vilket MC-larm e bäst?

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Tjenare!
Undrar vilket mc-larm som e bäst.
Har bara hört talas om spyball, men d måste ju finnas fler.
Skriv gärna lite erfarenheter å detaljer om larmen (priser å funktioner).

Shrek

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
TRX-joCCe skrev:
Tjenare!
Undrar vilket mc-larm som e bäst.
Har bara hört talas om spyball, men d måste ju finnas fler.
Skriv gärna lite erfarenheter å detaljer om larmen (priser å funktioner).

Har spyball och är 90 % nöjd. De 10 % missnöje jag har är att det inte finns option för en 'pager'.. att få en liten PEEP inom 100 meters radie hade varit bra att ha, då larmet på 120dB inte hörs speciellt bra. I min lägenhet hör jag inte den i cyckelrummet t ex, som ligger kanske 20 meter under min balkong.

Annars har den funkat bra, fast det tar tid att vänja sig för alla nya rutiner som måste till för att köra iväg. Den låser/larmar automatiskt så fort man stannar motorn, och jag vet inte hur många ggr jag suttit där som en fåne och undrat varför motorn inte startar..

Killeak

Brum, brum ;)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1995 Kawa zx9r
Nån som kan några länkar till sidor man kan köpa larm på eller läsa om dem... Så en annons med ett larm för 1200kr men kommer inte ihåg vad det var eller vart?

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En fuling
Är relativt nöjd med min spionboll. Jag byggde en "pager" av en trådlös dörrklocka så jag hör ifall larmet går även om bågen står en bit bort. Hade problem med larmet under vintern då det visade sig att det dött en cell i det interna batteriet. Köpte ett nytt batteri på Elfa och bytte. köpte mitt larm på McPoolen för knappt 3kkr. Jag tror Defa har ett svindyrt larm också?

Shrek

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Spinky Spendrup skrev:
Är relativt nöjd med min spionboll. Jag byggde en "pager" av en trådlös dörrklocka så jag hör ifall larmet går även om bågen står en bit bort. Hade problem med larmet under vintern då det visade sig att det dött en cell i det interna batteriet. Köpte ett nytt batteri på Elfa och bytte. köpte mitt larm på McPoolen för knappt 3kkr. Jag tror Defa har ett svindyrt larm också?

Det DÄR vill jag höra hur du gjorde :fakta. Skulle en elektroniskt analfabet som jag kunna banka ihop en pager av en dörrklocka??

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En fuling
Ja du klarar säkert av det med en lödkolv och en del svordomar. Jag har en ny variant på gång med bättre räckvidd och mindre strul. Tänkte koppla den till datorn när allt är klart så man får ett mail till jobbet när det händer något. Hur som helst så har jag nog kastat de flesta av bilderna jag tog (har lagt upp instruktion här och på bike förut) på den gamla grunkan. Ska leta lite på diskarna...

I stora drag var det i alla fall 1st trådlös dörrklocka från Bauhaus för 110 kr och en liten krets för några kronor som kopplades in till en blinkerssladd och sedan gjorde den elektriska koppling som motsvarade en knapptryckning på dörrklockans sändare. Relativt bra räckvidd vart det men helt problemfritt var det inte. Postar den nya grejen när jag är klar. :hej

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Spinky Spendrup skrev:
Ja du klarar säkert av det med en lödkolv och en del svordomar. Postar den nya grejen när jag är klar. :hej

Jag klarar det inte med lödkolv och svordomar, du kanske är intresserad av att sälja färdiga kit när du är klar?

Shrek

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Spinky Spendrup skrev:
Ja du klarar säkert av det med en lödkolv och en del svordomar. Jag har en ny variant på gång med bättre räckvidd och mindre strul. Tänkte koppla den till datorn när allt är klart så man får ett mail till jobbet när det händer något. Hur som helst så har jag nog kastat de flesta av bilderna jag tog (har lagt upp instruktion här och på bike förut) på den gamla grunkan. Ska leta lite på diskarna...

I stora drag var det i alla fall 1st trådlös dörrklocka från Bauhaus för 110 kr och en liten krets för några kronor som kopplades in till en blinkerssladd och sedan gjorde den elektriska koppling som motsvarade en knapptryckning på dörrklockans sändare. Relativt bra räckvidd vart det men helt problemfritt var det inte. Postar den nya grejen när jag är klar. :hej

Larm på mejl... hehe.. hade inte funkat för mig, det plonkar ju in skräpmejl hela tiden.. Jag kollade lite på dörrklockor på Bauhaus men har lite frågor. 1) De billiga (under 200) har en räckvidd av 25-30 meter. De som funkade inom 100-200 meter kostade 600-800 :skrämd. Hur är räckvidden på ditt 110-kronors variant, räcker det? 2) Ifall man hittar en som är perfekt, men som inte drivs av 12 volt, utan 6 eller 9. Vad behövs för att omvandla hojens 12 volt till lämplig spänning? Räcker ett motstånd :confused: ?? I know noooothing..

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En fuling
Ok, de som kostade 110kr stod att de skulle klara 100m men det gjorde de nog inte riktigt, tror det var i något optimalt idealfall som aldrig inträffar i verkligheten. Jag har hojen i ett barnvagnsrum om vintern och radiosignalen gick igenom de tjocka betongväggarna in till min lägenhet som ligger i samma plan. Dock hade jag problem i förra veckan är jag rullade ut och parkerade ca 30m utanför lägenheten i fri sikt. :confused: Väldigt underligt. Alltså den billigaste varianten kanske fungerar om du har parkeringen nära huset och placerar mottagern så nära mc:n som möjligt. De dyrare för runt 500kr bör kunna klara betydligt längre avstånd. Problemet är att man ger mycket pengar för en massa tjafs som inte behövs, det är ju bara en bra sändare/mottagare man vill åt. Jag har skaffat just det för ca 400kr och ska testa att sno ihop den idag.

Att driva kalaset kan göras på flera sätt och alla är rätt. Enklast för den som inte orkar tänka är att ta en linjär spänningsregulator typ LM317 (eller någon liknande) och ställa in den på rätt spänning. En sådan drivkrets kostar under 20kr... Kolla elfa och deras datablad så får du lite tips.

Sändare/mottagare:

Bifogat

• txrx.jpg
    txrx.jpg
    37.6 KB · Visningar: 394

Izze

There is no reality, only perception
Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Teutonia Mistral S - 2007
-> Spinky Spendrup
Snyggt jobbat!! Förra året hade jag tänkt göra exakt det du har gjort, men tiden gick och bla, bla..
Nu blev jag inspirerad att sätta igång :)
Ditt förslag med linjärregulator är nog enklast eftersom jag antar att sändaren ej drar för mycket ström, d.v.s. en switchad dc/dc kräver ofta lite strömförbrukning för att vara effektiv, ...etc. bla,bla..
Vilka problem råkade du ut för, om man får fråga? Bra att slippa gör samma misstag :)
Koppla mot PC och skicka mejl är klart intressant.
Skriv gärna hit och berätta hur det går!

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En fuling
Coolt. Den där sidan hade jag missat. Han bara testa TX/RX modulerna som hastigast i fredags innan jag drog hem från jobbet och de verkade fungera fint.

Problemen bestod nog av dåligt placering av den värdelösa antennen som finns på dörrklockan...

Shrek

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Spinky Spendrup skrev:
Coolt. Den där sidan hade jag missat. Han bara testa TX/RX modulerna som hastigast i fredags innan jag drog hem från jobbet och de verkade fungera fint.

Problemen bestod nog av dåligt placering av den värdelösa antennen som finns på dörrklockan...

Vad vill du ha för att bygga en kopia av det du bygger?? :rodnar
Jag börjar inse mina begränsningar. Hade säkert klarat av att följa en utförlig ritning med inköpslistan över allt som ingår och hur det är kopplat. Men inte "ta bara en spänningsregulator och ställ in den på rätt spänning med nåra motstånd" :confused: :crash

Izze

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Jag är elektronikingenjör och kan slänga ihop ett schema så småningom. Håll utkik här så skall jag sno ihop nått inom några veckor när jag får tid över.

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En fuling
Har kluddat lite ritningar. Ett utkast bara så inget är klart än. Använder några fjärrkontrollskodare just nu för att hålla saker och ting enkelt. Eventuellt slänger jag dit den överkryssade processorn när jag vill komplicera till det. Har inte ritat in interfacet till larmet än men det blir nog något simpelt med en transistor. Summern är bara något jag ritat dit så länge, blir nog något annat i slutändan. Ska kolla om jag kan få ner några bra antenndata i ritningen också. Byglingskontakten är rätt onödig om man inte vill kunna ändra adress, då är det bara att binda pinnarna till jord.

Bifogat

• pager.zip
    13.5 KB · Visningar: 191

gixxer_chrille

Sugen på att köra hoj igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Vatten hoj...SEA-DOO RXT.
Skitbra :tummenupp När du blir färdig med den så kan du väl göra en ritning på en laser dödare som är liten o effektiv mot farbror blå´s elaka laser strålar?

Izze

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Snyggt, här hänger man inte med :)
Orcad som schemaverktyg va?
En liten kommentar bara, /TA skall väl kopplas till GND istället för VCC via SW1, eftersom TE är aktivt låg?

Rock on!

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...