Vill du ha ett snabbare Sporthoj.com?

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Swedie skrev:
Grejen är den att det inte bara är att köpa racken, cpun och minne. saknas fortfarande scsi-hdd's (för raid) och kontrollerkort.

Är det inte disk-IO som är problemet kan du skita i SCSI och köpa IDE/SATA-prylar istället och köra nån vacker mjukvaru-RAID så sparas det inte feta lusentappar.

Vet nte hur många MBIT köra SH drar nuförtiden men en SATA-burk trycker ju lätt 50 MB/s och det lär inte SH komma i närheten av. :)

Satsa på IDE och gigantiska mängder RAM.
Titta på HP DL140G2, billiga och stabila.

Kika på Dustin, jag har billigare priser om du vill köpa via mig.

Jag undrar ännu var flaskhalsen är, databasen eller disk-IO? Minne/disk/propp är gigantisk skillnad vad man ska satsa på. Ingen idé att ha en jävla massa propp i frontend om den ändå väntar på databasen, skapar bara 'falsk' last på fronten.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag får be Nitrous svara då jag faktiskt inte vet.
Jag vet inte så mycket om hårdvara, men blev rekommenderad att söka just på SCSI-raid för att det är snabbast.

Jag kan även köpa begagnat från blocket eller auction om det så krävs och det finns kap att göra.

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
Igårkväll var SH som att r*nka med superklister ......... Låååååååååååååångsaaaaaaaaamt

Fixxa fort så man slipper ta bort en massa dubbelinlägg från folk som klickar 8ggr på skicka knappen när de väntar.

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
Swedie skrev:
Jag vet inte så mycket om hårdvara, men blev rekommenderad att söka just på SCSI-raid för att det är snabbast.

Jag kan även köpa begagnat från blocket eller auction om det så krävs och det finns kap att göra.

Självklart är SCSI snabbast men det är gigantisk prisskillnad och inte värt det om man verklgen inte behöver det. Men en DL360 eller så med en propp och nån gig minne ligger väl på 20 papp eller nått sånt?

För övrigt ska vi köpa in 20-30 burk till jobbet, vi kan nog köpa in21 burk till så kan du få vara med på ett hörn men det är inte avgjort vad vi ska köpa och det dröjer nog till runt nästa vecka innan vi bestämt oss. Kanske kan vara intressant?

Nitrous, lägg upp utförlig rapport var flaskhalsen är! :)

pho

Ny medlem
Gick med
1 May 2004
Hoj
CBR900RR
Swedie skrev:

Har ett SCSI-Raid contr.
Och ett externt SCSI Rack för ca 12 diskar
hur mycket disk behövs det ???
kan gå och kolla hur mycket jag har minst 140GB SCSI (4*36GB) om det kan vara intressant.
Vad gör man inte för SH som är den enda.
Jag skänker det till dig för det bästa forumet.

Eller så skänker jag dig en sunkig server med disk och minne som du kan labba med?

Mvh Patrik Holmström

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
vi bygger nog från begagnatdelar då nytt var x 2 av det jag fått ihop (runt 30 lappar).
Det vi saknar är just nu minnen.

Söker detta:
* 512 MB PC2100 DDR SDRAM running at 266MHz, with Advanced ECC capabilities
ELLER! <---
* 1 GB PC2100 DDR SDRAM running at 266MHz, with Advanced ECC capabilities

Pho, logga på nu :)

Efter detta så kan vi knåpa ihop servern och få ett mycket snabbare SH!

Denna server bygger vi från, en HP DL140:
http://h18004.www1.hp.com/products/quickspecs/11821_na/11821_na.html
Den har just nu endast 512Mb. Vi behöver komma upp till 2Gb.

Det som krävs är ECC minnen. Annars kickar inte moderkortet igång.
Typ sånt här:
http://www.ec.kingston.com/ecom/con...q-ProLiant+DL140&distributor=0&submit1=Search

Behöver helst byta ut 512mb till två st 1gb.

Last edited:

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
Men alltså, en DL140 ligger på typ 9k från början med en gig minne, har du fått in 30 lappar och behöver mer för minne?

Hur gör du med pengar egentligen?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
sege skrev:
Men alltså, en DL140 ligger på typ 9k från början med en gig minne, har du fått in 30 lappar och behöver mer för minne?

Hur gör du med pengar egentligen?
Nä, 15-16 lappar har jag fått in just nu. Men det vi hittat är en begagnad sådan som måste konfigureras om då den är "tom" just nu. Så det som behövs är minne och hdds för att kicka igång den. Just nu söker jag alltså någon som har minne till salu som passar. Kanske lite billigare än nypris då det kostar 3 lappar för 1gb minne. även serversnubben vill jag ge nån peng för sitt slit med det.

Förstår du nu? eller är jag helt ute o cyklar? kan inte så mycket om servers m.m och vad de kostar.

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Swedie skrev:
Nä, 15-16 lappar har jag fått in just nu. Men det vi hittat är en begagnad sådan som måste konfigureras om då den är "tom" just nu. Så det som behövs är minne och hdds för att kicka igång den. Just nu söker jag alltså någon som har minne till salu som passar. Kanske lite billigare än nypris då det kostar 3 lappar för 1gb minne. även serversnubben vill jag ge nån peng för sitt slit med det.

Förstår du nu? eller är jag helt ute o cyklar? kan inte så mycket om servers m.m och vad de kostar.

3 lappar? hmm
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=1024DDRKUB

jens_rock

SMC Väst - AI
Gick med
17 May 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7 dirt edition
Swedie skrev:

Tror du är på rätt spår, ska du köpa en helt ny server så får du inte så mycke för 15 000 (inkl moms).

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Swedie skrev:
oj, snacka om att man blivit felinformerad (över msn). Ska kolla om det där är vad som passar på servern. Isåfall tjackar jag direkt. Slår ju lätt 3 lappar. hehe.

Såklart de ska passa!
Minnena till servern är PC2100 som du behöver de driver i 266mhz.
Men om du köper PC3200 (dom jag rekommenderade) Kommer de bara klockas ner automatiskt av datorn från 400mhz till 266mhz. Så de ska passa fint, men hör med din kontakt först!

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Pr0bz skrev:
Såklart de ska passa!
Minnena till servern är PC2100 som du behöver de driver i 266mhz.
Men om du köper PC3200 (dom jag rekommenderade) Kommer de bara klockas ner automatiskt av datorn från 400mhz till 266mhz. Så de ska passa fint, men hör med din kontakt först!
De passar inte. Det är lite exklusivare minnen som ska sitta på serverdatorer tydligen.

eccentric

ADV
Gick med
17 Aug 2005
Hoj
r1200gs esa pwnage
Swedie skrev:
De passar inte. Det är lite exklusivare minnen som ska sitta på serverdatorer tydligen.

Exklusiva minnen i en icke-exklusiv server? :va
Kolla med dom som säljer minnena eller dom som säljer den typ av server du har så du får helt rätt information. Dom som postades i länken är ECC (server minne med felkontroll) så det "borde" funka. Eller du borde i alla fall kunna hitta rätt typ av minnen i liknande prisklass så vida det inte ligger någon skum begränsning i servern som gör att du måste köra med datortillverkarens egna minnen.
Är det lång leveranstid är det ju bara att sparka igång servern ändå för det lär ju fungera bättre än nu. Så får du ta ner den 10 minuter när du väl får de nya minnena. :tummenupp

mvh
david

viklund

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR - såld
En Dell 2850 kostar 17k exkl moms.
pedge_2850.jpg

Ingår
1 64bits Xeon 3ghz med 2mb cache