Vilket land skulle du flytta till..

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Sydamerika (Peru). Utan tvekan!
Det skulle vara kul med en motivering.
Jag gillar det jag har sett av Sydamerika på TV och youtube, men tror inte jag skulle vilja bo där permanent.
Ute på vischan kanske man inte blir rånad, men inne i städerna är kriminaliteten utbredd.

Kollar man på husen så är det murar och staket och galler för fönstren och dörrarna.
"Motos" (både motorcyklar och mopeder) stjäls vid rödljusen

Kollektivtrafiken verkar fungera bra (förutom rånrisk) och vara hyfsat ren, men man vill ju gärna äga en motorcykel också

Byråkrati verkar dom ha gott om.

Peru är kanske mycket bättre än Colombia som jag har mest insikt i

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Egentligen borde svaret vara Frankrike. God mat, bättre klimat. Närhet både till alperna och medelhavet. Men skulle man stå ut med fransmännen? Kan inte heller språket, även om jag upplevt en stor positiv förändring de senaste 20 åren i deras benägenhet att prata engelska.

Sen är väl en vanlig orsak till att folk flyttar skatterna och där slog väl fransmännen till med en marginalskatt på 75% eller så för "höginkomsttagare". Så flyr man skattmasen finns det smartare val.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Egentligen borde svaret vara Frankrike. God mat, bättre klimat. Närhet både till alperna och medelhavet. Men skulle man stå ut med fransmännen? Kan inte heller språket, även om jag upplevt en stor positiv förändring de senaste 20 åren i deras benägenhet att prata engelska.

Sen är väl en vanlig orsak till att folk flyttar skatterna och där slog väl fransmännen till med en marginalskatt på 75% eller så för "höginkomsttagare". Så flyr man skattmasen finns det smartare val.
Frankrike är ett bra land, men den påstådda "samhällskollapsen" har ju gått betydligt mycket längre där, liksom i de flesta europeiska länder.

Franska lär man sig på några månader, efter ett år inga problem. :)

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Frankrike är ett bra land, men den påstådda "samhällskollapsen" har ju gått betydligt mycket längre där, liksom i de flesta europeiska länder.

Franska lär man sig på några månader, efter ett år inga problem. :)
Finns vissa platser/städer dit jag nog inte skulle flytta i Frankrike. :(

Däremot älskar jag att prata franska!
När man jobbar där kommer skolfranskan tillbaks efter några dagar och efter någon flaska vin pratar man flytande. ;)

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Finns vissa platser/städer dit jag nog inte skulle flytta i Frankrike. :(

När man jobbar där kommer skolfranskan tillbaks efter några dagar och efter någon flaska vin pratar man flytande. ;)
Éxactement! :hihi

Dessutom är det nästan omöjligt att äta något som inte är jävligt gott. Till skillnad från England...

God mat finns förstås i Italien också, men problemet är att det också bor en massa italienare där...

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Måste jag välja ett europeiskt land blir det Spanien.
De är bra på handboll :cool:
Det har redan varit nära att jag flyttade dit efter att ha jobbat där till och från sedan mitten 90-talet och bott där i omgångar.
Spanska bra nog för vardagen lär man sig på en månad eller två, mer avancerad tar kanske ett halvår.
Man får ju anstränga sig lite såklart.
Jag skulle välja Granada eller därikring. En grotta i Guadix kanske.
Skidåkning på fm och bad i havet på em.
Fantastisk natur och intressant matkultur.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Syd/Centralamerika.
Liknande kultur i de flesta länder där.
Skönt klimat.
Fin natur.
Billigt.
Pratar redan spanska.

Visst är det fattigt och kriminellt på vissa platser, men som svensk bör man kunna välja och vraka.

Raderad medlem 51742

Guest

Lite som med skoltyskan fast tvärtom. Funkar utmärkt för att ropa på "Herr Ober" och beställa en första öl. Efter ytterligare ett par, börjar man känna av nackdelen med ett språk som har alldeles för många konsonanter, så då glider det över till flytande danska eller franska istället.

Men t ex Harz är ju annars ett synnerligen trevligt ställe för hojåkare och det är ordning och reda på det mesta i Tyskland, men vet ändå inte om jag skulle vilja bo där permanent.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Lite som med skoltyskan fast tvärtom. Funkar utmärkt för att ropa på "Herr Ober" och beställa en första öl. Efter ytterligare ett par, börjar man känna av nackdelen med ett språk som har alldeles för många konsonanter, så då glider det över till flytande danska eller franska istället.

