Vilken Sportcykel kan jag ha rad med i Sverige?

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
Jag har själv en CBR 954 och kör IFs hondaförsäkring. Halvförsäkring. Tycker inte den är så oförmånlig som många påstår..Visst det är 15 kakor i självrisk på stölden, det skall man ju veta om. Betalar aningen över 10000:-/år för att hojen är äldre än 4 år. Hur gammal man är spelar ingen roll (jag har precis fyllt 25).

Jag ser det såhär. Jag har en hoj som är värd 50-60 papp. Om den blir stulen så dras 15 kakor av på min ersättning och då får man lägga till lite från sparkontot och köpa ny hoj. 15000 svider för mig som är industriarbetare, (och säkert för dom flesta andra också) men den månadskostnad som blir på försäkringen är oslagbar för den hojen (har ju prestanda som räcker och bli över för dom flesta, inkl mig).
Det är bland dom snyggaste hojorna som gjorts också i mitt tycke :D
Har garage och håller tummarna helt enkelt.

Om jag hade försäkrat den i något annat bolag så pratar vi 1500+ i månaden för halvförsäkring och då börjar det sticka iväg lite väl mycket tycker jag.

Mabee

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2008
Hoj
01 Yamaha R6
Jag kan inte anvanda mig av Trygg hansas raknare. Jag antar att mitt personnummer inte ar linkat till en address i sverige eftersom jag fortfarande bor i staterna :(
Testade att kora en CBR 600rr pa morsan det blev 1300/man for trafik men hon ar ju 43

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
för 1000-1500:-/mån får du ju lätt en schysst hoj om du kan tänka dig att köra med endast trafikförsäkring.

Jag betalade 950:-/mån med realtivt nytt körtkort och då 25år gammal mitt i Malmö centrum för min Gixxer 750 -01 så nog fasen kan du få en schysst hoj i stenungsund för de pengarna. Går du dessutom en SMC BKK eller Sporthojskurs så att du kan ta Folksams SMC-försäkring så har jag aldrig fått en premie högre än 15500:-/halv/helår oavsett vilket hoj jag kollat på.

Dark_Messenger

Guest
Jag har själv en CBR 954 och kör IFs hondaförsäkring. Halvförsäkring. Tycker inte den är så oförmånlig som många påstår..Visst det är 15 kakor i självrisk på stölden, det skall man ju veta om. Betalar aningen över 10000:-/år för att hojen är äldre än 4 år. Hur gammal man är spelar ingen roll (jag har precis fyllt 25).

Jag ser det såhär. Jag har en hoj som är värd 50-60 papp. Om den blir stulen så dras 15 kakor av på min ersättning och då får man lägga till lite från sparkontot och köpa ny hoj. 15000 svider för mig som är industriarbetare, (och säkert för dom flesta andra också) men den månadskostnad som blir på försäkringen är oslagbar för den hojen (har ju prestanda som räcker och bli över för dom flesta, inkl mig).
Det är bland dom snyggaste hojorna som gjorts också i mitt tycke :D
Har garage och håller tummarna helt enkelt.

Om jag hade försäkrat den i något annat bolag så pratar vi 1500+ i månaden för halvförsäkring och då börjar det sticka iväg lite väl mycket tycker jag.

Hade jag en flong ny cbr skulle jag överväga den sk hondaförsäkringen men knappast med en hoj värd 50-60k som du skriver att du tror din är värd. Det är sant att IF erbjuder något lägre premier vid tecknande av märkesförsäkring men att påstå att deras deal är oslagbar tycker jag är att överdriva. Ring runt o kolla de andra bolagen så ska du se att de billigare av dessa inte är jättelångt efter.

@trådskaparen: Har du 1000-1500kr/mån att lägga på försäkring bör du få en kul hoj för pengarna trots din ålder. Jag skulle kika på äldre supersport. Literhojar kanske blir svårt men titta närmare på gamla r6, ninja zx-6, gsx750 eller cbr600. Ska du snika maximalt så är kanske kawa gpz ett alternativ. Har hört mycket gott om den hojen även om jag själv bara har provkört den lilla modellen.

Alternativt gå för någon annan typ av hoj med lite mindre effekt, typ kawa z1000/750 kanske?

Ett bra tips är att gå in på bilsport & mc och kolla vilka hojar de försäkrar, det bolaget brukar ha oslagbara försäkringspremier. Kruxet är att de inte vill ta i supersport med tång men om du kikar på deras lista över hojar de försäkrar och kan leva med någon av dessa så kommer du nästan säkert få den bästa premien. (de försäkrar i princip allt UTOM supersport)

Lycka till! :tummenupp

abbanovitch

Medlem
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV4R -10, Honda CBR600RR-10 SBKONE RACE, KTM 690 Enduro R -09
Stenungsund sa du:hej .....då har du valt rätt.....kanon. Här finns det många att åka med..... http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=89229 och http://www.stenungsundsmc.se/

När det gäller hoj så e ju inte jag överhuvudtaget partisk.......:D
MEN....du måste bara ha en......Daytona 675.......en 2006:a för en 24 åring i mitt område kostar ungefär 12000:- hel/hel med IF:s Triumph försäkring:tummenupp

Välkommen hem:nicka

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Hoj
Honda CB1000RA
kollade försäkring på mig, bor utanför göteborg, och har för närvarande inget körkort, men det sa dom inget om, får tillbaks det i augusti

Är född 1982, blir 26 i slutet av juli, bor i villa

IF:
7568:- helår/halv
11469:- helår/hel

hojen är reggad med 25kw som orginaleffekt, hur det nu har gått till???

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
Hade jag en flong ny cbr skulle jag överväga den sk hondaförsäkringen men knappast med en hoj värd 50-60k som du skriver att du tror din är värd. Det är sant att IF erbjuder något lägre premier vid tecknande av märkesförsäkring men att påstå att deras deal är oslagbar tycker jag är att överdriva. Ring runt o kolla de andra bolagen så ska du se att de billigare av dessa inte är jättelångt efter.

"Billigaste" månadskostnaden jag fick fram när jag ringde alla bolag (observera att jag ringt till alla bolag), bortsett från IFs hondaförsäkring, var på 1500 nånting. För halvförsäkring då. I mina ögon så är 900:-/månad som jag nu betalar därmed oslagbart. För mig alltså. Deras helförsäkring med 25K i självrisk på vagnskadan är dock en helt annan grej.

ogge5

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Kawasaki zx6r -98
De måste sätta väldigt mycket värde på var man bor? Jag själv är 20 år gammal och haft mitt körkort sen ja va 18. Bor i karlskrona. Jag betalar 840 kr i månaden för min zx6r -98.. Halvförsäkring på Trygghansa. Men jag tror att kawasaki generellt sett har rätt bra premier?!

Dark_Messenger

Guest
"Billigaste" månadskostnaden jag fick fram när jag ringde alla bolag (observera att jag ringt till alla bolag), bortsett från IFs hondaförsäkring, var på 1500 nånting. För halvförsäkring då. I mina ögon så är 900:-/månad som jag nu betalar därmed oslagbart. För mig alltså. Deras helförsäkring med 25K i självrisk på vagnskadan är dock en helt annan grej.

För mig var det mindre skillnad när jag letade på min 06:a -07 kan jag säga men det är kanske oväsentligt eftersom förs-premier är jäkligt varierande från pers till pers. Har du tänkt på vad som händer med din premie om du slår ut de 15 laxarna du får pynta i självrisk vid en ev stöld? Med tanke på att övriga bolag ligger på 3-6000kr / självrisk. 15k är ju rena rånet så det är inte så konstigt att de kan sänka premien några hunkor då.

För att inte tala om vagnskadan som du ju nämde. :skrämd

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
För mig var det mindre skillnad när jag letade på min 06:a -07 kan jag säga men det är kanske oväsentligt eftersom förs-premier är jäkligt varierande från pers till pers. Har du tänkt på vad som händer med din premie om du slår ut de 15 laxarna du får pynta i självrisk vid en ev stöld? Med tanke på att övriga bolag ligger på 3-6000kr / självrisk. 15k är ju rena rånet så det är inte så konstigt att de kan sänka premien några hunkor då.

För att inte tala om vagnskadan som du ju nämde. :skrämd

Jodå, det har jag tänkt på. Men jag är villig att ta den risken för att få ner månadskostnaden. Bara att hålla tummarna att tjuvarna håller sig borta :gnissla

Som du sa, så är det ett rent lotteri med försäkringar från person till person :)

grillchirre

Bryt mönstret...
Gick med
15 Jan 2008
Hoj
SV1000S -06
Japp jobbar där och tog hjen till jobbet i mån. så va jag :D.. körde du då?

Jag var förbi där i jobbet. Nu när jag tänker till så har jag faktiskt sett din hoj parkerad där en gång tidigare. På typ...14 eller kanske 12:an.
Jävligt nice hoj, precis en sån ska jag ha när jag blir stor, eller ja, en grön kawa i alla fall :tummenupp

Mabee

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2008
Hoj
01 Yamaha R6
cool_lilja: Jag betalar drygt $60 sa det verkar det bli andring med i sverige........
Det ar dessutom nagra rabatter ( I usa far man rabatt om man har fler fordon med det bolaget, bil, bat, hus osv)

abbanovitch: det later trevligt, tittade efter en triumph verkar inte vara en vanlig hoj att kopa begagnad hittade 50st pa mobile.de och de startade pa 6000 euro. Jag lade till dig pa msn se om jag lyckas fanga dig dar trots tidsskillnaden (9 timmar)

Soderlund1

Yrkesmördare
Gick med
16 Sep 2004
Hoj
600RR -05 STUNT
Den är uttagen som 25kw från fabrik. hade samma försäkring ifjol och ägaren innan hade också det :D. Tack! 16 står den på ;)

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår