Hela ERF säsongen var en höjdare för oss gamla Triumph-råttor på våran hembyggda rat-bike. Vi gick storögt genom säsongens upp och nedturer, och ALLT var en "bästa-upplevelse". Nedan korta glimt från året....
Vem är vi? Några gamla idioter som inte förstår att vi ska hålla oss undan. Jag själv, 44 år, och bandagfreak med B-licens 2005. Tyckte ERF skulle provas efter att ha sett polare köra Classic Cup, som dock är för dyrt för mig. Andre man i teamet är John, 64 år, ja det är otroligt men han kommer rundt på banan och håller sina spår utan att vingla. Tredje man saknades, men skulle nog hittas innan maj. Eftersom vi ändå inte kan vinna så kan vi lika gärna köra på en Triumph eftersom det är vår passion.
Otroligt att vi lyckades komma igång med en hel säsong-satsning för 2006, vår första. Målsättningen för året var enkel: Försök komma i mål. I påsken 2006 tog vi en vecka på träningsläger i Frankrike. 6 dagars körning morgon till kväll. 200 danska förare hade hyrt "Val De Vienne" banan i 6 dagar. En fin bana i sydvästra Frankrike, 1800 km syd från Köpenhamn. Här fick vi shanghaja en ny medlem till teamet, 42 årige Henry, som normalt kör RVF 400. Nu var vi tre.
Lyckades övertala tre Classic förare, Hans-Jørgen, Karl och Lars att ställa upp i ERF med en annan Triumph cykel, den nya Daytona 675. Ok så blir vi två Triumph team från samma klubb i Danmark.
Första ERF loppet 13 maj på Anderstorp. Mig och John hade provat banan en gång 14 dagar tidigare. Henry var ny på Anderstorp och på cykeln. Det kom 65-66 team til kval. Oh shit det blir problem. Henry fick prova cykel och bana, och jag provade sätta tid. Kändes för långsamt så på dom sista 10 munter av kvalet gick jag ut med tanken "pokal eller hospital", om vi inte kvalar så kan det kvitta om jag krashar på kuppen. Lyckades sätta 62'a tid med 0,08 sekunder till 60'e tid. Gick till domarna och bad att få starta trorts begränsning på 60. Efter en intern överläggning så fick vi starta. Jag blev så hysterisk att alla domarna fick en stor kyss (som man ofta ser ryssar göra), och domarna blev helt chokerade. Start och allt går fint. Men efter halva loppet blev jag påkörd och hamnade ute i kattgruset. Lagning och vi var igång efter en halv timme. Vi kom i mål på 47'e plats. Vi kom i mål och inte sist!!! Otroligt, jublet ville inte ta slut.
Andra loppet i Falkenberg. Henry tyckte det gick för fort i ERF och hoppade av. Så var vi bara två man i teamet. Vi tog till Falkenberg på två träningar. Ny bana för oss. Spännande. Men en lumsk bana. På andra träningen blev den lite bättre. Under tiden letade vi efter en ny 3'e man till teamet bland våra Classic polare. Napp några få dagar före ERF loppet. Brian från danska Classic Cup. Kvällen innan packar vi skåpbilen för avfärd til Falkenberg, men får per telefon besked att Brian har haft en arbetsolycka ock klippt ett par fingrar. Skit. Nu står vi två man, och John tycker Falkenberg är för hård för två man. Därför ger vi upp Falkenberg.
Jag tar upp till Falkenberg för att heppa på våra polare i det andra Triumph teamet. Kvalet går bra, men mitt i loppet så krashar Karl och skadar foten. Cykeln har några mindre skador som går att fixa. MEN dom har glömt att ta med sig extra fotpinnar & plattor. Höger fotpinnefäste är knäckt. Är det slutet? Nej fan, säger jag, jag ska nog tillverka något nödtorftigt fotstöd om ni fixar resten av hojen. Jag besöker våra ERF konkurrenter och får låna (!) en fotpinne från ett team och borr och liknande från ett annat team. Jag får fixat ett hemmagjort fotpinnestöd och cykeln kan komme ut på banan 30 min före målgång. Puha. Det är otroligt trevliga konkurrenter och kolleger vi har i ERF.
Karskoga har vi aldrig sett förr och det är för långt för oss att satsa på att träna och kvala. Därför tränar vi på Kuntstorp medan vi söker efter 3'e man till teamet. Jag får satt i en nyare 955 motor, och vid testen highsidar John i hårnålen. Skadad fot och John är stt ur spel. Nu är vi bara en man i teamet. Svårt att köra nästa ERF lopp med en man. Genom våra classic polare hittar vi en ny kandidat, Björn. Han har haft ett uppehåll från racing men vill gärna köra lite igen. OK, han kommer ner till Knutstorp för att prova cykeln. Trots varning om blysläde så tycker han att det går fint och vill gärna köra. OK, så är vi två man i teamet och kan komma till ERF start nästa vecka. Vi genomför loppet utan krasher och kommer i mål som nummer 23 av 35 startande. Racing är kul, speciellt när man kommer i mål.
Nästa lopp är Mantorp, och John är fortfarande skadad. Alltså är vi bara två man. Det får funka. Banan är ny för mig så vi kör upp till träning innan loppet. Björn visar mig spåret runt banan och jag låtsas fatta lite. Så kommer själva tävlingen. Dagen startar våt och torrar up långsamt med lite stänk mitt i loppet. Kvalet är mycket vått. Själv är jag fegis i regn, men tycker det går förvånansvärt bra på regndäcken. Tills bakhjulet släpper i vänstern in på målrakan. Jag får nästan gjort i byxan, men lyckas hålla mig på banan. Uha. Loppet genomför vi utan krasher och kommer i mål på 27'e plats av 54 startande. Ännu en "bästa-upplevelse"!!!
Årets sista ERF går på Anderstorp och vi är endast två man i teamet. Har kört där förr och det känns lungt. Man är nästan vetaran, he, he. Det ska gå bra. Naturligtvis straffar det sig att tänka så. Dagen startar vått och jag känner lungt på cykeln i 15 minuter. Björn går ut men försvinner efter två varv. Skit han krashar i 250 km/h i inbromsningen på flygrakan. Han är öm, men har klarat sig relativt bra. Hojen får vi tilbaks efter kvalet, och det är 30 minuter till start. Hinner inte reparera. Får starta en timme efter alla andra. Men vi får tävla mot andra som krashar under loppet och som kommer ut på banan efter reparation. Vi kommer i mål på 41'a plats av 55 startande. Trötta men mycket glada!!!
Årets bästa upplevelse? HELA erf säsongen!!!!!!!!!!!!!!!!!
Otroligt vad kul det här är. Och otroligt schyssta och trevliga kolleger hos dom andra teamen i pitområdet. Tack till alla kolleger/konkurrenter och arrangörer. Ni är fantastiska!!! Under 2007 ska vi samla på flera lågbudget "bästa-upplevelser". Vi ses.
/Kris
.