Vill du ha ett snabbare Sporthoj.com?

Viper

Nu ännu grönare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Slöddertälje
Hoj
En grön..
Dr.Bike skrev:
Fösrtås helt sant. Men rätta mig gärna: även NTFS sades ju inte fragmentera sig och... tjaa, nu vet vi bättre.
Hur Linux ext.2 & 3 samt Linux Swap beter sig vet jag inte, och Unix har jag inte varit i kontakt med sedan 1990...

Nej, det blir inte på samma sätt fragmenterat.
EXT2 är elakt, det ska man inte köra öht. det går bara sönder och är jobbigt och laga.
EXT3, är väl bättre, men min erfarenhet säger att ReiserFS är bättre att köra.
eller nu XFS om man vill vara ball ;)
montera givetvis med noatime och async ;)

När det gäller defrag-programvara och sånt junk så är det ganska meningslöst att köra på ett filsystem som innehåller en databas.
Databaser har oftast egna sätt att hålla rätt på det där.
Mysql har det, oracle har det, tror säkert att MsSQL har det också.

När det gäller Swap så ska man undvika det på databaser också, lägg i mer RAM ifall den vill swappa på disk. Annars betyder det bara dubbel läsning från disk och slöar ner onödigt mycket.

Kör nattliga optimize table, myisamchk och check table ifall det är en mysqldatabas (Vilket sporthoj.com är)

// Linuxwannabie
 

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Swedie skrev:
Leta upp ett med med minst 20 gb hdd-utrymme, cirka 400 gb trafiköverföring per månad. Dedikerad server, utan andra sajter på alltså. MySQL, php, full access. Vore kul och veta vad det kostar.

heheh ja våran lösning är ju gratis... :fyllisar :tummenupp
 

pogo

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Ort
Sverige
Hoj
ER-6n -09
Swedie skrev:
Leta upp ett med med minst 20 gb hdd-utrymme, cirka 400 gb trafiköverföring per månad. Dedikerad server, utan andra sajter på alltså. MySQL, php, full access. Vore kul och veta vad det kostar.
Hmm... På tal om server.
Läste att om lunarstorm la ihop alla sina servrar till en dator skulle det mostsvara en CPU 260 GHz, 11 TB Ram minne. och en jävla massa TB i hårddisk, kommer inte ihåg exakt.

Undra va de kostar? Kan ge delarna till swedie istället, lunarstorms rolighetsgrad är ganska liten i jämnförelse med sporthoj så... jaja hehe
 

Dr.Bike

Guest
Nuere segt!
Nya startsidan i all ära, men den tar en evighet att ladda, men hela sajten är seeeg.
När sjösätts den nya servern?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Dr.Bike skrev:
Nuere segt!
Nya startsidan i all ära, men den tar en evighet att ladda, men hela sajten är seeeg.
När sjösätts den nya servern?

Den är installerad men behöver gå igenom en testfas. Adressen till den kommer postas snart.

Här är en bild på den. :)
 

Bifogat

  • server.jpg
    server.jpg
    88.2 KB · Visningar: 183

Dr.Bike

Guest
Coolt.
Men det ser ut som om switchen är rätt tom just nu... (antar att det fylls upp?), och själva servern ser ju utbyggbar ut med många lediga slot:ar
+++ till dig!
Låt höra lite monstruösa prestanda på denna för mänksligheten så viktiga utpost!
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Viper skrev:
Nej, det blir inte på samma sätt fragmenterat.
EXT2 är elakt, det ska man inte köra öht. det går bara sönder och är jobbigt och laga.
EXT3, är väl bättre, men min erfarenhet säger att ReiserFS är bättre att köra.
eller nu XFS om man vill vara ball ;)
montera givetvis med noatime och async ;)

// Linuxwannabie

ext3 med noatime och writeback är rätt OK prestanda, men har buggar i sig som bara fixas med allra senaste 2.6 kärnan idag med patchar, ,lär dröja innan den kommer med ut i diverse distrubutioner.
Buggen gör att ett filsystem som normalt gör 200Mbyte/sek gör runt 10 istället och är jävligt seeeeegt (buggen uppstår med mkt filer i samma katalog)

XFS är överlag bättre, har funnits i väldigt många år, är från SGI och har få buggar. (SGI jobbade hårt för att kunna få med det i linuxkärnan)

ReiserFS skulle jag inte rekommendera till min värsta fiende, när ett sånt filsystem får för sig att gå bara för att det har hög last eller att filsystemet nästan är fullt (nästan!), då vill inte jag va med.

det finns många verktyg att analysera vad som är på gång och vad som gör att maskiner "går långsamt"...

Till vardags jobbar jag med disk/nät-prestanda på Nationellt SuperdatorCentrum i Linköping (www.nsc.liu.se), vi har testat det mesta ...

vi har bara runt 600+ linuxburkar snurrande i olika kluster med alltifrån ethernet kopplingar emellan till det senaste med infiniband (900MByte/sek åt varje håll klarar det nätverket av, 4ms latency)

//Håkan

EDIT: Har man en databas med commit, allt skrivs till disk innan det litas på, då är det ren j*vla I/O prestanda som ska till, det kostar...
Är man lite mer slapp och kör med buffert istället (vid strömavbrott eller liknande kan ju databasen gå sönder) så är det väldigt lätt att få upp prestanda med mer minne helt enkelt.
 
Last edited:
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top