alexander_pehrs skrev:
2556994 Tja har lite frågor om olika supermotarder. Har lite frågor om prestanda och funktioner lägger upp frågorna och så säger ni vilken ni tycker passar bäst men även vilken som är roligast. Ska inte köra på banna för mycket utan mer köra landsväg, och vill ha en motard som man inte behöver meka med var
10:de timme!
1. El start (helst)
2. Köra på bak slangen/ framslangen
3. Bekväm (Alltså inte allt för mycket vibrationer)
4. Utseende
5. Hanterlighet
Dom oliak supermotarderna jag har grunnat på är
KTM 625, lc 640, Duke II, 660. Men kom gärna med andra förslag på olika supermotarder.
Priset får inte överstiga 60 000kr
Svårt att hitta bland KTMs sortiment enligt mig. den enda jag kan säga uppfyller alla dom kriterierna är en Husberg 650 04 eller nyare. med tanke på 60000 ochså.
1.El start Ja (som funkar kanon, startar lättare än alla ktm kompisar jag har) har aldrig behövt använda kicken, men provat den bara fälla ut och trampa, behöver inte finna något läge + jäkligt lättkickad.dom gångerna jag provat så har den startat på första.
2.Bakslangskörning (den som inte kan lära sig (köra) på bakhjulet med 650 ska lägga ner det projektet. går upp på (bara gas snärt, inge koppling eller något ryck i styret) i 1an, 2an, 3an, 4an med lite ryck och då väger jag 110kg med utrustning. överlägsna bromsar,(jämfört med ktm) 6kolvs berringer på min 04 med lilla brembo-pumpen 05- har radial 4kolvs med radialpump. ska vara ännu grymmare-otrolig känsla. Göra stoppies är en barnlek. kan man inte det på den så kan man inte skylla på cyklen. Eller blir man ifrån körd kan man inte skylla på cyklen ( en liten nackdel) föresten så är det med orginal drevning och då har jag haft 196km/h i minnet efter jag kört.
3.Bekväm (finns det någon motard som man man säga är bekväm) men den vibrerar klart mindre än KTMer som gärna kan stå och trilla på tomgång på stödet. ( en kompis trillade 2 gånger och växelpedalen spräckte kopplingskåpan båda gångerna. ) vibbarna är inte bara på tomgång, utan hela registret.
4.Utseende är ju upp till var och en, Husan ser ut som en Fittnestjej sidan om en kulstöterska när den står sidan om en 625 .660.
5.Hanterlighet Alla ktm som du listar påstår jag i alla fall att det inte är någon större skillnad mellan, några kilon hit och dit. Husan väger minst 20 kg mindre känns mer.
Som referens så har jag kört 640,625,660 och 525 och skulle jag vara tvungen att välja en av dom så skulle det bli 525an. om jag skulle jämföra med gat cyklar så är husan (gsxr1000) 525 (gsxr750) 660 (gsx1100) 625 (gsx1000) 640 (gsx800) om dom modellerna fanns!?
Sen servicen så (kräver ktm lc4) lätt! minst underhåll. Men husaberg har ryck upp sig rejält, om man kollar service intervallen i boken så står det 10 tim mellan olje byte (om man går efter enduro servicen) motsvarar ca 70-80mil
Då byter man 1 liter olja och filter vart annan gång. brukar byta lite oftare iom det bara är 1 liter kan man kosta på sig.
ventiljustering ca 20-25 tim enligt egen erfarenhet, vid 10 brukar det inte vara något mätbar ändring. tar högst 1 timme om man inte har tummen mitt i handen (men då kan man väl inte köra hoj)
som om du tycker att fylla på 1l olja är att meka så blir det svårt. sen finns det dyrare service punkter (lager bland annat) som skall bytas. vid 60 resp 120 tim. men dom flesta som kör gata brukar komma upp i ca100 tim innan man delar motorn.
Som sagt det är svårt att både ha och äta samtidigt. och som pendlar hoj skulle jag inte valt den. Mina mil skall då köras på någon liten kurvig väg gärna grus (kvalitets mil)
Husaberg kicks
Kan inte fatta hur så många kan köpa ktm
känns ju som 88 eller vad det nu var när lc4 kom.