Vilken var din RR höjdpunkt/bästa upplevelse 2006

Freddy

har bra balans...
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
BMW
Webspy skrev:
2648106 Eftersom vår gode Pappunen startade från depån så kan han tacka larson för en av sina klassiska MotoGP-krascher ut på start o mål. Hojen läckte ut massa kylarvatten och det blev pacecar i 3-4varv. Backlund o Zuber hade en stor lucka och verkade ohotade..... men sen kom pacecar:en o "TurboFreddy" gjorde en grym uppkörning... Han krigade medBacklund o Backlunds hoj var lite snabbare... så Freddy hängde ut ett visst finger till den gode Filip när han segade sig om på start o mål-rakan.... men sen drog Freddy ifrån o vann ganska stort ock mycket snyggt!

Men utan pacecar tror jag han hade missat pallen.... men det e ju bara vad jag tror....



frågan är vilket finger visade jag... :va
Jag vann racet med 2 sek. när pacecar kom ut hade det gått 2 varv och jag låg på 9 plats och hade passerat 13 förare. låg bakom pacecar i 4 varv körde om de övriga 8 förarna på 6 varv. och sen var det 4 lugna varv kvar.. hur hade racet slutat utan pacecar?! hmm...:D

hade helt klart roligt iallafall
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Polaren Sven ringde just. Hans 12-åriga grabb ska börja köra pocket-bike.
- 22 ska jag ha på hojen! säger grabben.
- Varför det? säger Sven.
- Det har Mossberg...

Han kunde valt 46... men det blev 22.

Jag säger inget mer.....
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
magnus_moss skrev:
2651529 Polaren Sven ringde just. Hans 12-åriga grabb ska börja köra pocket-bike.
- 22 ska jag ha på hojen! säger grabben.
- Varför det? säger Sven.
- Det har Mossberg...

Han kunde valt 46... men det blev 22.

Jag säger inget mer.....

Vänta bara tills han får reda på att Rossi finns... :blah
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
oscar skrev:
2651535 Vänta bara tills han får reda på att Rossi finns... :blah

Oscar du är bara avundsjuk!!! Kom igen när någon har ditt nummer "För det är Oscar som har det!"
:arsele

PS: killen har läst ALLT!
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Som intresserad åskådare utan begåvning för banan är det förbaskat intressant och skoj att få läsa era inside stories!
Tack för att ni delar med er!!
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
En obefintligt säsong med en höjdpunkt. Provkörningen av Kihlanders Aprilia RSW250 på Sviestad. :yoparty
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
valmers skrev:
2649185 Sista ERF:et på Anderstorp var förjävla kul! Särskilt i depån efter målgång :tungan ------> http://www.youtube.com/watch?v=ftLTC_cOBhI
Det började bra redan på Fredagen dagen innan racet, vi anlände till Anderstorp och fick för första gången se hur fina depåboxar som har byggts, extrakul att få boxen som har 10 meter till bensindepån, iof funkade inte elen när vi kom dit men det fixade sig till sist.

Att gå banan är ett måste, långrakan på Andestorp är dock inte så spännande att promenera, kult dock att klättra upp i gamla starttornet och känna hur nostalgin flödade.

Grillkväll i stugan vid Gisleparken är ett måste inför racet, det är då man slipar på detaljerna och berättar skrönor om framhjulssläpp i karusellen, kul att träffa Rapido, Plåtslageriet och hetsa inför racet, det är som att återse en stor och lycklig familj.

Att vara teamchef är faktiskt inte så tråkigt som många tror, man har fullt upp från morgon till kväll med att kränga däck, tanka, peppa, hetsa valmers, göra strategiska förarbyten samt ha koll på pace car, adrenalinet flödar hela dagen.

ERF är en sann folkfest för alla aktiva, man får många goa garv under ett race, speciellt när man ser vilket kaos som råder i vissa team när det skall tankas och tokmekas, vår målsättning är att göra detta Just For Fun och det är just det som gör det så roligt, den enorma gemenskap som råder i depån och att se alla som även hjälper konkurrenterna med mekning, delar och glada tillrop under racet är en fröjd att uppleva.

Man blir helt enkelt glad av en sådan racehelg, att man sedan är helt slut på Söndagen gör inte så mycket, man ligger i soffan hela dagen med gott samvete och bara myser.
 

Pålle

Nä, jag bara tittar lite.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Svedala
Hoj
Leksaker i garaget
Eftersom jag bara kört en tävling på skoj i år får den ju vara höjdpunkten.
Näst bäst var Oscars race på Sviestad. Vi firade mer då än när silvret bärgades på Falken...
 

Bifogat

  • 20061014133.jpg
    20061014133.jpg
    124.6 KB · Visningar: 78

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Hela ERF säsongen var en höjdare för oss gamla Triumph-råttor på våran hembyggda rat-bike. Vi gick storögt genom säsongens upp och nedturer, och ALLT var en "bästa-upplevelse". Nedan korta glimt från året....

Vem är vi? Några gamla idioter som inte förstår att vi ska hålla oss undan. Jag själv, 44 år, och bandagfreak med B-licens 2005. Tyckte ERF skulle provas efter att ha sett polare köra Classic Cup, som dock är för dyrt för mig. Andre man i teamet är John, 64 år, ja det är otroligt men han kommer rundt på banan och håller sina spår utan att vingla. Tredje man saknades, men skulle nog hittas innan maj. Eftersom vi ändå inte kan vinna så kan vi lika gärna köra på en Triumph eftersom det är vår passion.

Otroligt att vi lyckades komma igång med en hel säsong-satsning för 2006, vår första. Målsättningen för året var enkel: Försök komma i mål. I påsken 2006 tog vi en vecka på träningsläger i Frankrike. 6 dagars körning morgon till kväll. 200 danska förare hade hyrt "Val De Vienne" banan i 6 dagar. En fin bana i sydvästra Frankrike, 1800 km syd från Köpenhamn. Här fick vi shanghaja en ny medlem till teamet, 42 årige Henry, som normalt kör RVF 400. Nu var vi tre.

Lyckades övertala tre Classic förare, Hans-Jørgen, Karl och Lars att ställa upp i ERF med en annan Triumph cykel, den nya Daytona 675. Ok så blir vi två Triumph team från samma klubb i Danmark.

Första ERF loppet 13 maj på Anderstorp. Mig och John hade provat banan en gång 14 dagar tidigare. Henry var ny på Anderstorp och på cykeln. Det kom 65-66 team til kval. Oh shit det blir problem. Henry fick prova cykel och bana, och jag provade sätta tid. Kändes för långsamt så på dom sista 10 munter av kvalet gick jag ut med tanken "pokal eller hospital", om vi inte kvalar så kan det kvitta om jag krashar på kuppen. Lyckades sätta 62'a tid med 0,08 sekunder till 60'e tid. Gick till domarna och bad att få starta trorts begränsning på 60. Efter en intern överläggning så fick vi starta. Jag blev så hysterisk att alla domarna fick en stor kyss (som man ofta ser ryssar göra), och domarna blev helt chokerade. Start och allt går fint. Men efter halva loppet blev jag påkörd och hamnade ute i kattgruset. Lagning och vi var igång efter en halv timme. Vi kom i mål på 47'e plats. Vi kom i mål och inte sist!!! Otroligt, jublet ville inte ta slut.

Andra loppet i Falkenberg. Henry tyckte det gick för fort i ERF och hoppade av. Så var vi bara två man i teamet. Vi tog till Falkenberg på två träningar. Ny bana för oss. Spännande. Men en lumsk bana. På andra träningen blev den lite bättre. Under tiden letade vi efter en ny 3'e man till teamet bland våra Classic polare. Napp några få dagar före ERF loppet. Brian från danska Classic Cup. Kvällen innan packar vi skåpbilen för avfärd til Falkenberg, men får per telefon besked att Brian har haft en arbetsolycka ock klippt ett par fingrar. Skit. Nu står vi två man, och John tycker Falkenberg är för hård för två man. Därför ger vi upp Falkenberg.

Jag tar upp till Falkenberg för att heppa på våra polare i det andra Triumph teamet. Kvalet går bra, men mitt i loppet så krashar Karl och skadar foten. Cykeln har några mindre skador som går att fixa. MEN dom har glömt att ta med sig extra fotpinnar & plattor. Höger fotpinnefäste är knäckt. Är det slutet? Nej fan, säger jag, jag ska nog tillverka något nödtorftigt fotstöd om ni fixar resten av hojen. Jag besöker våra ERF konkurrenter och får låna (!) en fotpinne från ett team och borr och liknande från ett annat team. Jag får fixat ett hemmagjort fotpinnestöd och cykeln kan komme ut på banan 30 min före målgång. Puha. Det är otroligt trevliga konkurrenter och kolleger vi har i ERF.

Karskoga har vi aldrig sett förr och det är för långt för oss att satsa på att träna och kvala. Därför tränar vi på Kuntstorp medan vi söker efter 3'e man till teamet. Jag får satt i en nyare 955 motor, och vid testen highsidar John i hårnålen. Skadad fot och John är stt ur spel. Nu är vi bara en man i teamet. Svårt att köra nästa ERF lopp med en man. Genom våra classic polare hittar vi en ny kandidat, Björn. Han har haft ett uppehåll från racing men vill gärna köra lite igen. OK, han kommer ner till Knutstorp för att prova cykeln. Trots varning om blysläde så tycker han att det går fint och vill gärna köra. OK, så är vi två man i teamet och kan komma till ERF start nästa vecka. Vi genomför loppet utan krasher och kommer i mål som nummer 23 av 35 startande. Racing är kul, speciellt när man kommer i mål.

Nästa lopp är Mantorp, och John är fortfarande skadad. Alltså är vi bara två man. Det får funka. Banan är ny för mig så vi kör upp till träning innan loppet. Björn visar mig spåret runt banan och jag låtsas fatta lite. Så kommer själva tävlingen. Dagen startar våt och torrar up långsamt med lite stänk mitt i loppet. Kvalet är mycket vått. Själv är jag fegis i regn, men tycker det går förvånansvärt bra på regndäcken. Tills bakhjulet släpper i vänstern in på målrakan. Jag får nästan gjort i byxan, men lyckas hålla mig på banan. Uha. Loppet genomför vi utan krasher och kommer i mål på 27'e plats av 54 startande. Ännu en "bästa-upplevelse"!!!

Årets sista ERF går på Anderstorp och vi är endast två man i teamet. Har kört där förr och det känns lungt. Man är nästan vetaran, he, he. Det ska gå bra. Naturligtvis straffar det sig att tänka så. Dagen startar vått och jag känner lungt på cykeln i 15 minuter. Björn går ut men försvinner efter två varv. Skit han krashar i 250 km/h i inbromsningen på flygrakan. Han är öm, men har klarat sig relativt bra. Hojen får vi tilbaks efter kvalet, och det är 30 minuter till start. Hinner inte reparera. Får starta en timme efter alla andra. Men vi får tävla mot andra som krashar under loppet och som kommer ut på banan efter reparation. Vi kommer i mål på 41'a plats av 55 startande. Trötta men mycket glada!!!

Årets bästa upplevelse? HELA erf säsongen!!!!!!!!!!!!!!!!!

Otroligt vad kul det här är. Och otroligt schyssta och trevliga kolleger hos dom andra teamen i pitområdet. Tack till alla kolleger/konkurrenter och arrangörer. Ni är fantastiska!!! Under 2007 ska vi samla på flera lågbudget "bästa-upplevelser". Vi ses.

/Kris
.
 
Last edited:

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Pålle skrev:
2655932 Eftersom jag bara kört en tävling på skoj i år får den ju vara höjdpunkten.
Näst bäst var Oscars race på Sviestad. Vi firade mer då än när silvret bärgades på Falken...

Glömde faktiskt bort att själva racet var ganska kul det med trots Andreas jävla växelmissar!:mad:

Om man få räkna annan än sin egen körning så får jag ju kontra med Pålles körning på Knudan. Efter att jag hade mulat den rosa Ullis-hojen så hejade jag allt vad jag hade på Pålle. Han så ut som om han var ute och söndagsåkte och Brazze kom långsamt närmare och närmare. Till slut var det dock Pålle som körde först över linjen och jag kände mig som en fotbollshuligan vid däcktravarna. Bucklan står för övrigt i mitt garage... :D
Nästa gång det är KM så ska jag förhoppningsvis kunna ordna en hoj till både honom och mig igen för då ska jag ta revansch!!!
Brink vågar för övrigt inte ställa upp... :arsele
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Pålle skrev:
2655932 Eftersom jag bara kört en tävling på skoj i år får den ju vara höjdpunkten.
Näst bäst var Oscars race på Sviestad. Vi firade mer då än när silvret bärgades på Falken...
Jaså har du förträngt att du körde ett race på min hoj i Brno då :D
 
Last edited:

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
GSXR1100R skrev:
2656711 Jaså har du förträngt att du körde ett race på min hoj i Brno då :D

Pålle håller på att highsida i näst sista kurvan...

...efter målgången! :D

Han hade inte en enda positiv sak att säga om Bajamajahojen! :hihi
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Roligast var nog att träffa alla roliga människor igen. Att spöa Gottis (Jag kom före dig. Nu behöver jag aldrig mer äntra en hoj :). Tough luck) på Mantorp var skoj. Att Robso mulade min hoj till oigenkännelig var väl sådär. Att inte få åka till England och göra instruktörstestet på California SuperbikeSchool var trist också (men får bli nästa år istället). Sedan är det alltid kul att håna GSXR1100R för han är så härligt lönnfet. Och Mumlan har en sådan härlig Halländska att man bara måste döda honom. Ofta. Hurra! :D

/F
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
oscar skrev:
2656726 Pålle håller på att highsida i näst sista kurvan...

...efter målgången! :D

Han hade inte en enda positiv sak att säga om Bajamajahojen! :hihi
Det berodde på att gaffeloljan mest påminde om lerblandat vatten, att power commandern inte funkade samt diverse andra småjusteringar.

Framgaffeln kunde sluta fungera helt utan förvarning, mycket spännande speciellt när gaffeln bottnade likt två cykelpumpar, men allt det är fixat nu och fulbajken verkar funka, men det kommer säkert nya & mera spännande fel på hojen nästa år.
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
ERF Knutstorp:
Kul i eländet var uppkörningen till 3:e plats på 20 varv efter efter att ha stått kvar på gridden när alla andra brumma iväg, ...frenetiskt tryckandes & vridandes på alla knappar & nycklar innan jag konstaterade att växellådan bara var liite i friläge (eller, ...där var faktiskt en till som var vänlig nog att vänta på mig).
Och DÅ, ...tyckte pacecar att den skulle fånga in mig & inte Alla i Däck eller Humles Endurance som fick ett gratisvarv på silverfat. :mad:

Men att ligga 4:a i Superbike på Knutstorp efter halva loppet (med bra häng på topptrion not) & att ta flaggan som 7:a, är & förblir nog min all time high.
 

Buspojke

Professional skirt-chaser
Gick med
31 Jul 2005
Ort
3:e våningen
Hoj
Briggs & Stratton
Årets sämsta var definitivt Brno... Vevaxelbrott efter 5 varv och 1:28 första dagen.

Årets bästa var SM på Falkenberg. Inte för att jag körde särskilt bra, men jag hade himla kul. Kvalade som 20:e man, gjorde en bedrövlig start och fick slutligen Gottis framför mig, sittandes på asfalten. Tvärstannade, satte ner fötterna och backade för att inte hade jag hjärta att köra över honom. Absolut sist in i skogskurvan och all glädje försvann.

Började hur som helst plocka ett par passeringar och efter 17 varv tokkrampade högerhanden. 150 meter till gubben framför och gav mer eller mindre upp, men hittade nya krafter när jag såg vem det var. Gasade för allt jag vågade och slog Rolandsson med 6 sekunder och blev 19 man i mål!

Det viktigaste är inte att vinna, utan att komma före sina kompisar...

/#23 Magnus/
 

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Elrulle
"At the age of fortyseven" göra debut som rr-förare i Gelleråsens ERF och halka omkring på slicks i regnet den första halvtimmen, med varvtider på runt 2 min:D
Att komma till Anderstorp, en bana som jag aldrig kört på förrut, vara så skitnervös att jag inte hittar startknappen, min teamkompis som håller hojen får visa mig, och kommer iväg ibland dom sista.
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top