landen
Ny medlem
Skulle nästan göra vad som helst för att bli återfödd på tidigt 70 tal eller sent 60 ...
Jag lever ju i skitmusikens era och den tar aldrig slut ...
Jag lever ju i skitmusikens era och den tar aldrig slut ...
Chris Ash skrev:Eftersom jag själv har funderat mycket på detta så vill jag höra vad ni tycker.
60-talet kanske? Med namn som Zappa,The Who,Cream,Yardbirds,Blue Cheer,de stora hårdrocksbandens födelse mfl
70-talet med giganter som Deep Purple,Black Sabbath,Led Zeppelin,Uriah Heep,AC/DC,progrockens födelse(jo det får man väl ändå säga) och storhetstid,Queens storhetstid,Arenarockens inträde mm?
80-talet med screaming heavy metal som Judas Priest,Iron Maiden,Accept mfl Sleaze och Pudelrock med Europe,Mötley Crue,Ratt,Poison,Bon Jovi mfl Bay Area thrash metal föds på en Jazzklubb i Oakland, Death metal och dess första stapplande steg från gravarna i Florida?
90-talet med Grungens uppgång och fall,Nirvana,Soundgarden,Alice in Chains,Neo och rap metal som Korn och Limp Bizkit börjar röra på sig, Metallica blir stora på riktigt,Så kallad "Power metal" med diverse tyska Helloweenkloner och Hammerfall i spetsen. Prog metal med Shadow Gallery och Dream Theater som pionjärer,Black metal kommer kravlande från vårt ondskefulla västra grannland?
Själv kan jag inte annat än att lägga min röst på 70-talet. Även om 80-talet var bra så kommer det inte i närheten. Hammondorgel,Moog, Mellotron...härligt torrt trumljud..Ritchie Blackmore,Steve Walsh,Freddie Mercury,Jimmy Page...utsvängda brallor med månar och stjärnor på .......Helskägg.......Geezer Butler....Ronnie James Dio...MUMS!
Nesse skrev:Svart och dödsmetall främst från skandinavien är det som gäller. Dessa bägge genrer blir fortfarande bara bättre och bättre med band som Dimmu Borgir och inte minst finska Finntroll
Annars finns ju alltid Motörhead de har varit lika bra sen 70-talet
oFFkeFF skrev:...
...
Men sen kan jag hålla med om att viss del av musiken producerad på 80-talet kunde vara rätt bra, bara man slapp se dem spela
Chrille skrev:Är det en skönhetstävling då eller?!?!?
Nä, allvarligt, det bar allt iväg...
Eller som Gene Simmons sa:" I was looking like the fuckee instead of the fucker"
Chrille skrev:WASP. Iron Maiden, Kiss utan smink, Mötley Crue, Judas Priest, Accept, Alice Cooper(toppar formen), Twisted Sister, Europe, Bon Jovi, Whitesnake.
Vad kan egentligen konkurrrera med 80-talet?
Ska vi rösta på The Who borde vi ju ha med 50-talet också för det känns som att Bill Haley and the Comets är lika mycket hårdrock.
Första halvan av 90-talet är egentligen det enda som jag tycker kommer i närheten av åttiotalet. Det produceras ohyggligt mycket bra musik under den här perioden medan hårdrocken som trend går i graven med ett hånfullt fnysande från den stora massan. Judas Priests Painkiller släpps, Guns n Roses är gudar och många av de etablerade banden från 80-talet släpper en hel del bra innan de lägger sig på rygg och väntar på återföreningstider.
Bortsett från de stora jättarna så dör nu den breda hårdrocken med en sista dödsryckning i form av Power Ballads och det känns, så här efteråt, som att Scorpions stod för muzaken när den stora massan städade ut hårdrocken.
Exup skrev:Jag röstar på 80 talet,då Metallica banar vägen för "trash".Vem har inte hört "Ride the lightning"-"Master of puppets" plattorna!!
oFFkeFF skrev:Det var ju just det som var det löjliga, rockare, som skulle skita i allt, pudrade istället upp sig och hittade på extremt töntiga saker för att utmärka sig.
Det är det som skiljer 60 och 70-talet hårdrock från 80-talets, man skrek inte riktigt lika mycket efter uppmärksamhet..
Det är därför jag gillar början av 90-talet bättre än 80-talet också.
edit: Man skulle kunna kalla 80-talet en fulhetstävling, "kolla hur knäppa och farliga vi är, fast egentligen är vi sönderknarkade töntar i trikåer"
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|