Vill du att det ska byggas en roadracingbana i Stockholm?

Bjorn N

Hjärnan är som yoghurt.
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
hojlös.
Det tyngsta argumentet borde väl vara att en bana i stockholm kanske kan rädda några hojåkare per år. Alla kommer inte välja att gasa av sig på en bana, men jag vet att hade jag chansen så skulle jag nog ta den. Bor man i stockholm och knappt har råd med bensinen i tanken efter att försäkringsbolaget tagit sin del av kakan, så tar det emot att dra iväg minst 25-30 mil med allt vad det innebär för att köra med risk för crasher och svårighet att ta sig hem etc. Vilket innebär att folk tokkör på de vägar som finns.

Köra fort med hoj på allmän väg kommer alltid vara en del av tjusningen för en del, men jag tror rent spontant att vi borde kunna bli av med en del dödsolyckor med hjälp av en bana att gasa av sig på.

Tycker själv det är ett rätt uppenbart argument, men såg ingen innan mig som nämnt detta? Har jag fel?
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Bjorn N skrev:
Det tyngsta argumentet borde väl vara att en bana i stockholm kanske kan rädda några hojåkare per år. Alla kommer inte välja att gasa av sig på en bana, men jag vet att hade jag chansen så skulle jag nog ta den. Bor man i stockholm och knappt har råd med bensinen i tanken efter att försäkringsbolaget tagit sin del av kakan, så tar det emot att dra iväg minst 25-30 mil med allt vad det innebär för att köra med risk för crasher och svårighet att ta sig hem etc. Vilket innebär att folk tokkör på de vägar som finns.

Köra fort med hoj på allmän väg kommer alltid vara en del av tjusningen för en del, men jag tror rent spontant att vi borde kunna bli av med en del dödsolyckor med hjälp av en bana att gasa av sig på.

Tycker själv det är ett rätt uppenbart argument, men såg ingen innan mig som nämnt detta? Har jag fel?

Kan bara hålla med. Jag skulle ta det lugnare på gatan om jag kunde gasa av mig på en bana då och då.
 

velocitat

Addicted To Speed
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Stan
Hoj
R6
Bra argument Björnen. Tänkte också på det. Det gäller att komma på motiven som kan få de elaka politikerna och miljöorganisationerna att mjukna.
Kollade lite statistik över Stockholms län:

10% av svårt skadade i trafiken är motorcyklister (c:a 100 pers/år)
10% av dödade i trafiken är motorcyklister (c:a 5 pers/år)

Vet inte vad detta kostar samhället och landstinget men om vi säger att mc-förarna i Stockholm skulle bli 10% säkrare av en racebana borde bara det vara en besparning på åtminstone några miljoner per år.

Frågan är om någon politiker är beredd och offra x antal medborgare för x antal miljoner i investering...
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
nej, troligen blir det aldrig nån bana här ute.

Det är bråk om presis allting, det låter illa, folk kör för fort de är fula, det luktar illa osv i oändlighet.
Lyckas nåt steg gå igenom i byggande eller annordnande så är det nån som lämnar in protester och så håller det på.
Vikingstrippen där i Hallstavik lär det knappst bli nåt av trots att den var planerad ute långt åt helvete på en åker, där det inte bodde en käft.
Den i Enköping fins det väl inga stålar till egentligen.


som sagt jag har 5 golfbanor inom 4-5 mils radie, och det planeras en till, även har millioner med skattepengar satsats för att bygga en del av dem, knappst i allmännytta, men det är ju så fint med golf.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Det vore ju helt underbart med en bana i stockholms närhet!

Men det finns ju ett visst motstånd till det tyvärr!
Men visst skulle det spara massor av liv i trafiken.
Inte bara för att man kanske skulle köra lugnare i trafiken.
Utan det faktum att fler tar chansen att lära sig köra sina hojar på ett säkert sätt jämfört med allmän väg!!!

Ja!
Bygg en bana! :tummenupp
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Bjorn N skrev:
Det tyngsta argumentet borde väl vara att en bana i stockholm kanske kan rädda några hojåkare per år. Alla kommer inte välja att gasa av sig på en bana, men jag vet att hade jag chansen så skulle jag nog ta den. Bor man i stockholm och knappt har råd med bensinen i tanken efter att försäkringsbolaget tagit sin del av kakan, så tar det emot att dra iväg minst 25-30 mil med allt vad det innebär för att köra med risk för crasher och svårighet att ta sig hem etc. Vilket innebär att folk tokkör på de vägar som finns.

Köra fort med hoj på allmän väg kommer alltid vara en del av tjusningen för en del, men jag tror rent spontant att vi borde kunna bli av med en del dödsolyckor med hjälp av en bana att gasa av sig på.

Tycker själv det är ett rätt uppenbart argument, men såg ingen innan mig som nämnt detta? Har jag fel?

Ja, du har nog fel. I omgivningarna runt Nürburgring sker det en jävla massa mc-olyckor med dödlig utgång. Och efter ett motorevenemang på väg hem från banan ska alla göra som sina förebilder och kör som fan - inte sällan av vägen och ihjäl sig. Att förare skulle "öva säkerhet" på banan är knappast heller trovärdigt. Säkerhetsmotivet åker i det runda arkivet.

Stora ekonomiska och politiska intressen måste tillfredfställas för att något så kontroversiellt som en stor asfaltsbana i Stockholm ska byggas.

Som sagt: sök efter och presentera motiven!
 

Bjorn N

Hjärnan är som yoghurt.
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
hojlös.
Nyteknik skrev:
Ja, du har nog fel.

Joo.. jag vet att detta är bevisat när det gäller folk som genomgått säkerhetskurser för bil. Dvs att man som en "säkrare" bilförare faktiskt blir inblandad i fler olyckor än annars.. Hoppades att det skulle vara tvärtom för hojåkare.

Däremot kan jag prata för mig själv och nästan lova att jag kommer överleva längre om det byggs en bana i närheten av stockholm. Vilket är lite oroväckande med tanke på utsikterna..

.. men.. nu är Nurburgring en ganska speciell bana, både som bana betraktat och dess läge, vilket innebär att vi har en väldans massa internationella galningar i trakterna kring banan.. och nere i Europa så har jag fått känslan av att folk dör som flugor på vägarna. Om vi jämför med våra svenska förhållanden.. hur ser det ut då?

Dvs hur ser antalet mc-olyckor ut i trakterna kring våra svenska banor, är det större antal olyckor per kilometer än jämfört med övriga delar av landet? Nån som vet var man kan få tag på denna info?
 

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
Bjorn N skrev:
Köra fort med hoj på allmän väg kommer alltid vara en del av tjusningen för en del, men jag tror rent spontant att vi borde kunna bli av med en del dödsolyckor med hjälp av en bana att gasa av sig på.

Väldigt vettigt.... men det handlar inte bara om att "gasa av sig på bana".

Utan även att man lär sig vad hojen tål och vad man själv mäktar med, under något sånär "säkra former". och det kanske kan bidra till att man kör bättre på allmän väg.

Många som kommer in i en kurva, o tycker det går lite för fort.. dom börjar bromsa istället för att lägga ner hojen o ta kurvan med lite harmoni. O börjar man bromsa, ja då är man strax ute i periferin.

Det är harmoni att köra på bana...!! Så ÄR det.!!!
 

KRK

Banåkning forever
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Södertälje
Hoj
Yamaha YZF R7
YEP!

Jag undrar stilla:
Voffo, voffo, voffo e di på dette vise.

Klart att det borde finnas en bana i Stochholmstrakten. I närheten av Arlanda låter som en utmärkt ide. Blir ju svårt att gnälla om att hojarna bullrar då... :D Tyvärr verkar det som att det blåser lite motvind...i nivå med orkan... :(

Kanske lite namnunderskrifter och en gemensam attack skulle kunna få till en bana på sikt? (Helst innan man är pancho...)
 

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Husaberg
Har möjligen helt fel. Men det verkar som friheten är rätt så berövad här hemma. Politiker har för stor makt. De verkar utöva godtycke. Dagligen förvånas man(jag) över hur lokala politiker stoppar saker bara för att - "Nej, vi vill inte ha det här". Ett exempel häromdagen i lokalblaskan Här i Lapp-Väsby. En tysk matkedja har ansökt om etablering. I blaskan ber politikerna mer eller mindre folket om ursäkt för att Tysken skall komma hit. Hur ska det gå för "våra egna" butiker etc etc. Först när konkurensverket trycker på, får de tillstånd. (Konkurensverket verkar jävligt bra tycker jag :tummenupp

(va f_n har det här med RR-banor att göra?)

Det var ju en bana som någon komun stoppade. Gissar vilt att de inte hadde formella argument(dvs lagen) att göra detta. Kan det vara så att de helt enkelt inte gillar RR själva? O de vill vara kompisar med svampplockarna osv. När nu bevisligen aktörer satsar (hadde ingen aning om dessa projekt i sthlms-området) så behövs kanske någon tung intresseorganisation eller liknande som hjälper till att agera LOBBING MED KRAFT. Vem gör det idag? Jag har noll-koll på MC-organisationer. Gör de sån't eller fikar de mest? Behövs detta? Får snubbarna/snubborna :Bugar som faktiskt bygger racebanor idag någon backup från oss? Om inte, vad bör göras?


Tack för ordet
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Out_Spinner skrev:
Det vore ju inte annat än kalaskul! Klart vi vill ha en fin bana!
Och fina brudar och billigare folköl.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Madhonda skrev:
DET har ingenting med rääääjsing att göra...!!! :fakta :rolleyes:
Nja, jag är inte så säker på det. Men det har i alla fall med ursprungsfrågan att göra. Alla vill ha allt som är bra. Det är en meningslös fråga på detta forum och därmed fullt jämförbar med frågorna "Vill du ha finare brudar?" och "Vill du att folkölen skall vara billigare?". Bara en idiot svarar "nej" på någon av de frågorna. Tyvärr räcker det inte i något av fallen att man vill.
 

velocitat

Addicted To Speed
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Stan
Hoj
R6
Bingo skrev:
Nja, jag är inte så säker på det. Men det har i alla fall med ursprungsfrågan att göra. Alla vill ha allt som är bra. Det är en meningslös fråga på detta forum och därmed fullt jämförbar med frågorna "Vill du ha finare brudar?" och "Vill du att folkölen skall vara billigare?". Bara en idiot svarar "nej" på någon av de frågorna. Tyvärr räcker det inte i något av fallen att man vill.

Meningslös fråga, säger du.. Retorisk skulle någon annan kanske säga. Målet med frågan har uppfyllts mer än jag hade vågat hoppas på. Jag kanske ska vara tydlig. Frågan var till för att dra uppmärksamhet till tråden och för att få igång en diskussion i det här våldsamt viktiga ämnet!

Kära vänner. Jag har gått över till agerande. Skickade iväg en förfrågan till Robinson-kändisen, tillika riksdagsledamoten Jan Emanuel. Hoppas han hänger på.
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top