Vilket land skulle du flytta till..

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Det där förstår inte jag. Båtar är bara besvärligt att ta sig fram med. Det tar en evinnerlig tid och man kommer inte dit man ska för båten går inte på land.
Kustlandskap brukar dessutom ha dåligt väder.
Bror min seglar. Distans kan handla om annat än minuter... På t-shirt:

"Sailing, the fine art of slowly going nowhere at great expense."

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Bror min seglar. Distans kan handla om annat än minuter... På t-shirt:

"Sailing, the fine art of slowly going nowhere at great expense."

Det där med great expense handlar väl mycket bara om att segling blivit en status och prylsport som det egentligen inte behöver vara för att rent praktiskt kunna segla.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Ursäkta att jag sabbat diskussionen med att dra in båtar, men för mig är det lite som att åka mc på motorväg. Referenspunkterna flyttar sig inte nämnvärt och känslan av att inte komma framåt är extrem. Undantag finns förstås.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Kunde inte låta bli att kolla segelbåtar på blocket och tror den billigaste låg på 7000kr så om den så bara håller en sommar skulle det kunna ge en väldigt billig semester.

Hittade annan för 30000 som säljaren påstod duga att segla över Atlanten. För att knyta till trådstarten så om man är prepper som väntar på zombieapokalypsen skulle den väl kunna fungera för att segla iväg så långt tålamodet och matförrådet räcker.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Finns inte den stora båttråden?

Duger att segla över atlanten med?
Häromdagen såg jag på YouTube 4 fruntimmer som rodde över i ett badkar XL.
(Tallisker Atlantic Challenge)
Men visst, jag följer även Sailing Uma på youtube, dom köpte det dyraste dom hade råd med kontant, renoverade, och kastade loss för 5 år sedan...

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
För några år sedan låg det tre övergivna dumpade Stortriss inom en radie på en sjömil hemifrån. Jag har blir erbjuden en sådan komplett med segel och dynor. Gratis. Man ser dom på blocket för några tusenlappar i augusti.
Sven Yrvind byggde egna båtar som ha korsat Atlanten med. Längd runt 4,80 eller 15-16'. Han har byggt flera båtar och gjort flera olika resor. Imponerande minst sagt.
Såg på tv om en 15-årig tjej som seglade ensam från Nederländerna till England. Året efter startade hon sin jorden runt-segling. Ensam. Tror hon firade sin 17-årsdag i Västindien.
Provat att segla och sova samtidigt? De som tävlar i ensamsegling under en vecka (?) säger att de sover 20 minuter i taget om vädret tillåter det. Små båtar. Har en kompis som tävlat i den klassen innan han gick över till att tävla med motorbåtar. Ny bygger han bara båtar och master, mest i kolfiber.
Första gången jag tog min båt till Oskarshamn så var det ingen fartupplevelse när man såg kärnkraftverket. Det låg där länge 20 knop kändes som att jag låg still. 16' och 50 hk Honda. Hem andra gången 148,2 distans på 7:36, snitt 19,5 knop. 77 liter soppa. Eller 76,7 liter. Hade 3 dl kvar när jag kom hem. Enda stoppet var inne i slussen i Södertälje.
Ingen jorden runt-bedrift direkt.
Körde 28 knop i Djurgårdskanalen för länge sedan. (Preskiberat.) Lite mer fartupplevelse än när man knappt ser land, men naturligtvis inget i jämförelse med dom som åker vattenskoter i 60 knop där och delar av Karlbergskanalen. Hyrskotrar går jättefort...

Spanien:

image.jpeg

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det där med great expense handlar väl mycket bara om att segling blivit en status och prylsport som det egentligen inte behöver vara för att rent praktiskt kunna segla.
Jag tycker det. (mycket likt mc åkning, egentligen)
En segelbåt som är något att ha är dyr, tänk att om man skall leva i den behöver den stå pall för lite väder.
Men egentligen efter det så borde det vara rätt billigt att bruka, vind är gratis, solpaneler borde man ha. Lallar man runt året om så slipper man dyra lagrings- och upptagnings/sjösättningskostnader, hamnavgift är dyrt om man förankrar på de hippa ställena, men måste inte vara det egentligen.

Relevant för tråden är väl att det skulle vara ett rätt bra liv att glida runt på en tillräckligt tilltagen segelbåt och följa årstiderna som en flyttfågel, i det fall att man kunde pensionera sig.
Enda nackdelen är väl egentligen att det inte spelar med mc-intresset något vidare.

Zeromannen

Guest
Monaco, låg skatt, nära till allt, väldigt låg kriminalitet, underbart klimat. Men det är ju relativt dyrt med boende så Frankrike-Spanien är väl mer troligt.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Går att välja nivå. Hans ligger på ganska blygsamma belopp i inköp och ägande men högre sett till hur många gånger den lämnar bryggan per säsong. Samma med hojen...

Bo i båt blir en annan sak.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Jag hade planer på segelbåt. Så pass stor att man kunde ligga still även om det regnar en vecka i sträck. Gott om plats för häng, matlagning, stort kylskåp (orka fiska), solceller, ljummen dusch, sittbrunnskapell, inombordare med bra laddning. Det stöp på att de går så långsamt, 5-7 knop och det är långa transportsträckor här i skärgården.
Jag har åkt runt i skärgården sedan jag var barn och 30 år i egen båt. Baggenstäket och Skurusundet har jag passerat 9000 gånger. Minst.
Visst kan man åka långt i en segelbåt även om det går långsamt. Vinden är gratis. Vad tror ni nya segel kostar? Inte gratis alls. Visst man kan segla medvind med gamla segel och starta motorn när man ska slå. Segelbåtar som går för motor drar inte mycket diesel.

Bo i båt? Fuktigt på vintern. Uppvärmning? Ligga i året runt ger en jäkla massa påväxt. Även i Mälaren. Att ta upp och tvätta tar tid, kostar slip eller kran och eventuell giftig fartygsfärg som miljöpartister använder.

Sen får man inte med sig någon större motorcykel ombord. -Kolla han har en R1:a på badbryggan, skriker brudarna i Sandhamn, Visby och St Tropez. Ok, reality check...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
För några år sedan låg det tre övergivna dumpade Stortriss inom en radie på en sjömil hemifrån. Jag har blir erbjuden en sådan komplett med segel och dynor. Gratis. Man ser dom på blocket för några tusenlappar i augusti.
Sven Yrvind byggde egna båtar som ha korsat Atlanten med. Längd runt 4,80 eller 15-16'. Han har byggt flera båtar och gjort flera olika resor. Imponerande minst sagt.
Såg på tv om en 15-årig tjej som seglade ensam från Nederländerna till England. Året efter startade hon sin jorden runt-segling. Ensam. Tror hon firade sin 17-årsdag i Västindien.
Provat att segla och sova samtidigt? De som tävlar i ensamsegling under en vecka (?) säger att de sover 20 minuter i taget om vädret tillåter det. Små båtar. Har en kompis som tävlat i den klassen innan han gick över till att tävla med motorbåtar. Ny bygger han bara båtar och master, mest i kolfiber.
Första gången jag tog min båt till Oskarshamn så var det ingen fartupplevelse när man såg kärnkraftverket. Det låg där länge 20 knop kändes som att jag låg still. 16' och 50 hk Honda. Hem andra gången 148,2 distans på 7:36, snitt 19,5 knop. 77 liter soppa. Eller 76,7 liter. Hade 3 dl kvar när jag kom hem. Enda stoppet var inne i slussen i Södertälje.
Ingen jorden runt-bedrift direkt.
Körde 28 knop i Djurgårdskanalen för länge sedan. (Preskiberat.) Lite mer fartupplevelse än när man knappt ser land, men naturligtvis inget i jämförelse med dom som åker vattenskoter i 60 knop där och delar av Karlbergskanalen. Hyrskotrar går jättefort...

Spanien:

View attachment 468222
Stortrissar är gratis överallt.

En bekant fick en som var tappad vid upptagning, i övrigt tokfräsh med nya segel.
Sedan fick han en till som hade legat ute länge på blocket som bara hade ett mögligt segel.

