Vill ha båge igen. Är det läge att köpa beg. nu?

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
Nu har suget efter att köra hoj igen blivit mig övermäktigt. Tiden för R-hojar är förbi, jag kan inte motivera försäkringspremierna. Stålarna måste räcka till en massa andra saker också. (Fast efter att ha kört CBR1000RR så känns antagligen allt annat alltför trött så vi får se hur det går med det beslutet.) Efter noggrann research har jag kommit fram till att jag vill ha en VFR800 eller Blackbird från runt 00-01. Provkörning får avgöra vad det blir. Problemet är att utbudet är ganska uselt nu och de få intressanta objekt som finns står långt bort som f-n. Är det för tidigt, blir det fler hojar till salu senare i vår/sommar? Eller ska jag tvärtom slå till nu för att få bästa pris av desperata säljare i behov av snabba cash? Hur funkar det på begmarknaden egentligen?

Last edited:

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Nu tjänar du kanske någon tusenlapp, oftast lite desperatare som vill bli av med hojjarna för att tex köpa annat innan säsongen börjar, men utbudet är antagligen något sämre vissa väntar ju tills säsongen är igång då kan dem tjäna lite på desperata som vill köpa hoj med det samma

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Skicket är viktigare än att få ner de sista tusenlapparna. Jag ger gärna ett antal tusen kr mer för en fin hoj än något som har gått långt och är sunkigt. Om du är inne på BB kan den här kanske vara något, lågt pris och lågt miltal. http://www.blocket.se/vastmanland/Honda_Cbr_1100_xx_Blackbird_oo_39114945.htm?ca=9&w=2 Jag har ingen aning om hur skicket är på den men det går alltid att begära bilder för att slippa åka i onödan. Hittar man rätt hoj även om det är på distans är det bara att ta tåg/flyg eller vad som passar, det är inga stora pengar i sammanhanget.

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Skicket är viktigare än att få ner de sista tusenlapparna. Jag ger gärna ett antal tusen kr mer för en fin hoj än något som har gått långt och är sunkigt. Om du är inne på BB kan den här kanske vara något, lågt pris och lågt miltal. http://www.blocket.se/vastmanland/Honda_Cbr_1100_xx_Blackbird_oo_39114945.htm?ca=9&w=2 Jag har ingen aning om hur skicket är på den men det går alltid att begära bilder för att slippa åka i onödan. Hittar man rätt hoj även om det är på distans är det bara att ta tåg/flyg eller vad som passar, det är inga stora pengar i sammanhanget.

Är jag morgontrött eller står det verkligen 3500 km? på 12 år? Inte 3500 mil? :va

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Nu har suget efter att köra hoj igen blivit mig övermäktigt. Tiden för R-hojar är förbi, jag kan inte motivera försäkringspremierna. Stålarna måste räcka till en massa andra saker också. (Fast efter att ha kört CBR1000RR så känns antagligen allt annat alltför trött så vi får se hur det går med det beslutet.) Efter noggrann research har jag kommit fram till att jag vill ha en VFR800 eller Blackbird från runt 00-01. Provkörning får avgöra vad det blir. Problemet är att utbudet är ganska uselt nu och de få intressanta objekt som finns står långt bort som f-n. Är det för tidigt, blir det fler hojar till salu senare i vår/sommar? Eller ska jag tvärtom slå till nu för att få bästa pris av desperata säljare i behov av snabba cash? Hur funkar det på begmarknaden egentligen?

Jag tycker tvärtom mot vad andra tycker.
Tycker de flesta hojar ligger på ett högre pris nu än vad de brukar göra. Många passar på att slänga ut hojen på annons då få hojar finns ute. De lägger på några tusen o hoppas på det bästa. De har ju ett par månader på sig att sänka priset om det är så. Det sker ingen prisras så länge det inte finns konkurrens o just nu när utbudet är lågt är konkurrensen knappt existerande.
Jag är övertygad att om du vill ha den billigaste hojen och är villig o vänta så ska du spara pengarna till i juli. Hojarna är alltid billigare då. Alla som vill ha hoj det året har redan köpt och de som säljer får halvt panik att bli av med den innan hösten kommer. Få som ringer på annonsen just för att många redan köpt och att det är semestertider.

Men är du sugen på att köra så fort som möjligt kommer du aldrig palla att vänta tills slutet på juni - juli. Så då skulle jag rekommendera dig att vänta tills när säsongen kommer igång ordentligt. Desto fler hojar ute..lägre priser.
Dock så får du vara snabb på att ringa på annonserna då en hel hjord letar bågar samtidigt som du ;)

Last edited:

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Hittar du en hoj du vill ha och faktiskt känner att du kan ha råd med så slå till nu och skit i de där sista tusenlapparna.
Skillnaden mellan 35 och 38 tusen är klart märkbar men på det stora hela så är det en ganska liten slant om du verkligen måste ut och åka.

Har själv kikat på en begagnad, billig, gammal hoj att hoj att bara köra på tills jag fått tummen ur det berömda hålet och skruvat ihop mina två andra. Men som personen ovan påpekar så är utbudet ganska dåligt och förvånansvärt dyrt med.

Hittar du något och verkligen vill ut så fort det sticker ovanför +5 så slå till, annars vänta till säsongen är i gång, det brukar alltid vara folk som säljer då för att ha råd med annat när semestern analkas.

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Jag tror att utbudet kommer att öka rejält närmsta månaden. Dock tror jag inte att folk kommer att få ut de priser som de är vana vid i år. Konjuktursvacka och nya låneregler på bostadsmarknaden(!) tror jag kommer att förändra spelreglerna på MC-marknaden i år. Folk i storstäderna har varit vana att använda sina bostäder som bankomater. Värdestegring på bostaden har tagits ut i konsumtion. Det har hållit igångsällanköps marknaden tidigare. I år är det inte lika lätt längre.

Last edited:

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Jag tror att utbudet kommer att öka rejält närmsta månaden. Dock tror jag inte att folk kommer att få ut de priser som de är vana vid i år. Konjuktursvacka och nya låneregler på bostadsmarknaden(!) tror jag kommer att förändra spelreglerna på MC-marknaden i år. Folk i storstäderna har varit vana att använda sina bostäder som bankomater. Värdestegring på bostaden har tagits ut i konsumtion. Det har hållit igångsällanköps marknaden tidigare. I år är det inte lika lätt längre.

Så det du menar är att det faktiskt kommer bli billigare? Eller menar du att det blir färre hojar till salu för folk inte har pengar längre? Eller båda delarna?

Hojar verkar det finnas fler av i Stockholmsområdet vilket tycks driva ner priserna, i alla fall på hojar som är 10+ gamla.
Här nere i Skåne tycker jag mest det finns gamla sura Suzuki gsx400:eek:r för 15000:-
För de pengarna tycks man många gånger få en 600cc sportis eller en äldre offroadare norröver.

Last edited:

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
Hittar man rätt hoj även om det är på distans är det bara att ta tåg/flyg eller vad som passar, det är inga stora pengar i sammanhanget.

Jo det håller jag med om. Jag bor i mellansverige men har handlat bilar och bågar i både södra Skåne och norra Norrland. Är det något man verkligen vill ha så spelar avståndet ingen större roll, det är ju en engångsresa och kan bli en kul road trip.

SH-panelen förefaller oense, med viss övervikt mot att vänta in försommaren och ha is i magen. Det är inte min grej men jag får väl försöka. Det är ju egentligen ingen brådska. Snö och is ligger kvar och när solen inte skiner är det bitande kallt. Usch och fy.

Jo, jag såg också den där och blev sugen. Får tyvärr lite dåliga vibbar av att han tagit en bild från nätet till annonsen. Hur kan man inte ens orka fotografera hojen man vill sälja? Lite skumt. Säljaren har inte svarat på mail heller :gnissla

Last edited:

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
Jo det håller jag med om. Jag bor i mellansverige men har handlat bilar och bågar i både södra Skåne och norra Norrland. Är det något man verkligen vill ha så spelar avståndet ingen större roll, det är ju en engångsresa och kan bli en kul road trip.

SH-panelen förefaller oense, med viss övervikt mot att vänta in försommaren och ha is i magen. Det är inte min grej men jag får väl försöka. Det är ju egentligen ingen brådska. Snö och is ligger kvar och när solen inte skiner är det bitande kallt. Usch och fy.

Jag sitter i samma sits som dig hrc, och jag tycker som dig.. Utbuder är taskigt och priserna är lite väl uppskruvade.
Att vänta ut rätt hoj är inte min grej heller, men just nu har jag inte så mycket val då det helt enkelt inte finns några intressanta objekt ute för försäljning.

Man vill ju gärna tro att det är köparens marknad, men just NU så vettesjutton om det inte är tvärtom? :huvet

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Så fort solen och värmen ökar för varje dag som går så lär nog priserna bli högre.Speciellt nu när bensinpriserna skjuter i höjden.Nog en och annan just nu som ser dessa mc som ett klart billigare och roligare alternativ att färdas på i dessa tider.

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1

Jo, jag såg också den där och blev sugen. Får tyvärr lite dåliga vibbar av att han tagit en bild från nätet till annonsen. Hur kan man inte ens orka fotografera hojen man vill sälja? Lite skumt. Säljaren har inte svarat på mail heller :gnissla

Ja att ta bilder från nätet ökar inte intresset. Har du provat att ringa? Det är många som är dåliga på att läsa mail.

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Så det du menar är att det faktiskt kommer bli billigare? Eller menar du att det blir färre hojar till salu för folk inte har pengar längre? Eller båda delarna?

Jag tror:

1. Folk brukar försöka sälja av sina lyxartiklar först om ekonomin kniper -> Fler hojar till salu vid ökad arbetslöshet.

2. Dyrare och svårare att låna -> Färre som vill köpa lyxartiklar.

3. Det brukar komma ut många nya hojannonser i April -> Fler hojar till salu i April precis som vanligt

Dessa tre faktorer tillsammans talar för att andrahandsmarknaden blir köparens marknad i år.
Min känsla är att beg. priserna rasade mer än vanligt i redan höstas.

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Hoj
XJR1300
Jag brukar kolla hur många hojar som är till salu då och då på blocket.
Häromdagen var det dryga 17000 st. I vintras var det nere i runt 14000.
Förra sommaren toppade det på cirka 27000.

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Hoj
ER6N -15

Intressant! Har du koll på vilken månad toppen låg i? Känns ju spontant som att april skulle kunna vara hojköpsmånad #1. Sen om utbudet är så pass mycket större att det pressar priset vette tusan. Skulle tro att efterfrågan följer med i minst samma takt när sommaren rycker närmre.

Edit: Just nu finns det 18 000 hojar på blocket.

Last edited:

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT

Se där ja - hårda oomkullrunkeliga fakta påvisar alltså ett betydligt större utbud på sommaren. Men hänger priserna med upp månntro? Svårt det här... Jag köper när det dyker upp nåt bra! VFR och 1100XX verkar vara populära hojar som ägarna ogärna skiljs ifrån om de inte måste.

Men hujedamig vad det skiljer i försäkring på Blackbird: fram t.o.m -99 blir det runt 7000 i helförsäkring, senare modeller skjuter iväg till 12000! Galet.

Last edited:

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Hoj
ER6N -15
Men hujedamig vad det skiljer i försäkring på Blackbird: fram t.o.m -99 blir det runt 7000 i helförsäkring, senare modeller skjuter iväg till 12000! Galet.

Har du kollat http://www.bilsport-mc.com/se/Onlineberaekningen? Jag har också kollat lite efter birdar och för mig skulle de bli billigast hos bilsport&mc. Du kanske också ska kolla in Kawa ZZR 1200 som är typ motsvarande hoj men billigare att försäkra :tummenupp, iaf hos ovan nämnda bolag.

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Hoj
XJR1300
Intressant! Har du koll på vilken månad toppen låg i? Känns ju spontant som att april skulle kunna vara hojköpsmånad #1. Sen om utbudet är så pass mycket större att det pressar priset vette tusan. Skulle tro att efterfrågan följer med i minst samma takt när sommaren rycker närmre.

Edit: Just nu finns det 18 000 hojar på blocket.
Tror det låg på topp alla sommarmånaderna.
Kommer snart in en jäkla massa hojar varje dag. Bättre utbud men tror ändå priserna generellt går upp.
Fynd verkar komma lite då och då så man får vara på alerten.

Yelly

Sommarluft i däcken
Gick med
5 Feb 2011
Hoj
Gsxr 1000 K6, KTM 450exc motard,
Sitter o letar 250 2taktscross, de som lägger ut till bra priser blir av med hojen på alltfrån 1h till 2 dar, inte längre. För mig som får vänta tills helgerna att åka o kika på nåt så blir de svårt att göra ett av de få kapen, jag får va glad om jag får en fin under 20k! :) f.ö. är de väl billigast att köpa hojar om hösten tycker jag det känns som, folk har inte plats i garagen eller har inget garage alls o de är ingen som vill ut o köra i mörkret heller.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Allt beror ju på vilken hoj du är ute efter. Jag skulle ha is i magen några veckor till, just nu kan det vara svårt att avgöra om den där fräscha hojen som legat på blocket ett tag verkligen har ett rimligt "vinter" pris.

Alla som säljer under vinter/vårvinter behöver inte vara strapped for cash. De sätter ett överpris och chansar på att någon nappar, någon som verkligen inte kan hålla sig. Funkar det inte, tja då dyker hojen upp till våren igen, nyskriven annons och nya bilder. Samma fenomen varje år.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring