Vilken tjänstebil ska jag välja?

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Funderar på vilken tjänstebil jag ska välja.
Bilen jag ska ha är en diesel, automat, kombi och helst fyrhjulsdrift.
De alternativen jag tittat på är:
Kia Sportage kanske ingen bil man hoppar av glädje när man hör namnet, men man får en helt fullutrustad bil för ca 350 000 och det är där som maxpriset ska vara.
VW Passat är väl helt okej bil, lite tråkig kanske men men
Volvo V60 med lilla dieseln och ingen 4WD.
Saab 9-3X tyvärr ingen 4WD

Subaru är inget jag vill ha, inte Hyundai IX35 eller Honda heller, kanske någon fransos kan fungera.
Några åsikter?

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Betalar du soppa själv eller gör företaget det?

Med tanke på bensin/dieselpris så hade jag iaf köpt en som går billigt.

Skoda Superb är inte med i listan?
Något du inte vill ha eller bara inte kollat på den.
Klasskompisen gick från sin Audi till Superb och är helnöjd.

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Jag har en Passat ecofuel (förmånsbil) och kollegan har en 2.0TDI 4-motion. Det är väl egentligen inget fel på dem, framförallt inte ekonomin i min bil (fanns dessvärre inte med 4-motion när jag köpte).

Det enda problemet (eller det är frustrerande) hur enormt jävla seg DSG-lådan är. Den känns helt enkelt för bränsleoptimerad.

Att köra gas-bil måste vara en fröjd om man bor i södra delarna av Sverige. 40% rabatt på förmånsvärde och billig gas.

Last edited:

sportarn

Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Soppan betalas av företaget så därför kan jag tänka mig en 4WD och automat.
Merca känns lite gubbigt...
Skodan är faktiskt lite intressant.

Gasbil känns inte aktuellt då förmånsvärdena inte är klara efter 2012. Känner inte att jag vill ta en miljöbil för ett halvår för att sen betala fullt förmånsvärde.

Last edited:

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Soppan betalas av företaget så därför kan jag tänka mig en 4WD och automat.
Merca känns lite gubbigt...
Skodan är faktiskt lite intressant.

Gasbil känns inte aktuellt då förmånsvärdena inte är klara efter 2012. Känner inte att jag vill ta en miljöbil för ett halvår för att sen betala fullt förmånsvärde.

Förslaget är väl fortsatt 40% rabatt mandattiden ut?

edit:
http://www.gronabilister.se/public/...nt01=936&parent02=240&parent03=&level2_4=true

http://www.gronabilister.se/budget2011

Last edited:

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Jag valde för ett tag sedan.
V60 gick bort, för litet bagage. Normala sedanbilar har större. I övrigt kanon trevlig, slir automat.

XC60 känns skön att köra men är lite "prålig", dyr som attans också sticker ut lite väl, slir automat.

V70 är en V70 stor bra bekväm och en trevlig kamrat när man kör mycket, slir automat

Mecra C220 kanon, vilken fjädring vilken låda vilken bil, jag blev kär. Fick dock inte välja den....Mitt första handsval. Bra storlek.

Passat du får allt utom ställbart chassie och panoramatak för 7,5basbelopp. 4wd, dsg och diesel 170hk, läder mm. Mest pang för pengen. Dock är det bara en VW. Dock väntar jag fortfarande på leverans.

Saab går fet bort. Vem vill köpa en bil man inte blir av med? 93an är dessutom riktigt gammal idag. Som att köpa en 740 i mina ögon.

sportarn

Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Hmm ska man börja kolla på merca alltså. Det känns lite trist, men men. Får väl ta mig en funderare. Dock har jag varit lite avigt inställd till deras stolar.
Kommer inte köra jättelångt och en V70 är inte så jättespännande.
Men ingen som har några kommentarer om Kian?

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Hmm ska man börja kolla på merca alltså. Det känns lite trist, men men. Får väl ta mig en funderare. Dock har jag varit lite avigt inställd till deras stolar.
Kommer inte köra jättelångt och en V70 är inte så jättespännande.
Men ingen som har några kommentarer om Kian?

Volvos stolar är väl inte heller direkt imponerande. Jag har bara åkt några modeller men ingen av dom har ju haft något sidostöd över huvud taget.

Edit: Det jag sett av mercans stolar så ser dom helt OK ut. Jag har inte provsuttit men hört kommentaren: Dom är ju inte lika kramgoa som t.ex. BMW's sportstolar.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
BMW X1?

V60n är ju superfin för ögat annars, men har inte kört den så jag kniper om det.

Passat TDI hade jag ett tag som lånebil några dar när min förra tjänstebil var på service. Jag blve lite kär faktskt. Tyckte den var kalas och skulle lätt köpa en sån om vi skulle byta bort vår lilla BMW 1a.. Stor, skön, soppa-billig och "nästan" tysk kvalitet. Skoda, Kia etc känns väldigt "klent" i jämförelse i mitt tycke.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Volvos stolar är väl inte heller direkt imponerande. Jag har bara åkt några modeller men ingen av dom har ju haft något sidostöd över huvud taget.
.

Sidostöd? Det är en tjänstebil inte banbil.
Åker gamla V70 just nu och saknar inte sidostöd, sitter kanon och har åkt en 4500mil senaste året i denna kärra. Volvo är komfort och gung.

Hinkas

Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Sidostöd? Det är en tjänstebil inte banbil.
Åker gamla V70 just nu och saknar inte sidostöd, sitter kanon och har åkt en 4500mil senaste året i denna kärra. Volvo är komfort och gung.

Jag åker aldrig bana men HATAR stolar utan sidostöd. Jag vill bli kramad när jag sitter och kör :D Det är väl därför man säger att man ska kramas i trafiken? :tummenupp

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
BMW X1 är helt klart intressant. Ska ta o se om jag kan få nån schysst kärra för vettiga pengar.

Har inte kollat på dem själv direkt. Men har en 118d så det är samma motor iaf. Helt klart den bästa dieseln i miljöklassen (utan konkurrens tom), men den klarar inte kraven i X1 pga vikt osv. Drar släp+2 hoj utan vidare och har BMW-aktig väghållning (vår helt tråkiga diesel-doris utan sportpaket är som en Formel1 jämfört med V50 med sportextrapluspaket och stora motorn).

Måste du ha nytt så är nog X1 över dina 350, 118d listade 330´ med detmanvillha förra året när vi köpte. Kan du köpa beggat så kolla demobilar och sånt. Vi gav 90´ under nypris för en bil som då gått 338 mil :tummenupp.

sportarn

Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Har inte kollat på dem själv direkt. Men har en 118d så det är samma motor iaf. Helt klart den bästa dieseln i miljöklassen (utan konkurrens tom), men den klarar inte kraven i X1 pga vikt osv. Drar släp+2 hoj utan vidare och har BMW-aktig väghållning (vår helt tråkiga diesel-doris utan sportpaket är som en Formel1 jämfört med V50 med sportextrapluspaket och stora motorn).

Måste du ha nytt så är nog X1 över dina 350, 118d listade 330´ med detmanvillha förra året när vi köpte. Kan du köpa beggat så kolla demobilar och sånt. Vi gav 90´ under nypris för en bil som då gått 338 mil :tummenupp.
Kikade lite på några demobilar och man kan få en 20d med lite lull-lull för ca 350, ja det tål o tänkas på. Ska till audi i eftermiddag tänkte jag.

Hinkas

Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Audi A4 2.0TDI Avant Quattro.
Audi A4 3.0TDI Avant Quattro. För mera drag

BMW 320xd Touring
BMW 330xd Touring
BMW 335xd Touring

Allt är en fråga om vad det får kosta, men 2-litersmodellerna är relativt förmånliga.

Som han skrev i sitt första inlägg: Kia Sportage kanske ingen bil man hoppar av glädje när man hör namnet, men man får en helt fullutrustad bil för ca 350 000 och det är där som maxpriset ska vara.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...