Mina erfarenheter av att köpa ett billigt och osynat objekt finns här på forumet då jag ärligt och omaskerat delat med mig av dem. Sök på Skatungen/Skatunge så bör du få träff. Varning för obehagliga bilder utfärdas.
Med facit i hand var Skatungen skitbillig i inköp, i fruktansvärt dåligt kosmetiskt skick och med en del mekaniska fel. I slutändan anser jag att den blev en hyffsat god ekonomisk affär men något som jag inte kommer att göra om. Även om det varit både kul och lärorikt att skruva isär en hoj i molekyler och sätta ihop den igen tar det för mycket tid, tid som jag inte längre har gott om.
Nästa gång jag köper hoj blir det en som är i gott skick och den får gärna ha ett marknadsmässigt pris. Det kommer dessutom att vara en som jag med egna ögon sett gå bra på bana och med någon slags dokumentation om hur långt veven gått, hellst helt original, otrimmad och driftsäker. Det man vill ha är ett helt och väl fungerande paket. Två extra set kåpor är oanvändbara om båda bakfälgarna är trasiga. Säljare använder ofta fina extradelar som ett starkt säljargument och som köpare stirrar man sig lätt blind på dem, i alla fall jag gör lätt det.
Jag anser liksom Nyteknik att ålder och skick inte har något samband och att det blir extra tydligt när det kommer till racers som slits så hårt och fort. Sambandet finns i skick och underhåll. En gammal hoj i bra skick kan bli en betydligt bättre affär än en nyare i dåligt skick.
I övrigt angående Nytekniks tidigare inlägg tycker jag det stämmer det vad han säger om motorkaraktären på Honda vs Yamaha. Från mitt långsamma b-förarperspektiv upplevs Yamahan som mer svårkörd. Hondan känns mer som en fyrtaktare med en mer rak effektkurva och ett mellanregister som går att utnyttja. Meningen "stendöd om man hamnar i mellanregistret" stämmer väl in på Yamahan, den går inte att mesköra som Hondan. Yamahan kräver rätt varv och rätt växel, m a o rätt spår. Ett missad inbromsning, missat spår eller en missad växling staffar sig mycket hårdare på Yamahan än Hondan. Det är väldigt fostrande att köra en hoj som Yamahan där man tvingas köra rätt.
Edit.
Nordgren skrev:
Du bör se till så att fälgar följer med och att de är okej, gäller speciellt Honda RS med enkelsving
Jag glömde skriva det att Till en Honda med enkelsving är det snudd på omöjligt att hitta begagnade och hela bakfälgar vilket kan vara ibra att veta då en ny kostar 10000 kr. Till Skatungen följde det med två Marvick bakfälgar, båda var efter en noggrann inspektion bara att kasta i soporna. Som tur var fann jag via en tysk hemsida en säljare i Österrike.
Ha ha...och nu såg jag min egen sidfot som är mer än ett halvår gammal.