Jag har bara varit på två MotoGP, LeMans och Sachsenring.
Jag säger nog som Alatalo, att det beror lite på syftet med resan. Vill du åka på ett event med ett jäkla ös och massor av motorcykelintresserat folk som festar och lever rövare. Eller vill du åka och verkligen kolla på racing?
Jag hävdar att racing alltid är bäst på TV. Till banan åker man för upplevelsen, för att få känna lukten och höra ljudet. Både på LeMans och Sachsenring så var själva raceupplevelsen ganska pissig. På båda banorna såg man väldigt liten del av banan, trots att vi provade ganska många olika ställen och läktare. Desutom så pratar speakern på modersmålet, vilket gör att man inte fattar någonting alls. Så vill man verkligen hänga med i racet så är det ett måste att sitta vid någon av dom stora skärmarna, och helst på typ huvudläktaren.
Fransmännen är ju som dom är med att prata engelska och sånt. Gästfriheten är väl kanske inte den bästa heller. Maten på banan var katastrof, fanns typ bara några torra baugetter med nån torr köttbit/burgare i och en klick majonäs i varenda stånd/servering typ.
Sachsenring var mycket bättre tycker jag. Fortfarande såg man inte så värst bra, typ en eller två svängar, och speakern snackade bara tyska. Men atmosfären runt omkring var grym! Vi lyckades boka nån form av VIP-Camping precis vid banan, bara för husbilar och husvagnar. Det var ca. 5min prommenad från insläppet och den stora campingen. Vi gick bort till den stora campingen på kvällarna och drack bira i öltälten där. Där var det ett jäkla ös. Öltält som cirkustält, handelsgata, tivoli, mm. Och typ 70.000 pers som campade. Helt sjukt! En riktig upplevelse.
Skulle jag åka en gång till, för racingupplevelsen, så skulle jag välja ett engelskspråkigt land tror jag... Och sitta på huvudläktaren med en bra videoskärm i närheten.