Han hade möjlighet att ta hem dom på gården, flytta över och spara det som var bra och sedan körde han över det tappade skrovet ett par gånger med traktorn så det blev lätthanterliga sopor.

Det visade sig att varken han eller frun gillade att segla, frun blev sjösjuk varenda gång, hunden gick inte att ta med osv.
Sedan när dom fick barn var det hans tur att lägga ut den på blocket, han fick dock bra betalt, jag tror det var 15 tuss för den.

Man har bara två lyckliga dagar som båtägare, dagen man köper båten och dagen man säljer den.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Stortrissar är gratis överallt.

En bekant fick en som var tappad vid upptagning, i övrigt tokfräsh med nya segel.
Sedan fick han en till som hade legat ute länge på blocket som bara hade ett mögligt segel.

Han hade möjlighet att ta hem dom på gården, flytta över och spara det som var bra och sedan körde han över det tappade skrovet ett par gånger med traktorn så det blev lätthanterliga sopor.

Det visade sig att varken han eller frun gillade att segla, frun blev sjösjuk varenda gång, hunden gick inte att ta med osv.
Sedan när dom fick barn var det hans tur att lägga ut den på blocket, han fick dock bra betalt, jag tror det var 15 tuss för den.

Man har bara två lyckliga dagar som båtägare, dagen man köper båten och dagen man säljer den.
Jo det finns ett talesätt om Bayliner också.
Jag gillade verkligen min båt. Brukade åka 2-2500 distans per år. Personbästa på lite över 3000 distans. Åkte varenda strandmeter i Mälaren inkl Arbogaån, Fyrisån till Uppsala. Jag har inte åkt mellan Västerås och Köping.
Öregrund i norr och Oskarshamn i söder.
Med snurrebåten åkte jag på vintern. Ibland frös den fast.
Något år, 12 dec, åkte jag en tripp på 90 distans. Stockholm, Dalarö, Mysingen med Utö inom synhåll, Sandhamn för en öl, Strömma kanal för en öl på kanalbaren lanternor på. Snö när jag kom ut. Blåsigt på baggensfjärden sedan Skurusundet och Hammarbyslussen. Säsongskortet gäller inte i december men de öppnade så snällt både ut och in.
Ryds/Triss 380. 90 kg båt och 8 hästar. Toppade nog 14 knop. Kul men snö gör ont i ögonen.
Man tager vad man haver.

Men för några år sedan tröttnade jag på båtägande, sjösättningsdatum, vaktpass och städdagar. Istället för uppgradering så sålde jag båtarna och gick ur båtklubben.

Ot? Nä jag tog hojen och kollade in Frankrike, Spanien, Italien och några småländer ifall man skulle flytta eller övervintra i värmen.

Snurrebåten, här i Mälaren.
Bytte till Mercury xr10 då ökade farten från 14 till 21 gps-knop!

Bifogat

• D38585A9-D48B-4EC8-B46A-8E0D7F16986E.jpeg
    D38585A9-D48B-4EC8-B46A-8E0D7F16986E.jpeg
    787.9 KB · Visningar: 16
  • 4B332F4D-ACC3-4050-B611-EBC85792BFD4.jpeg
    4B332F4D-ACC3-4050-B611-EBC85792BFD4.jpeg
    1.1 MB · Visningar: 15

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Har varit utanför Sverige i 3 år snart. Saknar inte mycket längre.

Permanent, säg vid pension, så skulle jag satsa på en ö i Kroatien

Zeromannen

Guest
Hm, var det inte där man måste bli inbjuden av monarken för att bli medborgare?
Nej nej, men det är ett visst förfarande. Man måste vara skriven där och sedan är det nån form av kvalificeringstid innan man får möjlighet att söka medborgarskap. Plus att man måste kunna uppvisa ett visst saldo på sitt konto, minns inte beloppet, 1M euro typ. Men boende är snordyrt, typ 1000kr/m2 per månad för att hyra.

Edit : https://sterlingmigration.com/monaco-residency-by-investment/

Last edited by a moderator:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection