Vilket (hård)rockdecennium var bäst?

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Trallalalandet
Hoj
lånar ibland
Skulle nästan göra vad som helst för att bli återfödd på tidigt 70 tal eller sent 60 :D...


Jag lever ju i skitmusikens era och den tar aldrig slut :)...
 

Exup

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2003
Ort
HALLAND/Hyltebruk
Hoj
Aprilia Rsv 1000R FACTORY-08
Jag röstar på 80 talet,då Metallica banar vägen för "trash".Vem har inte hört "Ride the lightning"-"Master of puppets" plattorna!!
 

kapten

SDK #3173
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati monster 900cc Vespa GL 150cc -61
Chris Ash skrev:
Eftersom jag själv har funderat mycket på detta så vill jag höra vad ni tycker.

60-talet kanske? Med namn som Zappa,The Who,Cream,Yardbirds,Blue Cheer,de stora hårdrocksbandens födelse mfl

70-talet med giganter som Deep Purple,Black Sabbath,Led Zeppelin,Uriah Heep,AC/DC,progrockens födelse(jo det får man väl ändå säga) och storhetstid,Queens storhetstid,Arenarockens inträde mm?

80-talet med screaming heavy metal som Judas Priest,Iron Maiden,Accept mfl Sleaze och Pudelrock med Europe,Mötley Crue,Ratt,Poison,Bon Jovi mfl Bay Area thrash metal föds på en Jazzklubb i Oakland, Death metal och dess första stapplande steg från gravarna i Florida?

90-talet med Grungens uppgång och fall,Nirvana,Soundgarden,Alice in Chains,Neo och rap metal som Korn och Limp Bizkit börjar röra på sig, Metallica blir stora på riktigt,Så kallad "Power metal" med diverse tyska Helloweenkloner och Hammerfall i spetsen. Prog metal med Shadow Gallery och Dream Theater som pionjärer,Black metal kommer kravlande från vårt ondskefulla västra grannland?

Själv kan jag inte annat än att lägga min röst på 70-talet. Även om 80-talet var bra så kommer det inte i närheten. Hammondorgel,Moog, Mellotron...härligt torrt trumljud..Ritchie Blackmore,Steve Walsh,Freddie Mercury,Jimmy Page...utsvängda brallor med månar och stjärnor på .......Helskägg.......Geezer Butler....Ronnie James Dio...MUMS!


70-talet är enligt min mening den bästa epoken även om jag är ett stort fan av den Bay area thrash som gjordes på 80-talet och en bit in på 90-talet. Slayer rules!!!
 

Nesse

Medlem
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Sätila
Hoj
YZ426 Flat track, XS650 Flat track, FJR1300, HD shovelhead mm
Svart och dödsmetall främst från skandinavien är det som gäller. Dessa bägge genrer blir fortfarande bara bättre och bättre med band som Dimmu Borgir och inte minst finska Finntroll
Annars finns ju alltid Motörhead de har varit lika bra sen 70-talet :tummenupp
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Eftersom 80-talet var hundens år med alla pudelrockare så går det fetbort. på 90-talet har vi sett massvis med stora band gå i graven eller mesa till sig och det är ju inte bra.
60-talet har några stora namn (främst zappa zom personlig favorit) men det är ändå 70-talet som var det största decenniet av dem alla :yoparty Tonvis med band föddes och tack vare allt det fria sexet och alla droger så skrevs historiens bästa texter här också :D

70-tals rock :yoparty
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
WASP. Iron Maiden, Kiss utan smink, Mötley Crue, Judas Priest, Accept, Alice Cooper(toppar formen), Twisted Sister, Europe, Bon Jovi, Whitesnake.
Vad kan egentligen konkurrrera med 80-talet?

Ska vi rösta på The Who borde vi ju ha med 50-talet också för det känns som att Bill Haley and the Comets är lika mycket hårdrock.

Första halvan av 90-talet är egentligen det enda som jag tycker kommer i närheten av åttiotalet. Det produceras ohyggligt mycket bra musik under den här perioden medan hårdrocken som trend går i graven med ett hånfullt fnysande från den stora massan. Judas Priests Painkiller släpps, Guns n Roses är gudar och många av de etablerade banden från 80-talet släpper en hel del bra innan de lägger sig på rygg och väntar på återföreningstider.
Bortsett från de stora jättarna så dör nu den breda hårdrocken med en sista dödsryckning i form av Power Ballads och det känns, så här efteråt, som att Scorpions stod för muzaken när den stora massan städade ut hårdrocken.
 

Kjelle

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Supersport(touring)
80-talet ÄR metallens golden age! :fakta
Judas, Maiden, Saxon, Accept, Whitesnake, Motörhead, Queensryche......

Under 90-talet har det producerats mycket dynga som relaterats till hårdrock/metal, men några få riktigt bra undantag finns, t.ex. Nightwish, Dragonforce, Rhapsody, Blind Guardian (startade iofs sent 80-tal). :yoparty
 

Jonathan

Guest
Helt klart 70-talet. Inte för att jag va född då, men AC/DC rockar helt klart hårdast!

Nutidens musik e så förbannat dålig. Pop nissar som ha en hit i ett par år och sedan försvinner?? :tungan

Det skall vara; 2 st gitarr, 1 st bas, 1 st trummor och 1 sångare!
 

ZoulFly

RR-pensio
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bromma
Hoj
Gixxer 1000/CRF 250 R
Nesse skrev:
Svart och dödsmetall främst från skandinavien är det som gäller. Dessa bägge genrer blir fortfarande bara bättre och bättre med band som Dimmu Borgir och inte minst finska Finntroll
Annars finns ju alltid Motörhead de har varit lika bra sen 70-talet :tummenupp

Hahaha...det är skönt att se att det är gammelgetterna som verkar gilla det nya...jag tycker den riktigt hårda rock man kan hitta idag kör skoskaften av allt gammalt på många sätt. Såklart DP LZ etc fortfarande är bra, men det känns ju ändå som att man har lyssnat sig liiiiite mätt på Smoke on the water och den bagen.

Vill även visa upp sommarens depåskjorta som nu är på ingång :tummenupp
 

Bifogat

  • Mheadshirt.jpg
    Mheadshirt.jpg
    70.9 KB · Visningar: 37
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
70-talet helt klart, och då början av 70-talet. För sedan kom det som totalt förstörde hårdrocken, nämligen chrilles favorittrikåer, man kunde liksom inte undvika att ta på sig diskokläderna med en liten "twist" av hårdrock ;)
Musikaliskt är det inte mycket som slår 70-talet.
Men sen kan jag hålla med om att viss del av musiken producerad på 80-talet kunde vara rätt bra, bara man slapp se dem spela ;)
 

nissegrill

Grillmeister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg, Skåne
Hoj
skulle jag vilja ha...
Min röst går helt klart till 60- och 70-talet...klart bäst..men 80-talet går ine av för hackor det heller...90-talet har jag lite svårt för iaf denna rap-metal våg som strömmade in då...
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
oFFkeFF skrev:
...
...
Men sen kan jag hålla med om att viss del av musiken producerad på 80-talet kunde vara rätt bra, bara man slapp se dem spela ;)

Är det en skönhetstävling då eller?!?!?

Nä, allvarligt, det bar allt iväg...
Eller som Gene Simmons sa:" I was looking like the fuckee instead of the fucker"
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Chrille skrev:
Är det en skönhetstävling då eller?!?!?

Nä, allvarligt, det bar allt iväg...
Eller som Gene Simmons sa:" I was looking like the fuckee instead of the fucker"

Det var ju just det som var det löjliga, rockare, som skulle skita i allt, pudrade istället upp sig och hittade på extremt töntiga saker för att utmärka sig.
Det är det som skiljer 60 och 70-talet hårdrock från 80-talets, man skrek inte riktigt lika mycket efter uppmärksamhet..
Det är därför jag gillar början av 90-talet bättre än 80-talet också.

edit: Man skulle kunna kalla 80-talet en fulhetstävling, "kolla hur knäppa och farliga vi är, fast egentligen är vi sönderknarkade töntar i trikåer"
 
Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Chrille skrev:
WASP. Iron Maiden, Kiss utan smink, Mötley Crue, Judas Priest, Accept, Alice Cooper(toppar formen), Twisted Sister, Europe, Bon Jovi, Whitesnake.
Vad kan egentligen konkurrrera med 80-talet?

Ska vi rösta på The Who borde vi ju ha med 50-talet också för det känns som att Bill Haley and the Comets är lika mycket hårdrock.

Första halvan av 90-talet är egentligen det enda som jag tycker kommer i närheten av åttiotalet. Det produceras ohyggligt mycket bra musik under den här perioden medan hårdrocken som trend går i graven med ett hånfullt fnysande från den stora massan. Judas Priests Painkiller släpps, Guns n Roses är gudar och många av de etablerade banden från 80-talet släpper en hel del bra innan de lägger sig på rygg och väntar på återföreningstider.
Bortsett från de stora jättarna så dör nu den breda hårdrocken med en sista dödsryckning i form av Power Ballads och det känns, så här efteråt, som att Scorpions stod för muzaken när den stora massan städade ut hårdrocken.

Jag skrev (hård)rock, The Who är med av den enkla anledningen att få icke-hårdrocksband har betytt så mycket för hårdrocken, fråga Steve Harris vem som är hans favoritbasist tex....
 

Fantômas

I'm going as wide as I can
Gick med
8 Jun 2003
Ort
Dalby [Skåne]
Hoj
KTM 990 Superduke
80-talet ... utan att tveka ....


Då var jag själv astuff hårdrockare med långt hår som lyssnade på maiden, judas, twisted, venom, mötley, motorhead ... för att nämna ett fåtal .... fan va grymt det var då det begav sig ... :yoparty
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Exup skrev:
Jag röstar på 80 talet,då Metallica banar vägen för "trash".Vem har inte hört "Ride the lightning"-"Master of puppets" plattorna!!

Thrash heter det! Glöm aldrig det :)

Jag vill å det bestämdaste hävda att det var Exodus och inte Metallica som banade väg för Thrashen. Exodus är tragiskt bortglömda idag men förtjänar oerhört med creds för sin betydelse för hårdrocken idag. Enligt mig var de dessutom bättre än Metallica och har dessutom återförenats med Steve "Zetro" Souza vid micken, ny skiva kommer om två veckor.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
oFFkeFF skrev:
Det var ju just det som var det löjliga, rockare, som skulle skita i allt, pudrade istället upp sig och hittade på extremt töntiga saker för att utmärka sig.
Det är det som skiljer 60 och 70-talet hårdrock från 80-talets, man skrek inte riktigt lika mycket efter uppmärksamhet..
Det är därför jag gillar början av 90-talet bättre än 80-talet också.

edit: Man skulle kunna kalla 80-talet en fulhetstävling, "kolla hur knäppa och farliga vi är, fast egentligen är vi sönderknarkade töntar i trikåer"

Man lät musiken tala, dessutom tvekade man aldrig att låta sig vandra iväg in på bluesens och jazzens domäner eller utforska något helt nytt. Idag är man progressiv om man spelar otroligt svårt och/eller snabbt. Kolla dessutom på sångarna på 70-talet, Mercury,Dio,Coverdale,Walsh,Plant eller den kanske mest förbisedda sångaren nånsin ,David Byron. Dagens sångare har oerhört mycket att lära av dem, dynamik är en konst som är nästan helt död idag.
 

Kapten Stofil

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
gpx 600
nu e man ju född så att man hade sina första riktiga rock´n´roll ögonblick på 80talet, så det decenniet kommer liksom alltid att finnas på en speciel plats i min (musik)historia

men frågan e om 70talet ändå födde fler o intressantare grupper o individer
Zappa som hjälper in Alice Cooper på skivbolaget
Lemmy som börjar leva på allvar
Dio sjunger som vanligt bäst (han e en sån där som alltid har funnits o alltid kommer att finnas)
Kiss var bra, sminkade o inte hälften så kommersiella som nu
Led Zeppelin var "in league with Aleister Crowley" :)
Sabbath, liksom, Sabbath...

...o då skulle jag ändå kunna fortsätta länge till....
 

Steve Harris

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Husum
Hoj
Gixxer 1000 -08, dt125 (fabriksmoppe), GSXR-1100 -87, XT600E-01
jag röstar för åttiotal nog för att band som lizzy, sabbath o rainbow m.m är bland mina favoriter medan kiss har jag aldrig riktigt fastnat för, men visst låtar som god of thunder o strutter sitter som de ska. Men på åttiotalet kom giganterna MAIDEN som följdes upp av Judas priest, Saxon, Accept, Dio, Metallica och på slutet kom Hellowen och Pretty Maids med ett par grymma plattor, Ozzy rockade också jävligt hårt på åttiotalet sedan fanns det några svenska grupper som Treat 220 volt och tidiga europe. UP THE IRONS
 

Heinrich

Puderluder
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
B
80-talet :yoparty
Mötley Crüe, Guns n' Roses, Skid Row, Cinderella, Poison, Ratt, Bon Jovi, Warrant, Slaughter, Iron Maiden, Europe, Swedish Erotica, Winger, Extreme, Metallica....

Sen var tidigt 90-tal också bra när grungen slog igenom :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top