Vill ha hjälp

Crillemannen

snubbe
Gick med
19 Aug 2003
Hoj
Hayabuuuusa
Jag har hört att det finns ett engelskt företag som man kan försäkra sin båge med, och det är mycket billigare än svenska försäkringar.
Är det någon som vet möjligtvis, vad dom har för internetadress eller telenr?

Last edited:

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Borta
Tyvär känner jag inte igen det.

Men det kan vara ruskigt intressant om det stämmer

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Jag ställer mig ytterst tveksam till detta. Jag har bestämt för mig att ett fordon måste vara registrerat i det land det är försäkrat i, och viceversa. Även om det nu skulle finnas ett brittiskt företag som försäkrar svenska hojar, så tror jag inte att det är lagligt ur svensk synvinkel, och dessutom tämligen riskabelt.

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Har hört något liknande om att en av Sthlm´s större mc-affärer skulle ha något sådant upplägg på gång med billigare försäkringar för att få igång sin sporthojsförsäljning...

Engelska f-bolag verkar vara billigare men så är deras marknad offantligt mycket större...men nu när vi alla är europerer så vem vet....

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Känns inte riktigt riktigt...
Skulle gissa på ett företag/privatperson som vill lura några stackars dumma svenskar? :va :confused: :kocko

Kryptonit

Pälsklädd raggare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 750 Turbo (och en drös fyrhjulingar)
Susab Tennant, ägdes väl tidigare av Lloyds (eller vad de nu heter) som är ett engelskt bolag. Kanske var det som du hört något om??

De var riktigt billiga med deras SMR-försäkring för några år sedan..

http://www.tennant.se/

Pettersson

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
KTM 625 SXC -05
Det finns ett bolag i London som försäkrar sporthojar. Jag har hört av en polare (klassiskt) att det tydligen ska fungera kanon och vara billigt. Dock börjar man ju kanske undra hur de gör med skadereglering och liknande men tydligen skulle det fungera bra. Kan försöka forska lite om vad bolaget hette, har aldrig tänkt mer på det då jag ej har sporthoj.

Edit: Aj då. Jag vela för länge så nån hann före.

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Kryptonit skrev:
Fast det är dom antagligen inte längre sedan de justerade sina premier den 1 april 2003, jag hade en offert på 8000:- hel/hel som helt plötsligt steg till närmare 20000:- hel/hel :skrämd

Men eftersom försäkringar för sporthojar just nu är så pass avgörande för ett köp eller inte så kan man ju hoppas på att MC-tillverkare/återförsäljare på något sätt hjälper till att hitta lämpliga försäkringslösningar. Med tanke på att attraktiva försäkringar drar upp deras försäljningssiffror så bör dom ju ha visst intresse av att stimulera fram sådana i viss mån.

BTW, Susab/Tennant ägs så vitt jag vet inte av Lloyds utan av dessa:
www.tennant.se skrev:
De största ägarna är Ålands Ömsesidiga Försäkringsbolag, Holta Holding AS, Leif Höeg Group, Företagskapital Kompanjonfond KB och ett antal privatpersoner.

Last edited:

Crillemannen

snubbe
Gick med
19 Aug 2003
Hoj
Hayabuuuusa
Pettersson skrev:
Det finns ett bolag i London som försäkrar sporthojar. Jag har hört av en polare (klassiskt) att det tydligen ska fungera kanon och vara billigt. Dock börjar man ju kanske undra hur de gör med skadereglering och liknande men tydligen skulle det fungera bra. Kan försöka forska lite om vad bolaget hette, har aldrig tänkt mer på det då jag ej har sporthoj.

Edit: Aj då. Jag vela för länge så nån hann före.

Jag skulle bil väldigt glad om du vill forska vad bolaget heter...

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Aprilia Mille 2K
Minnet sviker

Jag har någonstans i mittkraschade minne ett namn om det gäller hojar vet jag inte och hur gör man med trafikförsäkringen det är den som är dyr?

Jag ska scanna skallen och lite gamla papper, återkommer!

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
lite OT - jag vet..

McB skrev:
Jag ställer mig ytterst tveksam till detta. Jag har bestämt för mig att ett fordon måste vara registrerat i det land det är försäkrat i, och viceversa. Även om det nu skulle finnas ett brittiskt företag som försäkrar svenska hojar, så tror jag inte att det är lagligt ur svensk synvinkel, och dessutom tämligen riskabelt.

