Vilken supermotard ska man välja?

GBG_PeHrssoN

Tanklös Hojlös Hopplös
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Gött e "Tu"borg!
Hoj
KTM 690 SMC-R -14
Tja har lite frågor om olika supermotarder. Har lite frågor om prestanda och funktioner lägger upp frågorna och så säger ni vilken ni tycker passar bäst men även vilken som är roligast. Ska inte köra på banna för mycket utan mer köra landsväg, och vill ha en motard som man inte behöver meka med var
10:de timme!
1. El start (helst)
2. Köra på bak slangen/ framslangen
3. Bekväm (Alltså inte allt för mycket vibrationer)
4. Utseende
5. Hanterlighet
Dom oliak supermotarderna jag har grunnat på är
KTM 625, lc 640, Duke II, 660. Men kom gärna med andra förslag på olika supermotarder.:tummenupp
Priset får inte överstiga 60 000kr
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Sök! finns verkligen massvis med trådar i ämnet men ktm 625 660 är väl det bästa alternativen! Vibrationerna lär du vänja dig med!
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Ska du köpa beg så är det lättare att hitta 660 men då får du lära dig kicka.. ( busenkelt!! ) annars är det elstart, kam och borrning som skiljer..
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Jag har en fin 625 04a till salu.
Finns att provköra i Karlstad.

Den har allt du beskriver.
Nej jag tkr inte den vibrerar mycket.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
tja alla ktm vibrerar.
så efter dom kriterierna så är de väl bara highland o ktm 950 kvar :va
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
1 st cylinder +
Relativt korta slag +
Hög effekt =

Klart som fan det skakar... Kör på 660n och skippa att raka pungen i framtiden så löser det sig ;-)
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Första repan jag tog på min 660 trodde jag min kropp skulle gå sönder av vibrationerna.. 10 mil senare kunde jag konstatera att dom inte längre bekommer mig.. Nu ytterligare ett antal mil senare så känner jag knappt vibrationerna alls! störst gnäll kring dessa vibrationer är av t ex hoj testare som har hojjen en dag eller ett par inte av dom som lever med den och vant sig!
 

GBG_PeHrssoN

Tanklös Hojlös Hopplös
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Gött e "Tu"borg!
Hoj
KTM 690 SMC-R -14
Dawg skrev:
2557468 1 st cylinder +
Relativt korta slag +
Hög effekt =

Klart som fan det skakar... Kör på 660n och skippa att raka pungen i framtiden så löser det sig ;-)
Jag sa inte att det inte skulle vibrera bara inte så mycket att man får stanna var 10:de min för att man inte känner kulorna längre:tummenupp
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
alexander_pehrs skrev:
2557491 Jag sa inte att det inte skulle vibrera bara inte så mycket att man får stanna var 10:de min för att man inte känner kulorna längre:tummenupp

Ovanstående skribent har nog 100% rätt där.. De första timmarna är säkert hemska enligt de flesta, när man vänjer sig är det som normalläget.. Värre i så fall (vilket jag bävar inför i mitt retardköp) är körställningen och att man sitter som ett jävla vindskydd vilket blir sjukt uppenbart så fort man inte kör tokaktivt... Motorväg är nog ingen hit...
 

fLedLik

fLedLik
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Husqvarna 450 RR -08 Till Salu
Freddola skrev:
2557446 Jag har en fin 625 04a till salu.
Finns att provköra i Karlstad.

Den har allt du beskriver.
Nej jag tkr inte den vibrerar mycket.


Blir det för hoj till våren? :)
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Dawg skrev:
2557499 Ovanstående skribent har nog 100% rätt där.. De första timmarna är säkert hemska enligt de flesta, när man vänjer sig är det som normalläget.. Värre i så fall (vilket jag bävar inför i mitt retardköp) är körställningen och att man sitter som ett jävla vindskydd vilket blir sjukt uppenbart så fort man inte kör tokaktivt... Motorväg är nog ingen hit...


Motorväg är en ren pina! Brukar stå upp när jag kör motorväg, gör det faktiskt lite mer ok..
 

Regalis

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
Husa Fs 650 e -04 Yamaha MT09 14
alexander_pehrs skrev:
2556994 Tja har lite frågor om olika supermotarder. Har lite frågor om prestanda och funktioner lägger upp frågorna och så säger ni vilken ni tycker passar bäst men även vilken som är roligast. Ska inte köra på banna för mycket utan mer köra landsväg, och vill ha en motard som man inte behöver meka med var
10:de timme!
1. El start (helst)
2. Köra på bak slangen/ framslangen
3. Bekväm (Alltså inte allt för mycket vibrationer)
4. Utseende
5. Hanterlighet
Dom oliak supermotarderna jag har grunnat på är
KTM 625, lc 640, Duke II, 660. Men kom gärna med andra förslag på olika supermotarder.:tummenupp
Priset får inte överstiga 60 000kr

Svårt att hitta bland KTMs sortiment enligt mig. den enda jag kan säga uppfyller alla dom kriterierna är en Husberg 650 04 eller nyare. med tanke på 60000 ochså.

1.El start Ja (som funkar kanon, startar lättare än alla ktm kompisar jag har) har aldrig behövt använda kicken, men provat den bara fälla ut och trampa, behöver inte finna något läge + jäkligt lättkickad.dom gångerna jag provat så har den startat på första.

2.Bakslangskörning (den som inte kan lära sig (köra) på bakhjulet med 650 ska lägga ner det projektet. går upp på (bara gas snärt, inge koppling eller något ryck i styret) i 1an, 2an, 3an, 4an med lite ryck och då väger jag 110kg med utrustning. överlägsna bromsar,(jämfört med ktm) 6kolvs berringer på min 04 med lilla brembo-pumpen 05- har radial 4kolvs med radialpump. ska vara ännu grymmare-otrolig känsla. Göra stoppies är en barnlek. kan man inte det på den så kan man inte skylla på cyklen. Eller blir man ifrån körd kan man inte skylla på cyklen ( en liten nackdel) föresten så är det med orginal drevning och då har jag haft 196km/h i minnet efter jag kört.

3.Bekväm (finns det någon motard som man man säga är bekväm) men den vibrerar klart mindre än KTMer som gärna kan stå och trilla på tomgång på stödet. ( en kompis trillade 2 gånger och växelpedalen spräckte kopplingskåpan båda gångerna. ) vibbarna är inte bara på tomgång, utan hela registret.

4.Utseende är ju upp till var och en, Husan ser ut som en Fittnestjej sidan om en kulstöterska när den står sidan om en 625 .660.

5.Hanterlighet Alla ktm som du listar påstår jag i alla fall att det inte är någon större skillnad mellan, några kilon hit och dit. Husan väger minst 20 kg mindre känns mer.

Som referens så har jag kört 640,625,660 och 525 och skulle jag vara tvungen att välja en av dom så skulle det bli 525an. om jag skulle jämföra med gat cyklar så är husan (gsxr1000) 525 (gsxr750) 660 (gsx1100) 625 (gsx1000) 640 (gsx800) om dom modellerna fanns!?

Sen servicen så (kräver ktm lc4) lätt! minst underhåll. Men husaberg har ryck upp sig rejält, om man kollar service intervallen i boken så står det 10 tim mellan olje byte (om man går efter enduro servicen) motsvarar ca 70-80mil
Då byter man 1 liter olja och filter vart annan gång. brukar byta lite oftare iom det bara är 1 liter kan man kosta på sig.
ventiljustering ca 20-25 tim enligt egen erfarenhet, vid 10 brukar det inte vara något mätbar ändring. tar högst 1 timme om man inte har tummen mitt i handen (men då kan man väl inte köra hoj):) som om du tycker att fylla på 1l olja är att meka så blir det svårt. sen finns det dyrare service punkter (lager bland annat) som skall bytas. vid 60 resp 120 tim. men dom flesta som kör gata brukar komma upp i ca100 tim innan man delar motorn.
Som sagt det är svårt att både ha och äta samtidigt. och som pendlar hoj skulle jag inte valt den. Mina mil skall då köras på någon liten kurvig väg gärna grus (kvalitets mil)

Husaberg kicks :arsele

Kan inte fatta hur så många kan köpa ktm:confused: känns ju som 88 eller vad det nu var när lc4 kom.
 

Krille-666

Trogen galning
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Kalmar
Hoj
KTM 660 SMC -04
Cervantes skrev:
2557523 Motorväg är en ren pina! Brukar stå upp när jag kör motorväg, gör det faktiskt lite mer ok..

Hemligheten är att åka på bakhjulet under motorvägskörning då slipper man vinddraget. Det kom jag på bara några timmar efter jag fått hojjen :arsele

Bara luta sig tillbaka och njuta :D
 

FreddaGädda

Guest
Regalis skrev:
2558121
Kan inte fatta hur så många kan köpa ktm:confused: känns ju som 88 eller vad det nu var när lc4 kom.

Smaksak. Att den kom 88 eller så säger ju ingenting. Dom har ju utvecklat den till oigenkännlighet sen originalet släpptes. Jag står på en neutral sida om slaget KTM mot Husaberg. Fast när man får mail av mig så står det att man fått mail av Fredrik Husaberg. Jag heter inte Husaberg i efternamn egentligen, tro det eller ej ;)
 
Last edited:

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Krille-666 skrev:
2558147 Hemligheten är att åka på bakhjulet under motorvägskörning då slipper man vinddraget. Det kom jag på bara några timmar efter jag fått hojjen :arsele

Bara luta sig tillbaka och njuta :D

Jo jag jobbar på det men kommer inte så långt på slangen i dagsläget :gnissla
 

M A N G E

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
bankeryd
Hoj
hojlös =(
alexander_pehrs skrev:
2556994 Tja har lite frågor om olika supermotarder. Har lite frågor om prestanda och funktioner lägger upp frågorna och så säger ni vilken ni tycker passar bäst men även vilken som är roligast. Ska inte köra på banna för mycket utan mer köra landsväg, och vill ha en motard som man inte behöver meka med var
10:de timme!
1. El start (helst)
2. Köra på bak slangen/ framslangen
3. Bekväm (Alltså inte allt för mycket vibrationer)
4. Utseende
5. Hanterlighet
Dom oliak supermotarderna jag har grunnat på är
KTM 625, lc 640, Duke II, 660. Men kom gärna med andra förslag på olika supermotarder.:tummenupp
Priset får inte överstiga 60 000kr
ja du har väl läst svaren. men jag har en 660 till salu. pm:a för mer info

mvh// mange
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Regalis skrev:
2558121

Kan inte fatta hur så många kan köpa ktm:confused: känns ju som 88 eller vad det nu var när lc4 kom.


Är det inte lite att skjuta sig själv i foten, för jobbade inte en del hos husqvarna innan de bestämde sig för att starta eget.! :va

Nja gammal jo men med så kommer hållbarhet, se bara hur länge Yamahas XT600
var med i deras modellprogram!
 
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Top