Vill du att det ska byggas en roadracingbana i Stockholm?

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Tyvärr är nog den politiker i Sthlm som föreslår en motorbana i sthlmsområdet politisk stendöd, detta med tanke på att denna fråga har stötts i våt och torrt så länge jag kan minnas och ingenting har någonsin hänt...sthlm stadhus stoppade planerna på STCC i värtahamnen synnerligen effektivt och statliga Vasakronan ville inte ha någon motorsport på Tullinge pga av deras miljöpolicy...

Våra politiker i sthlm hatar det mesta med förbränningsmotorer och gör det mesta för att försvåra det mesta av utövandet, och bland våra riksdagsvalda ligger nog intresset och kunskapen om motorsport i samma klass som kunskapen och intresset hos Fru Tingsgård...skulle idén komma från någon riksdagsman(eller kvinna) skulle antagligen banan byggas i något regionalt stödområde med hjälp av sthlmspengar...

Nu är jag väldigt negativ men detta är nog sanningen och tyvärr kommer nog aldrig någon politiker att ens bry sig vad som skrivs på denna sida...

Wip

Minst 2 mil.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC
Visst finns det ett par banor i mellansverige, men ingen som håller speciellt hög klass. Nästa orsak till varför jag skrev Jönköping är för att det ligger faktiskt mest centralt i Sverige. Att man sedan skulle lyckas få mer publik till en bana utanför huvudstaden låter kanske mer troligt, men det beror givetvis på vad det handlar om för storlek på tävlingarna. SM eller dyligt troligen mer folk, men om vi snackar GP eller varför inte F1 spelar det ingen roll var det ligger. Lär vara utsålt i alla fall.

Det är i alla fall vad jag tror. Jag skulle inte få närmare till en bana om den hamnade i Jönköping, sorgligt nog, men defenitivt inte heller om den hamnade i Stockholm. Alla som kör skulle givetvis vilja att det låg en bra bana några minuter bort, det fungerar tyvärr inte :(

// Wip

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Wip skrev:
Visst finns det ett par banor i mellansverige, men ingen som håller speciellt hög klass. Nästa orsak till varför jag skrev Jönköping är för att det ligger faktiskt mest centralt i Sverige. Att man sedan skulle lyckas få mer publik till en bana utanför huvudstaden låter kanske mer troligt, men det beror givetvis på vad det handlar om för storlek på tävlingarna. SM eller dyligt troligen mer folk, men om vi snackar GP eller varför inte F1 spelar det ingen roll var det ligger. Lär vara utsålt i alla fall.

Det är i alla fall vad jag tror. Jag skulle inte få närmare till en bana om den hamnade i Jönköping, sorgligt nog, men defenitivt inte heller om den hamnade i Stockholm. Alla som kör skulle givetvis vilja att det låg en bra bana några minuter bort, det fungerar tyvärr inte :(

// Wip

Ähh. ni hade chansen med anderstorp, men den har sura kärringar och politiker supit bort :va
Tror inte en bana till i de trakterna skulle gynna de banor som faktiskt ligger väldigt nära där redan.
Runt mälaren bor det väldigt mycket mer folk, och det skulle gynna banägaren otroligt, mer än att bara satsa på att få ett eller två stora arrangemang per år.

Relapse

I'm on a lonely road
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
Wip skrev:
Visst finns det ett par banor i mellansverige, men ingen som håller speciellt hög klass. Nästa orsak till varför jag skrev Jönköping är för att det ligger faktiskt mest centralt i Sverige.

Det stämmer inte om man ser det demografiskt, vilket är det intressanta i sammanhanget. Om en bana ska byggas där det finns mest människor så är inte Jönköping särskilt centralt alls. Då är mälardalen och särskilt Stockholms län mera lämpligt.

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB1000RA
Macke skrev:
Huh? Vart fan ligger den där? Nyköping?
Har aldrig hört talas om, är ju inte så lång för oss att åka Andreas! :tummenupp

Den såg rätt lik Mantorp ut på banskissen... :D
Start/mål - vänster - lååång höger - chikan - lååååååång raka - 180 grader höger - vänster - skarp höger - skarp väster ut på start/mål

När provkör vi??? :D

Banan ligger i Björkvik..
De som äger banan vill visst öppna nått typ av test center och även ha ban aktivitet.
Men halva banan låg tydligen i katrinehols komun och andra halvan i Nkp komun..
Och det var visst Nkp komun som inte ville ha den..
Utredning pågår tydligen...

//Nichlas

Wip

Minst 2 mil.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC
Relapse skrev:
Det stämmer inte om man ser det demografiskt, vilket är det intressanta i sammanhanget. Om en bana ska byggas där det finns mest människor så är inte Jönköping särskilt centralt alls. Då är mälardalen och särskilt Stockholms län mera lämpligt.

För att visa vad jag syftade på, dra en cirkel på ca 30mil runt Jönköping. Vad täcks in? Stockholm, Malmö, Göteborg, mm. Om man däremot tar det faktum att det bor betydligt mycket mer folk i mälardalen / Stockholm blir resultatet att en bana mitt mellan Uppsala, Västerås och Stockholm kanske skulle vara en bättre investering. Vad som gynnar vilket eller varför och när har jag inte vägt in alls. Fel, javisst, man är vä ingen politiker.

// Wip

Therudeboy

Guest
oFFkeFF skrev:
Ähh. ni hade chansen med anderstorp, men den har sura kärringar och politiker supit bort :va
Tror inte en bana till i de trakterna skulle gynna de banor som faktiskt ligger väldigt nära där redan.
Runt mälaren bor det väldigt mycket mer folk, och det skulle gynna banägaren otroligt, mer än att bara satsa på att få ett eller två stora arrangemang per år.

Det dumma jävla lednings folket som gjort bort sig här i a-torp.

Hade smokey levt idag hade vi fortfarande haft F1 och Gp tävlingar.

velocitat

Addicted To Speed
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
R6
Hårding skrev:
Tyvärr är nog den politiker i Sthlm som föreslår en motorbana i sthlmsområdet politisk stendöd, detta med tanke på att denna fråga har stötts i våt och torrt så länge jag kan minnas och ingenting har någonsin hänt...sthlm stadhus stoppade planerna på STCC i värtahamnen synnerligen effektivt och statliga Vasakronan ville inte ha någon motorsport på Tullinge pga av deras miljöpolicy...

Våra politiker i sthlm hatar det mesta med förbränningsmotorer och gör det mesta för att försvåra det mesta av utövandet, och bland våra riksdagsvalda ligger nog intresset och kunskapen om motorsport i samma klass som kunskapen och intresset hos Fru Tingsgård...skulle idén komma från någon riksdagsman(eller kvinna) skulle antagligen banan byggas i något regionalt stödområde med hjälp av sthlmspengar...

Nu är jag väldigt negativ men detta är nog sanningen och tyvärr kommer nog aldrig någon politiker att ens bry sig vad som skrivs på denna sida...

Ok, du har säkert rätt i mycket av det du skriver, tyvärr. Men ett faktum kvarstår. Det finns ju redan motorbanor av olika slag, i hela landet men även på flera ställen runt Stockholm. Antagligen är en asfaltsbana dyrare än en crossbana men då handlar det om pengar igen och det har vi väl ändå kommit överrens om att Stockholm har goda förutsättning för att klara av. Problemet verkar snarare vara buller, miljöpolicy och allmänt ointresse (från politikerna). Hur kan då alla dessa crossbanor uppstå och överleva?!

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
velocitat skrev:
Problemet verkar snarare vara buller, miljöpolicy och allmänt ointresse (från politikerna). Hur kan då alla dessa crossbanor uppstå och överleva?!

Uppstår det nya crossbanor? Är det inte tvärt om? Den i Barkaby ska bort. När byggdes en ny?

Det måste ju finnas ett tydligt och gångbart motiv för ett så kontroversiellt projekt som en motorsportanläggning i Stockholm. Formulera det!

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Iceman1975 skrev:
Banan ligger i Björkvik..
De som äger banan vill visst öppna nått typ av test center och även ha ban aktivitet.
Men halva banan låg tydligen i katrinehols komun och andra halvan i Nkp komun..
Och det var visst Nkp komun som inte ville ha den..
Utredning pågår tydligen...

//Nichlas

Okej! hittade det.. ligger i Humlekärr. Fårla åka dit å spana in banan....

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Nyteknik skrev:
Uppstår det nya crossbanor? Är det inte tvärt om? Den i Barkaby ska bort. När byggdes en ny?

Det måste ju finnas ett tydligt och gångbart motiv för ett så kontroversiellt projekt som en motorsportanläggning i Stockholm. Formulera det!
Det där med crossbanor är faktiskt ett intressant jämförelseobjekt. Alla som varit på en crossbana vet att det bullrar ganska rejält när trettio stora fyrtaktare sticker iväg samtidigt men likväl lyckas de leva i harmoni med sin omgivning. Om det uppstår nya och hur det är i Stockholm vet jag inte, men i Skåne har vi massor av crossbanor, varav en del i nära anslutning till stadsbebyggelse. Skivarpsbanan ligger precis i utkanten av samhället t ex. Det skulle vara intressant att veta vad det är som gör att deär accepterade medan RR-banor inte är det. Personligen gissar jag på att crossbanorna har en mycket bättre lokal anknytning, många på orten kör på banan, och är med i det lokala förenings.- och idrottslivet på ett helt annat sätt än RR-folket. Crossen lyckas engagera hela familjer. Farsan och barnen är ute och kör medan morsan säljer korv och läsk i klubbstugan. Det är också en mycket större sport om man ser till antalet utövare.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Bingo skrev:
Det där med crossbanor är faktiskt ett intressant jämförelseobjekt. Alla som varit på en crossbana vet att det bullrar ganska rejält när trettio stora fyrtaktare sticker iväg samtidigt men likväl lyckas de leva i harmoni med sin omgivning. Om det uppstår nya och hur det är i Stockholm vet jag inte, men i Skåne har vi massor av crossbanor, varav en del i nära anslutning till stadsbebyggelse. Skivarpsbanan ligger precis i utkanten av samhället t ex. Det skulle vara intressant att veta vad det är som gör att deär accepterade medan RR-banor inte är det. Personligen gissar jag på att crossbanorna har en mycket bättre lokal anknytning, många på orten kör på banan, och är med i det lokala förenings.- och idrottslivet på ett helt annat sätt än RR-folket. Crossen lyckas engagera hela familjer. Farsan och barnen är ute och kör medan morsan säljer korv och läsk i klubbstugan. Det är också en mycket större sport om man ser till antalet utövare.

Crossåkarna har samma problem faktiskt, och de har fått det värre sen fyrtaktarna gjorde intåget på banorna.
Men det är enklare för dem att flytta sin verksamhet, crossbanor kostar inte i närheten av vad asfaltsbanor kostar, det är si stort sett bara att hitta lämplig mark och sen skakta en bana(sen ska det ju till en del underhåll för att banan ska hålla, men det är en annan femma).

velocitat

Addicted To Speed
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
R6
Nyteknik skrev:
Uppstår det nya crossbanor?
Ja. Inte fan skapade Gud dem i samma veva som resten av skiten..
Nyteknik skrev:
När byggdes en ny?
Vet inte. Ointressant. Någon gång tilläts de byggas och de byggdes.

Men visst har du rätt. Ett tydligt och gångbart motiv måste vi ju ha för att sälja det. Jag kan inte spotta ur mig något sådant på rak arm men det borde väl inte vara omöjligt.

Några argument:
- Antal medborgare med intresse (SMC 81.000 + övr motororganisationer). Dessa saknar en arena i Stockholmsområdet. Här får SMC komplettera med argument.
- Motorsporten leder utvecklingen mot mer miljövänliga motorer pga högt ställda krav.
- Motorsporten leder utvecklingen mot säkrare fordon.
- Företag a, b och c är intresserade av finansiering av projektet.
- Stockholm skulle få ytterligare en attraktion som drar turister.

Det är bara att fylla på..

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB1000RA
Swedie skrev:
Okej! hittade det.. ligger i Humlekärr. Fårla åka dit å spana in banan....

Alltså..
Det som finns där nu är inte mycket att ha(har jag hört!!).... typ en raka bara..
Tror killarna på Lazzat.nu har lite bättre koll på hur det ser ut där..
Dålig asfalt och så...

Men det är det som de tänkte bygga som är av intresse..
Banan man ser på deras hemsida ser bra ut....
Men i verkligheten.. Inget att ha...än..(har jag hört)

//Lännström

Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Det kanske krävs en liten uppoffring av oss motornördar också?
Så himla svårt kan det inte vara att låta alla tävlingsfordon gå
på metanol. Se bara på den Svenska Speedway'en som t.o.m.
är sponsrat av Miljöpartiet!

Hårding skrev:

Chribba

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6
Jag vill verkligen ha en bana, men jag tror inte på en STOR F1 och moto-gp bana. Om Sverige skulle ha en bana med F1-status så kommer den max att vara fullsatt 3 ggr per år. Vid F1 moto-gp och kanske STCC. Detta har jag svårt att se att det kan gå ihop rent ekonomiskt.

Hur ska sedan en mc-klubb med mestadels förare som kör utan sponsorer ha råd att ha träningstider på en sådan bana? För mig passar det bättre med en mindre bana, nära Stockholm med mycket träningstider. Upptagningsområdet är som sagt stort och intresset finns, men skippa drömmar om F1 och moto-gp...

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Problemet är väl att det redan har offrats blod svett och tårar av många motornördar genom tiderna i Sthlm men inget har hänt...crossbanor och speedway finns det än så länge men det är endast för att politikerna lever i tron att det är arbetarklasssporter som utövas av killar på skitiga verkstadsgolv, asfaltsracing klassar politkerna med största sannolikhet som en rikemanssport som dessutom bara är onödig med dyra bilar/tobaksreklam/kvinnoförnedrande(knappast något politiskt korrekt) samt även miljöförstörande...

Tro mig, jag skulle inget annat än vilja ha en bana att kolla in racing på i Sthlm men risken är nog obefintlig, men vem vet SVEMO/Bilsportförbundet kanske har något som man kan organisera sig i om man vill jobba för en bana i Sthlm

Fanken vad man är negativ...

ola

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jo
Wip skrev:
Visst skulle det vara trevligt med en bana i Tokholm, eller varför inte lite mer centralt, Jönköping eller nåt. Då har alla lika långt, men att få det hela vägen tror jag kan vara ganska svårt.

// Wip

Då har ju alla lika långt!!!?!?!?
Vad hade du i matte då?
Om vi lägger en i mitten av sverige så är det lika lång från norra landsändan som från den södra!

Helt klart ska en ny bana ligga i norra sverige, det är där alla pengar finns, skog och vattenkraft mm som skänks till fjollorna i fjollträsk!

Jag har 90mil till närmaste bana (som det går någon sm/so tävling på) och jag är mycket väl medveten om att det är många som har betydligt längre. Så jag klagar inte. Men det är rätt dyrt med kvälsträningarna!

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En röd
FireSalle skrev:
Varför Stockholm?

Kanske för att det inte finns en enda j*vla motorbana i närheten av Sveriges huvudstad. För oss som bor här är det ju ca 20 mil till närmsta banan (undantaget Gotland som är kortare bit men tidsmässigt längre)

Tänk efter...

Sviestad ca 20 mil
Gelleråsen ca 25 mil
Anderstorp ca 50 mil
Kinnekulle ca 50 mil även där....osv

(nej jag har inte mätt med tripmätare men det är ungefär vad det handlar om) :gråta

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Hårding skrev:
...crossbanor och speedway finns det än så länge men det är endast för att politikerna lever i tron att det är arbetarklasssporter som utövas av killar på skitiga verkstadsgolv...

Men så är det ju. Och så är det generellt med motorsport. Andelen akademiker bland landets aktiva RR-, enduro-, cross- och speedwayutövare är knappast stor. Men att det skulle vara av betydelse för chanserna att få en asfaltsbana i Stockholm? Nä.

Frågan är långt ifrån ny och den som gräver bara lite grand finner säkert några uppenbara skäl till varför ingen anläggning har byggts.

SMC och SVEMO har knappast priser i lobbying att vänta. Att tro att dessa organisationer skulle kunna bidra till att få en motorstadion i Stockholm byggd är nog att bedra sig själv.

Fan vet vad som krävs!

Det är något speciellt med oss i Norden. Här finns inga seriösa asfaltsbanor. Överallt annars i Europa: Österrike, Tjeckien, Belgien, Holland. Knappast länder som ligger före Sverige i sektorn fordonstillverkning. Men likt förbannat har de banor som det körs F1 och MotoGP på. :va

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras