Vilket (hård)rockdecennium var bäst?

Henken

Guest
Då säger jag 90tal bara för att nästan ingen annan sagt det. Inte pga skitmusik som limp bizkit utan annat. Dream Evil, Lost Horizon osv.
 

spenk

I skick som ny!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Husky
Hoj
Blackbird
......men några få riktigt bra undantag finns, t.ex. Nightwish, Dragonforce, Rhapsody, Blind Guardian (startade iofs sent 80-tal). :yoparty[/QUOTE]

Kan bara hålla med!!!!! såg Blind Guardian i JKPG faktiskt!!!! :yoparty

Rapsody...... nä inge bra man Freedom calll däremot!!!!

Annars har vi ju Helloween som började på 80-talet... samma sak med Stratovarius :yoparty ...listan kan göras lång!
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
70-talet genererade så oerhört mycket klassiska band och låtar så man blir matt. Men den period som man började festa, flyttade hemifrån, förälskade sig och fick hjärtat krossat för första gången var 90-talets grungeperiod. Soundgarden, Stone Tempel Pilot, Pearl Jam, Alice in Chains och Nirvana har alltid en speciel plats i mitt musikhjärta.

gladh
 

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
lusasken
Hoj
Trehundra kubikare
blir en blandning av 80 och 90-tal...
undrar hur många varv alla maiden LP snurrade på skivspelaren under 80-talet...? + accept, helloween, alice cooper ( bra videos för en tonårskille :tuttar ), wasp och även lite spandex rock typ Y&T.
sent 80-tal gled metallica in och tog över för min del :rock
90-tal och mycket metallica än...
+ pantera, testament, slipknot, godsmack, maiden(igen) osv...
 

Triumphrider

Nu med "evil" avatar
Gick med
22 Oct 2003
Ort
Smedsby Finland
Hoj
Trumpet RS955i -02
80-talet definitivt, :rock :rock :rock
De var då som man beslagtog parentesernas stereoanläggning,
och tapetserade väggarna i rummet med plancher ur OKEJ.
Musiken bandades av nån som hade bandat av nån som hade bandat....osv,
och med den första videobandspelaren bandades videos ur metalljournalen och Bagen.

Om jag ska precicera mej, så var det bästa året 1984 :tummenupp , för då
utkom följande album (rätta mej om jag har fel).

Judas Priest - Defenders of the faith :rock
Accept - Balls to the wall
Iron Maiden - Powerslave
Twisted sister - Stay Hungry
Scorpions - Love at first sting
Mötley Crue - Shout at the devil
Dio - The last in line
Metallica - Ride the lightning
m.f.l
 

Green Eagle

Grönt är skönt
Gick med
9 Jan 2004
Ort
Värmland
Hoj
ZX7R
80-talet var ju absolut genombrottet för hårdrock/heavy metal även om det började formas redan på 60 och 70-talet... Black sabbath står sej ju även högt idag med deras musik som dom gjorde på sent 60-tal och tidigt 70-tal. Alla decenier har ju hårdrock men det är ju olika stilar över nästan alla decenier utom 60 o 70-talet som inte utvecklades så mycket. Så det är ju en smakfråga helt enkelt... Men jag tycker att det gjordes jävla många goddiga låtar på 80-talets mitt...
Keep on rocking
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Green Eagle skrev:
80-talet var ju absolut genombrottet för hårdrock/heavy metal även om det började formas redan på 60 och 70-talet... Black sabbath står sej ju även högt idag med deras musik som dom gjorde på sent 60-tal och tidigt 70-tal. Alla decenier har ju hårdrock men det är ju olika stilar över nästan alla decenier utom 60 o 70-talet som inte utvecklades så mycket. Så det är ju en smakfråga helt enkelt... Men jag tycker att det gjordes jävla många goddiga låtar på 80-talets mitt...
Keep on rocking

Rent siffermässigt var hårdrocken betydligt större på 70-talet, Maidens mfl försäljningssiffror är ingenting mot Led Zeppelins.
 

chrilleus

Motlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tungelsta (Haninge)
Hoj
KLE 500
Chris Ash skrev:
Rent siffermässigt var hårdrocken betydligt större på 70-talet, Maidens mfl försäljningssiffror är ingenting mot Led Zeppelins.

Exakt! Såg en film om Deep Purple nyligen, Heavy Metal Pioneers heter den.
I början av/mitten av sjuttiotalet var dom världens största band, och hade 11(!!!) alster på Billboard-listan samtidigt. Det var även med ett klipp med från en konsert med 400,000pers i publiken :yoparty :Bugar

Man har ju hört farsans storys från den tiden också. Det var en jävla hysteri när Purple, Zeppelin och Sabbath kom med helt nya musikstilar. Fan att man inte var med då... :(

Röstar på 70-talet :Bugar
 

Nicke T

Mer sommar åt hojfolket!
Gick med
11 Nov 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ducati 999s ,Vespa px 200
GårillaRaggare skrev:
Maiden började väl härja på 80-talet :yoparty fast de var mer stil på 70-talet!!! så där hamnar nog min röst!!! :gnissla
Jag är så gammal att jag faktiskt köpte skivor redan på 70-talet,så min röst
hamnar givetvis där med artister som Suzi quatro,alice cooper,sweet m.m
är nu 35 år men still alive and kicking!! :yoparty
 

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Söder
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
Det går inte välja, eftersom olika stilar passar olika humör, men eftersom jag oftast är på ett cyniskdeppat, samhällskritiskt, skitaktigt festivalhumör vill jag nog påpeka att ni inte gett 90-talsbanden tillräckligt mycket credit. It is a Life of Agony.
 

Mikael Cagiva

Ja, jävlar!
Gick med
2 May 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Ducati 748 2002
Att vara såldJudde Prälle och Europèerna gör att min röst oavkortat går till 80-talet

Händer allt för ofta att man går runt och trallar på Rock The Night eller Turbolover :huvet
 

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
Inte helt lätt egentligen..

70-talet hade ju storheter som Rush, Jethro Tull, Uriah Heep, Yes osv osv...

Får nog bli 80-talet iallafall...Pudelrock, Thrash, Tysk Metal mfl.

Hade helst valt -75 till -85...
 

Flagga

Tycker om "Bling-Bling"
Gick med
12 May 2003
Ort
HockeyTown i E-län
Hoj
Prylkittad Fazer med extra klistermärken.
80-talet! Pretty Maids "Back to back" i jingeln till Metropol (dåtidens "hippaste" radioprogram).

Jeansjackor med ludna rävsvansar, stora ryggmärken och "badges". Långt permanentat hår och nitbälten som standarduniform. Större blir det aldrig...

Edit: Fast Led Zeppelins "Kashmir" är ruggigt tung. :Bugar (Enda covern som Puff Daddy lyckats med...)
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top