Raderad medlem 51742
Guest
Använder iPhones originalsladd och en sådan där plugg som jag köpte via en Applestore för att kunna ladda via cigarettuttaget. Är det pluggen som inte ger tillräckligt ström till telefonen eller är det sladden? Får kolla upp det när jag kommer hem. Man får hålla lite koll på batterinivån. Den har än så länge bara stängts av två gånger helt och hållet på grund av urladdning. En gång i ett kritiskt skede.
Det är pluggen. Många som säljs ger bara strax över 1 ampere och det räcker inte. Har själv haft problemet. Även viktigt att tänka på om man monterar USB-uttag på hojen för att använda telefonen som GPS.
Håller med dig i det du skrev. Jag har förnärvarande ingen gps utan fick förlita mig på telefonen. Tänkte titta på en dedikerad gps - typ TomTom Rider. Att ha i bilen för att hitta roliga vägar. Kanske montera på motorcykeln.
Vill du ha kurviga mc-vägar. Åk till italienska/franska kusten. Ta en färja över till Korsika. Där hittar du kurviga vägar tills du är helt utmattad mentalt och fysiskt. Elba var åt det håller också. Sardinien hade jag gärna besökt också men det hann jag inte med den här gången. Trevliga vägar runt Como/Lugano sjöarna på vägen ner. En del riktigt fantastiska vägar sydväst om Siena genom skogarna i bergen. Man kan bara konstatera att man bor i fel land vad gäller roliga vägar. Det som finns förstörs av nymodigheter som vår nollvision medfört.
Det är nog så att man borde parkera en hoj eller bil pernanent. Köpa några billiga flygbiljetter och booking.com. Sedan är man hemma. Men man kanske ska undvika augusti åtminstone. Åka vår och höst.
Mötte några tyskar på Korsika på ett synnerligen vackert och krävande vägparti. Full säkerhetsutrustning. I 40 graders värme. Lokalbefolkningen åker i t-short och shorts. Hade nog gått på lokalbefolkningen linje och sett till att ha goda marginaler. Går inte fortare än 50- 80. På grund av vegetation och övrig trafik. Man hade gärna promenerat hela sträckan så vacker är den.
Ja det finns fantastiska vägar i södra Europa. Problemet är att man måste köra genom norra Europa för att ta sig dit. Transportsträckor på kåplös hoj blir inte kul hur man än bär sig åt. Lägg risken för regn, tiden det tar att köra ner och kostnaderna förknippat med det (bensin, däck, extra service, övernattningar) så är det bara att konstatera att man bor på fel ställe. Med tanke på att man behöver gott om tid för en sådan resa behöver den ske under sommarsemestern, vilket även innebär att vägarna är överfulla med turister och det egentligen är för varmt för hojkörning i södra Europa.
Jag har i princip varje år flugit ner till t ex södra Spanien eller Dolomiterna på våren eller hösten och då fått helt fantastisk körning på trafikfria vägar i behaglig temperatur - på hyrd hoj. På en långweekend får man ut väldigt mycket och det blir totalt sett billigare än att köra ner sin egen hoj.
Nackdelen är att de allra mest spännande hojarna ofta inte finns för uthyrning, men jag har hyrt t ex Z800, MT-09 och R1200R och de har alla funkat fint för ändamålet. I våras åkte jag på BMW Test Camp Almeria och då kunde man ju välja och vraka i hela sortimentet och även köra bana - till ett pris jämförbart med att köra ner sin egen hoj.
Någon tur till Alperna med min egen hoj skall det bli, men då ställer jag den nog på tåget genom Tyskland.