Vilket MC -lås rekommenderar ni!

Abus Oxford lås är ett skämt!
Köp riktigt skit istället!

http://www.almax-security-chains.co.uk/index.asp?pg=19

Nog för att vi pratade om bromsskivelås + smidiga lås att ha med sig på resan och för att uppfylla försäkringskraven, men ja Almaxkedjorna är feta och klarar bultsax, men en plasmaskärare skär igenom även dessa kedjor som smör.

Det vart handelbodens mc lås + lite tillbehör för min del. Godkänt lås till en inte alltför stöldbegärlig hoj.

Ok, då får jag be om ursäkt för ett ganska syrligt svar... bara så trött på folk som köper hojar för massa pengar men sen skall spara in på allt annat utan att tänka steget längre.

Så än en gång, sorry.

Hehe ingen fara, klart de flesta utgår att jag letar lås till den hoj jag har i min profil här på sporthoj, håller med om att man inte ska snåla in på lås när man har en sjyst hoj.
 
Last edited:
jag hade detta lås från biltema
godkänt men verkade inte vara särskilt svårt för tjuvarna att klippa loss, satt i bromsskivan fram. lämpar sig nog inte så bra till skivbromslås då bygeln är väldigt blottad och lätt att arbeta på.

hade dock ett anchor lås i bakdrevet så jag fick ha kvar hojen, men med mer skadegörelse på den dock..:huvet
 
Första försvarslinjen är garaget. Garaget fick jag och 2 kompisar sedan vi skrivit ett brev till fastighetsägaren och bett om ett utrymme förvara motorcyklarna i. Vi fick ett garage som är för lite för en modern bil (för smalt). Kostar / motorcykel drygt 200kr/månad.
Nästa är styrlåset.
Nästa är ett ABUS GRANIT, jag har mitt lås monterat på bakre kedjedrevet, genom drevet och över kedjan. Med Grövre kedja kan man behöva fila lite på insidan för att få dit det.
Nästa är ett billigt icke godkänt lås från BILTEMA, ser ut ungefär som ABUS Granit. Det har jag runt ena främre bromsskivan.

På min BMW som jag hade på 60-talet hade jag styrlåset.
Dessutom en privat fixad och diskret placerad strömbrytare. Strömbrytaren kortslöt brytarna i magnettändningen. Ingen som inte hittade strömbrytaren kunde därför starta motorn.
På natten när den stod ute hade den ett silvergarage som skydd. Från silvergaraget gick ett snöre till en plastbit ca 2 x 2 cm
Plastbiten stoppades in mellan två plåt bitar. Drogs silvergaraget av drogs plastbiten loss och kontakt mellan plåtbitarna. Då gick det ström från batteriet via plåtbitarna till ett blinkrelä och vidare till signalhornet. Som började tuta tut tut tut....
 
Bumpar tråden!

Tänkte försäkra hojen i bilsport & mc (400-700% billigare), "classica".
Där måste jag ha två godkända lås då jag saknar styrlås.

"Svenska Stöldskyddsföreningen rekommenderar till mc".

Hojen är inte värt mer än 15000, kommer från -68, är en 2-takt, mao, den kommer inte brukas särskilt mycket och kommer inte lämnar på mystiska platser.

Hur kommer jag billigast undan?
Två bygellås känns lättast.
 
Styrlås, övervakning alt förvaras i låst garage:tummenupp

Själv har jag inte så stora problem med lås, då jag försöker ha översikt över hojen när man parkerar, har dessutom larm. Samt att jag aldrig har den ute nattetid/dagtid, men förstår för de som ex tourar längre eller semestrar att man måste ha möjligheten att kunna låsa ordentligt.

Bumpar tråden!

Tänkte försäkra hojen i bilsport & mc (400-700% billigare), "classica".
Där måste jag ha två godkända lås då jag saknar styrlås.

"Svenska Stöldskyddsföreningen rekommenderar till mc".

Hojen är inte värt mer än 15000, kommer från -68, är en 2-takt, mao, den kommer inte brukas särskilt mycket och kommer inte lämnar på mystiska platser.

Hur kommer jag billigast undan?
Två bygellås känns lättast.


Svårt att bevisa att du INTE låst med 2 bygellås:va
 
Last edited:
Svårt att bevisa att du INTE låst med 2 bygellås:va
Jättebra fråga!

Kan de kräva kvitto eller liknande att jag öht äger/ägde två (svindyra vad jag vet) godkända mc lås?
Jag äger en kätting med lås som är klass tre, men den är på tok för klumpig att ta med sig.

Så här står det förutom det jag citerade i mitt förra inlägg;

"Om bygel- eller kättinglås används ska det omsluta två av mc:ns motstående ramdelar."
 
Last edited:
Kan du inte ha kjettingen som midjebälte.. Du kan ju skarva med bygellåset om det inte räcker runt.. ;)

Har du några bromsskivor öht? Hade valt ett skivbromslås med larm i så fall. Larmet är till för att du inte ska glömma ta bort det.. :D
 
Varför ens stöldförsäkra något med så pass lågt värde? Köp ETT lås, lås hojen med det och var glad. Rekommenderar Abus Detecto, lås med larm i, kanske skrämmer bort någon..
Annars köper du väl abus snikigaste skivbromslås, kostar under 800kr/st.

Ang bevisningen - med säkerhet vill dom ha nycklarna till låsen, vet inte om inköpsdatum etc registreras någonstans?

EDIT: Tänkte inte på att hojen kanske saknar bromsskivor.. Då är väl bygellås enda alternativet om man inte vill hålla på med kedja, abus bygellås ligger på ca 1800 kr om ja inte minns fel..:gnissla
 
Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top