Vilket land skulle du flytta till..

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
"..om situationen i Sverige blev ohållbar?"

Finns inget politiskt i den trådstarten väl?
- Nej, det kan ju bero på att du tröttnat på virus, väder, lönesituation, relationer..etc.
Men även om det vore pga politiken i landet så räcker det att nämna det, inte börja diskutera det så att resten sitter o suckar : )

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
- Nej, det kan ju bero på att du tröttnat på virus, väder, lönesituation, relationer..etc.
Men även om det vore pga politiken i landet så räcker det att nämna det, inte börja diskutera det så att resten sitter o suckar : )

Vädersituationen i Sverige är väl i och för sig mer eller mindre konstant ohållbar...

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Vädersituationen i Sverige är väl i och för sig mer eller mindre konstant ohållbar...
Norge, GB, NZ, Finland, Tyskland, Österrike... Sverige har nog ett av de bättre vädren i Europa, särskilt med hänsyn till breddgrad. Högtrycken parkerar gärna här.

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Norge, GB, NZ, Finland, Tyskland, Österrike... Sverige har nog ett av de bättre vädren i Europa, särskilt med hänsyn till breddgrad. Högtrycken parkerar gärna här.

Bredda sökningen utanför det fåtal länder som har ungefär lika usla förutsättningar och du får ett väldigt annorlunda resultat. Södra Tyskland, Österrike, Frankrike mfl har absolut inslag av alla årstider, men med den inte föraktfulla skillnaden att vintern är ungefär hälften så lång.
Men om man med bättre väder menar långa perioder av ca 2 grader, regn och mörker, då är absolut Sverige vinnaren.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har vänner som trivs bra i Spanien.
Jag har bekanta som bor i USA
Engelska pratar jag redan, spanska verkar gå att lära sig.

Men jag vill inte flytta alls.

Redan att flytta söderut inom Sverige skulle ge mig ett bättre klimat, men ska man flytta för klimatets skull så blir det ju neråt medelhavet, fransmän klarar jag inte av och dom pratar inte engelska, italienare och greker är också dåliga på engelska, och i alla fall till en början pratar inte jag något annat språk än Svenska och Engelska.

Spanien skulle jag kunna tänka mig, dom pratar lite engelska och Spanska verkar inte omöjligt att lära sig själv någorlunda snabbt (om än dåligt)

Men Spanska är ÅAS helt omöjligt att lära sig ordentligt ;) :

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Jag skulle nog hamna i Moseldalen i Tyskland. Där trivs jag med vägar och miljö.

Sjukt trevlig region men total avsaknad av kust eller liknande är ett stort minus.
Men tillgång till bra mat, vin, öl och Nürburgring är inte att förakta.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Sjukt trevlig region men total avsaknad av kust eller liknande är ett stort minus.
Men tillgång till bra mat, vin, öl och Nürburgring är inte att förakta.

Tillgång till kust är jätteviktigt för många, men jag bor vid kusten och när senast hade jag någon fördel av det?

Jag bor däremot vid en sjö, och jag fiskar ibland i den, det tar mig en minut blankt från att jag tänker tanken till att jag har ett drag i vattnet, så ibland kastar jag några kast om dagen, ibland fiskar jag inte på en månad.
Jag har en båt i sjön, den använder jag själv en gång om året, men andra lånar den av mig ibland.

Jag tror jag skulle ha svårt att bo någonstans där det är långt till vatten, men om det är en sjö eller havet spelar ingen roll för mig.

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Tillgång till kust är jätteviktigt för många, men jag bor vid kusten och när senast hade jag någon fördel av det?

Jag bor däremot vid en sjö, och jag fiskar ibland i den, det tar mig en minut blankt från att jag tänker tanken till att jag har ett drag i vattnet, så ibland kastar jag några kast om dagen, ibland fiskar jag inte på en månad.
Jag har en båt i sjön, den använder jag själv en gång om året, men andra lånar den av mig ibland.

Jag tror jag skulle ha svårt att bo någonstans där det är långt till vatten, men om det är en sjö eller havet spelar ingen roll för mig.

Behöver absolut inte vara just en kust, men en ansenlig mängd vatten där jag kan slösa bort en massa pengar via användande av båt. Typ.

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Hoj
Honda VFR1200F
Jag kan tänka mig att bo nästan var som helst längs kusten inom tio eller femton mil från fransk-italienska gränsen, säg mellan mellan Saint-Tropez och Imperia eller kanske till och med Genua.

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Italien. Precis börjat plugga italienska. Är 48 och siktar på att senast vid 60 flytta för gott. Kanske tar något sabbatsår i Skottland innan det. Moseldalen i Tyskland är också ett alternativ. Även om jag känner mig hemma i Skottland mer än något annat land så gillar jag lite varmare klimat ändå. Men vem vet, jag kanske landar där ändå tillslut, Sverige blir det iaf inte, här har man pissat på mig sen länge från alla håll.

Fi faan 12 år kvar till livstids ledighet svider inte.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag kan tänka mig att bo nästan var som helst längs kusten inom tio eller femton mil från fransk-italienska gränsen, säg mellan mellan Saint-Tropez och Imperia eller kanske till och med Genua.

Har tältat några veckor från spanska gränsen upp till Italienska gränsen. En hel vecka i Pramousqier, fantastiskt ställe. Drog upp i bergen en dag och kollade på en sträcka Tour de France live, magisk upplevelse.

= Alldeles för varmt vid salinerna i Sete även om tältet nästan kunde stå vid vattnet. Saintes-Maries helt OK, som
Afrika nästan, Marseille/Aix undvik av många orsaker. Längre österut/norrut finare. Bäst klimat får man såklart vid kust men vägarna mellan Cannes och Grenoble går inte av för hackor.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Bredda sökningen utanför det fåtal länder som har ungefär lika usla förutsättningar och du får ett väldigt annorlunda resultat. Södra Tyskland, Österrike, Frankrike mfl har absolut inslag av alla årstider, men med den inte föraktfulla skillnaden att vintern är ungefär hälften så lång.
Men om man med bättre väder menar långa perioder av ca 2 grader, regn och mörker, då är absolut Sverige vinnaren.

Inte norra Sverige… :)

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...