Jo, beror som sagt på platsen, men jag brukar alltid försöka boka hotell med säker parkering och det har alltid löst sig. Ibland har jag planerat alla boenden i förväg och ibland har jag bara bokat första och sista natten och sen bokat dag för dag via booking.com, beroende på var jag kör.
Några riktigt trevliga hotell som jag bodde på i Andalusien, där jag kunde parkera säkert:
Ibland hade de fullt på parkeringen så man fick ställa sig på gatan. Det var ofta något som man fick reda på i efterhand trots att man bett om parkering i samband med bokningen som ett specifikt önskemål. Löste sig bra i de flesta fallen ändå. Jag ställde sonika bilen på gatan och löste parkering hyfsat smidigt ändå. Med motorcykel hade jag nog velat ha lite säkrare besked om p-möjligheterna. Kanske se till att få bekräftelse om parkeringsmöjligheterna i samband med bokningarna.
Hur ser tyskarna på betalning med kontokort, funkar det bra eller är det kontanter som gäller?
Kontanter ska så klart med i alla fall, men mängden är ju direkt kopplad till om det är stört omöjligt att betala med kort eller om det är som i Sverige att man kan betala nästan överallt.
Man måste ha kontanter men oftast fungerar det med kort. Kan vara jobbigt att hitta automater så jag ligger alltid lite före och plockar ut innan jag måste för att undvika besvär.
Sedan när det gäller tråkiga vägar så ser jag dessa som vägar till det trevliga.
När man alltid ska ha det bästa blir man bortskämd och då får man problem när det inte är så bra som man vill...
Det känns bättre att försöka se det som är bra istället för att irritera sig på det som kunde vara bättre...
Låter som en klok plan att ta ut när det finns möjlighet, men då behöver man i alla fall inte fylla fickorna redan i Sverige med varenda peng som beräknas gå åt under resan.
Hur ser tyskarna på betalning med kontokort, funkar det bra eller är det kontanter som gäller?
Kontanter ska så klart med i alla fall, men mängden är ju direkt kopplad till om det är stört omöjligt att betala med kort eller om det är som i Sverige att man kan betala nästan överallt.
Hade inga problem med kort, flera ställen tog till och med AmEx. Då skall det sägas att jag inte handlade på några allt för underliga ställen utan det var bensinstationer, restauranger, hotell och livsmedelsbutiker i småstäder och liknande. Tog själv enbart med mig 40 euro, så jag visste att jag skulle klara en tankning och ett mål mat om det skulle krisa.
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|