Vilket land skulle du flytta till..

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Träffade två snubbar från Martinique för 3-4 år sedan.
De var i Sverige för att "Look at the winter".
Själva hade dom typ 29 grader året om och det var skittrist sa dom.

Jag uppskattar alla våra årstider, tom den mörka vintern.
En vårtur med hojen när det börjar grönska.
Ett glas vitt på bryggan en varm sommardag.
Alla hösten färger på en skogspromenad.
Några attackerade kurvor med skotern en gnistrande vinterdag.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Personligen så är nyaseland min favorit så enormt landskap oc engelsktalande trevligt folk, pubbar natursköna vägar o drägligt väder året om..

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Visst får det vara årstider, men jag tar gärna 15+ på vintern och 29+ på sommaren.

Jag pratade med några snubbar från Färöarna, dom har snitt temperaturer mellan +5 och +15 och visst blir det både varmmare och kallare än så, men det ligger ganska stabilt däromkring.

Det är lite för kallt, och dessutom ett jävla regnande och dimma jämt

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jag hade kunnat tänka mig Filippinerna, Thailand, Kambodja eller Vietnam. Gillar ris och kyckling.

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200

När jag var i Thailand för massa år sen stötte jag på några indiska försäljare. Dom sålde mattor vid lyxhotellen å klagade på värmen å längta till mitt land i Sverige ?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag hade kunnat tänka mig Filippinerna, Thailand, Kambodja eller Vietnam. Gillar ris och kyckling.
Jag gillar också kyckling och ris, men jag föredrar kyckling som inte är upfödd på antibiotika och har häng plockad täckt av flugor och skit en hel dag i värmen så man måste krydda bort den härskna smaken.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag gillar också kyckling och ris, men jag föredrar kyckling som inte är upfödd på antibiotika och har häng plockad täckt av flugor och skit en hel dag i värmen så man måste krydda bort den härskna smaken.

Nåja, antibiotika säger jag inte emot men frigående kycklingar som äter naturlig mat är jäkligt mycket mer smakrika än våra svenska broilers.
Hängmörning existerar väl knappt, särskilt inte med kyckling som säljs levande och slaktas inte förrän den ska tillagas.

Större djur kan ju bli liggande den tid det tar att sälja köttet men hängmörning går inte att utföra i värmen.

Därav blir man inte bortskämd med möra biffar. Biff tenderar blir seg skosula om man inte gör långkokt gryta.

Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Jag gillar också kyckling och ris. Köper det i affärerna här hemma.

Kan kännbar tomt i början att lämna
Mamma och pappa
Mina barn
Systrarna
Sambon och hennes barn
Svåger och svägerska
Svärmor
Hunden
Katterna
Kompisarna
Motorcyklarna

-Vad har hänt? Gör du slut?
-Nejdå, bara trött på virus, vädret, löneläget och dig. Vi ses till jul.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Smakar det gott så smakar det gott. Jag reflekterar sällan över frågor som dessa. All köttproduktion är väl rätt vidrig om man synar den noga. Men gott är det.

Om jag ska vara lite mer seriös så valde jag nämnda länder för att jag tror det är där jag hamnar med TS fråga i beaktande, om situationen i Sverige blir ohållbar. Dessa länder är billiga att leva i, man klarar sig på avkastningen på ett betydligt lägre sparkapital. Man kan hålla sig under radarn enkelt. Det är långt från Sverige. Sen gillar jag mentaliteten hos folk i sydöstra Asien. Jag har alltid upplevt de som hårt arbetande människor med en stor ödmjukhet.

Hade gärna pensionerat mig i något av dessa länder om allt skiter sig här hemma.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Behöver absolut inte vara just en kust, men en ansenlig mängd vatten där jag kan slösa bort en massa pengar via användande av båt. Typ.
Det där förstår inte jag. Båtar är bara besvärligt att ta sig fram med. Det tar en evinnerlig tid och man kommer inte dit man ska för båten går inte på land.
Kustlandskap brukar dessutom ha dåligt väder.

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Det där förstår inte jag. Båtar är bara besvärligt att ta sig fram med. Det tar en evinnerlig tid och man kommer inte dit man ska för båten går inte på land.
Kustlandskap brukar dessutom ha dåligt väder.

Om det tar för lång tid har du för billig båt.
Frågor på det?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Om det tar för lång tid har du för billig båt.
Frågor på det?
Jag diskuterade med Hubbe Bergh för många år sen när han och några till höll på att montera MIG-motorer på en båt för att åka jättefort. Det lät som ett dyrt sätt att göra sig illa.

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Jag diskuterade med Hubbe Bergh för många år sen när han och några till höll på att montera MIG-motorer på en båt för att åka jättefort. Det lät som ett dyrt sätt att göra sig illa.

Båtar är förmodligen den absolut mest driftsäkra metoden att förstöra pengar med.
Spenderar man då tillräckligt mycket kan man få förmånen att med stor sannolikhet göra sig riktigt ordentligt illa på köpet.
Motorcyklar och racerbilar framstår som pensionsfonder med etisk hållbarhet och stabil rådgivning i jämförelse.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Åland... Självstyre men ändå finskt. Det pratas svenska och jobb finns för mig om jag behöver. Fin natur och jag kan fortsätta med de hobbies jag nu har utan problem. Att sen halva släkten bor där, underlättar en del.

Skickat från min ASUS_Z017D via Tapatalk

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Kom på en annan anledning till varför inte flytta utomlands... Språksvårigheter.. De är inte ånga länder man snackar svenska då...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Båtar är förmodligen den absolut mest driftsäkra metoden att förstöra pengar med.
Spenderar man då tillräckligt mycket kan man få förmånen att med stor sannolikhet göra sig riktigt ordentligt illa på köpet.
Motorcyklar och racerbilar framstår som pensionsfonder med etisk hållbarhet och stabil rådgivning i jämförelse.
Det beror bara på att snöskotrar är för billiga...
Drift och Reparationskostnad per körd meter är dock jävligt svårslagen... (förutom av båtar då)

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Kom på en annan anledning till varför inte flytta utomlands... Språksvårigheter.. De är inte ånga länder man snackar svenska då...

Nä, bonnsvenska är inte värst gångbart internationellt.
En klar anledning för min del att bli kvar, utöver de fördelar som faktiskt finns med att bo här, är att jag känner mig lite för gammal för att börja om med nytt språk yrkesmässigt.
I ett rent engelskspråkigt land är man inte helt efter men brittiska öarnas klimat lockar inte mer än hemmavarianten och US känns lite onödigt långt bort från det man lämnar kvar.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Åland... Självstyre men ändå finskt. Det pratas svenska och jobb finns för mig om jag behöver. Fin natur och jag kan fortsätta med de hobbies jag nu har utan problem. Att sen halva släkten bor där, underlättar en del.

Skickat från min ASUS_Z017D via Tapatalk
Åland verkar jäkligt nice, förutom att fortkörning eller andra trafikförselser resulterar i offentlig prygling på torget, uthängning i lokalpressen med bild och slutligen avrättning nästkommande söndag.

Eller har det blivit bättre på senare år?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Åland verkar jäkligt nice, förutom att fortkörning eller andra trafikförselser resulterar i offentlig prygling på torget, uthängning i lokalpressen med bild och slutligen avrättning nästkommande söndag.

Eller har det blivit bättre på senare år?
Njanå, böterna är inkomstbaserade dagsböter, så är du en fattig jävel är det ju nästan gratis.
Är du tät så varför bry sig?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Hey hey hey - ingen politiskt debatt här tack.
Absolut, sorry jag borde inte skrivit det där om att man inte får något av välfärden, vilket egentligen bara är gubbigt skrivet, och ej sant.

Men skatteregler rörande pension måste vi få gnaga på väl?

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA