Vilket stål till 12-bar?

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Ska loppa ihop egen hjuliebar och undrar lite vilket stål samt dimmension på ämnet man bör välja? Andra tips är välkomna eller om någon RÅKAR ha en färdig till GSXR1000 03-04 liggande:näsblod
 

meckis

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2006
Ort
uppsala
Hoj
sxv550 - 450crf
Jag mätte lite på bakramen och hur mycket jag skulle få plats med under kåporna.

Hållbarheten bestäms ju av tjockleken på godset, samt hur långt skrapan sticker ut.

Min byggde jag i olika dimensioner där förstärkningen av bakramen är byggt av 25 mm brett och 3 mm tjock gods. Själva utsticket är byggt av 35x 3 men detta pga. att skrapan bygger bara en dm ut från förstärkningen. Sen är själva skrapan av en dunderklump som jag inte kommer ihåg måtten på.

Jag åkte till en affär som heter Uppsala handelsstål AB, borde ju finnas en liknande i din stad. Där förklarade jag vad jag skulle göra och de tog fram det stål som de tyckte var tillräckligt stark. Sen var det bara att svetsa, kapa böja o svära en hel del.

Min är alltså byggd med förstärkningar lite varstans och utan dem skulle mina dimensioner vara lite klena. Det vart billigt dock 184 kronor + lite färg och hemma gjord "puck" på den.





Ska loppa ihop egen hjuliebar och undrar lite vilket stål samt dimmension på ämnet man bör välja? Andra tips är välkomna eller om någon RÅKAR ha en färdig till GSXR1000 03-04 liggande:näsblod
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag mätte lite på bakramen och hur mycket jag skulle få plats med under kåporna.

Hållbarheten bestäms ju av tjockleken på godset, samt hur långt skrapan sticker ut.

Min byggde jag i olika dimensioner där förstärkningen av bakramen är byggt av 25 mm brett och 3 mm tjock gods. Själva utsticket är byggt av 35x 3 men detta pga. att skrapan bygger bara en dm ut från förstärkningen. Sen är själva skrapan av en dunderklump som jag inte kommer ihåg måtten på.

Jag åkte till en affär som heter Uppsala handelsstål AB, borde ju finnas en liknande i din stad. Där förklarade jag vad jag skulle göra och de tog fram det stål som de tyckte var tillräckligt stark. Sen var det bara att svetsa, kapa böja o svära en hel del.

Min är alltså byggd med förstärkningar lite varstans och utan dem skulle mina dimensioner vara lite klena. Det vart billigt dock 184 kronor + lite färg och hemma gjord "puck" på den.

Cool, hur gjorde du "pucken"? Min bakramsinfästning är typ det starkaste på hela hojen men själva bakramen är ju alupiss som på alla andra hojar. Den är redan krokig så det gör inte så mycket.
 

meckis

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2006
Ort
uppsala
Hoj
sxv550 - 450crf
Ja pucken fick jag av en polare som är flygmek och som hade till gång till teflon eller vad det nu heter. Så han skänkte mig en bit som jag såga till o satte fast. Måste ju finnas att köpa nånstans oxå.

Sen vet man ju aldrig hur det slutar och om min modell håller men jag tyckte det var värt ett försök eftersom det kost knapp 200 spänn. Sen köpte jag 3 meter av de båda dimensionerna och använde inte ens hälften så egentligen är det 100 spänn. lite huvudvärk och en hyfsad bränna från svetsblänket då jag tigade i t-shirt :tummenupp .

Men det är alltid skoj att bygga nått eget.


Cool, hur gjorde du "pucken"? Min bakramsinfästning är typ det starkaste på hela hojen men själva bakramen är ju alupiss som på alla andra hojar. Den är redan krokig så det gör inte så mycket.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top