För några år sedan låg det tre övergivna dumpade Stortriss inom en radie på en sjömil hemifrån. Jag har blir erbjuden en sådan komplett med segel och dynor. Gratis. Man ser dom på blocket för några tusenlappar i augusti.
Sven Yrvind byggde egna båtar som ha korsat Atlanten med. Längd runt 4,80 eller 15-16'. Han har byggt flera båtar och gjort flera olika resor. Imponerande minst sagt.
Såg på tv om en 15-årig tjej som seglade ensam från Nederländerna till England. Året efter startade hon sin jorden runt-segling. Ensam. Tror hon firade sin 17-årsdag i Västindien.
Provat att segla och sova samtidigt? De som tävlar i ensamsegling under en vecka (?) säger att de sover 20 minuter i taget om vädret tillåter det. Små båtar. Har en kompis som tävlat i den klassen innan han gick över till att tävla med motorbåtar. Ny bygger han bara båtar och master, mest i kolfiber.
Första gången jag tog min båt till Oskarshamn så var det ingen fartupplevelse när man såg kärnkraftverket. Det låg där länge 20 knop kändes som att jag låg still. 16' och 50 hk Honda. Hem andra gången 148,2 distans på 7:36, snitt 19,5 knop. 77 liter soppa. Eller 76,7 liter. Hade 3 dl kvar när jag kom hem. Enda stoppet var inne i slussen i Södertälje.
Ingen jorden runt-bedrift direkt.
Körde 28 knop i Djurgårdskanalen för länge sedan. (Preskiberat.) Lite mer fartupplevelse än när man knappt ser land, men naturligtvis inget i jämförelse med dom som åker vattenskoter i 60 knop där och delar av Karlbergskanalen. Hyrskotrar går jättefort...
Spanien:
View attachment 468222