:felämne... men jag har märkt en stor tvekan i forumet att köpa importerade hojar... men det skulle vara OK att försäkra i ett utländskt bolag ??? :confused:

Kryptonit

Pälsklädd raggare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
sgtpepper skrev:
Fast det är dom antagligen inte längre sedan de justerade sina premier den 1 april 2003, jag hade en offert på 8000:- hel/hel som helt plötsligt steg till närmare 20000:- hel/hel :skrämd

Men eftersom försäkringar för sporthojar just nu är så pass avgörande för ett köp eller inte så kan man ju hoppas på att MC-tillverkare/återförsäljare på något sätt hjälper till att hitta lämpliga försäkringslösningar. Med tanke på att attraktiva försäkringar drar upp deras försäljningssiffror så bör dom ju ha visst intresse av att stimulera fram sådana i viss mån.

BTW, Susab/Tennant ägs så vitt jag vet inte av Lloyds utan av dessa:

När jag tecknade försäkring hos dem december 1999 ägdes de av Lloyds. Numera gör de inte de (därav min formulering "ägdes tidigare av...") ;)

Min försäkring justerade de redan 2002 med höjning på nästan 1500% (från 2600 till 30000 hel/hel)

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Nu är jag som vanligt på hal is.... :arsele

Jag tror att jag minns att har man endast trafik försäkring i Danmark - då har man inte personskade!!!
Hade en dialog med en dansk i somras - och det var va jag forstod på honom!

Så ha 1.000% koll på detta når Ni frågor F-bolag därute i Europa..

-----

Och jovist - om jag var Marknadschef på ett MC-fabrikat, då sku jag jobba som en galen på att hitta vettig F-lösning. Det har ju liksom blivit värdens sälj-argument, ifall man tänker att kunden är logisk!
BMW har lyckas bra med detta, faktisk!
MEN, det är inte många BMW´s som säljs till folket här på SH!

När man ser BMW´s senaste annons i Bike, visas R1100S som kör på bana - under visas priset på hojen och försäkringen (typ 2.500 hel/hel). Nu sku man ju tro att BMW´s försäkring täckar på bana - eller hur!!!

Kanske verkligheten är ........ :tungan

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Galne Dansken skrev:
När man ser BMW´s senaste annons i Bike, visas R1100S som kör på bana - under visas priset på hojen och försäkringen (typ 2.500 hel/hel). Nu sku man ju tro att BMW´s försäkring täckar på bana - eller hur!!!

Kanske verkligheten är ........ :tungan
Samma sak med Triumph, dom gör reklam i Bike etc. för 2004 års modeller och talar om att försäkringen max är 8600 kr hel/hel, trots att If:s nya premier inte kommer förrän den 1 mars, skulle det visa sig att försäkringen höjts eller att hojar tagits bort från TriumphCare-försäkringen trots att Triumph själva skryter med försäkringen i sina annonser så skall jag åka till Triumph i Kungens Kurva och långsamt strypa den ansvarige för marknadsföringen :).

Försäkringen kan nog komma att bli viktigare och viktigare som säljargument, hur fungerar Yamahas Power-försäkring eller vad den heter? Är den förmånlig för Yamaha-sporthojs-ägare eller finns den inte ens kvar längre? Finns det några andra "märkesförsäkringar" förutom Triumph, BMW och eventuellt Yamaha?

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Aprilia Mille 2K
General Accident hette bolaget, tänk vad man kan komma på när man sover, vaknade 02:08 och så fanns namnet i skallen.

Kollade lite på nätet och vid en sammanslagning så blev det namn byte till AVIVA

Men om de försäkrar hojar i sverige vet jag inte, jag har försäkrat annat där.

Last edited:

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Aprilia Mille 2K
Citat skall jag åka till Triumph i Kungens Kurva och långsamt strypa den ansvarige för marknadsföringen :).

Jag följer med :banana vi får väl åka tidigt det kan bli kö

Ostmacka

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki Bandit
Kryptonit skrev:
Susab Tennant, ägdes väl tidigare av Lloyds (eller vad de nu heter) som är ett engelskt bolag. Kanske var det som du hört något om??

Är inte Tennant norskt??? Det är klart det billigaste bolag i dag med mc-försäkringar. Men dock måste man teckna en hemförsäkring där..

Kryptonit

Pälsklädd raggare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ostmacka skrev:
Är inte Tennant norskt??? Det är klart det billigaste bolag i dag med mc-försäkringar. Men dock måste man teckna en hemförsäkring där..

Nu tycker jag att alla som läser den här tråden får läsa mitt första inlägg noggrannare :7peta ;) ;)

Kryptonit skrev:
När jag tecknade försäkring hos dem december 1999 ägdes de av Lloyds. Numera gör de inte de (därav min formulering "ägdes tidigare av...") ;)

På den tiden behövde man heller inte teckna någon ytterligare försäkring hos dem och de hette enbart Susab.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln