Vilket (hård)rockdecennium var bäst?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Eftersom jag själv har funderat mycket på detta så vill jag höra vad ni tycker.

60-talet kanske? Med namn som Zappa,The Who,Cream,Yardbirds,Blue Cheer,de stora hårdrocksbandens födelse mfl

70-talet med giganter som Deep Purple,Black Sabbath,Led Zeppelin,Uriah Heep,AC/DC,progrockens födelse(jo det får man väl ändå säga) och storhetstid,Queens storhetstid,Arenarockens inträde mm?

80-talet med screaming heavy metal som Judas Priest,Iron Maiden,Accept mfl Sleaze och Pudelrock med Europe,Mötley Crue,Ratt,Poison,Bon Jovi mfl Bay Area thrash metal föds på en Jazzklubb i Oakland, Death metal och dess första stapplande steg från gravarna i Florida?

90-talet med Grungens uppgång och fall,Nirvana,Soundgarden,Alice in Chains,Neo och rap metal som Korn och Limp Bizkit börjar röra på sig, Metallica blir stora på riktigt,Så kallad "Power metal" med diverse tyska Helloweenkloner och Hammerfall i spetsen. Prog metal med Shadow Gallery och Dream Theater som pionjärer,Black metal kommer kravlande från vårt ondskefulla västra grannland?

Själv kan jag inte annat än att lägga min röst på 70-talet. Även om 80-talet var bra så kommer det inte i närheten. Hammondorgel,Moog, Mellotron...härligt torrt trumljud..Ritchie Blackmore,Steve Walsh,Freddie Mercury,Jimmy Page...utsvängda brallor med månar och stjärnor på .......Helskägg.......Geezer Butler....Ronnie James Dio...MUMS!

lollepop

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
slaktad, letar ny
gör en poll :banana

Röstar på 70:talet, fast man inte ens var född då...

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Även att jag inte är så gammal och sedermera inte har så många årsingar under skorna får jag hålla med om att 70 talet va nog det bästa faktiskt....

Å andra sidan gillade/gillar jag 80-talsrocken som fan oxå.... Svårt...

:yoparty

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
hållundan skrev:
Även att jag inte är så gammal och sedermera inte har så många årsingar under skorna får jag hålla med om att 70 talet va nog det bästa faktiskt....

Å andra sidan gillade/gillar jag 80-talsrocken som fan oxå.... Svårt...

:yoparty

He....jag var inte ens född på 70-talet.....

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
BlueNote skrev:
80 å 90 tal när jag läser dom band du skrivit.
60 tal? mesigt :D

Du får bara välja ett. 60-talet var jag osäker på om jag skulle räkna, men hur man än vrider och vänder på det så föddes hårdrocken då. Mesigt? Hört Ginger Baker och grabbarna svänga loss i "White Room", sicket groove....

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
BlueNote skrev:
80 å 90 tal när jag läser dom band du skrivit.
60 tal? mesigt :D

NU HAR DU FEL..... 60-talet var ju allas början.... Dra ner ett gäng låtar med THE WHO, ZAPPA, YARDBIRDS eller vad som helst så blir man ju fan lycklig av deras intelligenta (men simpla iofs) musikalism...

underbart!!!!

NÄMNDE JAG STONES???? NÄ.........:yoparty

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
nej
Nästan omöjligt att välja något tycker jag. Finns så mycket från olika årtionden även om jag inte hänger med riktigt 100 i rockens historia. 90-talet är ju bara att feting glömma med allt skit som kom. Men Nirvana var och är ju jäkligt bra. Blir nog 70 talet faktiskt men det finns ju så mycket bra musik från 60 talet som kanske inte riktigt passar in i hårdrocks genren men ändå ligger där omkring :4skrika

Last edited:

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Det var början ja, brukar inte saker å ting bli bättre med tiden? :)
Jag gillar svår musik som Dream Theater.. Men det är klart att simpelt kan va bra ! Jag har svårt för kass ljudkvalitet... Men det var LITE skillnad att höra Deep Purple på cd å live :D jääävla va grymt ljud :yoparty :yoparty
Han är ju helt störd på gura.. det låter så grymt live :)

Ikon

On the run since 82
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Letar ny
Jag föredrar nog 90-talet med tanke på band som Korn,Slipknot,system of a down med flera alltså mer rapmetal.
80-talet kommer inte långt efter...mjaa lite svårt det där

Rock on

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
BlueNote skrev:
Det var början ja, brukar inte saker å ting bli bättre med tiden? :)
Jag gillar svår musik som Dream Theater.. Men det är klart att simpelt kan va bra ! Jag har svårt för kass ljudkvalitet... Men det var LITE skillnad att höra Deep Purple på cd å live :D jääävla va grymt ljud :yoparty :yoparty
Han är ju helt störd på gura.. det låter så grymt live :)

Inte i detta fallet. Hur man överhuvudtaget kan kalla Limp Bizkit för hårdrock tex. Ta och jämför David Coverdale med deras "sångare" tex....det var klass på musiken på den tiden.

Men Deep Purple har du rätt ang....de svänger lika hårt än. "Bananas" är en riktig fullträff.

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Limp Bizkit - mtv rock, iaf nu. För ett par år sen var dom ganska grymma med lite rap-metal.

Men det är ju så jävla stor skillnad på gamla cds å sådär. Jag har inte sagt att jag gillar Limp Shrimpzkit heller :D Men det finns en hel del bra nya band med. Fast tex 80 tals Metallica är ju INTE illa!

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Min skivsamling tycker 70-talet :)

60-talet har en poppigare rock (innan -67 vill säga), 70-talet en bluesigare rock, 80-talet en hårdare rock, 90-talet en gungigare rock, 2000-talet en ånyo experimenterande rock.

Bara att välja och vraka.

Gumpa

Take me to bed or lose me forever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1-03 & Suzuki Ts250x
Fan va svårt!, måste nog välja 80-tal (Pudelrock :yoparty )
Tänk om man hade varit på Monsters Of Rock -88 *sitter & drömmer*
Har en polare som såg Queensryche -88 (Operation mindcrime) är man avensjuk eller vad....
Men mycket av det "nya" hårdrocket är oxå jävligt bra,
Korn, At the gates, In Flames m,m

stony

Yes!! Nu ännu drygare
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Sålda
Enkelt svar. -80 talet regerade då kom trash-en och det är det bästa som finns . slut :yoparty

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Svårt val mellan 60- och 70-talet, men jag tror att valet blir 60-talet ändå. Mest för att det då fortfarande fanns blues kvar i musiken, som nästan helt har försvunnit idag.

Edit: nej... Fan, jag kan inte bestämma mig. Led Zeppelin smäller högt, men det gör The Yardbirds också. :Bugar :va

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln