Vilket märke på kängor för breda/höga fötter?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag kommer troligen få mina TCX S-R1 GTX utbytta på goretex-garanti.

TCX tillverkar inte längre några motsvarande kängor med goretex, därför behöver jag titta på andra märken. Så nu letar jag med ljus och lykta efter racekängor i storlek 45 med goretex. Priset är cirka 3000kr.

Förstår att det självklart kan skilja från modell till modell, men om vi ska prata generellt, har ni några erfarenheter om olika märken och passform? Min uppfattning är att jag har något bredare/högre fötter.


Tog en snabbkoll hos FC-moto och hittade följande alternativ:

Alpinestars

Sidi
 
Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
På mx-stövlar är iallafall Alpinestars betydligt rymligare än Sidi.
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Jag kommer troligen få mina TCX S-R1 GTX utbytta på goretex-garanti.

TCX tillverkar inte längre några motsvarande kängor med goretex, därför behöver jag titta på andra märken. Så nu letar jag med ljus och lykta efter racekängor i storlek 45 med goretex. Priset är cirka 3000kr.
Har samma stövel som du och troligen likartade fötter, fast mina fortfarande är täta och när jag köpte dem så var A-star SMX vassaste konkurrenten passningsmässigt, det stod mellan dessa ett tag innan TCX vann på priset.

Provat SMX V2 och de passade mig iaf.
Edit: Har haft samma storlekar i både TCX och A-star.
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
SIDI är jävligt tighta, Kolla Arlen Ness, jag bytte till det efter att jag fick ge upp försöken att lästa ut mina SIDI.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Alpinestars sitter väldigt fint på mina höga och breda fötter. Dock med storlek 44 istället för 42-43 som jag har på vanliga skor.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Såg att Alp. V6 fanns i två utföranden med membran - det ena Goretex, det andra deras egna Drystar. Är det membranet jämförbart med Goretex så var den stöveln några hundringar billigare (Goretex säljer bra på namnet)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Alpinestars sitter väldigt fint på mina höga och breda fötter. Dock med storlek 44 istället för 42-43 som jag har på vanliga skor.
Lustigt, jag har haft Alpinestar i många år, men när jag skulle köpa nya för några år sen så passade dom inte alls. Och att gå upp några storlekar bara för att få dom breda nog kändes sådär.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Lustigt, jag har haft Alpinestar i många år, men när jag skulle köpa nya för några år sen så passade dom inte alls. Och att gå upp några storlekar bara för att få dom breda nog kändes sådär.
Nä det vill man inte göra ju! Men mina 44 or känns som 43! Sidi däremot behöver jag 45 och då känns stöveln för lång :)
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Har samma stövel som du och troligen likartade fötter, fast mina fortfarande är täta och när jag köpte dem så var A-star SMX vassaste konkurrenten passningsmässigt, det stod mellan dessa ett tag innan TCX vann på priset.

Provat SMX V2 och de passade mig iaf.
Edit: Har haft samma storlekar i både TCX och A-star.
Utmärkt! Tack! Då har jag en modell att utgå från.

Såg att Alp. V6 fanns i två utföranden med membran - det ena Goretex, det andra deras egna Drystar. Är det membranet jämförbart med Goretex så var den stöveln några hundringar billigare (Goretex säljer bra på namnet)
Eftersom det är goretexgaranti så måste det vara goretex, de kommer inte ersätta mig med en känga som har ett annat membran.

Goretex må vara något dyrare, men de har ypperlig garanti. När mitt första par TCX S-R1 GTX tog in vatten efter fyra år, så fick jag ett par nya av Goretex. Nu har jag ansökt om garanti en gång till, detta är 8 år efter första inköpet.

Denna gången kanske det misslyckas eftersom jag var trög med ansökan och lät stövlarna bli betydligt mer visuellt slitna. Hade jag inte gjort det så hade det inte varit något snack om saken.

Lustigt, jag har haft Alpinestar i många år, men när jag skulle köpa nya för några år sen så passade dom inte alls. Och att gå upp några storlekar bara för att få dom breda nog kändes sådär.
Vad var det för smal modell du prövade? Vad valde du istället som passade dina fötter?
 

pelle_p

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2012
Ort
Lysekil
Hoj
kawasaki ninja zx6r 2008
Jag kör med rst trac tech passar mina stora breda fötter ypperligt!
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Testade kängor idag.

Alpinestars SMX v2 satt bra, men jag fick ha dem i 44 istället för 45. Lite otippat.

Testade Sidi Vertigo 2, de passade bra(!) men där var det 45 som gällde.

När jag gick upp i prisklass så verkar det som att jag inte kan ha TCX, Alpinestars eller Sidi, när det blir en ”innersko” med snörning i kängan. Passformen blir helfel.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top