vill ha köp råd på racer 250

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
hej.
vill råd ang köp av racer 250.
Honda vs Yamaha
93 vs 99
billig vs dyr
dyr vs JÄTTEDYR
en med massa delar vs en som är "naken"

japp kommigen och ge råd på vilka TZ lr RS man ska köpa
dvs
årsmodel vs PRIS

hoppas på en opartisk rådgivning :D
 

moto-gg

motograndgunnar
Gick med
24 Jun 2003
Ort
solna
Hoj
pasini å Yamaha tz 125 98
obruT skrev:
hej.
vill råd ang köp av racer 250.
Honda vs Yamaha
93 vs 99
billig vs dyr
dyr vs JÄTTEDYR
en med massa delar vs en som är "naken"

japp kommigen och ge råd på vilka TZ lr RS man ska köpa
dvs
årsmodel vs PRIS

hoppas på en opartisk rådgivning :D

Nicklas här på forumet ska sälja sin 99 honda för 50000 ett kap :tummenupp
 

Mcbudet

Legend
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
XT600E -95 ,KTM 450smr , Africa twin
Lyssna med offkeff han skall sälja sin moppe som är i bra skick! en honda RS250

obruT skrev:
hej.
vill råd ang köp av racer 250.
Honda vs Yamaha
93 vs 99
billig vs dyr
dyr vs JÄTTEDYR
en med massa delar vs en som är "naken"

japp kommigen och ge råd på vilka TZ lr RS man ska köpa
dvs
årsmodel vs PRIS

hoppas på en opartisk rådgivning :D
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
obruT skrev:
hej.
vill råd ang köp av racer 250.
Honda vs Yamaha
93 vs 99
billig vs dyr
dyr vs JÄTTEDYR
en med massa delar vs en som är "naken"

japp kommigen och ge råd på vilka TZ lr RS man ska köpa
dvs
årsmodel vs PRIS

hoppas på en opartisk rådgivning :D

Jag testade Teddys -96 Honda idag på Sviestad och kan tala om att den levererade effekten betydligt jämnare och gav ett mer civiliserat intryck än min -94 Yamaha. Min TZ levererar en mycket tydligare knuff och kräver en fastare hand. Vad man gillar och vad som är mest effektivt beror på förarens tidigare erfarenheter och smak.

Ett är i alla fall säkert: en hoj som är nyare och kostar mer i inköp kommer inte vara mer driftsäker och mindre kostsam i underhåll än en äldre. Min bestämda uppfattning är att det mest problemfria och minst kostsamma ägandet av en racer får den som väljer en oskruvad hoj vars slitdelar har bytts ut och/eller renoverats vid rätt tidpunkt.

Min hoj gick kanon på SM-tävlingen på Gelleråsen. Men idag gick den plötsligt bedrövligt dåligt. Och jag kunde inte finna orsaken. Den är nu i Fredrik Watz vård och han kommer att se till att den går bra igen tills på söndag. Möjligen är det något så enkelt som en trasig tändhatt.

Övrigt om tisdagens träning (OT):

Goodstuff hade bortsett en värkande rygg en mycket lyckad kväll. Hojen gick som en raket och körningen tycktes gå bra.

Teddy menade att det var hans bästa träning någonsin.

Racerpelle mös och talade om pallplats på söndag.

Gustav A var där med sin -94 Honda 250 racer och hade en hel del driftstörningar. Lameller och spottande motor.

Nyteknik fick inget pass med fungerande motor utan blev ifrånåkt av Torkel på rakan. Skruv, skruv i depån. Inget hjälpte. Trist, trist.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Min bestämda uppfattning är att det mest problemfria och minst kostsamma ägandet av en racer får den som väljer en oskruvad hoj vars slitdelar har bytts ut och/eller renoverats vid rätt tidpunkt.

Min hoj gick kanon på SM-tävlingen på Gelleråsen. Men idag gick den plötsligt bedrövligt dåligt. Och jag kunde inte finna orsaken. Den är nu i Fredrik Watz vård och han kommer att se till att den går bra igen tills på söndag. Möjligen är det något så enkelt som en trasig tändhatt.

Öhh, det är kanske just den biten, oskruvat är inte samma sak som sönderskruvat. Håller man koll minskar risken för "oförklarliga" stopp etc.
Som klämda kolvringar/detonationer/lösa fotpinnar/trasiga reedventiler.
Men självklart, följer man serviceintervallerna ska sakerna oftast hålla, men bara oftast. Dessutom bör man kolla hur motorn gått efter bestyckningen.
 

Nordgren

Team ägare, fd racerförare
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Norra Sverige, Nykvarn ett sten kast från fjollträ
Hoj
Honda RS125 & 3xHonda TSR250 & Honda CBR900RR
obruT skrev:
hej.
vill råd ang köp av racer 250.
Honda vs Yamaha
93 vs 99
billig vs dyr
dyr vs JÄTTEDYR
en med massa delar vs en som är "naken"

japp kommigen och ge råd på vilka TZ lr RS man ska köpa
dvs
årsmodel vs PRIS

hoppas på en opartisk rådgivning :D

Det viktigaste är att du inte köper så dyr hoj att du inte har råd med träningar och tävlingar. För det kostar alltid mer än man tror.
Det är bra att få mycket delar med, men begagnade vevar och kolvar är inte mycket värt. Vet inte hur många som kör med "veven har bara gått 100mil" den tror jag inte på eftersom varför tar någon ut en vev efter 100mil när den är okej och går 100-150mil till.
Du bör se till så att fälgar följer med och att de är okej, gäller speciellt Honda RS med enkelsving

Jag vet tre Hondor till salu
Filip Åberg Honda RS 98:a (uppdaterad till 99:a)
NiklasCajbak Honda RS 99:a
Bengt Albertsson RS 99:a (har stått sen 2001)
Peo Rosenqvist Yamaha 95:a (uppdaterad med 99:kit ram och Airbox)
(Kanske kan ta hojen med upp till Linköping i helgen om du är beredd att göra affär)

PM:a eller mejla mig henrik@nordgrenracing.com eller ring 0708-578257 för telefonnummer eller andra frågor.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Mina erfarenheter av att köpa ett billigt och osynat objekt finns här på forumet då jag ärligt och omaskerat delat med mig av dem. Sök på Skatungen/Skatunge så bör du få träff. Varning för obehagliga bilder utfärdas.

Med facit i hand var Skatungen skitbillig i inköp, i fruktansvärt dåligt kosmetiskt skick och med en del mekaniska fel. I slutändan anser jag att den blev en hyffsat god ekonomisk affär men något som jag inte kommer att göra om. Även om det varit både kul och lärorikt att skruva isär en hoj i molekyler och sätta ihop den igen tar det för mycket tid, tid som jag inte längre har gott om.

Nästa gång jag köper hoj blir det en som är i gott skick och den får gärna ha ett marknadsmässigt pris. Det kommer dessutom att vara en som jag med egna ögon sett gå bra på bana och med någon slags dokumentation om hur långt veven gått, hellst helt original, otrimmad och driftsäker. Det man vill ha är ett helt och väl fungerande paket. Två extra set kåpor är oanvändbara om båda bakfälgarna är trasiga. Säljare använder ofta fina extradelar som ett starkt säljargument och som köpare stirrar man sig lätt blind på dem, i alla fall jag gör lätt det.

Jag anser liksom Nyteknik att ålder och skick inte har något samband och att det blir extra tydligt när det kommer till racers som slits så hårt och fort. Sambandet finns i skick och underhåll. En gammal hoj i bra skick kan bli en betydligt bättre affär än en nyare i dåligt skick.

I övrigt angående Nytekniks tidigare inlägg tycker jag det stämmer det vad han säger om motorkaraktären på Honda vs Yamaha. Från mitt långsamma b-förarperspektiv upplevs Yamahan som mer svårkörd. Hondan känns mer som en fyrtaktare med en mer rak effektkurva och ett mellanregister som går att utnyttja. Meningen "stendöd om man hamnar i mellanregistret" stämmer väl in på Yamahan, den går inte att mesköra som Hondan. Yamahan kräver rätt varv och rätt växel, m a o rätt spår. Ett missad inbromsning, missat spår eller en missad växling staffar sig mycket hårdare på Yamahan än Hondan. Det är väldigt fostrande att köra en hoj som Yamahan där man tvingas köra rätt.

Edit.
Nordgren skrev:
Du bör se till så att fälgar följer med och att de är okej, gäller speciellt Honda RS med enkelsving
Jag glömde skriva det att Till en Honda med enkelsving är det snudd på omöjligt att hitta begagnade och hela bakfälgar vilket kan vara ibra att veta då en ny kostar 10000 kr. Till Skatungen följde det med två Marvick bakfälgar, båda var efter en noggrann inspektion bara att kasta i soporna. Som tur var fann jag via en tysk hemsida en säljare i Österrike.

Ha ha...och nu såg jag min egen sidfot som är mer än ett halvår gammal. :)
 
Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Nordgren skrev:
Du bör se till så att fälgar följer med och att de är okej...

Inte det lättaste. Teddy köpte en Honda i vintras och fick med två extra bakfälgar som enligt säljaren var felfria. Verkade jättebra. Men vid en närmare granskning hemma i garaget visade sig båda ha små sprickor, vilket tydligen är skäl för att kassera magnesiumfälgar.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Mina erfarenheter är lite liknande som Teddy och Nyteknik. Det är lätt att stirra sig blind på alla delar som följer med istället för att se det riktiga skicket - speciellt om man är okunnig på vad man ska titta på. Med min hoj följde en otrolig mängd saker men av väldigt skiftade skick. Mycket bra delar har jag fått med men en del har bara skrotvärdet kvar.
Min hoj har kört mycket och ganska hårt men det visste jag när jag köpte den och nu när jag bytt en del saker som inte var i så bra skick så går den bra, förutom finjusteringen av förgasarna som är lite väl dassiga i mellan registret.
Har du möjlighet så ta med en person som kör/har kört tvåtaktsräser och vet vad man ska titta efter.

När det gäller Magnesiumfälgarna till Honda så är det väl bara Marvicfälgarna som är sprickbenägna och därmed farliga.
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
en till fråga...
för TZ ägare finns
tz250.com
oco tz250racing.com
jag har kollat dom noga
har åxå mekhanböcker till tz250 (från olika år)

vad finns till RS250??????...(läge att fixa en sida kanske??)
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Marvicfälgar är extremt lätta och fina fälgar men tyvärr är de det på bekostnad av hållbarhet. Det är helt enkelt för lite gods i dem. Marchesinifälgarna är inte så mycket lättare än original, iaf inte till en Yamaha 125, men med betydligt bättre hållbarhet.

Jag har både Marchesini och Marvic till min RS och jag vet vilka jag kommer hålla ett extra öga på.......

Edit: Annars är väl mitt råd att köpa en Honda, betydligt modernare maskin än Yamahan, om du inte väljer en 00 eller nyare förstås. Dessutom verkar den ju vara snällare och det är aldrig fel när man är rookie.
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Marschesini-fälgarna till 250 väger lika litet eller mindre än marvic, och har ännu inte sett en spricka.
Har nog inte med lätthet att göra, utan dålig kvalitetskontroll på marvic snarare.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
oFFkeFF skrev:
Marschesini-fälgarna till 250 väger lika litet eller mindre än marvic, och har ännu inte sett en spricka.
Har nog inte med lätthet att göra, utan dålig kvalitetskontroll på marvic snarare.

Ojdå? Det är verkligen skillnad på 125-fälgarna. Kan visa dig nån gång.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Chris Ash skrev:
Edit: Annars är väl mitt råd att köpa en Honda, betydligt modernare maskin än Yamahan, om du inte väljer en 00 eller nyare förstås. Dessutom verkar den ju vara snällare och det är aldrig fel när man är rookie.

På vilket sätt är Hondan betydligt modernare än Yamahan och vilka årsmodeller menar du då?
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Goodstuff skrev:
På vilket sätt är Hondan betydligt modernare än Yamahan och vilka årsmodeller menar du då?

Före 00. Det är framförallt motorn som är modernare. Den kortslagiga Yamahan har ett betydligt sämre register än Hondan. Vilket tydligen även våra kära B-förare märker av.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Goodstuff skrev:
På vilket sätt är Hondan betydligt modernare än Yamahan och vilka årsmodeller menar du då?

96-yamman och framåt har ju bättre/modernare chassi än hondan.
Sen har äldre hondor en annan fördel, en 93-honda går ganska enkelt att uppdatera till en 00'a. Dessutom kan man kör nyare cylindrar på hondan. Ett par 04-cylindrar går Bolt-on på en 93'a osv. Yammor går ju att uppdatera också, men har fler generations-byten under den tiden.
Din 96'a går ju att uppdatera till 99, men inte en 95'a(har jag för mig).

Så det är nog inte modernare, men vettigare köp om man ska handla en äldre maskin. Sen rent skruvmässigt, tycker iaf jag hondan är lite enklare att ha att göra med.
 

Racerpelle

Pelles Konsult och Motor AB
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Hojlös stackare
Diskussioner som denna blir lätt som "hur långt är ett snöre?"

Om den som är sugen på racer kan ange hur mycket tid/pengar det får kräva och hur mycket åkning man vill ha så går det att ge bättre svar.

Honda eller Yamaha har nog inte så stor betydelse, bäst affär och närhet till kunskap är mer avgörande. 250R är ett glatt och trevligt gäng där det finns en tradition av att hjälpa varandra på alla nivåer.

Skicka ett pm om du vill ha mitt telefonnummer, så kanske jag kan ge mer specifika råd.

/ Racerpelle
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
obruT har nu fått en bra inblick i bl a olika motorkarraktär och hur bedömma skick/värde. Han vill säkert även höra lite om olika karraktär vad gäller chassi, fjädring, körställning och känsla etc. Väldigt lika eller större skillnader? :)
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top