Vilket land skulle du flytta till..

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
..om situationen i Sverige blev ohållbar?
Förutsatt din ekonomiska situation, familjeförhållande och yrkesroll.

Låt inte det här spåra ur till något politiskt slagfält nu, så att vår ärade moderator måste ta fram linjalen. *smack*

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
..om situationen i Sverige blev ohållbar?
Förutsatt din ekonomiska situation, familjeförhållande och yrkesroll.

Låt inte det här spåra ur till något politiskt slagfält nu, så att vår ärade moderator måste ta fram linjalen. *smack*

Förr i världen var jag lite inne på att södra Tyskland kunde vart ett bra alternativ. Ordning och reda plus ett rätt skönt klimat med årstider fast kort vinter.
Men de har ingen kust och skärgård så de går bort i slutändan.

Så idag har jag ingen solklar favorit, men input mottages gärna.

Raderad medlem 51742

Guest
Jag har länge närt en dröm om att någon gång flytta till södra Spanien, åtminstone delar av året. Framför allt med tanke på klimat, obegränsad tillgång till sköna hojvägar och att det troligen skulle funka rätt så bra för mig att arbeta på distans, med kunder inom EU.

Vidgar man frågan till var man helst skulle bo med tanke på stabilitet, skit som händer i Sverige och världen osv. blir frågan svårare... Nu har jag flyttat ut på landet i så då slipper jag iaf mycket av skiten som är förknippad med att bo i en stad i Sverige och har underbara hojvägar alldeles utanför, men klimatet kunde varit bättre.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag trivs bra i Sverige. :)

Men när jag, under 10-15 år, jobbade som mest ute i Europa var Spanien det land som låg närmast hjärtat.
Klimatet, vinet, maten, kulturen, låt-gå-om-du-inte-skadar-andra-mentaliteten har alla en dragningskraft på mig.
Men isf minst 5 mil från närmaste turistghetto. :crash

Norge är fantastiskt vackert och har många trevliga människor och MAKALÖSA hojvägar!
Men dit åker man på några timmar så dit behöver man inte flytta. :)

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Hoj
Hamamatsu
Fyller 37 i år, siktar på Schweiz tillsammans med min sambo inom tio år. Ambitionen stakades ut för två år sedan. Med respekt för trådskaparen avstår jag ytterligare motivering mer än dagens Sverige/Sverige inom tio år.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Beror väl mycket på ekonomiska förutsättningar men någonstans i USA med ett lagom varmt klimat. Kanske man kunde få ett jobb på tex Pro Circuit i Carlifonien men ett lite svalare klimat skulle nog passa mig bättre.
Kanske bo i Windsor, Canada och jobba inom fordonsindustrin i Detroit.

Som pensionär med svensk pension skulle jag nog välja ett billigare land att leva i. Men om Sverige blivit ohållbart kanske man inte ska förvänta sig att få någon pension med sig.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Canada.
Jag har bott och jobbat i Tyskland och Spanien och jobbat längre period i Canada, US, UK.
Spanien är underbart, så länge man inte behöver vara en formell del av samhället, dvs vård och omsorg, bank och skatt osv.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Förutsatt min ekonomiska situation så får jag vara glad om jag kommer genom grannkommunen innan jag blir i diket. :hihi

Hypotetiskt om det fanns pengar och ryssen kommer så skulle jag nog tro på Sydamerika någonstans. Det verkar finnas en friare värld där än vad som finns kvar i Europa något mer.

För tio år sedan så hade jag kanske sagt usa, men, för mycket drama.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Fyller 37 i år, siktar på Schweiz tillsammans med min sambo inom tio år. Ambitionen stakades ut för två år sedan. Med respekt för trådskaparen avstår jag ytterligare motivering mer än dagens Sverige/Sverige inom tio år.
- Schweiz är ett dyyrt land att bo o leva i.

Raderad medlem 51742

Guest
- Schweiz är ett dyyrt land att bo o leva i.
Det viktiga är ju vad reallönen blir i slutändan. Kan tänka mig att det är fördelaktigt att bo i Schweiz när man är mitt i karriären, men mindre vettigt när man är pensionär och skall leva på svensk pension, såvida man inte byggt upp ett stort kapital och levnadsomkostnaderna ändå inte är ett problem.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vad blev egentligen resultatet av Magdalena Anderssons blixtsnabba avskaffande av de förmånliga skattereglerna för pension i Portugal och hur står det sig mot andra länder?
De skrev ett extra avtal att skatten aldrig kan bli under 25% som jag minns det?
Kan vi använda denna eminenta tråd till allehanda pensionsfrågor?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vad blev egentligen resultatet av Magdalena Anderssons blixtsnabba avskaffande av de förmånliga skattereglerna för pension i Portugal och hur står det sig mot andra länder?
De skrev ett extra avtal att skatten aldrig kan bli under 25% som jag minns det?
Kan vi använda denna eminenta tråd till allehanda pensionsfrågor?

SINK-skatt.

Inte bara Portugal, oavsett var du bosätter dig så anser Maggan att du ska betala 25% skatt. Trots att du inte längre kan ta del av den svenska välfärden på något sätt.

Följaktligen så bör man se till att vara mer än 6 månader i Sverige och inte bli utskriven från Sverige så att man fortfarande har rätt till den svenska välfärden, sjukvården, ev skola åt sina barn etc.

Undantaget de som har väldigt höga inkomster kan ju fortfarande tjäna på att skriva ut sig.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
SINK-skatt.

Inte bara Portugal, oavsett var du bosätter dig så anser Maggan att du ska betala 25% skatt. Trots att du inte längre kan ta del av den svenska välfärden på något sätt.

Följaktligen så bör man se till att vara mer än 6 månader i Sverige och inte bli utskriven från Sverige så att man fortfarande har rätt till den svenska välfärden, sjukvården, ev skola åt sina barn etc.

Undantaget de som har väldigt höga inkomster kan ju fortfarande tjäna på att skriva ut sig.

Hur skulle de tjäna på att skriva ut sig?

25% är det platt det?

Ändå en kraftig förbättring mot vad det kostar här hemma, och det där med att ha rätt till svenska välfärden förstod jag inte alls tyvärr. Vad skulle den bestå utav?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Hur skulle de tjäna på att skriva ut sig?

25% är det platt det?

Ändå en kraftig förbättring mot vad det kostar här hemma, och det där med att ha rätt till svenska välfärden förstod jag inte alls tyvärr. Vad skulle den bestå utav?

Om du stannar längre än 6 månader utanför Sverige så kan du skriva ut dig ur Sverige, ansöka om SINK-skatt på 25%, platt skatt. Du har då inte längre rätt till gratis svensk sjukvård etc.

25% är ju lägre än 30% eller 50% skatt som det kan bli för någon med höga inkomster. När mellanskillnaden där börjar täcka kostnaderna för en god sjukvårdsförsäkring i ditt nya land så blir det ju lönsamt att stanna utanför Sverige mer än 6 månader och bli utskriven.

Och då har vi ju inte tagit hänsyn till ev beskattning i ditt nya land.

25% skatt för ingenting och dessutom från första kronan vet jag inte om jag skulle beskriva som en förbättring för särskilt många svenska utlandsboende pensionärer.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka