske skitbra för tressteg har har bäst fysik just för det ändåmålet.
Person 3 har troligen mycket bättre fysik just för tex. spjut eller kulstötning.

Det är så svårt att just mäta "bäst fysik", en gymnast kanske har förmågan
utt utveckla mycket kraft under lång tid, en maratonlöpare har dock förmågan att utveckla mindre kraft men under mycket lång tid.
Person 3. Efter som det är jag med 8 kg muskler mer och 4 kg fett mindre. :hihi

Gymnastik, tveklöst.
Efter att ha ha haft en gymnastiserande tjej, skulle inte tro det.

Prulle får prova.

Själv varvar jag MTB körning i skogen 1-1,5 timmar med styrketräning sedan 4 veckor
Enduroåkning planeras till veckan, har ju hotat med att köra ifrån SGM.
Så han har slutat att köra i Gröndal pga det :D

Problemet är att man lätt lägger av efter ett par månader :näsblod

BDSM?
Som sagt hade jag tänkt köpa enduro (möjligen cross då det gav mer adrenalin) igen ivår och det är lite det jag ska ha fysiken till men jag vill tränna nått annat.

Last edited:

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
BJJ/Valetudo kombinerat med gym så har du all träning du behöver

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag tycker Thai-boxning och MMA ofta har en ganska låg teknisk nivå. Visst det är jävligt bra fys träning och kul men man får inte så bra kroppskontroll som i Karate. Men om kampsport är kul eller inte beror mycket på klubben och klubbkamraterna. Därför är kampformen mindre viktig som nybörjare. Hitta en klubb du trivs i.

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Som sagts tidigare, brottning.

Brottningsträning används som fysträning till många sporter, hockey osv osv.
De har jävligt tuffa träningspass som samtidigt är riktigt roliga för man gör dem tillsammans.
Man lägger tex alla på rad med lite mellanrum sen får man hoppa över varandra typ som när man gör armhävningar o massa såna styrkeövningar.
Slänga runt på en 80kilos docka fram o tillbaka.
Bära runt på varandra osv.

Där får du med allt, styrka, kondis, koordination.
Sen sjävla matcherna kan man ju skippa för de verkar inte allt för mysigt att gosa runt me en svettig snubbe i trikåer :gnissla

Dark_Messenger

Guest
MMA (Ultimate fighting) tror jag liger högt upp på den listan. Otroligt vältränat folk som tävlar på toppen.

Otroligt hjärndött folk också. Fast jag antar att det är den typen som söker sig till sådana sporter.:tummenupp

@TS : Vill minnas att jag hört att längdskidor ska vara extremt konditionskrävande och allsidigt. Åkte själv mycket när jag bodde i Umeå och visst fan blir man tokslut om man håller lite tempo. Tror det är ganska skonsamt för kroppen också.

EDIT: Balett! FTW :yoparty

Last edited:

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Otroligt hjärndött folk också. Fast jag antar att det är den typen som söker sig till sådana sporter.:tummenupp

@TS : Vill minnas att jag hört att längdskidor ska vara extremt konditionskrävande och allsidigt. Åkte själv mycket när jag bodde i Umeå och visst fan blir man tokslut om man håller lite tempo. Tror det är ganska skonsamt för kroppen också.

EDIT: Balett! FTW :yoparty
Det är därför så många av dem har universitetsexamen då?

Om jag också får tycka så verkar nästan alla i toppen av MMA vara bra mycket vettigare än toppen i basket, fotboll, hockey mm.

Quest

För fort för tidigt
Gick med
1 May 2005
Hoj
Ducati Monster
Det är därför så många av dem har universitetsexamen då?

Om jag också får tycka så verkar nästan alla i toppen av MMA vara bra mycket vettigare än toppen i basket, fotboll, hockey mm.

Du tog orden ur munnen på mig. De flesta i toppen är välutbildade. Sporten har extremt låg skadestatistik, jag har nog gjort mig mer illa i juniorhockeyn än när jag tränat shooto.

(edit: stavar som en kratta men då är jag ingen atlet heller)

manneman

Guest
Jag tävlade på hög nivå i triathlon för några år sedan men det fina i kråksången var att jag började i lättare motionsklasser och var till en början inte en usel men iaf ingen snabb simmare vilket vart min svagaste sida.
Min starkaste sida var cykel eftersom jag tävlingscyklat på landsväg sedan jag var 8 bast och där tog jag igen tidsmässigt vad jag förlorade på simningen.

Löpning är alltid löpning men sammantaget är det en billig och individuell sport och allt du behöver för att börja i motionsklassen är en vettig cykel och med vettig menar jag att det duger i princip med vilken flerväxlad trampcykel som helst, samt ett par gympadojjor!

Samtidigt är det mycket gemenskap före och efter tävlingar på alla nivåer, man får feedback och ger feedback + att man har kul. Definitivt ingen sport där någon ser ner på någon.

