Gör inte det.
Du kan ta ett måttband runt skallen så får du fram en siffra i centimeter. Detta kommer stämma hyfsat med hjälmstorlek, exempelvis 57-58 cm=M eller liknande.
Problemet med detta är att du enbart får storleken utan hänsyn till din skallform. Jag har Shoei för att jag har ett Shoei-huvve (mer äggformat sett uppifrån), Nolan med samma storlek trycker på pannan för de är mer runda till formen. Så åk till en affär i stället, dyrare men fan så mycket bättre.
Min hjälm köpte jag för 8 år sedan, har kvar den fortfarande utan något större slitage så lägg några spänn extra, handlar man på rea blir det inte så farligt dyrt jämfört med nätet heller.
Hjälm ska bytas efter 3-5 år, om livet står en kärt
Kan det räcka o testa en av samma fabrikat då?
Myt!
https://www.helmets.org/replace.htm 26 år gamla hjälmar testade lika bra som när de var nya.
"In 2015 MEA Forensic reported on their extensive testing of used (but not crashed) bicycle helmets shows that the foam liners retain their performance over many years. Some of the helmets were as old as 26 years. They crash tested 675 helmets in their lab. Their analysis showed that there was no significant impact performance change with age. Their data including all 675 helmets tested produced only a 0.7g per year increase in impact readings at the higher drop height. After crash testing the helmets on a standard test rig, MEA took core samples from an uncrashed area of 63 helmets and tested them. This generated data based solely on the foam performance. Again, the findings indicate that helmet liner foam does not deteriorate with age. We have more on this landmark study in this Update newsletter."
EDIT: Detta gäller cykelhjälmar men det är samma material
Myt!
https://www.helmets.org/replace.htm 26 år gamla hjälmar testade lika bra som när de var nya.
"In 2015 MEA Forensic reported on their extensive testing of used (but not crashed) bicycle helmets shows that the foam liners retain their performance over many years. Some of the helmets were as old as 26 years. They crash tested 675 helmets in their lab. Their analysis showed that there was no significant impact performance change with age. Their data including all 675 helmets tested produced only a 0.7g per year increase in impact readings at the higher drop height. After crash testing the helmets on a standard test rig, MEA took core samples from an uncrashed area of 63 helmets and tested them. This generated data based solely on the foam performance. Again, the findings indicate that helmet liner foam does not deteriorate with age. We have more on this landmark study in this Update newsletter."
EDIT: Detta gäller cykelhjälmar men det är samma material
Edit: men sålänge hjälmen sitter bra på huvudet finns ju ingen anledning att byta eller hur?
Du och jag lever i olika världar.Gör som alla andra. Prova i butik och beställ på nätet...
Du och jag lever i olika världar.
TS, köper du skor oprovade på nätet också?
Att köpa en hjälm oprovad är som att gifta sig med en mail order bride man aldrig har träffat
Jisses vad gensvar jag fick. Tack allihopa. Läser allt noga men det blev lite mycket att svara enskilt på. Brukar handla kläder o skor ofta otestat online. Ibland handlar jag två storlekar av samma vara om jag bli osäker på storlek o returnerar den ena som intepassade. Kanske kan göra så här nu med i sämsta fall.
Hjälmen jag fastnat för är en Icon Airflite.
http://www.rideicon.com/gear/helmets#airflite
Än så länge ganska litet märke i Sverige och jag bor i en stad (Varberg) där det finns noll MC-butiker tyvärr om man bortser från Biltema. Imorgon bär det dock av till Halmstad för MC-mässan. Där skall det testas hjälmar till öronen får skavsår.
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|