Jag har en gammal oljepanna från tidigt 70-tal och som visat sig vara tillräckligt bra (bara några få procent sämre verkningsgrad än från en modern panna). Det räckte därmed att skaffa en liten brännare: PX21 (ger ca 20kW vid maxeffekt). Skruv från veckoförråd och småsäckar handlas på pall. Vattenburen värme i hela huset och med moderna termostater monterat.
Beställde senast en hel årsförbrukning från StoraEnso och de håller hyfsad kvalitet - möjligen att Agrol- och Telge-pelletsen jag kört med tidigare var lite bättre, men det är inget jag kunnat mäta mig till.
Jag har bytt brännarrör ett par gånger, men nu senast till rostfritt och det verkar hålla mycket bättre än de gamla gjutjärnsrören. Brännarelementet är möjligen lite risigt nu, för det är vissa startproblem ibland och tidigare lade brännaren av mitt under drift, vilket visade sig vara glappkontakt i anskutningen av flamsensorn. Systemet kräver tillsyn lite nu och då och en ursotning av röret en gång per vecka, men så är det också en mycket billig lösning. Nyare helsystemlösningar som sotar sig själva, kostar ett flertal gånger mer, men är en bra lösning om man saknar en bra panna från början.
Jag har 750 liter acktank med skiktladdare och styrning på tankens temperatur. Det satt från början två tankar inkopplat med tanke på vedeldning, men det ger ingen fördel nu med pellets (körde ett långt test första vintern för att jämföra energiåtgång). Den andra slavtanken är nu förresten till salu