I de flesta lagsporter säger de till en att man är kass om man är kass,
i triathlon säger de att man tränat för dåligt!

Jag rekommenderar! :tummenupp

Last edited:

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Gymnastik, tveklöst.

Gymnastik är en OS-gren liksom Taekwondo.

OS-sportens mest fysiskt krävande gren är just Taekwondo - så Prulle:

bli ingen fjolla som i spandex som hjular runt lite utan ta dig till Po-Eun i Malmö och börja träna Taekwondo. Det kommer revolutionera ditt liv ;) (till det bättre, baserat utifrån det jag läst om dig på SH)

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
OS-sportens mest fysiskt krävande gren är just Taekwondo
Taekwondo? Taekwondo är ju det mest trista man kan utöva i kampsportsväg (och titta på också för övrigt, två fjollor som står och markerar träffar :trött).

Taekwondo är dessutom inte ens i närheten av boxning när det gäller fysiska krav på sina utövare.

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
Ducati 998s FE
Gå ju förtås inte att avgöra vilken gren som kräver bäst fysik, vad är bäst fysik för något ?. Lika svårt att avgöra vilken mc som är bäst,just bäst på vad ?

Vem har tex. bäst fysik av en dessa personer ?
Person 1. vikt 70 kg, låg fett procent, 170cm lång.
Person 2. vikt 80 kg, låg fett procent, 180cm lång.
Person 3. vikt 90 kg, låg fett procent, 190cm lång.
Person 4. vikt 60 kg, låg fett procent, 190cm lång.

Person 4 passar kanske skitbra för tressteg har har bäst fysik just för det ändåmålet.
Person 3 har troligen mycket bättre fysik just för tex. spjut eller kulstötning.

Det är så svårt att just mäta "bäst fysik", en gymnast kanske har förmågan
utt utveckla mycket kraft under lång tid, en maratonlöpare har dock förmågan att utveckla mindre kraft men under mycket lång tid.

Tjaaa..om man själv kan välja hur "bäst fysik" skall definieras kan man förstås styra resultatet dit man vill.

Personligen definierar jag "bäst fysik" med helheten i vederbörarandes fysiska prestationsförmåga.

Gymnasterna är starka i precis hela kroppen, explosiva, viga, uthålliga och allmänt snuskigt vältränade. Mig veterligen finns det inga idrottsmän som tränar lika många timmar som dem heller. Svårt att slå per min definition i alla fall.

Ska man fokusera definitionen av "bäst fysik" på att räkna kilon, centimeter och fettprocent är man per MIN definition rejält ute och cyklar. Men-men, det beror som sagt på vad man vill få för resultat...:tummenupp

pitbull

chefs president i hillbilly racing
Gick med
7 Apr 2005
Hoj
R6-09 race R6-06 race R1-05 race
Taekwondo? Taekwondo är ju det mest trista man kan utöva i kampsportsväg (och titta på också för övrigt, två fjollor som står och markerar träffar :trött).

Taekwondo är dessutom inte ens i närheten av boxning när det gäller fysiska krav på sina utövare.

WORD:tummenupp

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...jag vidhåller vänligen, men bestämt - enduro och mx - när det körs på riktigt, och inte fjollas runt i grusgropar och på skogsstigar.
Har man inte upplevt ett svenskt endurospår, så förstår man inte hur eländigt det är - det är ju bara att gå efter kollegornas reaktioner när man haltar in på jobbet ibland - "men du har ju motor på den...?".
Oinsatta har inte en aning...

För att ta ett exempel - Novemberkåsan ifjol - INGA amatörer kom imål, och långt ifrån alla elitåkare - grabbar jag vet är absolut de mest envisa, överjävligt starka och sjuka på att spaka båge grät av ren frustration.

Erzberg, redbull romaniacs, last man standing - exemplen på helt sjuka tävlingar är många.

Jag vet bara hur trött jag är i hela kroppen just nu efter 2 timmar effektiv tid på crossbanan idag...för att inte tala om efter 3 varv på 6-timmars lagenduro (jag spakade 3x45 minuter i ett tempo långt över det jag är bekväm med) i mitt hemmaspår, det blev inte mycket gjort på ett par dagar efter det.

Den här liraren kommer jag ihåg från östra cuppen, när de var i Eskilstuna och möljade...
http://sgmmotor.se/main.php?g2_itemId=4940
Han fick inte fram mycket till tal alls... :D

Men det är inte undra på, man "kör" i den här typen av miljö. :D
http://sgmmotor.se/main.php?g2_itemId=4769

/J

Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Kul men snor dyrt glömde säga att jag är klädsamt fattig och troligen kommer va et ett halvår till (Tills jag har sparat till dom saker jag vill ha)

Leta upp en klätterklubb, kolla om dom har en bouldervägg, då behöver du inget mer än skor och en kritpåse. Det är inte dyrt, kanske 1500pix.

Mycket bra träning om du sedan tänkt ta upp enduroåkandet, testa så förstår du varför!

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln