Vilken Sportcykel kan jag ha rad med i Sverige?

Mabee

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2008
Hoj
01 Yamaha R6
Ok Jag har skummat sa mycket pa olika forum att jag har far snart en hjarnblodning
Jag verkar mest hitta en massa tjafs om unga och sportcyklar.

Jag bor just nu i Seattle,WA och nar jag kommer hem i october (jag har varit har i 4 ar nu sa tankte jag skaffa ett svenskt MC kort. jag ar 23 (84/11) sa om det gar som planerat sa hoppas jag pa nasta sommar, skulle vara 24 da.
Sa vad jag vill veta:
1. Vilken cykel kan man ha rad med i min alder (pratar naturligvis om forsakringen)
Jag vill ju ha en sportcykel for jag gillar utseendet men det verkar som en R6 i sverige i min alder med nytt kk ar en enda stor valdtakt sa alla som vill att jag ska gora det har lagligt och satta den pa morsan ge mig nagra forslag pa en sport cykel i liknande utseende som man kan ha rad med.

Jag har en kompis har som har en CBR 600RR ar det en mojlighet? Vad jag forstar finns en speciell Honda forsakring?

Jag kommer ocksa hamta cykeln i tyskland pga av det svenska utvalet om det hjalper forslagen.

2. ar det nan direkt anledning att skaffa mer an trafikforsakring??? om sa, forklara garna for som jag ser det kostar det sa mycket extra att jag tjanar in en ny cykel pa bara nagra ar av att inte ta extra forsakring

Oj det har blev langt men ni ar den basta resource jag har harifran..

Martin

Dark_Messenger

Guest
Hondaförsäkringen är så sjukt oförmånlig så den tycker jag att du glömmer direkt.

Sen är det rätt snordyrt vad du än väljer för sporthoj. Köp en äldre sportmoppe, det är nog ända chansen att få ner försäkringen till reasonable nivå.

Eller ställ den på morsan. FTW :yoparty

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Jag har bara trafik och betalar typ 1300 pix i månaden. Du kanske får betala någon hundring till för du är yngre men å andra sidan kostade försäkringen mindre när jag var i din ålder.
Hur som helst, nöjer du dig med trafik så är det billigt, en krogrunta i månaden och det har ju alla, även studenter råd med. Så köp vad du nu vill ha om det är bara försäkringskostnaden som du oroar dig för.

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Skulle inte rekommendera dig att låna pengar till hojen om du bara ska köra trafik. Lån = helförsäkrat :fakta
Sen beror de väldigt mycket på var du bor. Antar att du vill ha en relativt ny hoj med många r, rrriktig sport annars har du som tidigare nämnt äldre hojar Kawas gpz:eek:r fås till en rimlig penning. Vet inte hur mycket du har kört innan men ett förslag är att börja med nån som bilsport-mc erbjuder gå in på deras hemsida och testa massa olika märken.

Men som sagt en R1, Gixxer eller ninja kommer att svida.

//Dafe

Mabee

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2008
Hoj
01 Yamaha R6
wow snabba svar

Freddola: Jag bor i USA jag ska redan skippa bilen och ta med hunden kan tyvarr inte ta med cykeln ocksa

Dafe: Jag har aldrig tankt att ta lan pa en hoj vad jag an koper kommer vara fullt betald efter jag hamtar den

Dark_Messenger: har ingen lust att forsakring ska ta knacken pa en om det kommer till det sa har jag den hellre pa morsan an kora moppe (vill naturligvis satta cykeln pa mig sjalv)

Jag kommer bo I stenungsund nar jag val kommer hem (lite utanfor gtb)

Jag skulle vilja ha forslag pa cyklar som folk i min sits kan rekommendera sa det ar inte sa mycket forslag pa en bra cykel jag vill ha, om jag fick valja skulle jag bara aka och hamta en 04/05 R6 direkt
Men jag laste om nan stackare som fick hora att det skulle bli 60 papp, nar jag laste det spydde jag lite i munnen det ar inte direkt svart att forsakra en sport cykel i USA direkt
laste om nan som sa att en Suzuki SV 650 var relativt billig att forsakra och den sag val ok ut....

Sa for att klargora
Priset pa cykeln kommer inte vara problemet (Tyskland ftw!) det ar forsakringen jag ar orolig for och jag kan inte sitta har och ringa vartenda FB det blir en haftig telefonrakning da. Jag forvantar mig inte att fa en quote bara en "educated guess"
1000-1500 i manaden kan jag val leva med antar jag

tank om anda Sverige hade samma priser pa mc, forsakring och utrustning......

Last edited:

terje2

Halv7 till halv4!!
Gick med
8 Oct 2007
Hoj
01 R1
Honda 929,954, vet jag ligger bra till hos en 22arig kille i Stockholm. Tror han sa ca:10.000kr om året/halv?

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Om du lämnar "supersport segmentet" kan du komma billigare undan.
Det finns Suzuki SV 650, Kawasaki ER6. Sedan brukar street hojar typ Honda 600 Hornet, Kawasaki Z750, Z1000 har lägre försäkring än supersport. Dessa moppar kan du försäkra hos bilsport MC. Många av dessa hojar är ofta bättre för nybörjare. Eller du kanske redan kör mycket MC i USA.

Furis

Är det något jag e bra på så är det allt
Gick med
26 Feb 2007
Hoj
Mv Agusta F4 & En Monkeybike med 150cc motor
Hondas märkes försäkring du snackade om är skit...15000kr självrisk vid stöld och 25000kr i självrisk vid vagnskada!!!

Om du har garage kan man chansa och köra trafikförsäkring, jag som har blivit av med en hoj vågar inte utan kör halvförsäkring och crashpuckar.
Det sparar jag ca 12000kr/år plus 6000kr i självrisk vid vagnskada blir 18000kr på ett år, det kan man laga ganska mycket på en mc med...

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
wow snabba svar

laste om nan som sa att en Suzuki SV 650 var relativt billig att forsakra och den sag val ok ut....

QUOTE]

Kör själv en SV 650 väldigt bra alternativ för en som vill köra billigt men ändå ha lite kul. Nu är jag ju äldre än dig 31 år men jag har för mig att den bör kosta ca 1000:-/mån hel/hel. Betalar själv 354:- mån hel/hel.

Dock har du kört mycket hoj kommer du tröttna är själv sugen på att byta upp mig till gixxer 750. Men som sagt funkar mycket bra om du gör avkall på extremkraft.

Mabee

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2008
Hoj
01 Yamaha R6
Tack sa mycket for alla svar!!

krashpucklar ar en sjalvklarhet for mig i all fall lite extra forsakring ar aldrig fel. Den kommer ocksa sta i garage.

Fraga om stold da: Hur ar det i sverige sker stolder hemma hos folk, eftersom folk fragar om jag har garage? jag trodde det mer va i stan eller liknande, i sa fall gor ni nat speciellt nar ni laser cyklarna?

oh och era halmar ar mmm ja....... vad hander om jag skulle ta med min hjalm harifran vad kan handa da?

Det Terje2 pratar om ar ju CBR skulle det va battre med 929/954 an 600?
en CBR 600 ar en valdigt fin cykel
Kawasaki Z750 och liknande var lite for mycket cruiser for min del da kan jag tanka mig manga andra riktiga cruisers i stallet :)

Last edited:

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Beror väl helt och hållet vad man har för ekonomiska förutsättningar man har, vilken mc man har råd med lr?

tarm

fu
Gick med
29 Apr 2008
Hoj
vtr1000f
Kolla på sport-touring eller street.

Honda Hornet/Firestorm, Triumph Street/Speed triple.

Som 21-åring får jag ge 8600kr helförsäkring/helår för min Firestorm.

Skenförsäkring funkar bra tills du klotar...

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Troll
Gå in på blocket.se och kolla olika hojars regnummer. Sedan går du in på trygg-hansa.se och beräknar pris. Enkelt sätt att kolla på ett ungefär vart du hamnar. När du väl köpt hoj kan det vara läge att ringa runt till alla försäkringsbolag och kolla vilket som är billigast.

Lycka till!

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Ska du importera hoj och siktar på honda och deras märkesförsäkring måste du göra en sk märkesbesiktining hos en certifierad honda verktstad a´la 850kr för att du ska kunna få deras märkesförsäkring!

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Gå in på blocket.se och kolla olika hojars regnummer. Sedan går du in på trygg-hansa.se och beräknar pris. Enkelt sätt att kolla på ett ungefär vart du hamnar. När du väl köpt hoj kan det vara läge att ringa runt till alla försäkringsbolag och kolla vilket som är billigast.

Lycka till!

Tänkte också på det, men tror att man måste va bokförd i sverige då eftersom den kollar på ens personnummer o ser var man bor

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår