För att? God tillgång på panflöjt?Sydamerika (Peru). Utan tvekan!
För att? God tillgång på panflöjt?Sydamerika (Peru). Utan tvekan!
Det skulle vara kul med en motivering.Sydamerika (Peru). Utan tvekan!
Frankrike är ett bra land, men den påstådda "samhällskollapsen" har ju gått betydligt mycket längre där, liksom i de flesta europeiska länder.Egentligen borde svaret vara Frankrike. God mat, bättre klimat. Närhet både till alperna och medelhavet. Men skulle man stå ut med fransmännen? Kan inte heller språket, även om jag upplevt en stor positiv förändring de senaste 20 åren i deras benägenhet att prata engelska.
Sen är väl en vanlig orsak till att folk flyttar skatterna och där slog väl fransmännen till med en marginalskatt på 75% eller så för "höginkomsttagare". Så flyr man skattmasen finns det smartare val.
Finns vissa platser/städer dit jag nog inte skulle flytta i Frankrike.Frankrike är ett bra land, men den påstådda "samhällskollapsen" har ju gått betydligt mycket längre där, liksom i de flesta europeiska länder.
Franska lär man sig på några månader, efter ett år inga problem.
Éxactement!Finns vissa platser/städer dit jag nog inte skulle flytta i Frankrike.
Däremot älskar jag att prata franska!
När man jobbar där kommer skolfranskan tillbaks efter några dagar och efter någon flaska vin pratar man flytande.
Däremot älskar jag att prata franska!
När man jobbar där kommer skolfranskan tillbaks efter några dagar och efter någon flaska vin pratar man flytande.
Jag har bott i Tyskland i rätt många år.Lite som med skoltyskan fast tvärtom. Funkar utmärkt för att ropa på "Herr Ober" och beställa en första öl. Efter ytterligare ett par, börjar man känna av nackdelen med ett språk som har alldeles för många konsonanter, så då glider det över till flytande danska eller franska istället.
Men t ex Harz är ju annars ett synnerligen trevligt ställe för hojåkare och det är ordning och reda på det mesta i Tyskland, men vet ändå inte om jag skulle vilja bo där permanent.
En nåd att stilla bedja om, i jämförelse med nästan alla andra länder utom Sverige.Jag har bott i Tyskland i rätt många år.
Man blir som svensk oxtokig på deras regler, officiella och inofficiella.
Inte klippa gräsmattan på söndagar
Inte gå i affärer på söndagar, annat än vissa av kyrkan godkända söndagar.
Inte tvätta bil/mc hemma på uppfarten eller gatan.
Inte tvätta mc på gördetsjälvtvättar.
Hålla reda på vilken läkare som är sållande läkaren i ditt område just den dagen du blir krasslig.
En halvdag för att göra ägarbyte på ett fordon. Personligen på myndigheten.
En halvdag för att ställa av/på. Personligen på myndigheten.
Försäkringar för allt, som är hopplösa att förstå.
osv.
Ett av det mer lönsamma yrkena i Tyskland är skattekonsult för privatpersoner.Ja det är onekligen så att vi är rätt bortskämda med hur långt myndigheter kommit med digitaliseringen i Sverige. Kanske är därför myndigheterna börjat ägna sig åt så mycket annat numera. Något måste ju alla anställda sysselsätta sig med när de inte längre vänder papper.
Men just extra byråkrati är ju inget jag direkt ser fram emot ifall jag skulle bosätta mig i ett annat land. Gäller väl att skaffa sig tillräckligt kapital så man kan betala någon för besväret.
Som i Malmö ungefär.Det skulle vara kul med en motivering.
Jag gillar det jag har sett av Sydamerika på TV och youtube, men tror inte jag skulle vilja bo där permanent.
Ute på vischan kanske man inte blir rånad, men inne i städerna är kriminaliteten utbredd.
Kollar man på husen så är det murar och staket och galler för fönstren och dörrarna.
"Motos" (både motorcyklar och mopeder) stjäls vid rödljusen
Kollektivtrafiken verkar fungera bra (förutom rånrisk) och vara hyfsat ren, men man vill ju gärna äga en motorcykel också
Byråkrati verkar dom ha gott om.
Peru är kanske mycket bättre än Colombia som jag har mest insikt i
Hon är troligen dålig på att muta?En nåd att stilla bedja om, i jämförelse med nästan alla andra länder utom Sverige.
Det är en gammal sanning att folk är irriterade över svensk byråkrati, ända tills man provat något annat land...
Syrran beskriver sin bygglovshantering i syditalien. Jag får utslag bara av att lyssna...
Det följer man ju självklart, men jag undrar varför hon blåste igenom Colombia med eld i baken på några dagar, jag förstår att hon undviker städerna som pesten, men hon ville inte ens toura genom kaffedistrikten, och verkade nojjig även i småstaden Turbo.För den som är intresserad av sydamerika så kan jag rekomendera Itchy boots som gör en resa genom där på hoj nu.
Jag skulle nog säga att myggorna som bär olika sjukdomar och skorpionerna och ormarna är värre hot mot en god nattsömn, även om jag inte gärna delar säng med en sån därDessa är nog det värsta med Sydamerika:
Phoneutria - Wikipedia
en.wikipedia.org
Hon förklarade ju att hon inte ville göra båtresorna till Panama senare p g a sämre sjöförhållanden.Det följer man ju självklart, men jag undrar varför hon blåste igenom Colombia med eld i baken på några dagar, jag förstår att hon undviker städerna som pesten, men hon ville inte ens toura genom kaffedistrikten, och verkade nojjig även i småstaden Turbo.
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|