Vilket pelletssystem?

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Har vedpanna nu med ackumulatortank. Vill byta till pellets. Finns ju hur mkt som helst att välja på. Någon här som har något att tipsa om. Ska alltså byta vedpannan till en modern panna med pelletsbrännare, skruv och förråd. Någon som har något vettigt och prisvärt system att tipsa om?
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Veto har grejerna för ett flexibelt system. Vetomat http://www.energiteknik.net/Braennare.html ,,, hade den i huset lag bodde i tidigare, man kopplar den till befintlig panna. I den kan du elda flis, briketter, pellets, nackdelen är att du får fylla de manuellt.
 
Last edited:

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
en annan varning är pelletsskruvar som är böjda( dvs där en lång böjbar skruv ligger i ett böjt rör, de har en tendens att strula...
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
jag återkommer ikväll efter att ha pratat med farsan.
Han är grym på detta med vad man bör köra för system.
 

Psychodad

Varför tar semestern alltid slut?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
i garaget
Hoj
Liten men naggande god KTM -12
Jag har en Fokus PE-20 (panna) med Iwabo Villa-S1 (brännare) och veckoförråd. duger bra till att värma upp en dåligt isolerad villa även när det är -15 ute. Har egentligen aldrig strulat speciellt mycket förutom att jag har fått byta lite slitdelar.

Om du väntar till våren så är den dessutom till salu pga bergvärme...
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Jag körde Ecotec i förra kåken. Den var den brännare med minst underhåll när jag köpte. Den har inget roster som strular utan matar på pellets underifrån med roterande brännarkopp. Köpte pelletspanna från Effecta. Allt har funkat kanon i flera år.
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Här byttes det till pellets. Det blir ju inte direkt någon jätte värme men... Själva grundvärmen finns ju alltid. Men... Dyrt!

Nu kör vi med ved i kaminen istället.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Här byttes det till pellets. Det blir ju inte direkt någon jätte värme men... Själva grundvärmen finns ju alltid. Men... Dyrt!

Nu kör vi med ved i kaminen istället.

Pellets är det billigaste sättet att värma ett hus frånsett ved om man har egen skog och lägger ner massor med arbete.

Värme blir det precis så mycket som man eldar upp för. Ni kanske har problem med ert system?
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Pellets är det billigaste sättet att värma ett hus frånsett ved om man har egen skog och lägger ner massor med arbete.

Värme blir det precis så mycket som man eldar upp för. Ni kanske har problem med ert system?

Jo... Billigaste visste jag ej. Men det är ju endå ett par kronor.

Ja vi har ganska fel rum så luften ventileras till andra rum. Har försökt med olika grejer men... Inget som funkar ordentligt. Så det är väll mest våra rum här i huset som är "fel" för att sprida värmen.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jo... Billigaste visste jag ej. Men det är ju endå ett par kronor.

Ja vi har ganska fel rum så luften ventileras till andra rum. Har försökt med olika grejer men... Inget som funkar ordentligt. Så det är väll mest våra rum här i huset som är "fel" för att sprida värmen.

Jag skulle säga att eran värmelösning inte är anpassad till huset. Installera ordentliga grejer så blir det finfint.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Jo... Billigaste visste jag ej. Men det är ju endå ett par kronor.

Ja vi har ganska fel rum så luften ventileras till andra rum. Har försökt med olika grejer men... Inget som funkar ordentligt. Så det är väll mest våra rum här i huset som är "fel" för att sprida värmen.

Jag förutsätter att det talas om vattenburen värme här. Ventilera luft till andra rum fattar jag inte vad du menar med, man brukar ha ett (eller flera) element per rum som sköter det. Eller har jag fattat något helt fel nu?


Jag har en gammal Albin ved/oljekombi som matas av en PellX-brännare. Den matas av en skruv från ett veckoförråd (rymmer knappt 200kg). Brännaren matas ovanifrån via skruven. Inget strul med koppar osv, bara en fläkt och ett värmeelement.
Pannan är kopplad till en 750l ack-tank. Planerar lite för att koppla på solpaneler till tanken som kan sköta behovet på sommaren och ta bort kanske en månads eldande på vår och en på hösten.
Tycker mig ha märkt att de nya (billigare) pelletsen från Stora Enso är sämre än de gamla från LaxåPellets. De från Laxå höll lixom ihop bättre och dammade inte så mkt.
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Jag körde Ecotec i förra kåken. Den var den brännare med minst underhåll när jag köpte. Den har inget roster som strular utan matar på pellets underifrån med roterande brännarkopp. Köpte pelletspanna från Effecta. Allt har funkat kanon i flera år.
Jo dom har jag funderat på. Verkar vara prisvärda grejer.

Dock så har jag spanat in mig lite på CTC. Dom verkar bygga rediga grejer med en massa erfarenhet i bagaget. Lite dyra men tror man vinner på det i längden.
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
Pratade just med farsan.
Han kör på JanFire med panna från dem med.
Den har gått i 11år utan problem.

Dock säger han att kolla upp pris för ett "helpaket" från flera leverantörer, ink garantier service etc etc
De flesta är ungf i samma kvalite nuförtiden så då är det pris, garantier, service som borde avgöra.
 

Ruune

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2007
Ort
Ljungskile
Hoj
Suzuki SV650N -99
Jag har värmebaronens pelletsbrännare och panna.
Det funkar klockrent för mig iaf.
Har inte strulat en enda gång och det är 5:e vintern nu sen installation.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag har en gammal oljepanna från tidigt 70-tal och som visat sig vara tillräckligt bra (bara några få procent sämre verkningsgrad än från en modern panna). Det räckte därmed att skaffa en liten brännare: PX21 (ger ca 20kW vid maxeffekt). Skruv från veckoförråd och småsäckar handlas på pall. Vattenburen värme i hela huset och med moderna termostater monterat.

Beställde senast en hel årsförbrukning från StoraEnso och de håller hyfsad kvalitet - möjligen att Agrol- och Telge-pelletsen jag kört med tidigare var lite bättre, men det är inget jag kunnat mäta mig till.

Jag har bytt brännarrör ett par gånger, men nu senast till rostfritt och det verkar hålla mycket bättre än de gamla gjutjärnsrören. Brännarelementet är möjligen lite risigt nu, för det är vissa startproblem ibland och tidigare lade brännaren av mitt under drift, vilket visade sig vara glappkontakt i anskutningen av flamsensorn. Systemet kräver tillsyn lite nu och då och en ursotning av röret en gång per vecka, men så är det också en mycket billig lösning. Nyare helsystemlösningar som sotar sig själva, kostar ett flertal gånger mer, men är en bra lösning om man saknar en bra panna från början.

Jag har 750 liter acktank med skiktladdare och styrning på tankens temperatur. Det satt från början två tankar inkopplat med tanke på vedeldning, men det ger ingen fördel nu med pellets (körde ett långt test första vintern för att jämföra energiåtgång). Den andra slavtanken är nu förresten till salu :)
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Har en Janfire med skruv och eget veckoförråd, är inne på 3:e vintern nu utan problem.

Ni som kör med accar, jag har två 500L som står i garaget men inte inkopplade, jag har funderat på att sätta in dem men inte kommit så långt.
Rent logiskt tycker jag att det borde bli bättre om brännaren får gå för full effekt tills accarna är varma mot att få starta och köra en liten stund tills pannan är varm och sedan stanna igen, men det är inget jag eg har något belägg för, någon som har koll?
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Jag har värmebaronens pelletsbrännare och panna.
Det funkar klockrent för mig iaf.
Har inte strulat en enda gång och det är 5:e vintern nu sen installation.

Pratade just med farsan.
Han kör på JanFire med panna från dem med.
Den har gått i 11år utan problem.

Dock säger han att kolla upp pris för ett "helpaket" från flera leverantörer, ink garantier service etc etc
De flesta är ungf i samma kvalite nuförtiden så då är det pris, garantier, service som borde avgöra.
Dom två har jag också spanat in. JanFire är väl den jag funderat på mest förrutom CTC. Ska boka in en gubbe som har installerat olika märken under en massa år som får göra en offert. Det lilla jag frågade på telefon så sa han iaf att CTC var riktigt bra grejer som också har ett bra styrprogram så man kan sänka driften medan man inte är hemma mm.

Jag har en gammal oljepanna från tidigt 70-tal och som visat sig vara tillräckligt bra (bara några få procent sämre verkningsgrad än från en modern panna). Det räckte därmed att skaffa en liten brännare: PX21 (ger ca 20kW vid maxeffekt). Skruv från veckoförråd och småsäckar handlas på pall. Vattenburen värme i hela huset och med moderna termostater monterat.

Beställde senast en hel årsförbrukning från StoraEnso och de håller hyfsad kvalitet - möjligen att Agrol- och Telge-pelletsen jag kört med tidigare var lite bättre, men det är inget jag kunnat mäta mig till.

Jag har bytt brännarrör ett par gånger, men nu senast till rostfritt och det verkar hålla mycket bättre än de gamla gjutjärnsrören. Brännarelementet är möjligen lite risigt nu, för det är vissa startproblem ibland och tidigare lade brännaren av mitt under drift, vilket visade sig vara glappkontakt i anskutningen av flamsensorn. Systemet kräver tillsyn lite nu och då och en ursotning av röret en gång per vecka, men så är det också en mycket billig lösning. Nyare helsystemlösningar som sotar sig själva, kostar ett flertal gånger mer, men är en bra lösning om man saknar en bra panna från början.

Jag har 750 liter acktank med skiktladdare och styrning på tankens temperatur. Det satt från början två tankar inkopplat med tanke på vedeldning, men det ger ingen fördel nu med pellets (körde ett långt test första vintern för att jämföra energiåtgång). Den andra slavtanken är nu förresten till salu :)
Hade min panna varit så bra så skulle jag ju ha gjort så. För att hålla värmen uppe under vintern utan att elpatronerna går igång så måste man ha eldandet som heltidsjobb. :näsblod
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Har en Janfire med skruv och eget veckoförråd, är inne på 3:e vintern nu utan problem.

Ni som kör med accar, jag har två 500L som står i garaget men inte inkopplade, jag har funderat på att sätta in dem men inte kommit så långt.
Rent logiskt tycker jag att det borde bli bättre om brännaren får gå för full effekt tills accarna är varma mot att få starta och köra en liten stund tills pannan är varm och sedan stanna igen, men det är inget jag eg har något belägg för, någon som har koll?

När brännaren väl går, så ska den helst köra fullt för att vara mest effektiv och det ger ju ett överskott av energi när det inte är extremt smällkallt ute. Den överskottsvärmen ska laddas in i acktankarna. Ju större tank desto bättre kan tyckas, men det finns tydligen någon sorts brytgräns för olika system (jag märkte i alla fall ingen skillnad mellan 750 liter och 1500). Så helt rätt - bara att installera tankarna!
 
Nyheter
Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Top