Men t ex Harz är ju annars ett synnerligen trevligt ställe för hojåkare och det är ordning och reda på det mesta i Tyskland, men vet ändå inte om jag skulle vilja bo där permanent.
Jag har bott i Tyskland i rätt många år.
Man blir som svensk oxtokig på deras regler, officiella och inofficiella.
Inte klippa gräsmattan på söndagar
Inte gå i affärer på söndagar, annat än vissa av kyrkan godkända söndagar.
Inte tvätta bil/mc hemma på uppfarten eller gatan.
Inte tvätta mc på gördetsjälvtvättar.
Hålla reda på vilken läkare som är sållande läkaren i ditt område just den dagen du blir krasslig.
En halvdag för att göra ägarbyte på ett fordon. Personligen på myndigheten.
En halvdag för att ställa av/på. Personligen på myndigheten.
Försäkringar för allt, som är hopplösa att förstå.
osv.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har bott i Tyskland i rätt många år.
Man blir som svensk oxtokig på deras regler, officiella och inofficiella.
Inte klippa gräsmattan på söndagar
Inte gå i affärer på söndagar, annat än vissa av kyrkan godkända söndagar.
Inte tvätta bil/mc hemma på uppfarten eller gatan.
Inte tvätta mc på gördetsjälvtvättar.
Hålla reda på vilken läkare som är sållande läkaren i ditt område just den dagen du blir krasslig.
En halvdag för att göra ägarbyte på ett fordon. Personligen på myndigheten.
En halvdag för att ställa av/på. Personligen på myndigheten.
Försäkringar för allt, som är hopplösa att förstå.
osv.
En nåd att stilla bedja om, i jämförelse med nästan alla andra länder utom Sverige.

Det är en gammal sanning att folk är irriterade över svensk byråkrati, ända tills man provat något annat land...

Syrran beskriver sin bygglovshantering i syditalien. Jag får utslag bara av att lyssna...

Raderad medlem 51742

Guest
Ja det är onekligen så att vi är rätt bortskämda med hur långt myndigheter kommit med digitaliseringen i Sverige. Kanske är därför myndigheterna börjat ägna sig åt så mycket annat numera. Något måste ju alla anställda sysselsätta sig med när de inte längre vänder papper.

Men just extra byråkrati är ju inget jag direkt ser fram emot ifall jag skulle bosätta mig i ett annat land. Gäller väl att skaffa sig tillräckligt kapital så man kan betala någon för besväret.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ja det är onekligen så att vi är rätt bortskämda med hur långt myndigheter kommit med digitaliseringen i Sverige. Kanske är därför myndigheterna börjat ägna sig åt så mycket annat numera. Något måste ju alla anställda sysselsätta sig med när de inte längre vänder papper.

Men just extra byråkrati är ju inget jag direkt ser fram emot ifall jag skulle bosätta mig i ett annat land. Gäller väl att skaffa sig tillräckligt kapital så man kan betala någon för besväret.
Ett av det mer lönsamma yrkena i Tyskland är skattekonsult för privatpersoner.
Jag känner ingen som gör sin deklaration själv.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det skulle vara kul med en motivering.
Jag gillar det jag har sett av Sydamerika på TV och youtube, men tror inte jag skulle vilja bo där permanent.
Ute på vischan kanske man inte blir rånad, men inne i städerna är kriminaliteten utbredd.

Kollar man på husen så är det murar och staket och galler för fönstren och dörrarna.
"Motos" (både motorcyklar och mopeder) stjäls vid rödljusen

Kollektivtrafiken verkar fungera bra (förutom rånrisk) och vara hyfsat ren, men man vill ju gärna äga en motorcykel också

Byråkrati verkar dom ha gott om.

Peru är kanske mycket bättre än Colombia som jag har mest insikt i
Som i Malmö ungefär. :lol

Colombia verkar ha en mycket trevligare natur, men det är ju högt personligt.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
En nåd att stilla bedja om, i jämförelse med nästan alla andra länder utom Sverige.

Det är en gammal sanning att folk är irriterade över svensk byråkrati, ända tills man provat något annat land...

Syrran beskriver sin bygglovshantering i syditalien. Jag får utslag bara av att lyssna...
Hon är troligen dålig på att muta?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
För den som är intresserad av sydamerika så kan jag rekomendera Itchy boots som gör en resa genom där på hoj nu.
Det följer man ju självklart, men jag undrar varför hon blåste igenom Colombia med eld i baken på några dagar, jag förstår att hon undviker städerna som pesten, men hon ville inte ens toura genom kaffedistrikten, och verkade nojjig även i småstaden Turbo.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Det följer man ju självklart, men jag undrar varför hon blåste igenom Colombia med eld i baken på några dagar, jag förstår att hon undviker städerna som pesten, men hon ville inte ens toura genom kaffedistrikten, och verkade nojjig även i småstaden Turbo.
Hon förklarade ju att hon inte ville göra båtresorna till Panama senare p g a sämre sjöförhållanden.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka